Grunnen til å IKKE ha en rett frekvenskurve - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 114
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For de som har tatt denne lyttetesten: Hva forteller EGENTLIG resultatet dere? Gir det noe utover det at det er morro å ta testen?
    Det forteller meg at man må øke nivået i bassområdet for å få opplevd likt lydnivå gjennom hele frekvensområdet, og at man gjerne må øke litt helt i toppen igjen der man begynner å høre dårlig. Så kan man overdrive dette litt ekstra for å få enda mer dynamisk lyd, om man foretrekker det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert greit det, men da må du høre på film gjennom samme PC, lydkort og headset. Jeg mener at man burde kjørt denne testen i eget kinorom gjennom elektronikken og høyttalerne man bruker til film. Først da kan man man egentlig få litt utbytte av denne testen. Husk at romrespons og andre faktorer gjelder utenom headset...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert greit det, men da må du høre på film gjennom samme PC, lydkort og headset. Jeg mener at man burde kjørt denne testen i eget kinorom gjennom elektronikken og høyttalerne man bruker til film. Først da kan man man egentlig få litt utbytte av denne testen. Husk at romrespons og andre faktorer gjelder utenom headset...
    Jepp, jeg skal kjøre den på kinoen også bare jeg får tid. Dette er vel mer et eksperiment som sier hvordan må justere EQ om man har snorrett frekvensrespons. For vi hører jo rett og slett dårligere i ytterkantene av frekvensområdet. Her ny måling med detektering av minimumsnivå og Shure E3C øreplugger, volum på PC fortsatt moderat uten støy:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr samme profil som mange andre (dvs. bass og 12K og 16K er "på trynet"). Derfor burde jeg kalibrert lyden ut fra høyttalerne i eget filmrom til mine egne ører.

Ulempen er at frekvensspekteret i testen dekker over 4 ganger RK til receiverne, samt at nivåforskjellene i testen er 6dB...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er prøvd her i gården i allefall, men vet ikke helt hva jeg skal konkludere med i dette tilfellet jeg da. :roll: Jeg liker i allefall bass, og mener nå selv at jeg har "litt" mer bass enn det ville vært med en rett frekvenskurve.

Egentlig synes jeg kurven ser helt rar ut i forhold til hvordan jeg oppfatter lyden.

første: med hodetelefoner
    andre: hjemmekinoanlegg

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet hva romkorreksjon gjør med frekvenskurvene? Streber den etter rett frekvenskurve i rommet?

Noe annet hadde vært rart...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt testen med Sennheiser HD400, Philips HS900 og PC-høyttalerene (2.1). (Ingen av disse alternativene er spesielt dyre...)

Begge hodetelefonene mine sliter litt med 30 Hz, mens PC-høyttalerene klarer det greit. Ellers er det litt forskjell på frekvensresponsen i dem. Sennheiser har en peak ved 3 kHz, mens Philips er dempet ved samme frekvens. PC-høyttalerene derimot faller mer av oppover i frekvensene og klarer nesten ikke å gjengi 16 kHz (som jeg hører i hodetelefonene).

Er veldig tydelig at utstyret her er like avgjørende som ørene for hvilken kurve man får...

EDIT: uansett utstyr hadde jeg tilsvarende stigende kurve under 125 Hz som så mange andre.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at man burde kjørt denne testen i eget kinorom gjennom elektronikken og høyttalerne man bruker til film. Først da kan man man egentlig få litt utbytte av denne testen. Husk at romrespons og andre faktorer gjelder utenom headset...
    Nettopp, derfor er jeg uenig med deg.
    Denne testen mer ment for å teste din hørsel. Ikke teste rommet ditt.
    Av erfaring vet jeg at slik rommet mitt er nå har jeg en rekke peaks og dipper i frekvenskurven. Det er rommet som skaper, og ikke hørselen min.
    Testen er ment for å sjekke kurven til hørselen, og derfor er et isolert headset, med hel rett frekvenskurve korrekt referanse. Da vil kurven vise hørselens resultater.

Bruker en denne testen på anlegget, kan man i beste fall bruke den til å kartlegge noe av kurven til rommet, men da må hørselen være perfekt rettkurve, eller så legger en hørselskurven sammen med romkurven og mye data blandes.

Slik jeg ser det kan testen som er ment for å sjekke kurven til hørsel brukes på 2 måter.

1. Helt rett frekvenskurve i isolert headset for å avdekke hørselskurven.

2. Brukes på høytalersystemet hvor rommets kurve og hørsleskurven blir lagt sammen. En vi da få en kurve på oppfattet lydkurve i systemet sitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva kan lese ut av testen? (testet på stereoanleg & hodetelefoner)

Først testet jeg "vanlig" med Sennheiser hd497hodetelfoner og pc (analog utgang). Jeg fikk dermed resultatene merket med svart på bildet.

Deretter testet jeg det samme med Dali concept 6 (+sub: suite s1,2) fra en denon1804 overført digitalt (optisk) fra PC. Resultatene er merket gult på bildet.

Det som umiddelbart slår meg er at kurven blir betraktilg rettere fra mine gulvstående høyttalere enn hodetelefonene (hvorfor?). Fra 750 Hz til 12 000 Hz gir mine høyttalere en rett frekvenskurve (hva bør dette si meg?? At de kan gi et realistisk lydbilde for meg i dette frekvensområdet?).

Videre ser jeg at nedover fra 750 Hz trengs det høyere og høyere volum for at jeg skal høre tonene.. Bør dette fortelle meg at jeg med fordel kan øke basstonene for å oppnå en rettere frekvenskurve over det hele?

Synes det er vanskelig å tolke resultatene. Kan det være en idè å lytte til en sang først, så øke bassen, for så å ta testen igjen slik at man oppnår en rettere kurve og deretter lytte til en sang for å høre om det er blitt bedre?

Ønsker jeg å rette ut denne kurven jeg har fått?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen var jo ganske spennende, tok testen fra bærbar PC, seint på kvelden=stille, lyden kommer fra Creative SB extigy, Rega Ear forsterker og til Philips SBC HP840. Hodetelefonene er nok det svakeste leddet her eller ørene mine kanskje :razz: Skal prøve med Sennheiser telefonene også, men de er svært bassfattige i forhold til philips'ene.
    Jeg har vært litt redd for at hørselen min hadde tatt skade av konserter, utesteder, veldig høyt volum hjemme og skyting, men jeg ble positivt overrasket

Edit: Samme hardware men med Sennheiser HD414SL på bilde 2, de presterte jo mere bass enn jeg hadde trodd, opplevelsen av disse to hodetelefonene i bruk er ganske enorm for meg ihvertfall :roll:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og konklusjonen er da...?

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner ikke dette å bli vel akademisk - vi måler først ørene, så rommet - hvis dette tilsammen blir noenlunde rett (oppfattet???) frekvenskurve er vi veldig fornøyde???

Best mulig lyd er for meg det som høres bra ut - om dette samsvarer med det som kom ut av studiomonitorene det ble spilt inn på - vet vel ikke hverken jeg eller noen andre?

En blindtest av frekvenskurver ville nok lagt diskusjonen død - målt "korrekt" lyd er i beste fall idiotisk...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår litt tror jeg. Hele poenget med denne tråden er å vise at de fleste av oss hører forskjellig, og har forskjellige preferanser. Vi prøver ikke å finne en sannhet, bare se forskjellene.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og konklusjonen er da...?
    Min konklusjon er at dette er en morsom test, men inntill man gjør den på et headset som virkelig har lineær frekvensgang, så blir dette i beste fall en omtrentlig pekepinn på frekvensresponsen man trenger for at det skal oppfattes linært.
    Men vi har vel bevist her at vi alle trenger litt ekstra bass... :grin:

Forskjellen i preferanser kommer også frem, men kanskje ikke helt korrekt pga forskjeller i utstyr.

Som en bonus fikk jeg en hørselstest, noe jeg ikke har tatt på sju år.

A

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du misforstår litt tror jeg. Hele poenget med denne tråden er å vise at de fleste av oss hører forskjellig, og har forskjellige preferanser. Vi prøver ikke å finne en sannhet, bare se forskjellene.
    Blir ikke da poenget at to mennesker hører på en akustisk fiolin/gitar etc hører orginalen forskjellig. Og at det blir ønskelig å ha ett oppsett som ligger nært orginalen og fortsatt oppfattes forskjellig av de to personene, men som likt orginalen uten noen form for EQ for å kompensere for ørets svakheter.

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du har helt rett. Jeg formulerte meg litt feil.

Det jeg mener er at vi behøver ikke ha en rett frekvenskurve fordi det for de fleste vil høres kjedelig ut. Og spiller en musikk eller film lavt, bør en ha mer bass fordi vi ikke oppfatter det som så høyt som det bør være.

Det er fort gjort å legge på noen dB i bassområdet, og man skal justere for sine egne ører, ikke andres.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de tilfeller hvor en absolutt referanse finnes (akustisk musikk, tale), vil den individuelle hørsel være "kalibrert". Altså vet vi hvordan en fiolin skal låte i et rom. Hvis opptaket er gjort med flat frekvensrespons, er det naturlig at en gjengivelses-kjede (inklusive rom) som gjennskaper lydbildet i opptaksrommet vil gi en subjektiv opplevelse som er nærmest mulig den man ville opplevd om man var i opptaksrommet ved innspillingsøyeblikket.

For moderne musikk finnes det ofte ikke noen absolutt referanse. Max Martin eller Peter Gabriel produserer musikk som har sin opprinnelse i datamaskiner, og et stort antall prosesseringsalgoritmer brukes for å "skru" lyden i en retning. Dermed er lyden tunet for å gi god lyd for produsenten der han sitter, og med det rom/utstyr han har. I dette tilfellet er det innlysende at ved å ha samme lyd som produsenten, får man et resultat som er nærmest mulig det han var ute etter.

Heldigvis bruker de fleste produsenter hodet og et stort antall monitorer for å produsere materialle som låter bra overalt.

mvh
    Knut

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Å tune anlegget etter øret gir jo et helt feil lydbilde i forhold til hvordan en oppfatter resten av verden vi lever i? For ikke å snakke om at anlegget er tunet til en person, og stakkars mor og barna i huset som må leve med forsterkningen som skal kompensere for fars fallende evne til å høre høye frekvenser.
    Vel det kommer ann på. Dersom man alltid lytter til anlegget på et volum som er korrekt (dvs. kalibrert i forhold til hvor høyt det i virkeligheten er), så er det jo unødvendig å tune anlegget etter øret. Men fordi vi gjerne liker å lytte på musikk på lavere volum også, så blir det heller ikke helt feil å korrigere for at øret har en mer ulinæer frekvensgang på lavt volum. Altså en god gammeldags loudnessfunksjon er egentlig ikke juks! Men de færreste anlegg har i dag en dynamisk EQ, som forandrer seg i forhold til innstillt volum...

Og i forhold til andre personer som skal lytte til anlegget, så er ikke dette så nøye med mindre disse eller den personen anlegget er tunet til har en hørsel som er veldig avvikende fra "normal" hørsel. Det er klart det er store forskjeller på ung og gammel, men et poeng er jo som såvidt er nevnt, at man er så vant til "sin egen hørsel" at hjernen er kalibrert til denne.

Vel poenget mitt er vel egentlig bare å minne på at hørselen er veldig forskjellig på høyt og lavt volum, og at dersom man spiller av lyd som liksom skal være virkelighetsnært, så er det ikke "juks" å korrigere dersom lyden spilles av lavere enn i virkeligheten.

Jo, ett poeng til - mange liker å skru EQ-en til en slik kurve vi har sett mange av her, også på høyt volum. Det kan også ha noe med å gjøre at øret er mest følsomt ved 1-4kHz, og dermed at man i dette frekvensområdet føler "ubehag" ved høye volum. -En slik kurve er rett og slett subjektivt behagelig!

Jeg forstår ikke hvorfor det vektlegges at et annlegg skal være mest mulig virkelighetsnært å høre på, fremfor å være moro og/eller behagelig å høre på!
    Men hver sin smak, og ikke minst forskjellig bruk...

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet og som dere ser er nok ikke hørselen min normal
    Skal ta en test til senere, med alt utstyret tilkoblet.

PS. Hvordan legge til miniatyr bilde?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Jeg forstår ikke hvorfor det vektlegges at et annlegg skal være mest mulig virkelighetsnært å høre på, fremfor å være moro og/eller behagelig å høre på!
    Dersom en kassegitar høres ut som en kontrabass er en vel litt på feil spor? ;-)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •