Grunnen til å IKKE ha en rett frekvenskurve - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 114
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Går du på jakt :wink:
    Har skutt litt med hagle uten hørselværn på småviltjakt ja...;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det med bilen var kun et tankekors i forhold til at man har en begrensning i forhold til virkeligheten, som blir brakt inn som referanse..
    Man har begrensninger med høyttalere. Man kan ikke rekonstruere en hendelse i virkeligheten på størrelseorden en bilkollisjon i sin egen stue, men hvem trenger vel egentlig det?

Slik jeg ser det, så er det ikke noen god måte å rekonstruere slike ting på ved å tvinge frem en ulineær frekvensgang... Det skaper kanskje mer trykk ved justering i de nedre frekvensområdene, men ved endring i diskantområdet vil resultatet bli en lyd som ikke samsvarer med oppfattelsen i virkeligheten.

Jeg fikk en Naim-plate av C. Alshus i påsken, og det tror jeg er den mest realistiske innspillingen jeg noensinne har hørt av et gitarspill. Det jeg prøver å si er at det finnes altfor mye musikk som er mikset langt vekk fra virkeligheten, noe som gjør "synden" med å korrigere et signal meget mindre.
    Enig i det, noen plater har ikke like bra kvalitet, men sett i perspektiv, gjør du det egentlig bedre ved å tvinge frem en ulineær frekvensgang? Lager du ikke bare enda flere mulige kilder til urealistisk lyd?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min foreløpige kurve, med en del bakgrunnsstøy. En litt interessant topp der, som dere kan se.

Jeg er på besøk hos JgR nå, skal prøve en gang til når jeg kommer hjem. Jeg har et par lukkede hodetelefoner, får se om det blir noen forskjell.

Edit: Nevnte kurve er gul, nå har jeg testet på nytt hjemme. Den nye kurven er grønn, og relativt lik. Se bort fra 16 kHz, den ble ikke helt riktig på noen av kurvene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN, vi snakket forbi hverandre på den der, jeg skal prøve å forklare bedre.

Vi gjengir en stålstreng fra en kassegitar med en konisk pappmembran, noe som tilsier at det må være enkelte forskjeller.
    En perfekt høyttaler (!) vil klare å gi den samme lyden, men med en gang det blir noen begrensinger som for eksempel i dynamikk som passer bra til eksempelet ditt, så vil det ikke lenger samsvare 100% med ekte vare.

Det jeg begynner å tro er at roting med frekvensgangen gjør i det store og hele mere ugang enn godt... Kanskje du klarer å få kassegitaren til å høres litt bedre ut på en bestemt CD, men hva med alt annet?

Mulig vi fortsatt snakker forbi hverandre, jeg er langt fra noen ekspert på emnet, syntes bare det er svært interesant....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd å matche frekvenskurven fra testen med lagd frekvenskurve i winamp. Altså stille winamp etter testen?

Selv har jeg testet for morro skyld, men vet ikke helt hva jeg synes. Ønsker å høre andres erfaringer med dette..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg støtter aktos frekvensekurve-synspunkter fullt ut

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sikkert ganske mye filmlyd som ikke er realistisk, men hvor fokuset heller har vært på å lage "kul" lyd. Eksempel på dette kan f.eks være swooosj-lyden som legges på film for å illustrere at noen sparker,slår eller svinger sverdet sitt fort. I en av dokumentarfilmene som ligger på extendedversjonen til LOTR (husker ikke hvem av dem...) er det et intervju med en lydtekniker som sier at mange av de beste lydeffektene ofte kommer ved ren tilfeldighet under lydopptak, og at noen av lydene man så på film f.eks en pil som suser gjennom luften kunne være opptak av noe annet.

Poenget mitt er at det ikke er sikkert filmlyd høres best ut med 100% autentisk lydopptak. I eksempelet til Akto med en bil som krasjer, kan det godt hende det hadde vært svært ubehagelig for hørselen dersom lyden skulle gjenskapes helt likt som i virkeligheten. Tenk om det er en fryktelig skjærende, høyfrekvent lyd som i virkeligheten er så intens at den ville forårsaket øresus? Er det lyden man ønsker å høre fra anlegget sitt? Ikke jeg ihvertfall...
    Det som høres bra ut er mest riktig for meg ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nonames
    Noen som har prøvd å matche frekvenskurven fra testen med lagd frekvenskurve i winamp. Altså stille winamp etter testen?

Selv har jeg testet for morro skyld, men vet ikke helt hva jeg synes. Ønsker å høre andres erfaringer med dette..
    Dette hører jeg gjerne din erfaring med, siden jeg ikke bruker winamp.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Her er min foreløpige kurve, med en del bakgrunnsstøy. En litt interessant topp der, som dere kan se.

Jeg er på besøk hos JgR nå, skal prøve en gang til når jeg kommer hjem. Jeg har et par lukkede hodetelefoner, får se om det blir noen forskjell.
    Det er vel mer riktig å si hørselen har en "bunn" ved 4kHz , eller er mindre følsom jo høyere man kommer opp på y aksen mot 0dB

Imponerende med en hørsel med høyere følsomhet ved 16kHz enn med 1kHz synes jeg.

Edit: Ellers fikk jeg i mitt opsett en lavere underfrekvens sammen med 16khz frekvensen, og måtte fokusere på 16khz tonen for å få angitt nivået riktig.
    Noen andre som fikk det samme? (mitt oppsett består av et creative 128 pci lydkort som sender analogt audio signal til en Rotel RA931 integret forsterker som driver STAX hode telefoner)

Ellers når jeg har lest i gjennom en del av argumentasjonene for og mot flat frekvens kurve for oppsettet av stero anlegget, så tror jeg det er viktig å skille mellom ørets forskjellige frekvens følsomhet som den hørsels testen gir et bilde på, og hva slags lyder og frekvens områder man har i den virkelige verden og som man prøver å gjengi troverdig i et lytterom.

En slik hørsels følsomhets kurve kan vel heller brukes til å stille inn høreapparater for å redusere problemer hørselshemmede har i tale gjenkjennings området osv, og ikke for å øke realismen i innspillt kildemateriale gjengitt i lytterommet som heller etter min mening børr være så flat som mulig uten at man finner den uengasjerende og kjedelig.

Tror det er denne litt vanskelig deffinerbare fargingen egentlig er det man er ute etter å få et stereo anlegg til å gjengi, så det handler vel egentlig ikke om en flatest mulig frekvens respons, men en troverdig og engasjerende spillestil både med andeler harmoniske frekvenser, dynamikk, frekvens område, tidsmessig riktig utsendelse for frekvensene både når det gjelder direkte lyd og indirekte, akustiske forhold og respons i lytterommet osv. Alle disse tingene er selfølgelig avhengig av innspillt kildemateriale og miksingen også, man kommer vel aldri helt i mål når det gjelder troverdig lydgjengivelse, så lenge man benytter mye forskjellig innspillt kildemateriale.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, lurer på om eg gjorde denne testen rett. Eg skal altså stille oppover til eg høyrer lyden? For resultatet eg fekk tyder jo på ein veldig god hørsel(er 21 år så skulle vel berre mangle eigentleg, men det var overraskande bra)

Forresten så brukte eg koss porto pro på det innebygde lydkortet på ein Tundra 1559R bærbar. Litt viftestøy i bakgrunnen.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Hmm, lurer på om eg gjorde denne testen rett. Eg skal altså stille oppover til eg høyrer lyden? For resultatet eg fekk tyder jo på ein veldig god hørsel(er 21 år så skulle vel berre mangle eigentleg, men det var overraskande bra)

Forresten så brukte eg koss porto pro på det innebygde lydkortet på ein Tundra 1559R bærbar. Litt viftestøy i bakgrunnen.
    Hvor høyt opp på skalaen du kommer før du hører lyden kommer jo an på hvor høyt du har stilt volumet på pc/hodetelefoner når du tar testen da.

Du skulle finne en passende lydstyrke på 1kHz baren, og justere resten utifra det volumet, slik at det blir så godt som samme volum på alle frekvensene.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, no får eg atter ein gong ris på stompen for å ikkje lese veiledninga

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Imponerende med en hørsel med høyere følsomhet ved 16kHz enn med 1kHz synes jeg.
    16 kHz ble ikke helt riktig hos meg, se bort fra den.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte også en minimumstest. Forsåvidt ikke noe galt med det. Det skal jo langt på vei vise en ekvivalent til den laveste phon-kurven.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte forresten AKG K240 Monitor på bærbar PC. De kan være litt snille i bunnen, noe som vel bekreftes av resultatet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at PC-anlegget og rommet ikke spiller helt på lag her (Creative Megaworks 250THX, 2.1), for dette så NOGET spesielt ut, faktisk nesten omvent av vanlig. Volumet er moderat. Den dippen i midten pleier å vende nedover når jeg stiller inn EQ i winamp for eksempel, ikke oppover!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har tatt denne lyttetesten: Hva forteller EGENTLIG resultatet dere? Gir det noe utover det at det er morro å ta testen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester man etter der man begynner å høre noe, vil det jo faktisk se slik ut ettersom det er summing på alle der nede:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal velge et referansenivå, for så å høre om når gain stemmer overens med den sist avspilte tonen. Veksle frem og tilbake til man synes nivået er likt...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp. Jeg måtte bare leke litt først

Nå har jeg testet seriøst (etter bruksanvisningen) med et par Shure E3C øreplugger, totalt lydisolerende og med snorrett frekvensrespons fra 20 Hz - 20 kHz. Slik ser da ut, etter å ha funnet et moderat referansevolum ved 1 kHz:

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •