Kjøpe høytalerpakke brukt eller nytt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    bi-wiring er tull!!!
    Hehe, ok. Han på Hificenteret sa at lyden ble mye bedre da. :P

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han på Hificenteret selger kabel! Hehe...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ingen kabelfreak, men det er forskjell på kabler, ingen tvil om det.
    Et billig tips fra meg, etter egen erfaring;
    Bruk gjerne kabler fra Biltema eller Clas Ohlson, men kjøp noen med brukbart tverrsnitt, minst 2,5mm2 - helst 4mm2. Jo lenger kabel, jo større tverrsnitt!
    Ser du bare på film er det ofte greit nok.
    MEN hører du på musikk, kan du enkelt få en bedre og mer luftig lyd, ved å biwire fronthøyttalerne.
    La de billige og grove kablene sitte på bassene, og i tillegg kjøp kabler av bedre kvalitet, men som ikke trenger så stort tverrsnitt til diskantene.
    Kablene til frontene er jo oftest korte, og vil jo ikke koste all verden allikevel.

Prøv og du vil lære to ting;
    1. Det er forskjell på kabler
    2. Biwiring er ikke bare tull, det gir muligheten til en billig oppgradering.

Og biwire med doble 4mm2 kabler fra Biltema derimot, det er tull. Helt enig!

Norcad

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wire er tull! Det er mulig du har det selv og vil forsvare investeringen, men det er bare en annen måte å øke tverrsnittet på.

Du må må gjerne finne på festlige forklaringer som støtter bi-wiring, men hvis en ikke kan vise til abx blindtesting som støtter teorien blir det bare tøv. Matematisk blir signalet 1 x 1 = 1, og ørene hører ikke noe annet heller.

Jeg er enig i at det er forskjell på kabler, og det består i at en kabel kan forringe et signal mere enn en annen. Termineringer, tverrsnitt og skjerming er parametere her. Poenget er å forringe signalet minst mulig og hvordan skal bi-wiring hjelpe?

Bi-amping derimot har definitivt noe for seg!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod ikke helt sammenhengen her jeg pnerbye?

Du skriver at biwiring er tull, fordi det kun øker kabeltverrsnittet.
    - Helt enig, hvis man biwirer med to like kabler.
    - Trenger ikke forsvare investeringen, idet den var ytterst liten.

- Har ingen festlige forklaringer, men derimot en jeg selv mener er logisk?
    - Vet ikke hva som skal til for at det er en "godkjent" blindtest, og uansett vil den bli plukket ned som ikke seriøs nok, etter hva jeg har sett ellers på forumet her.

Du er enig at det er forskjell på kabler, i mine ører er forskjellene i mellomtone og diskant, i de laveste oktavene derimot har jeg aldri klart å høre forskjell.
    Samtidig er det i bassområdet man trenger høy effekt/lav motstand/stort tverrsnitt, ikke sant?

Derfor mener jeg det er logisk å benytte en billig kabel, med stort tverrsnitt til bass, mens man kan benytte en kabel av bedre kvalitet, men mindre tverrsnitt, til mellomtone og diskant. Dermed blir heller ikke den kabelen dyr.

Poenget mitt er at som du skriver, man kan forringe signalet minst mulig, der det er mest hørbart, billigst mulig. Eller er jeg fortsatt på jordet?

Bi amping er selvfølgelig mye bedre, og har mye mer for seg, helt enig, problemet er at det også er veldig mye dyrere.

PS! Jeg har ikke biwiring selv, idet mine Epos ikke har biwiring terminaler, og at jeg nå har et kompromiss mellom tverrsnitt/kvalitet jeg ble fornøyd med.
    (samtidig som sambo synes en hvit kabel er mye penere :-) )

Norcad

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit å bli varm i trøya og bli sikker på forskjell mellom SUB/RCA/Coax kabler og tverrsnitt før du begynner å tukle med biwireing ? Dette er for viderekomne :razz:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du skriver at biwiring er tull, fordi det kun øker kabeltverrsnittet.
    - Helt enig, hvis man biwirer med to like kabler.
    Mitt poeng er at 1 kabel på 4kvmm er like god som 2 på 2kvmm.

- Trenger ikke forsvare investeringen, idet den var ytterst liten.
    Jeg ser ikke bort i fra at jeg selv har forsvart det jeg mener er svært gode kjøp mot bedre vitende. Det er bare slik menesker flest fungerer. Har noen investert 4000 i høyttalerkabel til frontene sine vil de høyst sannsynlig ha svært lyst til at dette skal være en god handel. Dette farger også argumentasjonen. Alle er ikke sånn selvfølgelig.

- Har ingen festlige forklaringer, men derimot en jeg selv mener er logisk?
    Jeg bryr meg lite om vitenskaplige forklaringer på fenomener som ikke lar seg påvise. Det er godt mulig at du kan forklare hvorfor du hører forskjell, men kan du gjennom blindtest faktisk påvise at du gjør det?

- Vet ikke hva som skal til for at det er en "godkjent" blindtest, og uansett vil den bli plukket ned som ikke seriøs nok, etter hva jeg har sett ellers på forumet her.
    Enig i at det er en del mennesker som er rimelig steile på forumet her, og jeg er sikkert en av dem. En ABX blindtest er rimelig enkel. Du setter opp kabel A, kabel B og kabel X som er enten A eller B. Deretter skal du finne ut om det er A eller B som er X gjennom blindtesting. Hvis en ser bort i fra at du kan høre forskjell på kabler, så er det 50% sjanse til å gjette riktig. For å få et statistisk grunnlag må derfor mange gå gjennom testen.

For meg er det ikke veldig viktig hvorvidt en gjør testen riktig eller ikke. For meg er det viktig at folk skjønner at det er mye humbug på kabelfronten, og at de selv er kritiske ved innkjøp av kabel. Hvis du blindtester litt så er kanskje ikke høyttalerkabel til 4000 verdt pengene? Uansett bør du la ørene finne ut av dette og ikke øynene.

Du er enig at det er forskjell på kabler, i mine ører er forskjellene i mellomtone og diskant, i de laveste oktavene derimot har jeg aldri klart å høre forskjell.
    Samtidig er det i bassområdet man trenger høy effekt/lav motstand/stort tverrsnitt, ikke sant?
    Har du for dårlig tverrsnitt, for dårlig skjerming eller dårlige termineringer så kan dette påvirke lyden. Rent vitenskaplig er noen frekvenser mere utsatt for støy enn andre, men jeg tviler på at du kan høre hvor rent metall du har i kablene. Med tilstrekkelig tverrsnitt, skjerming og gode termineringer bør diskant, mellomtone og bass gå igjennom med minst mulig forringelse.

Derfor mener jeg det er logisk å benytte en billig kabel, med stort tverrsnitt til bass, mens man kan benytte en kabel av bedre kvalitet, men mindre tverrsnitt, til mellomtone og diskant. Dermed blir heller ikke den kabelen dyr.
    Du har jo et poeng i at dypere frekvenser ikke er så utsatt for støy, men det behøver absolutt ikke være dyrt å ordne en kabel som er mere enn tilstrekkelig skjermet slik at fullfrekvenssignalet fint kan gå over samme kabel.

Poenget mitt er at som du skriver, man kan forringe signalet minst mulig, der det er mest hørbart, billigst mulig. Eller er jeg fortsatt på jordet?
    Du er ikke helt på jordet!

Bi amping er selvfølgelig mye bedre, og har mye mer for seg, helt enig, problemet er at det også er veldig mye dyrere.
    Noen kunne fint budsjettert MYE mindre til kabel og heller unnet seg en effektforsterker.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •