htpc og lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: htpc og lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

htpc og lyd?

Jeg har tenkt å bygge en htpc som skal styre tv'en og et anlegg. Da jeg er en ganske habil "pc nerd" og etterhvert har forstått at man må ha en loewe for å få et tålelig greit bilde i stua, står neste utfordring for tur; lyd. Her må jeg si at det jeg rett og slett sliter med å forstå logikken rundt valg av lydstandarder, kabler, lydkork, høytalere, recievere/forsterker. Jeg har etterhvert insett at jeg må spørre noen av de vel bereiste ekspertene her på avforum for og i det hele tatt komme noen vei.

Min situasjon. budsjett for lyddelen er en fleksibel 15 000 kroners grense. jeg(kona) vil ha noe som ikke dominerer rommet. Men samtidig må det være et anlegg som kan imponere selverklærte lydeksperter(kamerater). Jeg bor i en leilighet, så det er ikke så viktig og kunne spille naboen ut av klærne. viktigste er at lyden høres rein ut på vorspiel og at kona blir skikkelig skremt når vi ser på skrekkfilmer.

Det jeg lurer på. Er det noe vits med 7.1, eller holder 5.1? hva kan anbefales av lydkort->kabel->forsterker/reciever(hva er egentlig forskjellen)? Og siste men ikke minst: høytalere, woofer osv?

Setter stor pris på all informasjon jeg kan få :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tjaa...

var ikke så mye hjelp og få, ettersom jeg er helt blank, er all info av verdi. håper det tar seg opp

Newcomer Diabloto sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmz

Kan jo hjelpe deg litt på vei.
    Lyd delen av htpc er vanligvis veldig enkel.
    Man kjøper en surround forsterker, som blir foret et digital signal fra htpc gjennom en spdif utgang på dataen. På den måten så er det forsterkeren som tar seg av all decodingen av surround og musikk signalet. Og som oftest hvis du ikke har et high end lyd kort så vil surround forsterkeren gjøre en bedre jobb.

Siden de fleste hovedkortene idag kommer med en spdif utgang for lyd så anbefaler jeg å bruke den isteden for å bruke penger på et dedikert lydkort. Når det gjelder Stereo mode så skal jeg ikke være alt for sikker på hva jeg sier her, men jeg føler at surround recieveren vil gjøre det bedre også på stereo enn et eget lydkort. Spessielt med tanke på at du skal ha et dyrt lydkort + enda et sett med dyre kabler for å gjøre nytte av å la lydkortet ta seg av stereo lyden, så la stereo musikk også gå gjennom digital kabelen til recieveren.

Siden du har 15 000 å bruke, og dette bare på lyd delen(jeg tar utgangspunkt i at du har et hovedkort med spdif) så har du absolutt nok til et bra surround annlegg. Sånn jeg ser det så er det ingen vitss i å bruke penger på 7.1 kanals lyd ettersom det skal dyre komponenter til for å høre forskjellen på 5.1 og 7.1. Bruk heller pengene på bedre høyttallere.

Siden du skal bruke en HTPC så trenger du ikke en dvd spiller, siden du bruker datane isteden. Det kunne lønnt seg med en cd spiller, men siden du sikkert har mye mp3 osv så ville jeg lagt de 15 000 bare på surround reciever og høyttallere. Hva som er til å foretrekke av recievere høyttallere kan du lese om på forumet. Jeg ville foreslått ca 1/3 til forsterker og 2/3 til høyttallere. Du må huske på at du skal ha greie kabler også!

Hvis du liker å se på film så vil jeg anbefale en Sub, de gjør det hele mye mye morsommere. Hvis det er mest til Musikk avspilling, kjøp noen litt større front høyttallere.

PS: ikke kjøp Elkjøp annlegg. Gå innom Hifiklubben/Hificenter osv og be om hjelp der(ikke ment som hån, men det er lettere å velge rett utstyr i dedikerte butikker).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss
    Gå inn på Hardware.no og søk etter HTPC del 1 osv. De har lagd en omfattende guide til HTPC bygging. Bruk de delene av guiden du trenger(f.eks. lyd, avspillings program osv)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk, begynte og bli litt bekymret

Det klarnet jo opp i ting. Jeg har lest meg ganske opp på htpc lyd her i avforum... samt alle htpc guider jeg har vært bort. Problemet synes og være at alle har forskjellige meninger om hva som er bra og ikke bra. En ting jeg alltid har lurt på. spdif sender digitalt til forsterker, har det da noe å si hvordan kabel som brukes til å sende signalene til forsterker? i og med at det er digitalt bør det ikke være noe signaltap på sendingene på denne strekningen?

Du anbefaler meg altså og kjøpe en en forsterker som kan gi 5.1 lyd. av disse 5.1 høytalerne bør de to forerste være noe vasere enn resten da disse bruker ved stereo spilling(musikk). i tilleg til et par mindre bakhøytalere og en senter, bør jeg ha en sub. er dette som kalles 6.1? har sett dette enkelte steder på nettet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmz

5.1 hvor .1 er Sub.

Kabler er en uendelig diskusjon. Jeg er en tilhgenger av bedre kabler. Tror ikke det på noen måte er galt å bruke noen hundre kr på kabler i et annlegg til fler tusen.

Hmmz, du kan jo kjøpe noen tidsskrifter som f.eks. lyd og bilde også. Eller sjekk ut tester på komplette pakker før du kjøper de.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips(utan av eg he prøvd dette sjølv)

SVS SBS 01 5.1 med pb10 ISD(ca. 11000 inkl. moms på lsound.no)
    Receiver: denon avr 1906
    DVD-spelar: oppo eller denon 1920

Havner litt over grensa di, men forstod det slik at grensa ikkje var absolutt.

Om du er interessert i bruktmarkedet, kan du få ein god del meir for pengane da. Ser no at det ligg nokre relevante pakkar til deg på avtorget!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsy
    Det klarnet jo opp i ting. Jeg har lest meg ganske opp på htpc lyd her i avforum... samt alle htpc guider jeg har vært bort. Problemet synes og være at alle har forskjellige meninger om hva som er bra og ikke bra. En ting jeg alltid har lurt på. spdif sender digitalt til forsterker, har det da noe å si hvordan kabel som brukes til å sende signalene til forsterker? i og med at det er digitalt bør det ikke være noe signaltap på sendingene på denne strekningen?

Du anbefaler meg altså og kjøpe en en forsterker som kan gi 5.1 lyd. av disse 5.1 høytalerne bør de to forerste være noe vasere enn resten da disse bruker ved stereo spilling(musikk). i tilleg til et par mindre bakhøytalere og en senter, bør jeg ha en sub. er dette som kalles 6.1? har sett dette enkelte steder på nettet.
    5.1: To fronthøgtalarar, center, to bakhøgtalarar. .1 er alltid sub.
    6.1: Inkluderar center bak i tillegg
    7.1: To fronthøgtalarar, center, to på sida og to bak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mens jeg fortsatt har dere her

Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Mitt tips(utan av eg he prøvd dette sjølv)

SVS SBS 01 5.1 med pb10 ISD(ca. 11000 inkl. moms på lsound.no)
    Receiver: denon avr 1906
    DVD-spelar: oppo eller denon 1920

Havner litt over grensa di, men forstod det slik at grensa ikkje var absolutt.

Om du er interessert i bruktmarkedet, kan du få ein god del meir for pengane da. Ser no at det ligg nokre relevante pakkar til deg på avtorget!
    Takk for anbefaling!!

neida, trenger ikke dvd spiller, så den traff litt i underkant av busjettet. Leste testen på hjemmekino.no Hørtes meget lovende ut. Hvis man kjørte et 5.1 system kunne man bruke de to resterende kanalene til å bi ampe fronthøytalerne. hva betyr det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •