Skjønner ingenting jeg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Skjønner ingenting jeg

Jeg sitter og vurderer å kjøpe meg surround anlegg til bruk for TV-en, men så sitter jeg og leser og leser her på forumet og blir bare mer og mer forvirra. (Jeg har en ganske liten stue bare så det er sagt. )Håper at noen kan hjelpe meg med svar på følgende spørsmål:

1. Hva er passiv subwoofer for noe? Ettersom det heter passiv så antar jeg at det også er noe som heter aktiv subwoofer. Hva er i så fall forskjellen på dem, og hva er best?

2. Hva er forskjellen på 5.1 og 7.1 system? Forsto at det har noe med lydbildet å gjøre, men forsto ellers fint lite.

3. Noen som har noen tips til meg med hensyn på hvilket anlegg jeg bør kjøpe? Jeg har ikke store krav, men synes det blir litt daft å se på filmer med bare de to høyttalerne på TV-en. Ønsker litt bedre og mer lyd. Men det bør ikke koste altfor mye.

4. Er de hjemmekino pakkene som elprice og elkjøp selger bare dritt eller?

Setter stor pris på svar.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Aktiv/Passiv - Se Konrad.

5.1 System = 5 høytalere + Subwoofer
    7.1 System = 7 høytalere + Subwoofer

Du burde dra til nærmeste hifi butikk, for å få et tilbud. Som førstegangskjøper kan du fint finne en god pakke til rundt 8-15.000,-

Siden du spør på et "AV" forum, så ja, elkjøp og elprice sine ferdig pakker er bare noe dritt. Selvom mange klarer seg fint med dette, og er fornøyde... :wink: Det er du som skal ha dette, ta deg en lytterunde!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passiv = uten forsterker
    Aktiv = med forsterker

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Passiv subwoofer har ikke delefilter
    Aktiv subwoofer har delefilter.

5.1 System = 5 høytalere + Subwoofer
    7.1 System = 7 høytalere + Subwoofer
    Andre ville kanskje ment at en Passiv Subwoofer ikke har egen forsterker-del, slik at den må drives av en ekstern-forsterker, som regel innebygd i surround-recieveren. Dette brukes hovedsakelig pr dags dato kun på enkelte "alt-i-ett-pakker".

En aktiv subwoofer vil ha innebygd forsterker, slik at den kun tar signalet fra surround-recieveren, og belaster ikke denne med å ta "strøm" og "kraft". Denne krever derimot en egen strømledning til den innebygde forsterkeren i subwooferen.

5.1 system, består av 5 "fulltone" kanaler, hvorav en er center (over/under TV), 2 fronthøyttalere (en til høyre, og en til venstre for TV), og 2 bakhøyttalere (plasseres bak i rommet, en på høyre side, og en på venstre Den siste .1 er en såkalt LFE-kanal, som har ett begrenset frekvens-spekter, som brukes som subwoofer-spor.

7.1 består hovedsakelig av det samme, bare at du også har 2 stk sidehøyttalere, en på høyre side, og en på venstre!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager:wink:
    Var igrunn det jeg skulle frem til, på en dårlig måte.

Søk litt på forumet, det har vært mange av disse spørsmålene tidligere:wink:

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Jodle :grin:

A

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi skal hjelpe deg med alternativer så bør budsjett settes opp! Man kan få lyd i 5 kanaler (kall det hva du vil, men det kommer da som regel noe ut av de boksene) til 1000kr og man kan få kino til millioner av kroner.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kid
    [COLOR=Red]Edit:

Siden du spør på et "AV" forum, så ja, elkjøp og elprice sine ferdig pakker er bare noe dritt. Selvom mange klarer seg fint med dette, og er fornøyde... :wink: Det er du som skal ha dette, ta deg en lytterunde!
    Jeg jobber ikke hverken på Elkjøp eller en annen kjede, men synes din kommentar om at "ferdigpakkene her bare er noe dritt" er langt under beltestedet, samt generelt generaliserende, og dessuten ganske så tendensiøs.

Selvfølgelig er mange av "ferdigpakkene" knapt verdt investeringen, men jeg tror at en nybegynner kan leve lenge med litt dyrere løsninger fra lagerhylla hos Elkjøp eller andre kjeder, uavhengig av om en snakker om komplette sett eller bare høyttalerpakker+løskomponenter i tillegg. Både Sony, Pioneer (komplette sett) og bl.a. Kef (høyttalerpakker) har løsninger som finnes ute hos de store kjedene, og som helt klart gir valuta for pengene, ikke minst ut ifra et nykjøp-synspunkt. Det hører også med til historien at flere av de etablerte merkene har levert produkter i de aktuelle kategorier som, i tillegg til EISA-priser, har høstet betydelige lovord for sine lydmessige egenskaper fra etablerte og respekterte fagmiljøer som ikke har noen forbindelse med eksempelvis EISA-panelet.

Før trådstarter redegjør for sine økonomisk tiltenkte utlegg blir det forøvrig vanskelig å gi "råd mot uråd". Anbefaler trådstarter å sette en maksimumpris for sine investeringer, så blir denne tråden mer meningfylt.

777

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sammenligner disse kompakt greiene til 1000 - 7000 som el.kjedene selger så er de rett og slett dritt.. jeg har aldri hørt et eneste som er verd å kjøpe, får MYE mer ut av å kjøpe et vanlig stereo oppsett til samme pris, og legger du 15.000 på bordet kan du få fine start sett på Feks hifiklubben. Det er så usannsynlig mye bedre lyd og er absolutt verd den dobblingen i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Når du sammenligner disse kompakt greiene til 1000 - 7000 som el.kjedene selger så er de rett og slett dritt.. jeg har aldri hørt et eneste som er verd å kjøpe, får MYE mer ut av å kjøpe et vanlig stereo oppsett til samme pris, og legger du 15.000 på bordet kan du få fine start sett på Feks hifiklubben. Det er så usannsynlig mye bedre lyd og er absolutt verd den dobblingen i pris.
    El. kjedene selger ikke bare "kompakt greier". Det finnes absolutt bra utstyr å få tak i der også.

Vurder ut fra din egen lommebok. Lån med deg utstyr hjem, ikke vær redd for å returnere utstyr man ikke er fornøyd med på nettopp det grunnlaget.

R

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ingen hemmelighet at et satelitt-system ikke kan konkurrere med fulltonehøyttalere. Når noen sier det er dritt, skjønner jeg dem, selv om jeg synes de bruker litt sterke ord.
    Poenget er at vi tross alt er på et av-forum, hvor de fleste liker å få det beste ut av film og musikk. Det brukes utrolig med penger og tid for å få det beste resultatet, og for at man skal bli fornøyd. Ingen skal da komme å si at et "junior-annlegg" er bedre ;-)
    Jeg har selv hørt flere satelittsystem, og likte ikke lyden. Men samtidig skjønte eieren av systemet ikke hva jeg snakket om. Lyd er individuelt og må derfor behandles deretter. Og blir man fornøyd med et slikt til 2-7k så er det jo ikke noe problem. Regner med oppgraderingssyken kommer uansett, så hold fast.

Edit: Det er faktisk ganske god lyd i det nye fra Kef.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst; velkommen til forumet!

Jeg har selv en gang vært i trådstarters situasjon, hvor jeg ville få litt mer lyd enn hva TV'ens to høyttalere kunne gi meg, og kjenner meg derfor godt i gjen. For snart et halvannet år siden gikk jeg til innkjøp av en av disse pakkene som blir omtalt som dritt her. Den gang syns jeg det var mye å legge 3000 kroner i dette, og det var etter min mening nøye overveid. Blid og fornøyd reiste jeg hjem og rigget det opp. Fy feite, så fet lyd! Det gav TV-titting en helt ny dimensjon.

Så gikk det et halvt år, og jeg gikk med planer om å oppgradere på bildefronten. Min 21" CRT var ikke det helt store lenger syntes jeg. Det var da jeg oppdaget AVForum, og ble avhengig. I steden for ny TV, fikk jeg øynene opp for SVS. Dette måtte jeg bare prøve. Sub'en ble bestilt, men jeg fant fort ut at jeg ikke kunne kople denne til min "alt-i-ett"-løsning, da den ikke har LFE-utgang. Da fant jeg ut at jeg måtte ha en recevier, men siden en recevier ikke har innebygget DVD-spiller, ble jeg selvsagt nødt til å kjøpe dette og. Når det var gjort, skjønte jeg jo straks at det ville bli litt overkill å ha en "såå" stor forsterker på så små høyttalere. Tre nye høyttalere ble også bestilt.

Når alt var på plass trodde jeg nesten ikke mine egne ører. Dette var jo hinsides alt jeg kunne drømme om. Nirvana var oppnådd, trodde jeg. I ettertid har det løpt på seg enda mer, uten at jeg skal gå inn på det her (Dette er vel streng tatt litt off topic allerede). Til nå har jeg brukt godt og vel femti laken (and counting).

For et par måneder tilbake skulle selge dette anlegget jeg startet med. Når jeg satte det opp i stua for å demonstrere det for kjøper, fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse. Jeg kunne ikke tro at jeg en gang syntes at dette var bra. Kjøperen var riktignok fornøyd, så salget gikk i boks :razz:

Det jeg prøver å komme fram till her, er ganske enkelt at lyd er subjektivt, og må sees i forhold til de referanser man har fra før. Har man vært innom denne "hobbyen" tidligere, vil nok et slikt billiganlegg være utenkelig, mens for en nybegynner kan kanskje dette være nok.

Når det er sagt, så kan jeg jo komme med noen anbefalinger. Siden budsjettet fortsatt er ukjent, er det ikke lett å gi noen spesifikke anbefalinger, men noen generelle skal jeg nok kunne lire ut av meg. Dersom du har råd til det, kjøp løskomponenter. Da slipper du å måtte bytte alt hvis du først har bestemt deg for å oppgradere. Ikke gå i samme fella som meg. Det finnes en del billige receviere, som kanskje ikke er kjempebra i det gjennomsnittlige AVForum-medlemmets øyne, men det kan være langt bedre enn en "alt-i-ett"-løsning. DVD-spillere begynner også å bli farlig billige (selv de gode). Av høyttalere kan kanskje Proson være aktuelt.
    Å gå for et rent Steroanlegg blir også nevnt, noe jeg støtter fullt ut. Man får mer for pengene hvis man ikke har så stort behov for de to bakhøyttalerne. Da vil man også kunne få mer glede av musikk i stereo.

Og til slutt; Helt sikkert noen som er uenig i det jeg skriver, men som sagt, så er AV en subjektiv "hobby", og dette er MIN mening ;-)

Lykke til med valget!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He He...... Det er nok mange av oss som kjenner seg igjen i denne historien. Har mange ganger tenkt over hvor mye jeg hadde hatt å legge i anlegget mitt om jeg kunne fått alle pengene jag har tapt på kjøp og vidresalg....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Jodle!:-P
    Ettersom du har fått svar på de fleste spørsmålene i åpningsinnlegget ditt tenkte jeg bare å si noe generelt ang. hva du kan velge. Først må vi få et budsjett å forholde oss til sik at det er mulig å sette opp forslag som blir aktuelle. Det hadde også vært greit om du beskrev stua di med mål osv. slik at man kan viualisere en mulig løsning med plassering, type høyttalere etc.
    Et annet tema er om du har noe fra før av; DVD-spiller f.eks... Hva er du ute etter i første omgang? Skal du ha ALt på
    èn gang eller vil du bygge et hjemmekinosystem over tid. Jeg pleier å anbefalle det siste da du får et langt bedre resultat til slutt! Et forslag er å starte med reciever, DVD-spiller og fronthøyttalere pluss noen kabler og så fylle på med bakhøyttalere, subwoofer etc. etterhvert. Bruker du litt tid til å pløye gjennom trådene i forumet vil du finne mange gode tips og alterative oppsett basert på pris etc.
    Følgende sider kan hjelpe deg med produkter og priser på AV utstyr:
    www.hifiklubben.no
    www.hificenter.no
    www.oslohifisenter.no
    www.stereofil.no
    og mange fler...:-P
    Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Jeg jobber ikke hverken på Elkjøp eller en annen kjede, men synes din kommentar om at "ferdigpakkene her bare er noe dritt" er langt under beltestedet, samt generelt generaliserende, og dessuten ganske så tendensiøs.
    I ferdigpakkene mener vi vel alt-i-ett-løsningene, iallefall slik jeg fremstiller det. Mao reciever og dvd i en, men monitorhøytalere på størrelse med et brusglass plassert rundt i fem kanaler, pluss en subwoofer som kan diskuteres om det er en SUBwoofer.

Jeg synes din kommentar var nokså unødvendig, legg merke til at jeg nevnte veldig pyntelig og pent min mening om disse ferdigproduktene, vi har jo også BOSE som jeg mener er et slikt "alt-i-et-system". Prisen BOSE koster i Norge, fører til at jeg synes BOSE er noe dritt i forhold til pris kontra hva man får. Er man ivrig på designprodukter, og mer opptatt av å ha det ikke naboen i gata har, kan man fint kjøpe BOSE. (Og kjære BOSE-eiere, jeg kritiserer ikke deres produkter, kun prisen dere mest sannsynlig har betalt for dem). Forøvrig, så er jeg veldig glad i eldre BOSE modeller:wink:

Når man spør om hjelp på AVForum etter en "innpass" i hjemmekinoverdenen, og ikke skriver antatt budsjett, synes jeg, at jeg har rett til å uttale meg om at jeg synes en alt-i-ett-løsning hos Elkjøp bare er noe dritt. Eksempelvis demomodellen til 9.999,- på Elkjøp, Larvik. (Jeg har hørt ferdigsystemer til tre lapper spille like bra, om ikke bedre. Komponentløsning er eneste veien å gå, så sant man skal ha god/en skikkelig opplevelse)

Missforstå meg rett, jeg har ikke sagt at noen ikke kan bli fornøyd med alt-i-ett-løsninger, i en stue ville jeg nok ikke vurdert så mye annet selv:wink:

Beklager langt innlegg.............

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Når du sammenligner disse kompakt greiene til 1000 - 7000 som el.kjedene selger så er de rett og slett dritt..
    Hvem har sammenlignet "kompakt-greier" til 1000-7000 (kr)?, og med hva?

Ikke jeg, i hvert fall. Les innlegget en gang til!

777

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Velkommen til forumet Jodle!:-P
    Ettersom du har fått svar på de fleste spørsmålene i åpningsinnlegget ditt tenkte jeg bare å si noe generelt ang. hva du kan velge. Først må vi få et budsjett å forholde oss til sik at det er mulig å sette opp forslag som blir aktuelle. Det hadde også vært greit om du beskrev stua di med mål osv. slik at man kan viualisere en mulig løsning med plassering, type høyttalere etc.
    Et annet tema er om du har noe fra før av; DVD-spiller f.eks... Hva er du ute etter i første omgang? Skal du ha ALt på
    èn gang eller vil du bygge et hjemmekinosystem over tid. Jeg pleier å anbefalle det siste da du får et langt bedre resultat til slutt! Et forslag er å starte med reciever, DVD-spiller og fronthøyttalere pluss noen kabler og så fylle på med bakhøyttalere, subwoofer etc. etterhvert. Bruker du litt tid til å pløye gjennom trådene i forumet vil du finne mange gode tips og alterative oppsett basert på pris etc.
    Følgende sider kan hjelpe deg med produkter og priser på AV utstyr:
    www.hifiklubben.no
    www.hificenter.no
    www.oslohifisenter.no
    www.stereofil.no
    og mange fler...:-P
    Lykke til!
    Dette er vel et av de mer konstruktive forslagene i denne tråden.

Det enkleste vil være å definere hva du har behov for, og så hvor mye penger du vil legge i det.

Ser du sier at du har en relativt liten stue, noe som kanskje gjør sitt til at det vil være aktuelt med relativt små (fysisk) stativhøyttalere og en aktiv sub på høyttalersiden. Bak ville jeg ha valgt såkalte dipole høyttalere, dvs. høyttalere som stråler i to retninger. Dermed er det kanskje ikke aktuelt med en voldsomt kraftig receiver heller, men skal du kjøpe noe nytt vil jeg anbefale en med romkorreksjon/autooppsett. Yamaha, Pioneer og Denon er relativt sikre valg her. Dersom du skal se film kan det hende du vil investere i en ny DVD spiller også, de samme merkene som over er vanligvis gode valg, og har spillere i de fleste prisklasser. Det finnes selvfølgelig andre merker som er gode også.

Det viktigste er at du synes det høres bra ut, men du kan kanskje prøve å få tak i utstyr som lett kan oppgraderes, det kan bli behov for det raskere nn du aner. :-)

Lykke til med investeringen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller ikke kjøpt alt-i-ett anlegg. At det er helt forferdelig dårlig er jeg derimot ikke enig i. Broren min har et philips alt-i-ett surround anlegg til 4000kr og han er strålende fornøyd. Dette vil også stort sett mannen i gata bli ganske fornøyd med. Ulempen med disse anleggene er at lyden blir litt spinkel og man går glipp av de lavere frekvensene som er mye i bruk på film. Du må dessuten bytte ut absolutt alt dersom du vil oppgradere lyden litt.

Siden du ikke har kommet med et budsjett blir det vanskelig å komme med forslag til konkrete produkter.
    Det jeg ville gjort er å kjøpe en surround reciever, dvdspiller og noen skikkelige stereohøyttalere først. Så kan du kjøpe resten av høyttalerene når lommeboka tillater det. Et bra stereooppsett er bedre enn et middels surroundoppsett, det synes ihvertfall jeg :wink: Sjekk også ut diverse hifibutikker, da de ofte tilbyr gode pakketilbud. Som nybegynner kan det være litt vanskelig å sette sammen et anlegg selv.

Velkommen til forumet :grin:

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med noen av disse settene?

billigst:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ortLys_tre.htm
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iver_Soelv.htm

dyrere:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...stem_Soelv.htm
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iver_Soelv.htm

"dyrt"
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...lersystem_.htm
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...eiver_Sort.htm

et av disse systemene tor jeg skal spille bedre enn mange av de du får på elkjøp og tor nok det vil gjøre en førstegangskjøper meget fornøyd.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •