kid sitt båtanlegg handel! c,")

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kid sitt båtanlegg handel! c,")

Vårpussen var i gang i dag på en 21" fots daycruiser.
    Fant ut at det gamle stereoanlegget hadde gjort nytta si, og i vinter har musikk interessen blit alt for stor til at det får lov til å bli stående..

Kenwood cd-spilleren gikk i containeren, jbl høytalerene tok jeg foreløpig med meg hjem, men dem ender vel samme plass tipper jeg. Så da var det på tide med oppgradering, men jeg trenger hjelp.. Har lite erfaring med lydanlegg til bil/båt, kun hatt totalt tre forskjellige anlegg med cd spiller og 6x9 høytalere, ikke noe ekstra, men prinsippene er jo de samme som her hjemme.

Det jeg trenger hjelp til:

CD-Spiller
    Jeg må ha en cd spiller med fj. kontroll, grunnet avstand fra førerpos. til spillerposisjon. Den må også kunne spille MP3, man hører ikke på akustikk når man sitter i en båt.

Høytalere
    Veldig usikker på valg, kikket noe på modellene til JBL igjen. Trenger kun to stk.

Subwoofer?
    Dette er ikke et must, men hvis det er dårlig med trøkk fra høytalerene, så kan jeg godt kompansere med noen bass-elementer. Enten en, eller to. 12" blir maks størrelse.

Forsterker(e)
    Hva trenger jeg isåfall til å drive dette?

Budsjett:
    I en så liten båt som 21 fot, bruker man ikke ti tusener av kroner. Det gjelder å holde prisen så godt nede som mulig.. Men jeg betaler det som måtte være nødvendig.

Anbefalinger og linker til steder der dette kan kjøpes mottas med stor takk!
    En rimelig CD-veksler som godtar brente cd'er med mp3 er også fint med et forslag på..

Stor takk, fra en forvirret båtpusser.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.bilradiospes.no har både spillere og høyttalere for maritimt bruk. Men hvis du kan plassere radiodelen og høyttalerene på ganske sprutsikre plasser, så kan du sikkert kjøre vanlig bilspiller/element. Har vanlig bilradio og høyttalere i far sin Flipper med hardtop. Og selv om det er ganske fuktig til tider så fungerer det ennå.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Vårpussen var i gang i dag på en 21" fots daycruiser.
    Fant ut at det gamle stereoanlegget hadde gjort nytta si, og i vinter har musikk interessen blit alt for stor til at det får lov til å bli stående..

Kenwood cd-spilleren gikk i containeren, jbl høytalerene tok jeg foreløpig med meg hjem, men dem ender vel samme plass tipper jeg. Så da var det på tide med oppgradering, men jeg trenger hjelp.. Har lite erfaring med lydanlegg til bil/båt, kun hatt totalt tre forskjellige anlegg med cd spiller og 6x9 høytalere, ikke noe ekstra, men prinsippene er jo de samme som her hjemme.

Det jeg trenger hjelp til:

CD-Spiller
    Jeg må ha en cd spiller med fj. kontroll, grunnet avstand fra førerpos. til spillerposisjon. Den må også kunne spille MP3, man hører ikke på akustikk når man sitter i en båt.

Høytalere
    Veldig usikker på valg, kikket noe på modellene til JBL igjen. Trenger kun to stk.

Subwoofer?
    Dette er ikke et must, men hvis det er dårlig med trøkk fra høytalerene, så kan jeg godt kompansere med noen bass-elementer. Enten en, eller to. 12" blir maks størrelse.

Forsterker(e)
    Hva trenger jeg isåfall til å drive dette?

Budsjett:
    I en så liten båt som 21 fot, bruker man ikke ti tusener av kroner. Det gjelder å holde prisen så godt nede som mulig.. Men jeg betaler det som måtte være nødvendig.

Anbefalinger og linker til steder der dette kan kjøpes mottas med stor takk!
    En rimelig CD-veksler som godtar brente cd'er med mp3 er også fint med et forslag på..

Stor takk, fra en forvirret båtpusser.
    Hva med Focal sitt bilstereo-oppsett? Focal Utopia BE :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    www.bilradiospes.no har både spillere og høyttalere for maritimt bruk. Men hvis du kan plassere radiodelen og høyttalerene på ganske sprutsikre plasser, så kan du sikkert kjøre vanlig bilspiller/element. Har vanlig bilradio og høyttalere i far sin Flipper med hardtop. Og selv om det er ganske fuktig til tider så fungerer det ennå.
    Marine høytalere er iallefall nokså uinteressant, har prøvd flere typer, og det høres da ut som artisten synger med klype på nesa :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det hørtes litt dyrt ut..? Noen som har erfaring med http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1088 ?

For å si det sånn, det er viktigere at dette anlegget heller mer over på CV lyd enn musikalske bånddiskanthøytalere. Det vil bli brukt i forbindelse med fest, kjøring og moro. Det skal spilles nokså høyt og være brukervennlig, og det vil i 70% av tilfellene bli brukt MP3-filer med mer enn 128Kbps. Resterende 30% går til cd.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan låter slike subwoofere i kasser? Evt. aktiv? Hadde vært veldig plasseringsvennlig med to stk 10" under de to bakerste sitteplassene i båten..

Noen med erfaringer/forslag?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hvordan låter slike subwoofere i kasser? Evt. aktiv? Hadde vært veldig plasseringsvennlig med to stk 10" under de to bakerste sitteplassene i båten..

Noen med erfaringer/forslag?
    Hvis du har mulighet til å plassere bassene under sitteplassene, er dette best, synes jeg. Har hørt på flere båtanlegg som har valgt den løsningen, og det låter skikkelig tøft, samtidig som du beskytter elementene mot sprut, regn o.l. Velg deg noen lettdrevne coax-elementer som du kan drive med den innebygde forsterkeren i spilleren, og kompletter med en forsterker og et par effektive basselementer. Det trenger ikke å bli så dyrt! Du kan også kjøpe en 4-kanals forsterker, og brokoble to kanaler til å drive èn bass, hvis du klarer deg med det. Da har du fremdeles to kanaler som kan brukes til å drive 6*9 e.l. Det finnes også noen basskasser med innebygd forsterker, som fungerer veldig bra. Det eneste som setter grensene, er budsjettet, og hvor mye tid du vil bruke på dette

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    ikke akuratt å holde prisen nede vil jeg si. Disse høyttalerne koster jo en formue.. hehe

Hvordan båt har du KID??

Som det blir nevt flere steder her så kan du jo godt bruke en vanlig bilstereo spiller, man får kjøpt sånne plast lokk dings til å montere rundt spilleren, slik at den blir helt skjermet for vann. Når det kommer til høyttalere, så kommer det jo litt an på hvor du skal plassere dem.

Vi har hatt en day cruiser nå en stund, frem til i sommer, og den hadde noen sony marine høyttalere, og de var faktisk veldig gode. Jeg har sett at pioneer også har hatt noen som jeg har hørt på og de spilte bra. SÅ jeg ville sett etter det, men typiske billige marine høyttalere fungerer "dårlig" spiller ikke såå høyt, men fungerer til litt musikk og nyheter. Vi har nå kjøpt seilbåt og de ute høyttalerne der kan ikke sammenlignes med de sony og pioneer høyttalerne jeg har hørt på før. Så jeg ville nok tatt meg en titt på de.

Jo en ting til jeg glemte, Hvis du skal vaske og spyle over båten så bør du enten ha marine høyttalere eller tenke nøye over hvor du plasserer dem. Jeg for min del ville heller ha kjøpt noen ok marine høyttalere og hatt en lett jobb med vaskingen istede for litt bedre høyttalere og måtte vanske alt for hånd.

Siden du bare skal ha 2 høyttalere, så ville jeg kjørt de på forsterkeren på spilleren, og heller kjøpt en 2 eller 4 kanals til subbene..!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer deh-30 til 1500,- på bilradiospesialisten, skal fungere godt, har mp3, 2linjeutganger der en kan brukes til subutganger. Går du på autocustom.no og ser på fusion så har de marine høytalere med subber. Til en billig penge,.

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tåler de vann, og ikke spiller de spesielt pent. Men kurrant nok.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hvis du har mulighet til å plassere bassene under sitteplassene, er dette best, synes jeg. Har hørt på flere båtanlegg som har valgt den løsningen, og det låter skikkelig tøft, samtidig som du beskytter elementene mot sprut, regn o.l. Velg deg noen lettdrevne coax-elementer som du kan drive med den innebygde forsterkeren i spilleren, og kompletter med en forsterker og et par effektive basselementer. Det trenger ikke å bli så dyrt! Du kan også kjøpe en 4-kanals forsterker, og brokoble to kanaler til å drive èn bass, hvis du klarer deg med det. Da har du fremdeles to kanaler som kan brukes til å drive 6*9 e.l. Det finnes også noen basskasser med innebygd forsterker, som fungerer veldig bra. Det eneste som setter grensene, er budsjettet, og hvor mye tid du vil bruke på dette
    Tid har jeg for en gangs skyld mer enn nok av:wink: Når det gjelder budsjettet, så vil jeg aller helst iallefall holde meg under 10.000,- grensa.. En god Pioneer cd-spiller med støtte for MP3 inkl/ fj.kontroll, samt 4-kanals forsterker og en basser ser det ut som det går mot, vi får se. Takk for tips! :wink:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har vi:
    Pioneer deh-30 : 1500
    Dynabel 8040: 2000
    Fusion fsm65, 6,5" Coax : 1000
    Fusion fwm12 : 2300
    Samlet sum:6800,-
    Da har du penger til kabler og snop mens du bygger.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    ikke akuratt å holde prisen nede vil jeg si. Disse høyttalerne koster jo en formue.. hehe

Hvordan båt har du KID??

Som det blir nevt flere steder her så kan du jo godt bruke en vanlig bilstereo spiller, man får kjøpt sånne plast lokk dings til å montere rundt spilleren, slik at den blir helt skjermet for vann. Når det kommer til høyttalere, så kommer det jo litt an på hvor du skal plassere dem.

Vi har hatt en day cruiser nå en stund, frem til i sommer, og den hadde noen sony marine høyttalere, og de var faktisk veldig gode. Jeg har sett at pioneer også har hatt noen som jeg har hørt på og de spilte bra. SÅ jeg ville sett etter det, men typiske billige marine høyttalere fungerer "dårlig" spiller ikke såå høyt, men fungerer til litt musikk og nyheter. Vi har nå kjøpt seilbåt og de ute høyttalerne der kan ikke sammenlignes med de sony og pioneer høyttalerne jeg har hørt på før. Så jeg ville nok tatt meg en titt på de.

Jo en ting til jeg glemte, Hvis du skal vaske og spyle over båten så bør du enten ha marine høyttalere eller tenke nøye over hvor du plasserer dem. Jeg for min del ville heller ha kjøpt noen ok marine høyttalere og hatt en lett jobb med vaskingen istede for litt bedre høyttalere og måtte vanske alt for hånd.

Siden du bare skal ha 2 høyttalere, så ville jeg kjørt de på forsterkeren på spilleren, og heller kjøpt en 2 eller 4 kanals til subbene..!
    Det blir lite spyling oppi en 21" fots amerikaner, tepper på gulv og skinnseter:wink: Disse båtene er vel ikke akkurat helt optimale for det Norske båtværet, men utrolig morsomt når det virkelig er fint.

Tror det skal fungere greit med vanlige elementer, finner jeg noen gode 6x9 til under to lapper som overlever to-tre sesonger er jeg igrunn fornøyd. Har marinebeskyttelse til cd-spilleren, så det burde gå nokså bra. Spilleren tar jeg med meg når jeg forlater båten, forsterkeren får jeg inn i et låst rom..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Pioneer deh-30 til 1500,- på bilradiospesialisten, skal fungere godt, har mp3, 2linjeutganger der en kan brukes til subutganger. Går du på autocustom.no og ser på fusion så har de marine høytalere med subber. Til en billig penge,.
    Denne har vel ikke fj.kontroll? Er avhengi av en spiller med fjernkontroll :wink:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro en av de universale fj.kontrollene til pioneer fungerer utmerket på denne.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEH-P30MP kan tilkobles bilens originale rattfjernkontroll, (med adapter) eller til en valgfri infrarød fjernkontroll.

fra Bilradiospes

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg har sett at pioneer også har hatt noen som jeg har hørt på og de spilte bra.

Svigers hadde et par fra pioneer i båten sin! De var helt grei lyd i! Merket ikke noe til dårlig lyd jeg ihvertfall!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ville det blitt med noe slikt?

Pioneer DEH-P5800MP 2.290,-
    Rockford Fosgate P4004 3.395,-
    JBL Marine 6,5" høyttalerpar 1.395,-
    Pioneer TS-W3004SPL 1.990,-
    Totalt: 9.070,-

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1562
    http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=989
    http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1588
    http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697

Mulig den basseren kunne likt seg med litt mer, men tester viser jo at den rockford spilleren yter meget bra i forhold til oppgitt effekt..? Pluss at jeg kan ikke riste istykker glassfiberen i båten

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kurrant nok dette, har samme amp selv i bilen, og den leverer strøm. Men noe spesiellt fint vil det ikke spille. Spiller høyt ja, men lite mellomtone, mest bass og en diskant som jeg ihvertfall ikke har sansen for.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •