Grunnen til å IKKE ha en rett frekvenskurve - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 114 av 114
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I det siste har jeg fått en del inntrykk. Jeg har vært i kirka 3 ganger i mai, hvorav det har vært konsert alle gangene, jeg har hørt en liten utendørskonsert, og jeg har hørt alt for mye korpsmusikk. I tillegg har jeg jo vært på en mengde konserter før, og i alle disse tilfellene er musikk brutalt, om jeg kan bruke det ordet.

En ting er sikker, det mange av oss hører på hjemme er utrolig "snillt" i forhold til virkeligheten. Det gjelder i høyeste grad meg selv også, bare for å ha sagt det.

Er det slik at vi helst har på oss sandaler og rosa solbriller når vi skal bevege oss utenfor hjemmets fire vegger, for ikke å få for mye realisme (sarkasme?!)? Jeg har en mistanke om at mange av oss ikke vil ha for mye av "the real life", og vi av den grunn liker å ha på oss hifiskylapper, slik at vi ikke blir for mye eksponert for virkeligheten.

Bare en tanke jeg får når vi snakker om nøytralitet og realisme :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    I det siste har jeg fått en del inntrykk. Jeg har vært i kirka 3 ganger i mai, hvorav det har vært konsert alle gangene, jeg har hørt en liten utendørskonsert, og jeg har hørt alt for mye korpsmusikk. I tillegg har jeg jo vært på en mengde konserter før, og i alle disse tilfellene er musikk brutalt, om jeg kan bruke det ordet.

En ting er sikker, det mange av oss hører på hjemme er utrolig "snillt" i forhold til virkeligheten. Det gjelder i høyeste grad meg selv også, bare for å ha sagt det.
    Dette betyr vel egentlig bare at konserter stort sett har høyere lydvolum enn de aller fleste synes er behagelig. Jeg ser ikke helt poenget med å gjenskape en ubehagelig "realisme". Hadde de spilt passe høyt på konserter, hadde vi gjengitt samme volum hjemme.

En annen årsak er vel at vi sjelden er like "konsentrert" om at nå lytter vi på musikk som på en konsert, samt at man vanligvis har familiemedlemmer og/eller naboer som ikke ønsker å "være med på konserten"
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem vil ha realisme ? Er det ikke derfor vi ser på Star Wars og Ringenes Herre, nemlig for å oppleve annet enn realisme ?

Eksplosjon i virkeligheten høres ikke i nærheten ut som eksplosjoner på film, eller lyden av når noen får seg en på trynet. :wink:

Dette er en fin tråd som tar opp et interessant tema. Jeg har ofte vært på konserter og tenkt at det skal være fint å komme hjem å høre på samme musikken på stereoanlegget. For meg er det ofte nedtur å høre lyden på konserter da det virker som om trykk er viktigere enn "godlyd".

Jeg har for lengst gitt opp å få en flat kurve, og kroppen min er ennå ikke leget etter at den ble utsatt for sinustonetesten med min SVS PB10. :grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke bare om høyt lydtrykk, men om alt det andre. Alle kirkekonsertene jeg har vært på i det siste inkluderte piano (ikke kirkeorgel), og om jeg hadde hatt så svulmende og kraftig mellomtone hjemme ville folk på demo garantert ikke syntes det var naturlig. Jeg prater heller ikke om konserter som blir gjenngitt via et PA-anlegg, det blir jo håpløst å høre på. Når jeg prater om realisme er det kun akustisk jeg har en formening om.

Jeg har vel heller ikke dratt inn Hollywood i diskusjonen, det er musikk jeg har på agendaen. Det blir som når vi (som ikke har opplevd det) prater om realisme i Saving Private Ryan Når ingen vet hvordan det egentlig var, kan man jo ikke uttale seg om realisme.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når ingen vet hvordan det egentlig var, kan man jo ikke uttale seg om realisme.
    Jeg tenkte jeg bare skulle nevne at Steven Spielberg har fått den høyeste utmerkelsen en sivilist kan få av det amerikanske forsvaret på grunn av sin realistiske skildring av landgangen på strendene i Normandie

Med grundig research er det meste mulig å få til ganske korrekt - spesielt med gjenlevende og andre krigseksperter. Og er det en krigsbegivenhet som er ganske godt dokumentert så er det vel nettopp denne.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over den omtalte realismen i akkurat denne filmen, men jeg tenker på oss forumlurkere som uttaler oss

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi streber vel alle til å få til en så virkelighetstro gjenngivelse som den enkelte mener høres bra ut, men her ligger også endel av problemet dersom man ikke lytter til annet enn egne preferanser på eget anlegg.

Vi var i begravelse i Østre Kirke for snaue 14 dager siden, der en meget dyktig trompetist fikk lov til å brilliere med et skikkelig kirkeorgel som bakgrunn. Fy flate for en realisme og hva slik lyd kan gjøre med oss alle. Ikke et øye var tørt og det skyldes mere innlevelsen av en stemning og nærhet til denne velllyd enn det faktum at det var i en begravelse.

Så oppfordringen må være å høre på ekte vare (ikke PA arrangerte konserter) og nyte dette. Så for vi tune og herje hjemme med RK etc. på det utstyret vi har til rådighet og få det beste ut av det.

God lytting til god plagiat !

/L

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt innlegg :-D

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er min kurve hørte ikke en ting på 16khz dama hørte d veldig godt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine kurver. Tok opp en for hvert øre, og fikk bekreftet mine mistanker, det venstre øret henger ikke helt med opp i frekvens. Ikke rart jeg synes det mangler diskant på venstresida. :-) Nedover i bassen er nok resultatet noe usikkert, har et par Porta Pro, ikke helt skjermet mot støy utenfra.
    16KHz har jeg forlengst gitt opp å høre...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest hele tråden så fryktelig nøye. Men har fått med meg at mange konkluderer med at man bør ha en frekvenskurve som er lik hørselen sin.

Jeg har vanskelig med å forstå det. Om høyttaleren spiller helt rett så må jo det være best. For det er jo mixing på kilden (cden, dvden etc) som bør ta seg av at det høres riktig ut. Det er jo ikke sånn at om en høyttaler har en helt rett frekvenskurve så får alle frekvenser akkurat likt lydtrykk uansett hva man hører på. Om dere skjønner hva jeg mener her da.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min hørseltest. Tatt med Koss Porta Pro.

Er veldig enig med de som sier realisme i stereoanleggets gjengivelse er meget viktig til musikk (ikke realistisk dynamikk). Tilstedeværelse i lydgjengivelsen er etter min mening et av de desidert viktigste punktene ved vurdering av et annlegg... Og da er jo nettop realisme et nøkkelord!

Hvis romkorreksjon tar høyde for svakheter i menneskets hørsel, vil jo det si den etterstreber en farget lyd, de mener høres mest mulig rett ut. Men å kompensere for mennesklige svakheter blir jo helt feil da virklighetens lyd aldri tar slike hennsyn... Hvis dette stemmer vil jo romkorreksjon farge lyden, og gjøre den om til noe man opplever som mindre realistisk.

Det skal taes med at dette varierer endel i forrhold til hvordan musikk man hører på... Elektroniske eller "fussa" instrumenter f.eks er det jo ikke så lett å si om låter realistisk eller ei da tonen er generert av elektronikk, elektronikk som finnes i alle prisklasser og kvalitet, og ikke minst med et hav av forskjellige lydsignaturer...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min kurve, hører ikke noe særlig av 16kHz desverre, dippen ved 4kHz er vel ganske kjent for de som har vært i militæret og skutt med AG3

Tenkte jeg skulle eksprimentere litt med Behringer deq2496 equalizeren jeg har skaffet meg. På den kan man legge inn en målkurve (i dette tilfellet en kurve som matcher mine ører) så kan man ved bruk av mikrofon få eq'en til å skreddersy lyden for meg
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke denne testen helt meningsløs i hifi sammenheng egentlig?

Jeg regner med at en innspilling produseres på en slik måte at det høres best ut for den som produserer. Det vil si at selve innspillingen allerede er kjørt gjennom et "filter" med en lignende kurve, nemlig ørene til den som produserer plata.

Hvis vi i tillegg skal legge til en lignende kurve så vil vi jo få dobbel virkning, noe som virker helt meningsløst på meg.

Men for all del, kalibrer anlegget til den lyden du liker best, men hensynet til menneskets hørsel er allerede tatt under opptaket siden det sitter et menneske der og lytter seg frem med egne ører. (Selv om mindre tuning til egne preferanser kan være på sin plass likevel)

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •