ikke magnetisk skjerma høytalare, trenger råd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ikke magnetisk skjerma høytalare, trenger råd..

kjøpte meg et hjemmekinosett her forleden dag.. probleme er at de ikke er magnetisk skjerma.. hvor langt vekke må de stå fra tven? å kan de ha innvirkning på andre ting, som datamaskin, dvdspiller ellernoe? og er det noe å gjøre me det, eller må jeg bare leve med at de ikke er skjerma? :/

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sett de så langt fra tv/skjerm at de ikke lager rare farger og sånt på skjermen.. høyttalere plager ikke datamaskiner og dvdspillere med magnetisme.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst senterhøyttaler som vanligvis kommer så nær TV at dette kan være et problem. Utgangspunktet er også at du har CRT TV for at det skal oppstå et problem. Det finnes diverse "kopper" til å lime på element som gjør dem magnetisk skjermet, du får det bl.a. på www.dynabel.no tror det står under tilbehør i nettbutikken.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    høyttalere plager ikke datamaskiner [...] med magnetisme.
    Er du sikker på det? Jeg har aldri ødelagt datautstyr selv, men antar at magnetisme vil være negativt for harddisker?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ailnrock
    kjøpte meg et hjemmekinosett her forleden dag.. probleme er at de ikke er magnetisk skjerma.. hvor langt vekke må de stå fra tven? å kan de ha innvirkning på andre ting, som datamaskin, dvdspiller ellernoe? og er det noe å gjøre me det, eller må jeg bare leve med at de ikke er skjerma? :/
    Magnetisk skjerming er viktig på senterhøyttaler hvis du har CRT skjerm, de øvrige høyttalerene er det ikke SÅ viktig.
    Hvor sterke magnetene er varierer også veldig mye fra høyttaler til høyttaler.

Du kan skjerme de selv ved å legge noe metall mellom tv'en din og høyttaleren, du må bruke metall som lar seg påvirke av magneter (testes lett med feks en kjøleskapsmagnet). Metaller som påvirkes magnetisme vil stoppe magnetfeltene fordi da følger magnetfeltet dette metallet istedenfor å gå igjennom.
    Er det ekstremt sterke magneter må du være oppmerksom på at metallet du bruker til skjerming kan bli magnetisk selv etter hvert, men jeg tviler sterkt på at det er tilfellet med disse høyttalerene.
    Den letteste måten å gjøre dette på er å legge en plate mellom høyttaler og tv som sagt, et annet alternativ kan være å kle høyttaleren innvendig med metall, også gitter vil fungere hvis det ikke er sterke felt. Alternativt får du kjøpt skjermekopper som skal settes rundt magnetene på elementene, men disse vil påvirke elementets spesifikasjoner og kan feks får høyttaleren til å bli mindre effektiv.
    Dvd spiller, pc'er og slik trenger du ikke bekymre deg for så lenge det er metall chassi på komponentene. En vanlig PC har metall kasse og er dermed ganske godt skjermet i seg selv. Men mange nye pc'er har veldig mye plast i kassene og kan dermed være litt utsatt. Og en dvd spiller lar seg nok ikke påvirke så mye uansett, men har du en opptaker med harddisk så burde du nok tenke på plasseringen av denne også. Det er også endel TV'er som har litt skjerming, så det er ikke helt sikkert at det blir noe utslag på din TV, men dette har du kanskje opplevd allerede? ;-)

Lykke til!

Og en ting til, du burde kanskje ta det opp med selger av høyttalersettet at det er ganske tvilsomt å selge et surround sett uten skjerming. Men du ble kanskje opplyst om det før kjøp?

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Er du sikker på det? Jeg har aldri ødelagt datautstyr selv, men antar at magnetisme vil være negativt for harddisker?
    Magnetisme er uten tvil farlig for harddisker, men som jeg nevnte i mitt første innlegg så er de fleste pc'er skjermet i seg selv, og harddisken er ekstra skjermet siden den har metallchassi den også.
    Men er magnetene store/sterke nok og avstanden liten så blir det skummelt.

Og dersom HD'en befinner seg i et magnetfelt til vanlig så kan det forårsake småfeil på disken også, men en annen ting som jeg vil si er minst like farlig er vibrasjoner. Tok selv livet av en ufattelig dyr harddisk (850mb!!!) for mange år siden, 3m2 rom med PC og enormt anlegg er ingen god kombinasjon ;-)

A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Ja og delvis ja, men feltstyrken må være veldig, veldig stor for å ha noen innvirkning på harddisker, mye større enn en normal høyttaler i nærheten av en pc. Du må bruke en ganske kraftig elektromagnet for å "wipe" eller skade en harddisk.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og delvis ja, men feltstyrken må være veldig, veldig stor for å ha noen innvirkning på harddisker, mye større enn en normal høyttaler i nærheten av en pc. Du må bruke en ganske kraftig elektromagnet for å "wipe" eller skade en harddisk.
    Jepp, men som sagt dersom harddisken 'bor' i et magnetfelt så kan det få uheldige konsekvenser.
    Noe som er mye verre er som sagt vibrasjonene, og de er det ikke like lett å skjerme for :-P

A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom side, men jeg har hørt om flere tilfeller av problemer med magneter nærme disker, og de blir ikke avmagetisert eller ødelagt, men det er påfallende flere feil i informasjonen på disken enn på en som ikke 'bor' eller har 'bodd' i et magnetfelt.

Nå tror jeg hans definisjon av "astoundingly powerful magnets" er noe annet enn min definisjon. Han har jo små magneter og de har jo også mindre felt, selv om det er sterkt.
    På høyttalere så kan det være veldig store felt, sub'en min feks gir misfarging på CRT skjermer på en meters avstand, denne har fire 5,25" elementer som henger av seg dersom man fester dem til en metallplate ;-)
    Avstanden for misfarging varier fra skjerm til skjerm, men videomonitoren min gir fortsatt misfarging i det hjørnet sub'en herja hvis det er lyse/hvite bilder på skjermen en stund (svart/hvitt film feks).
    Men som sagt så er det vibrasjonene som først og fremst er farlig for PC, men jeg ville aldri plassert PC'en min nærme omtalte sub fordi den rett og slett har et veldig sinna magnetfelt.

A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de tilfellene tror jeg du må dokumentere litt isåfall, for jeg har aldri hørt om at det har skjedd.. og jeg har faktisk en maskin stående i magnetfelt selv.. subwoofer rett ved pcen .. da en bilsub som ikke har verdens minste magnet... denne funker 100% utmerket, uten datafeil på noen av diskene som står i den...

og små "rare earth"-magneter kan være helt hinsides kraftige... du finner dem bla.annet inne i harddisker, pussige greier..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen dokumentasjon på det gitt, er endel år siden. Men det kan jo også ha en sammenheng med dårligere kvalitet på harddisker i PC'en spede barndom ;-)

Bortsett fra mitt eget tilfelle, men der var det nok vibrasjoner og ikke magnetisme som tok livet av disken...

A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    deet er mer sannsynlig.. før så var det jo mindre kapasitet, dvs. bit'ene tok større plass på disken, med svakere felt.. lettere påvirkelig og sånt... i dag er harddisker ganske så trygge

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg har også inntrykk av at diskene er laaaangt bedre nå enn de var for feks 10år siden. Også er de generelt billigere også, 850mb disken jeg drepte kosta vel rund 5-6k, drøye 4k til innkjøpspris :razz: Pc'er har blitt en billigere hobby med åra, eller den kan være billigere ;-)

Men nå har vi vel sklidd litt ut fra trådstarters tema her, uansett så vi vel ganske enige om at magnetisme ikke er noe man skal bekymre seg om med mindre det er CRT i nærheten... :shock:

a

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar, va kjapt seer dåkke nevne helst crt-skjermar..har litt erfaring med det å ødelegge sånne tver, jeg hadde en gaaaammel crt-skjerm, og der tok faktisk de innebygde høytalerene knekken på bildet :/ blei heilt rosa på siden osv..men koss e det me lcd da? e det annerledes?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar, va kjapt seer dåkke nevne helst crt-skjermar..har litt erfaring med det å ødelegge sånne tver, jeg hadde en gaaaammel crt-skjerm, og der tok faktisk de innebygde høytalerene knekken på bildet :/ blei heilt rosa på siden osv..men koss e det me lcd da? e det annerledes?
    En gammel CRT kan få slike misfarginger uten at det nødvendigvis er magnetisme som gjør det. Når de blir slitt ut så kan bilde bli misfarget.

Med LCD trenger du ikke bekymre deg noe spesielt :grin:

A

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok men sånn helt konkret, hvor langt vekke bør jeg plassere senterhøytaleren fra tven? forslag til plassering da?;/ kunne jo tenkt meg å hatt den under tven..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det ikke brukes vanlige hardisker, men flashdisker, inne i elektrolysehallene ved det lokale aluminiumsverket pga. magnetfeltene som oppstår når en drar et par hundre tusen ampere gjennom de strømførende skinnene i hallen, dette er felt som kan "stjele" verktøy utav lommene dine om du går forbi.

Men uansett tror jeg magneten på en vanlig høytaler skal stå veldig nærme en pc for å gi noen risiko.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok men sånn helt konkret, hvor langt vekke bør jeg plassere senterhøytaleren fra tven? forslag til plassering da?;/ kunne jo tenkt meg å hatt den under tven..
    en senter er vel normalt skjerma? selv om front/bak ikke er det? hmf. hvor har du handlet dette settet sa du? og hva slags sett er det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte det på netthandelen.no :P haha, passer ikke helt inn på dette forumet, da merket er så ukjent at du ikke finnr det på internett en gang..men det funker fett for meg, og jeg personlig synes det spiller veldig bra

http://netthandelen.no/visAuksjon.as...jonsID=4829502

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •