Kombinasjon av div komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinasjon av div komponenter

Hva mener DU er best når du skal handle inn forsterker, dvd-spiller, cd-spiller osv.. Bør alt komme fra samme produsent, eller kan man blande "det beste" fra flere produsenter.
    Det ser kanskje litt mer ryddig ut med komponenter av samme merke, men kan man "forbedre" oppsettet sitt om man kombinerer litt?

Newcomer DrB sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at samme produsent ofte kun har noen få produkter som peker seg ut som spesielt gode kjøp. Tror vel derfor stort sett at man får mer lyd for pengene hvis man kombinerer det beste fra ulike produsenter - vel og merke hvis matchingen er OK.
    Samme produsent gir selvfølgelig et mer helhetlig design. De har dessuten som oftest samme lydsignatur.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fra samme produsent kan jo ofte se litt penere ut, spesielt når produktene har spesielt design. Ulempen er jo at dette ofte kan være dyrt. Kjøper en for eksempel mye brukt så vil en heller ikke alltid kunne velge fritt...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg fint lite om merke egentlig, jeg har selvfølgelig noen favoritter fordi jeg liker lyden i deres utstyr. Det viktigste for meg er lyden, designet har også litt å si :-P Men merke er egentlig helt uvesentlig så lenge lyden/bilde er bra.

Når man blander merker så er matching ofte viktigere enn om man kjøper alt fra samme produsent, så man kan være veldig uheldig og må kanskje prøve og feile en del ganger... Min største feil noensinne var å kjøpe denon effektforsterkere :shock:
    Kommer nok aldri til å se to ganger på et produkt fra denon igjen ;-)

A

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mix å match...

Det er jo det som er en stor del av morroa med denne hobbyen/lidenskapen.. Finne komponenter som passer sammen. Da tenker jeg spesielt på lyd, men selvfølgelig er det fint om komponentene matcher på utseende også!
    Min erfaring er at prøving og feiling ofte fører frem til noe bra! så lærer en mye spennende på veien ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blandings er optimalt !

Vil fraråde deg å kjøpe alt fra et merke. Ganske enkelt fordi ingen er best på alt.

Bruk litt tid på forumet her så får du mange tips om gode produkter. Ofte gode og rimelige alternativer også, som du aldri ville ha funnet hos kjedebutikkene.

De fleste apparater finnes i flere typer finish, så det burde være mulig å få en brukbar design-match.

Happy hunting !

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Vil fraråde deg å kjøpe alt fra et merke. Ganske enkelt fordi ingen er best på alt.
    Hvorfor sier du det?
    Hvor du prøvd forskjellige komponenter fra samme merke?

Matching er viktig. Det behøver du ikke å tenke på med komponenter fra samme merke. Heller ikke synergieffekt.
    Du vet ikke hva du får om du kjøpe produkter fra flere forskjellige hold.

Jeg opplever at det spiller mye bedre nå med komponenter fra samme merke, enn da jeg hadde komponenter fra flere forskjellige produsenter.
    Kanskje jeg har hatt uflaks tidligere?

I de rimligere prisklassene, kan man heller ikke få i både pose og sekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Matching er viktig. Det behøver du ikke å tenke på med komponenter fra samme merke. Heller ikke synergieffekt.
    Du vet ikke hva du får om du kjøpe produkter fra flere forskjellige hold.
    Hva legger du i matching ?
    Tror ikke det legges alt for mye jobb i å matche komponenter lydmessig til hverandre fra samme produsent i rimelige prisklasser. Hvis du derimot snakker om preamp mot sluttrinn matching av high-end utstyr er jeg enig med deg.
    Det jeg hadde i tankene var signalkilder kontra forsterker, og for ikke å snakke om høyttalere.
    Kan du utdype hva du mener med synergieffekt i denen sammenheng ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •