Grunnen til å IKKE ha en rett frekvenskurve - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er uenig.

De aller fleste normale mennesker har den mye omtalte formkurven nedover, det gjelder både barn og voksne. Barn hører dog høyere i frekvens, noe som uansett vil være ubehaglig for de om en spiller høyt. Det gjør man gjerne ikke når det er barn til stede uansett. Hvorfor skal en ikke kunne kompansere for hørselen, når avvikene er relativt små fra person til person, og i tillegg er det vi hører fra en akustisk live stage totalt forskjellig fra det en får servert fra stereoanlegg? Jeg har vært på en del øvninger med bandfolk jeg kjenner, og både trommer og bass er ofte brutalt høyt i forhold til det en spiller av hjemme, hvor vi da, på grunn av hørselen, trenger mer energi i disse områdene for at vi skal oppfatte det korrekt.
    Amen, slutter meg til Akto her fullt og helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sennheiser HD-580 headset på Denon AVR-3805. Lyd via spdif på pc'en.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg skjønner analogien Gorm, men jeg mener vi "pynter" for mye på lyden når vi får ting servert gjennom en høyttaler... En referanse er ikke standarisert, den er induviduell!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................på grunn av hørselen, trenger mer energi i disse områdene for at vi skal oppfatte det korrekt.
    Så ved lavt volum har vi behov for en knapp som heter Loudness? Eller kanskje det egentlig var på grunn av dette fenomenet, som man oppdaget i 1933 - at knappen ble skapt?

I følge PHON-kurven ser det ut som det også er et faktum at man må OPP i volum for å oppleve en lineær kurve?

Er det da slik at man BØR opp i et sted mellom 80dB - 100dB, for best mulig lineær oppfattelse?

Vil det si at man IKKE kan vurdere musikk - hvis volumet er for lavt?

Nei, vi skal jammen være glad for at mixepulten er oppfunnet, slik at musikerne's prestasjoner kan "renses" for unoter og volum.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En referanse er ikke standarisert, den er induviduell!
    Burde ikke virkeligheten være referanse nok?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurvene er jo interessante. Men dette er jo basert på sinustoner. De har ingen referanse i virkeligheten for oss.

Hvis det er slik at vi i oppsettet på anlegget skulle kompensere for denne kurven, så har vi et problem. Det er nemlig slik at uansett hvordan kurven ser ut, så høres lydene i verden realistiske ut UTEN kalibrering i forhold til hørselskurven. Så det er forskjell på å bedømme lydstyrken i enkelte sinustoner ogå bedømme realismen i et komplekst lydbilde i forhold til de referansene hjernen sitter med. Det er for meg ingen tvil om at hjernen allerede er kalibrert. Og da skulle det ikke være nødvendig å kompensere i anlegget.

Hadde det vært slik at den perfekt nøytrale gjengivelse høres feil ut, så vil det si det samme som at lydene vi omgir oss med i verden skulle høres urealistiske ut. Og det må vel de fleste innrømme at de ikke gjør.

Det er en ting til som er viktig når det gjelder bassgjengivelse i denne testen, nemlig at bass med fallende frekvens oppfattes gradvis mer og mer gjennnom kroppen (taktilt) og mindre og mindre med ørene. Med hodetelefoner er det altså slik at vi nok helt naturlig oppfatter mindre nivå fordi vi mister den taktile komponenten.

Jeg er derfor fortsatt tilhenger av nøytral lydgjengivelse i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial test! Jeg hører nesten ikke 16 Khz jeg, er det pga dårlig hørsel?

Og når det gjelder praktisk bruk av resultatene; kan det da hende at jeg bør justere diskanten ned og bass opp på forsterkeren for at det skal passe øret bedre`? (tror ikke min denon 1804 har en EQ?)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun et par dårlige Sony hodetelefoner som jeg bruker til å spille djævel-metal når jeg er på treningsstudioet. Det er mulig at jeg skal ha et par nye for de konka ut når jeg prøvde meg på 45hz signalet

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    .....................bass med fallende frekvens oppfattes gradvis mer og mer gjennnom kroppen (taktilt) og mindre og mindre med ørene.
    Og derfor vil man opprettholde en lineær "opplevelse" av lyden når man har en stigning på 10-12dB fra 80Hz og ned til 20Hz ?!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelighetens lyd blir dog ikke presentert gjennom en trekasse og en pappmembran, som kun sender ut frekvenser. Lyd er jo bare en trykkforandring, og i virkeligheten kommer den i alle former. Fra et stereoanlegg derimot, kun som følge av trykkforskjell skapt av en bevegelig flate med begrensede egenskaper i forhold til det rommet den jobber i. Ett høyttalerelement er dessuten ensrettet, den forandrer lite form i sin bevegelse, noe som gjør at den jobber innenfor rigide rammer i forhold til hva som kan skape de lydene vi omgir oss med til daglig.

Så hva er da nøytral lydgjengivelse når virkelighetens premisser ikke stemmer overens med det vi bruker for å skape lyd i heimen?

Er det noen som har hørt en bil kollidere på nært hold? Prøv å gjengi det på et stereoanlegg...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Og derfor vil man opprettholde en lineær "opplevelse" av lyden når man har en stigning på 10-12dB fra 80Hz og ned til 20Hz ?!
    Jeg er ikke sikker på hva du sikter til, Flageborg. Poenget mitt er ihvertfall at det er stor forskjell i bass fra hodetelefoner og bass fra høyttalerelementer. Derfor er testen med hodetelefoner temmelig upålitelig i bassområdet hvis testen skal overføres til en høyttalerbasert verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen som har hørt en bil kollidere på nært hold? Prøv å gjengi det på et stereoanlegg...
    Ja, jeg stod i et lyskryss og ventet på grønt her for noen måneder siden, men det var en på andre siden av veien som enten ikke hadde tid til å vente, eller ikke så at det var rød, eller hva vet jeg. han kjørte i alle fall ut i krysset, og der er 80km/t fartsgrense der. Fyren som traff ham rakk aldri å bremse i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og lyden? Tja, det høres ut som stort sett hele frekvensspekteret på en gang

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er virkelig helt irrelevant i forhold til hva vi snakker om her. I henhold til testbeskrivelsen skal testen gjennomføres på moderat volum. Å gjengi en kollisjon på nært hold eller nærfeltlyd fra en romfergeoppskytning for den del, er en øvelse i realistisk dynamikk, som ofte er begrenset av vedtatte begrensninger i vanlige innspillingsmedier. Maksimal dynamisk headroom er sjelden det vi tester når vi forsøker å tilnærme en realistisk og lineær frekvensrespons. Da tester vi først og fremst på moderate nivåer, selv om det selvfølgelig er interessant å bevare lineariteten også ved kraftige lydtrykk.

Men jeg har hørt mange andre lyder som normalt har et moderat lydtrykk gjengitt på tilnærmet nøytrale anlegg, og ja, det låter realistisk.

Jeg vil heller høre om dine erfaringer hvis du kalibrerer anlegget ditt i helhold til den målte kurven din, akto. Altså en relativt jevnt fallende kurve fra 30Hz til 8kHz, der nivået for 8kHz ligger på et målt nivå som er 45dB lavere enn ved 30Hz...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd dette akto, ble faktisk litt possitivt overasket over at ikke hørselen har tatt mer skade fra div uheldige lydtrykk.;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelighetens lyd blir dog ikke presentert gjennom en trekasse og en pappmembran, som kun sender ut frekvenser. Lyd er jo bare en trykkforandring, og i virkeligheten kommer den i alle former.
    I hvilke andre former i virkeligheten kommer lyd? Lyd er jo bare frekvensforandringer til et gitt atmosferisk trykk... ? I allefall hvis man skal tro de fysiske formlene for utregning av lyd. (?)
    Fra et stereoanlegg derimot, kun som følge av trykkforskjell skapt av en bevegelig flate med begrensede egenskaper i forhold til det rommet den jobber i. Ett høyttalerelement er dessuten ensrettet, den forandrer lite form i sin bevegelse, noe som gjør at den jobber innenfor rigide rammer i forhold til hva som kan skape de lydene vi omgir oss med til daglig.
    De tingene som forandrer form til daglig, hører vi jo nettop fordi formforandringen skaper et en lyd. Hvis du tenker på følbare forandringer på kroppen i form av bevegelser (tidligere nevnt tactile/taktil), så kan jo høyttalere også gjenskape dette, det er jo enkelt sagt bare snakk om større flater (membran) som må flyttes med mer effekt. Eller misforstår jeg deg helt nå?
    Så hva er da nøytral lydgjengivelse når virkelighetens premisser ikke stemmer overens med det vi bruker for å skape lyd i heimen?

En kollisjon vil være mer merkbar på kroppen, pga mye trykk i det nedre frekvensområdet, og en stor påkjenning på ørene pga det høye nivået på lyden.

Tar man opp en kollisjon med en microfon, og spiller den av på et anlegg alâ de som brukes på valle hovin, vil man oppleve akkurat det samme trykket og nivået på lyden. Altså en reel fysisk påkjenning.

Derimot, begynner du å korrigere på frekvensene til det samme anlegget, vil det ikke lenger høres ut som det gjorde da bilen faktisk kolliderte.

Bare så det er sagt er dette kun min oppfattelse, så da har jeg i allefall reddet meg om det skulle være totalt feil...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fin tråd dette akto, ble faktisk litt possitivt overasket over at ikke hørselen har tatt mer skade fra div uheldige lydtrykk.;-)
    Går du på jakt :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med bilen var kun et tankekors i forhold til at man har en begrensning i forhold til virkeligheten, som blir brakt inn som referanse.

Ellers et meget godt poeng det med en ren kalibrering ut i fra det en måler seg til i testen. Det skal sies at jeg satt i et åpent kontorlandskap når jeg tok testen, så den er nok ikke 100% representativ i så måte. Jeg kommer til å ta en ny test, fordi det er interessant å se hva forskjellen er.

Ellers er det som vanlig bassområdet jeg er mest interessert i, for det er der jeg kompanserer kraftig i forhold til rommet mitt. Jeg fant det dessuten utrolig interessant at den kurven jeg har på systemet mitt har samme form på stigningen som det jeg hørte gjennom den testen, dog lengre ned. Da ser jeg ikke på de rene tallene, men på tendensene i kurvens stigning. Jeg tror fortsatt på en sammenheng.

Jeg fikk en Naim-plate av C. Alshus i påsken, og det tror jeg er den mest realistiske innspillingen jeg noensinne har hørt av et gitarspill. Det jeg prøver å si er at det finnes altfor mye musikk som er mikset langt vekk fra virkeligheten, noe som gjør "synden" med å korrigere et signal meget mindre.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN, vi snakket forbi hverandre på den der, jeg skal prøve å forklare bedre.

Vi gjengir en stålstreng fra en kassegitar med en konisk pappmembran, noe som tilsier at det må være enkelte forskjeller.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har på nært hold både sett og hørt hva som skjer med en fotgjenger som spaserte i fylla bli "klippet" av en bil som kjørte litt for fort i en 80 sone, og har hørt sett en personbil mot en varebil som ikke overhold vikeplikten. Er enig i at disse lydene lar seg vanskelig bli gjengitt i et stereo anlegg, og takk for det....

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •