Strømfilter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømfilter??

Finnes det kunnskap om nettstøyfilter her?
    Jeg tenker helst på joringsdelen?
    Er det mulig å lage falsk jord, og på denne måten slippe ekte jordspyd?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig jord er mye verre enn ikke jord, og har du dårlig jord i huset, og i tillegg skal slenge på annen jord blir det fort mye tull.

Hva skal du jorde, og hvorfor vil du jorde det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du stikker å handle deg armeringsjern... også slår du dette i pakken etpar meter nedi
    kjøpe deg kabel og skrur den fast i jernet med ei klemme
    strekker kabel inn på rommet ditt
    og kobler kabelen til det du ska jorde...

Det har vist seg i senere tid at jording på vann rør ikke holde mål.. noe de gjorde før.. Huske ikke forskriftene i hode nå.., men det går ut på at du må slå ned et spyd av noe slag i pakken og bruke det som jord...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil gi god jord (dersom han ikke bor på fjelltomt slik som jeg gjør da...) men det er ikke dermed sagt at det er en kjærkommen jord. Det er gort gjort å komme i konflikt med eksisterende jord, og er det DC-støy på nettet er det nesten en fordel å få bort jordingen enkelte ganger.

Men hva er det du skal jorde? Er det signaljord, chassis, jord fra nettkablene, sikringsskapet, kabelskjermer...? Det er heller ikke alle de tingene som er glad i å få tilleggsjord, evt fellesjord.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men der smarteste hadde nok vert å funnet ut hvordan det står til med jorden i huset fra før av.... Også koblet den fra og fått fikset den...

Men jeg vett i praksis så er det rør som blir satt i bakken nå til dags.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hildrum
    Men jeg vett i praksis så er det rør som blir satt i bakken nå til dags.
    På nye hus i dag er vel kravet å ha en jordsløyfe rundt huset (om du har kjeller i hvert fall). Dette er en tykk kobberkabel som legges i høyde med underkanten av kjellermuren rundt utsiden av muren. Begge endene går inn i huset, og danner jordpunkt for det elektriske anlegget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om det er luft å jorde flere steder. Får du en potensialforskjell, kan dette være farlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oK, jeg som husker feil da .. har nå NEK400 en plass her

Og få 2 forskjellige nivåer på jord tror jeg ikke er noe smart nai..
    Eller hva sier dere ? Er så lenge siden jeg leste elektro teori, elektronikk som duge
    Bedre å ordne opp i den gamle jorden tenker jeg.

Men er problemet at du ikke har en jorda stikkkontakt, så kan du jo trekke en jordings kabel fra en annen jorda stikkontakt også bytte den eksisterende kontakten med en jorda.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant at det ikkje er lurt å jorde fleire plassar som ikkje heng saman.

Ein kan jorde så mykje ein vil, men alle jordinger i ein installasjon må ha galvanisk forbindelse. Dei må altså være kobla saman.

Viss ikkje dette er opprettholdt, så forsvinn heile det sikkerhetsmessige poenget med eit jordingsanlegg.

Og viss du skal bytte ei ujorda stikkontakt med ei jorda, må du jorde alle kontaktene i nærheten. (helst alle i rommet)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at med jording må man tenke både høyfrekvens og likestrøm på en aog samme tid. Derfor er det enkelte ganger faktisk riktig å jorde 2 plasser. Man må derimot vite hva man holder på med.

Ellers holder det ikke uten videre å trekke en kabel mellom 2 jordpunkter og tro at problemet er løst. Flytstrømmene har fått et sted å gå, og man har i tillegg gjort jordingsanlegget følsomt for støy.

Jording er en vitenskap og svaret er ikke lett å gi på et generelt plan. De som vet mest om jording er ofte de som er gode på lynavleding og overspenningsværn. Jordingsanlegget må i alle tilfelle være dimmensjonert i forhold til strømforsyningen, og arkitekturen må også være på en slik måte at det "henger sammen" med strømforsyningsanlegget.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, greit nok. Vanskeleg å sei sikkert kva som blir best i alle tilfeller, med tanke på støy og slikt.
    No tenkte eg imidlertid mest på den sikkerhetsmessige og lovmessige delen av jordings spørsmålet.

Så vidt eg veit er det ikkje lov å ha to separate jordingsanlegg, i ein og samme elektriske installasjon.

Eg er ganske så sikker på det er forskriftsmessig lovpålagt at alle jordingspunkt i ein installasjon må ha utjevnings-forbindelse mellom kvarandre. (viss ikkje dette stemmer så hugsar eg veldig feil)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvilken bestemmelse det elektriske anlegget havner under. Skal du jorde strømpa til en høyttalerkabel gjør du selvsagt som du vil. I svakstrømsanlegg er bestemmelsene litt annerledes enn i sterkstrøm. Data har sitt eget, og det samme gjelder tungindustri. Kommer du på anlegg med spredt bebyggelse kommer det inn ytterligere momenter, televerket har laget sinne egne regler...

Jeg kjenner ikke disse forskriftene i detalj, men det er kanskje noen som kan bidra med noe her? I hvertfall de som er relevant for oss hjemmetweakere...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje vi snakkar litt forbi kvarandre her.
    Eg tenkte på jording av stikkontakter i det elektriske anlegget i ein bolig/leilighet. (fast innstallasjon)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør glemme forslaget om armeringsjern og en separat tilkobling bare til stikkontakten for anlegget ditt. For det første er kravet til jordspyd at det skal være av kobber eller galvanisert stål. For det andre vil opplegg av en slik separat beskyttelsesleder kunne føre til stor impedans i en eventuell feilsløyfe som kan føre til store berøringsspenninger og at sikringen ikke løser ut selv ved dobbel(begge faser) jordslutning.
    Nå er det slik at alle jordingspunkter i en installasjon skal tilkobles hovedjordskinnen og det er altså ikke tillatt med to separate jordingsystemer.

For å unngå støy kan det være ett tips å unngå å ha anlegget tilkoblet samme sikkringskurs hvor:
    - det er store startstrømmer(motorer,vaskemaskin, oppvaskmaskin)
    - hyppige inn-og utkoblinger (eks varmeovn med termostat)
    - store overharmoniske komponenter (statiske omformere,frekvensregulatorer)
    Min helt personlige mening er at ett godt oppbygget jordingsystem også vil kunne redusere støy da dette vil fjerne potensialforskjeller mellom komponenter, ledende deler, selve den elektriske installasjonen osv

For å hjelpe deg hadde det hjulpet om du forklarte litt om det elektriske anlegget, jordingen,
    om du bor i blokk eller enebolig o.l

mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke han er interessert i å svare jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hadde det skjedd saker ja...
    Jeg vil ha ekte jord til strømmen (hadde planer om å bestille et LC strømfilter av NAT) og dette trenger jord. Dessuten ville jeg jorde apparater etc.
    Jeg kan ikke bruke jordspyd ettersom jeg bor i fjerde etasje i et hus, blir bare surr og tull å trekke ørten meter med kabel opp fra hagen.
    Den innlagte jorden er håpløs så jeg må ha noe annet.
    Dessuten har jeg hørt div. skrekkhistorier om folk som har lagt jorden til rørsystemet.
    Jeg vet jo ikke hav naboene kan finne på...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett må du få kontakt med jorda i bakken jaffal Det kan værre en tanke å bestille en elektrikker som kan bevise at det er dårlig jord også gå videre til borettslaget eller.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Potensialet i vannrørene er ikke nødvendigvis så ille. Mange eldre hus har jord i vannrørene. Det er ikke dermed sagt at det er noe dårligere enn å koble til et jordspyd. Jordspydet må jo igjen ha god jord i bakken, og det igjen er avhengig av en viss kontaktflate, og masse rundt spydet som er delvis ledende.

Dersom du har jordfeil må dette selvsagt rettes opp. Det i seg selv er ikke bra (heller ikke for lyden) selvom du ikke bruker jordingen i kontakten overhodet. Dersom du ikke har jordfeil, men heller ikke har en støyfri og god jording (med lav impedans) behøver ikke borettslaget å gjøre noe med dette. Desverre bruker elektrikeren bare "megger", og da måler han den ressistive lasten til jordingsanlegget. Den kan være svært lav, selvom du har en høy impedans.

I blokka har dere helt sikkert et felles jordingspunkt, og dersom du kobler deg utenom dette, og det oppstår en feil i det elektriske anlegget så kan du få problemer.

Jeg tror du trenger et slags filter til jord. Hvis du filtrerer bort den høyfrekvente støyen fra jordingen med et filter vil du oppnå en renere jord, med en høyere immunitet mot støy på jordingen. Filteret kan være et paralellfilter for fasen også.

Sjekk om det filteret du vurderer har slike funksjoner.

Ikke koble jord utenom det elektriske anlegget. Hvis du ønsker kraftigere jord kan du skifte hele kablen fra sikringsskapet til en 2g4kvadr+jord.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør få en elektriker til å gå over anlegget med deg. Be ham om å foreta måling av isolasjonsmotstanden i anlegget ditt, kontinuiteten i jordingsanlegget(enkelt forklart måling fra jording i leiligheten din til hovedjordingspunktet) samt måling av jordovergangsmotstanden(fra hovedjord til jord i ordets rette forstand...).

Han vil helt sikkert finne en løsning på problemet ditt da det er mye lettere å være på plassen og se anlegget. Dette vil være en god investering ikke bare med tanke på lyd men i sikkerhetsmessig betydning som jo er grunnen til at vi har jording!!!!

PS! Bare så ingen misforstår: Vannrøret skal være jordet, men det kan være uheldig hvis dette også er brukt som eneste jordelektrode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •