Grunnen til å IKKE ha en rett frekvenskurve - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 114
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tiger; Om vi kan anta at kurven forlenges nedover, med en liten oppsving helt nederst, slik at den følger kurvens forutsigbare ulineæritet, tror jeg ikke vi er langt unna svaret. Jo lenger ned vi kommer, jo vanskeligere er det å høre, og til slutt, under 20 Hz, hører vi nada.

Om vi skal strekke det enda lengre, kan vi se på riktigheten med et brutalt skyv i bunn, for da virker dette også fysisk inn på oss, med overført energi gjennom møbler og gulv. Dette kan nok oppleves som en økning i lydtrykk, selv om det ikke er det ut i fra hva man faktisk hører med ørene, men føler på kroppen. Derfor er det en fordel å ta testen med hodetelefoner, hvor fysiske bevegelser er mindre enn f. eks 2 stk 18" eller lignende. Den fysiske bevegelsen er riktignok håpløs om en får den servert gjennom musikk, hvor det kan være et støygulv eller noen som er borti en mikrofon, hvor vi da får et lite puff som ligger langt ned i frekvens. Sjekk ut låta Angie fra Tori Amos. Der finnes det en pianopedal eller lignende som har meget høy energi helt nede i 30 Hz området. Har man ikke skyv i bunn i sitt eget oppsett er denne lyden totalt fraværende. Det finnes masse eksempler på musikk som har slike "særegenheter", som kanskje aldri skulle vært der, men som har blitt med fordi den som mikser har noen monitorer som ikke har den rette energien i bunn, og rett og slett ikke har oppfattet den.

Digresjon; I går drev det lokale korpset øvning ute på fotballplassen utenfor der jeg bor. Det instrumentet som hadde mest lyd var faktisk basstrommen. Og det helt uten RK eller EQ. Dette var vel så "live" som det går an, og dette oppfattet jeg som meget riktig. Men altså, det var mye bass ute å gikk, uten at noen tok notis av det. Ergo, bass skal ha mye energi, selv om det ikke er helt HI-FI...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hmmm.... spennende. Dette er meget relevant, for jeg har også den oppfatningen at det "optimale" er en rett frekvensgang.. Igjen har jeg hørt mange høyttalere som låter bra uten å ha så veldig rett frekvensgang, så jeg har ikke hengt meg så mye opp i dette tidligere...

I disse romkorreksjonstider, der snart samtlige recievere automatisk streber for å få en linjær frekvensgang for oss, så blir dette straks et relevant tema.

Det kan faktisk komme noe lærerikt ut av denne tråden...
    Håkon, jeg er temmelig sikker på at det er nettopp en slik kurve som romkorreksjonen til Pioneer etterstreber, istedenfor en kjedelig flat kurve.
    Dette står i manualen, MCACC skal lage en kurve som "oppfattes" som flat, men som ikke egentlig er det :-)
    Tipper Yamaha og andre tenker likt, de har jo pondus når det gjelder lyd/akustikk så det holder.

Dag

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fet side! Legger ved bilde av min kurve.. Har greit nok lydkort, men headsetet koss ur30 er vel egentlig ikke egnet til dette.. Jeg mistenker at peaken på 1 og 4kHz i kurven er en dip i headsetet, det er vel ikke normalt at hørselen har en dip?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd atle, og veldig aktuelt. Skal lete fram mitt eminente Denon D350 headset å kjøre testen selv nå.

Når du er inne på dette med "særegenheter" og lyder som sannsynligvis ikke skulle vært på innspillingen kan dette være veldig irriterende. Sjekk ut Duets, nye plata til Ane Brun. Der ligger det mye rart i bunn på et par av låtene. Nesten så jeg fikk lyst til å klage på cden

-equal-loudness-contours-jpg

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    ...det er vel ikke normalt at hørselen har en dip?
    Det kan det godt hende at man har, spørs helt hva slags støyende opplevelser/sykdommer/uflaks du har blitt utsatt for. Slik som turbin-dippen Kokken refererer til.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeij. Dette tok jeg på mine hjemmelagde høyttalere.
    Det ante meg at de var litt brighte i toppen. Den kurven som kom frem her ligner mistenkelig på den jeg har ut fra PC'n også.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testing med Koss SB45 hodetelefoner koblet til et SBLive5.1 gjennom en Videologic Sirocco Crossfire ga dette resultatet. S.Linkwitz har lagt inn en dip i frekvensresponsen til Orion systemet sitt ved 3kHz for å gjøre høyttalerene mer ørevennlige - noe jeg godt forstår etter denne testen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er da CV! ørene på et par ipod hodetelefoner:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Håkon, jeg er temmelig sikker på at det er nettopp en slik kurve som romkorreksjonen til Pioneer etterstreber, istedenfor en kjedelig flat kurve.
    Dette står i manualen, MCACC skal lage en kurve som "oppfattes" som flat, men som ikke egentlig er det :-)
    Tipper Yamaha og andre tenker likt, de har jo pondus når det gjelder lyd/akustikk så det holder.

Dag
    Teorien din høres fornuftig ut... det er jo ingenting som tilsier at lydteknikkerne i Pioneer/denon/yamaha etc er dummere enn oss....

For å snu litt på det, så ville kjøring av en romkorreksjon som hadde gitt en linjær kurve, endt med et resultat at de fleste hadde oppfattet lyden som litt skarp og bassfattig skal man tro disse resultatene.... Jeg har ikke denne erfaringen de gangene jeg har kjørt RK, men kanskje noen andre har?

Men det er en måte å teste det ut på.... kjøre en romkorreksjon, og måle frekvenskurven etterpå.... Da vil man få lagt på bordet hva recieveren vil at du skal høre....

Anyone...?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig moro å se resultatene som fremkommer i denne tråden, med tanke på alle diskusjonene vi har hatt rundt opplevelsen av å høre lyd OG å FØLE lydbølger.

theStig på hifisentralen har utrolig mye erfaring på dette området og her passer det å trekke inn hans kommentar og en praktisk kurve:

"Ørets "frekvensrespons" varierer med frekvens OG nivå - dette ble beskrevet allerede i 1933 i de såkalte PHON kurvene:"

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og fundere på hvorfor kurven min har så stort hopp rett før og etter 1khz referansen :???: Hele 12db forskjell til de to nærmeste frekvenser. Kan det skyldes dårlig headset?

Har også liten erfaring med romkorreksjon så jeg jeg tillater meg å stille et noob spørsmål: Da jeg kjøpte min første forsterker på HFK husker jeg at selger frarådet på det sterkeste å justere volum på bass og diskant da dette ville være tung belastning for høyttalerene, i verstefall kunne elementene gå i stykker pga forvrengning.
    Hva skiller egentlig dette fra romkorreksjon? Der justeres jo ulike frekvenser opp eller ned, noe som i prinsippet vil være det samme som å vri på bass og diskant knappene. Vil ikke dette by på samme belastning for høyttalerne?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Digresjon; I går drev det lokale korpset øvning ute på fotballplassen utenfor der jeg bor. Det instrumentet som hadde mest lyd var faktisk basstrommen. Og det helt uten RK eller EQ. Dette var vel så "live" som det går an, og dette oppfattet jeg som meget riktig. Men altså, det var mye bass ute å gikk, uten at noen tok notis av det. Ergo, bass skal ha mye energi, selv om det ikke er helt HI-FI...
    I dette tilfellet er det vel akkurat DET som er HI-FI (Link):
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    High fidelity or hi-fi reproduction is a quality standard that means the reproduction of sound or images is very faithful to the original.
    Setter du på en CD med skolekorps-musikk (gud bedre meg forby), da skal det være punch fra stortromma for at det skal være troværdig!! ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har øreklokkene, Denon AH-D750, kartlagt denne audiofilen.........

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men...hvor dypt går denne stortromma? :???:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tune anlegget etter øret gir jo et helt feil lydbilde i forhold til hvordan en oppfatter resten av verden vi lever i? For ikke å snakke om at anlegget er tunet til en person, og stakkars mor og barna i huset som må leve med forsterkningen som skal kompensere for fars fallende evne til å høre høye frekvenser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dypt, men det ligger innenfor bassområdet. Det var ikke nevnt noe om dybden, det var kun en digresjon vedrørende instrumentenes induviduelle energi i forhold til hva vi ønsker av Hi-Fi.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Å tune anlegget etter øret gir jo et helt feil lydbilde i forhold til hvordan en oppfatter resten av verden vi lever i? For ikke å snakke om at anlegget er tunet til en person, og stakkars mor og barna i huset som må leve med forsterkningen som skal kompensere for fars fallende evne til å høre høye frekvenser.
    Det er faktisk et meget godt poeng...

Hvis man kompanserer for en hørsel som ikke er linjær på et stereoanlegg, så vil musikken som kommer ut av stereoanlegget blir feil i forhold til hvordan man oppfatter musikk live...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvis en ikke har virkeligheten som referanse er en skikkelig "ute og sykler".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig.

De aller fleste normale mennesker har den mye omtalte formkurven nedover, det gjelder både barn og voksne. Barn hører dog høyere i frekvens, noe som uansett vil være ubehaglig for de om en spiller høyt. Det gjør man gjerne ikke når det er barn til stede uansett. Hvorfor skal en ikke kunne kompansere for hørselen, når avvikene er relativt små fra person til person, og i tillegg er det vi hører fra en akustisk live stage totalt forskjellig fra det en får servert fra stereoanlegg? Jeg har vært på en del øvninger med bandfolk jeg kjenner, og både trommer og bass er ofte brutalt høyt i forhold til det en spiller av hjemme, hvor vi da, på grunn av hørselen, trenger mer energi i disse områdene for at vi skal oppfatte det korrekt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :idea: Virkligheten (Referansen) er selvfølgelig linjær, og resultatet ved å tulle med det (EQ) på et system som mål er å gjenskape lyd på en troverdig måte (hi-fi), er at man får et system som ikke er i stand til å gjenskape musikk slik det fremstilles i virkligheten, og resultatet er da at det ikke høres troverdig ut.

Og det er vel troverdighet i lyden vi alle bestreber så hardt for å oppnå, er det ikke?

Mao vi er tilbake der vi startet, og kan ta opp diskusjonene om jitter og kabler i linolje...

EDIT: Det var kanskje ikke så enkelt... :???:

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •