Nos Dac ! (tda1543) - kongelyd med gammel chip!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nos Dac ! (tda1543) - kongelyd med gammel chip!

Har nylig fått meg en Sigtone NOS (non-oversampling) DAC fra hongkong (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MakeTrack=true) (en god artikkel om konseptet bak en non-oversampling dac: http://www.sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html)

... Og jeg må bare si at dette bør prøves av alle som føler det er mer å hente fra deres digitale lydkilde.. Jeg har skrevet endel på hifisentralen også (http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1146490208) .. beklager mange referanser her..

La meg konkretisere mine inntrykk litt.

Først noen bilder. Dette er en pytteliten boks, i tråd med at NOS DAC er veldig enkelt oppbygget med få komponenter. Finishen er kjempebra, speilblank akryloverflate og kjempebra kontakter bak, tilsvarende hva man finner på highend produkter.

Lytteinntrykk: Som reklamen sier, dette låter IKKE digitalt. Fokus på mellomtone/vokal og kvinnelig vokal så og si helt fri for sjenerende s-lyder. Veldefinert (kanskje svakt overfokusert) og ganske tight bass, samt noe tilbakelent men likevel crispy og klar diskant.

Helt fra første lytt merket jeg at diskanten var noe tilbakelent, og det var veldig behagelig å lytte til. Etter noen dagers lytting er det tydelig merkbart at tendensen til lyttetretthet er helt borte fra anlegget, og den nyeste opplevelsen i dag var at rock som guns'n, marilyn manson, rammstein m.flere låter mye fastere, mindre skarpt og pistrete - noe jeg tipper har med hvordan denne DACen gjengir diskant å gjøre. Resultatet blir at plater med rock oppleves som tightere og med mer trøkk.

Jeg elsker akustisk musikk med kvinnelig musikk som f.eks Katie Melua, og måten DACen fokuserer på vokalen gjør at denne type musikk låter glimrende. Det må nevnes at jeg har kombinert med en electrocompaniet forsterker (AW100) som også fokuserer noe på mellomtone, så inntrykket til sammen forsterkes kanskje noe.

Alt i alt virker det til å være en kjempematch med mitt anlegg og ikke minst min smak - og til prisen kan jeg ikke annet enn sterkt anbefale andre å teste ut dette!

NB: Disse DACene sies ofte å gi en varm lyd, og de har nok som tidligere nevnt noe overfokus på mellomtone og bass, selvom jeg nesten snarere merker at diskanten er tilbakelent enn at det er "for mye" mellomtonen/bass. Dette vil nok også variere avhengig av hva slags komponenter man matcher med.
    --
    Thorbjørn

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, for det er lenge siden jeg bygde min egen DAC basert på CS8412 (Crystal Semiconductor) sin Receiver og CS4311 sin DAC med et analogt utgangstrinn. Tror jeg har det liggende fortsatt i boden. Dette gav et mye bedre fundament i bass enn det en vanlig budsjett CD spiller kan gi.

Har du noe skjema på denne ?

Finnes den fortsatt i salg ?

Mvh

/L

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Interessant, for det er lenge siden jeg bygde min egen DAC basert på CS8412 (Crystal Semiconductor) sin Receiver og CS4311 sin DAC med et analogt utgangstrinn. Tror jeg har det liggende fortsatt i boden. Dette gav et mye bedre fundament i bass enn det en vanlig budsjett CD spiller kan gi.

Har du noe skjema på denne ?

Finnes den fortsatt i salg ?

Mvh

/L
    Er en kar i hong kong som bygger dem, så de dukker opp på ebay med jevne mellomrom. Har ikke skjema på akkurat denne, men søker du litt etter NOS DAC og tda1543 på google så finner du nok skjema på noen andre basert på samme prinsippet.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilde innunder lokket?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nesten tipse om denne:
    http://dddac.de/ma_dac31.htm

som ifølge LMC på hifisentralen (med avantgarde til rundt 100.000) var det beste han hadde hørt uansett pris!
    og den koster bare $3-400

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    må nesten tipse om denne:
    http://dddac.de/ma_dac31.htm

som ifølge LMC på hifisentralen (med avantgarde til rundt 100.000) var det beste han hadde hørt uansett pris!
    og den koster bare $3-400

Den siste versjonen til LMC koster vel mellom 15K og 18K, og stiller dermed i en annen klasse. Men settet er interessant med mange utbyggingsmuligheter. Med enkleste utgave og batteri/lader fra Biltema, skulle man være i gang for rundt 2500,-. Jeg trodde AG Trio, som LMC har, lå på rundt 300K.

Frode

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilde innunder lokket?
    Tja. det virket litt tiltak å skru fra hverandre, tror jeg må demontere kontaktene for å få det til virker det som. :-/

Men trykker du på linken til ebay-auksjonen så står det vel listet opp stort sett alt av komponenter, så..

Eneste jeg vet er at jeg tror anlegget låter bedre nå enn det noen gang har gjort.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Den siste versjonen til LMC koster vel mellom 15K og 18K, og stiller dermed i en annen klasse. Men settet er interessant med mange utbyggingsmuligheter. Med enkleste utgave og batteri/lader fra Biltema, skulle man være i gang for rundt 2500,-. Jeg trodde AG Trio, som LMC har, lå på rundt 300K.

Frode
    hæ? lmc bruker nøyaktig samme kit som selges der. iallefall det han sier til meg på pm.

1 usb module, spdif mottaker og 3 dac moduler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK slik ser altså DAC kittet ut fra an annen "produsent"

http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/dackit.html
    Veldig "simpelt" byggesett og det sitter en Operasjonsforsterker som utgangs buffer.
    Buh, dette var litt dårlig, hadde håpet på en rør utgang eller i det minste en klasse A utgangsbuffer.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK en med rør utgang er her;

http://scott-nixon.com/dac.htm
    Mange varianter av denne ser det ut til...

/L

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ? lmc bruker nøyaktig samme kit som selges der. iallefall det han sier til meg på pm.

1 usb module, spdif mottaker og 3 dac moduler.
    Hvis jeg ikke husker feil begynte han med 2 tårn og satte inn blandt annet noen kondiser fra Black Gate og motstander fra Audio Note. I sitatet under beskriver han den siste versjonen. Uansett er dette et spennende kit med mange oppgraderingsmuligheter, og jeg ser ikke bort fra at jeg selv ender opp med en dddac i en eller annen utgave.

Frode

Sitat Opprinnelig postet av LMC
    hei
    jeg har også bygget en til med 5 tårn.alle kondiser på 100uF er BGNx og alle 100nF er ERO MKP1837
    Rload og utg.motstand er AN 2 watt tantal
    separate Elna cerafine bestykkede power for usb og dac tårn.200va trafo egen trafo for dac tårn egen trafo for usb kort og power til optisk usb kabel.
    forskjellen var ENORM,men det var prisen også.
    denne skal til en ikke ukjent person i norsk hifi miljø.
    nå er jeg igang med å bygge en maken til meg selv....fytti h(&%/&€(/ så bra den låter....SLAM,BASS,VARME,DETALJER,LUFT,DYBDE...... WHOW!
    bilde på mitt annlegg!
    mvh
    Leif "forward" Christensen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •