Kjøpe brukt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Kjøpe brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe brukt?

Hvordan bruker dere å betale når dere kjøper brukt utstyr? Er det 100% trygt? Har aldri kjøpt brukt utstyr før.
    Takker for svar

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limtopp
    Hvordan bruker dere å betale når dere kjøper brukt utstyr? Er det 100% trygt? Har aldri kjøpt brukt utstyr før.
    Takker for svar
    Nei, det er ikke 100% trygt. De fleste selgere er skikkelige folk, så det går som regel fint. En bør likevel vurdere både personer og annonse. Det er alltid greit å være litt forsiktig.

Betaling er alltid et problem. Det letteste er om du kan møte personen og se\prøve produktet. Hvis ikke er det forskudd eller oppkrav som gjelder. Jeg betaler aldri forskudd til folk jeg ikke føler meg trygg på. Da må en bare bruke magefølelsen.

Edit: Er det større og dyrere ting kan det være en ide å få fax\scan\kopi av kvitteringen samt bilder av produktet - så vet en i hvert fall at personen bestitter produktet og at det er kjøpt på skikkelig vis.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postoppkrav. Maks forskudd=fraktandelen.

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo ved oppkrav få ein stein også... så det går eingentle for det samme nesten om du betaler i forskudd eller i oppkrav..

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er jo at en av partene må stole på den andre. Spesielt her på forumet ser jeg ikke noe problem med å handle brukt, men ellers kan det være litt vanskelig å stole på folk. Et godt tips, er jo som LL sier, å be om et bilde el.l av produktet. Om så med dagens avis ved siden av (Kidnappertrikset).:lol: :lol:

Ingen selgere burde uansett føle seg "støtt" av dette, da enhver skjønner risikoen med å handle på nettet.

Newcomer steinm sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan også forlange å pakke ut varen før du betaler, for å sjekke at det er varen du bestillte.
    har selv gjort det.

mvh
    steinm

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som hyppig kjøper og selger så kan jeg jo uttale meg litt.

Avtorget: De fleste er til å stole på, postcount og kommentarer på avtorget er verdt å lese. Har generelt lite problemer med å forskuddsbetale her.

Hifisentralen: Se avtorget

Finn: Her forskuddsbetaler jeg ALDRI. Har blitt lurt 3 ganger og 2 av disse er på finn.no. Snakk med selger, da får du "føle" litt på seriøsiteten til selger.

QXL: Avhengig av karakter. De med mye positive karakterer er ofte til å stole på, og jeg har ingen problemer med å forskuddsbetale til folk med 50+. Det er viktig å huske at negative karakterer somoftes har 2 ulike sider av samme sak.

Oppkrav er sikrere enn forskudd da de fleste postkontor lar deg se på pakken om du er i tvil om innholdet. Ved forskudd krever du alltid fullt navn og adresse, samt et kontonummer i selger sitt navn. En seriøs selger oppgir gjerne dette sammen med kontonummer.

Skal du forskuddsbetale, så snakker du med selger via telefon først. Bruker en sunt vett så skal det nokså mye til før du blir lurt. Og husk, ser det for godt til å være sant ut, så er det ofte det....

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinm
    du kan også forlange å pakke ut varen før du betaler, for å sjekke at det er varen du bestillte.
    har selv gjort det.

mvh
    steinm
    Mener å ha fått til svar at jeg ikke hadde krav på det. Men om du har vekta på varen, er det ingen ting i veien for å få posten til å veie den, før du betaler. Det kan være lurt.

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg at du spør om dette ang den annonsen om en CV 12" på avtorget.
    Som regel er det trygt å forhåndsbetale her på forumet.

Men du kan jo be han sende den i oppkrav? Da betaler du bare subben når du henter den på posten!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det var den jeg lurte på:P men jeg må forsikre meg om at det er en seriøs selger først.. har aldri kjøpt noe brukt før, så jeg vet ikke hvem man kan stole på. Han solgte vertfall cv clsc 12s`n veldig billig!

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd noe lureri (enda), og jeg har handlet MYE på nettet. Jeg har blandt annet kjøpt to SVS subwoofere brukt, samt mye film osv.

Om det er store, tunge ting pleier jeg som oftest å kreve forsendelsesavgiften ganger to (da dekker det mine utgifter fram og tilbake om det skulle være saken) deretter sendes resten i oppkrav.

Når jeg kjøper prøver jeg også å bruke samme sak.

Kjøper jeg her på forumet så ser jeg som oftest etter hvor mange innlegg personen har, og hvor seriøs minhifi/minhjemmekinoen hans(hennes?) ser ut.

Selvsagt vil en god dialog med selger, deriblandt hurtige, gode svar, med noenlunde OK Norsk (er det superdialekt gir jeg bare opp, det orker jeg ikke å lese).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å få vist varen på post-kontoret men de nektet ihvertfall meg. Utifra kjøpsloven (ifølge tv2 hjelper deg, har ikke sjekket det selv) har man krav på det så det er vel bare å stå på krava... Men uansett så har ihvertfall ikke jeg hatt noe problem med å kjøpe/selge brukt. Og som g-h sier; bruk sunn fornuft så går det som regel bra. Og ser det for godt ut til å være sant så er det som regel det også!:-)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskuddsbetaling er som regel trygt her på forumet når personen har et visst antall innlegg. På Finn.no styrer jeg langt unna forhåndsbetaling.

Bruktmarkedet her på forumet er et veldig bra og seriøst sted. Jeg har hvertfall bare positive opplevelser med det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig heldig med mine bruktkjøp, og spesielt av de som er medlem på forumet:

1) Kjøpte en Hitachi TX10 av Kenti for noen år siden. Han kjørte flere mil for å levere denne til meg på Svinesund (jeg var på ferie), selv om han hadde i ettertid fått et bud som var kr 1000 høyere enn den prisen vi var enige om. Jeg var imponert over ærligheten og rederligheten til Kenti, selv om jeg hadde skjønt og akseptert om han ville gå fra avtalen vår.

2) Kjøpte nettopp Mirage OM-9 fra Zyon (Erik Berg), og makan til rederlighet har jeg aldri opplevd. OM-9 ble sendt fra Harstad, men ble mest sannsynlig skadet under frakt, fordi det ene mellomtoneelementet var ødelagt/revnet. I tillegg var det ene frontdekselet skadet (spilene var knekt). Jeg måtte kjøpe et nytt som kostet kr 1200. Dekselet klarte jeg å lime med superlim. Erik insisterte på å betale for elementet og i tillegg insisterte han på å kompeneser meg kr 300 for bryderiet med dekselet. Jeg har utrolig dårlig samvittighet for dette, og ønsket minst å dele på kostnaden, men han var urokkelig. Ser at Erik selger noe på AV Torget, og må si at de som vurderer disse produktene trygt kan kjøpe. Jeg bøyer meg i støvet, Erik.

3) Ellers så har jeg kjøpt både Mirage subwoofer og Mirage Center (MC-2) på AV Torget, og har ikke hatt noen problemer med dette.

Når det gjelder Finn.no, er jeg mer usikker. Har heller ikke hatt noen problemer her, men mitt inntrykk er at folk på AV Forum virker veldig ærlige og rederlige, samt at de tenderer til å ta godt vare på produktene sine. :grin:

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limtopp
    Takker for svar
    Jeg har kjøpt mye på Ebay og har aldri blitt lurt eller noe sånt. Etter min mening er det ganske trygt, men man må jo selvfølgelig passe litt på. Det kan på mange måter lønne seg å kjøpe brukt. Da får du det mye billigere og utsyret er spilt inn, men sjansen for at det blir fortere ødelagt er jo større..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Mener å ha fått til svar at jeg ikke hadde krav på det. Men om du har vekta på varen, er det ingen ting i veien for å få posten til å veie den, før du betaler. Det kan være lurt.
    Stemmer, Posten lar deg ikke pakke opp en oppkravspakke før du har betalt. Dog, jeg gjør det alikevell, ingen som har klart å hindre meg det ennå. Men på en annen side har du et godt vitne hvis du betaler for å så pakke opp stein, stål eller hva det nå måtte være.

Selv har jeg aldri blitt lurt. Har handlet to ganger på qxl og fire ganger her på torget. Bruker sunn fornuft når jeg vurderer personen(e) som selger. Lett å avsløre hvis det er ett eller annet humbug.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har kjøpt og solgt en god del AV utstyr på nettet, og har aldri blitt lurt, heldigvis.
    Som flere her nevner; på AVtorget og andre salgsplasser på nett tilknyttet et forum for spesiellt interesserte, og på QXL hvor man kan sjekke karakterer, godtar jeg å betale forskudd. På Finn og andre åpne salgsplasser er ikke det aktuellt!

Om selger forlanger forhåndsbetaling, og salgssummen er rene røverkjøpet, så IKKE la deg friste. Da kan det være akkurat det, røveri altså :wink:
    Det som er for godt til å være sant..........osv

Norcad

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •