Hvilket volum (dB) lytter dere som regel til ved musikk og film? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ligger på ca 85 dB...

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinsmira
    Når jeg hører på musikk så står pioneer'en min (VSX-1015) på -0 til +5
    Og det vil si ???
    Forteller oss ingenting det skjønner du.......

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Og det vil si ???
    Forteller oss ingenting det skjønner du.......
    er ikke helt enig med deg der. nesten alle forsterkere spiller maks på 0. det vill si at dette er mest sansynelig veldig høyt. og maks for hans nåværende annlegg. hvis man ikke har måler så vill jeg si det går ann og poste slike tall. det gir en viss indikasjon om hvor høyt man spiller... samme som det innlegget som klaget på folk som skrev hva det står på displayet. og brukete turtallet på en bil som eksempel. hvis jeg da skriver at jeg aldri kjører under 7000 omdrininger så vet hvem som helst da at den bilen der varer aldri lenge... samme med forsterkere. jo nermere du nermer deg 0 jo mer tyner du ann. og du over forvrenger du mest sannsynlig og mulig du og skader hørselen...

jeg postet først hva som sto i displayet og målte senere når jeg fikk tid. hvor høyt man pleier å spille på film varierer jo så ekstremt i løpet av filmen... hva snakker man om maks peeker i løpet av filmen, gjennomsnitt?

jaja det var nå min menig... ;-) har du ikke måler så kan du poste hva som står i displayet. men skriv utstyrsliste.. da kan jo folk med samme utsyr ivertfall dra litt nytte av det... ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt korrekt.. jeg kan fint kjøre ned kildenivå ut fra pcen og ha forsterkeren stående på 0dB uten at den tar skade av det - pga. at gain ved maks på volumkontrollen ikke er nok til å klippe signalet. Jeg synes igrunn at man burde bruke desibelmåler, eller ha en -god- ide om hvor høyt man spiller før man poster, da "0 til +5" på forsterkeren sier meg null. nettopp pga. det over.

Man kan også ha ekstremt tungdrevne høyttalere, så man må ha høyere volum på forsterker for å få det samme lydnivået som andre (lettdrevne) høyttalere på samme forsterker, med samme kilde...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    er ikke helt enig med deg der. nesten alle forsterkere spiller maks på 0. det vill si at dette er mest sansynelig veldig høyt. og maks for hans nåværende annlegg. hvis man ikke har måler så vill jeg si det går ann og poste slike tall. det gir en viss indikasjon om hvor høyt man spiller... samme som det innlegget som klaget på folk som skrev hva det står på displayet. og brukete turtallet på en bil som eksempel. hvis jeg da skriver at jeg aldri kjører under 7000 omdrininger så vet hvem som helst da at den bilen der varer aldri lenge... samme med forsterkere. jo nermere du nermer deg 0 jo mer tyner du ann. og du over forvrenger du mest sannsynlig og mulig du og skader hørselen...

jeg postet først hva som sto i displayet og målte senere når jeg fikk tid. hvor høyt man pleier å spille på film varierer jo så ekstremt i løpet av filmen... hva snakker man om maks peeker i løpet av filmen, gjennomsnitt?

jaja det var nå min menig... ;-) har du ikke måler så kan du poste hva som står i displayet. men skriv utstyrsliste.. da kan jo folk med samme utsyr ivertfall dra litt nytte av det... ;-)
    Urelevant å skrive hva som står i display på reciever, da må man minst ha en indikasjon på utstyret og ikke minst rommet det blir spilt i, samtidig som avstand til lytteposisjon. Forøvrig spiller vel min Denon til +16dB i displayet, jeg har effektforsterkere(Oberon 6.1) tilkoplet og ligger stort sett på mellom -15dB og opp til +2dB(Høyt!)

Når jeg makser på rundt +2dB i displayet vil jeg nok tippe at jeg ligger på 115dB uten å ha målt dette nøyaktig. Normalt lyttenivå er rundt 90dB, liker å ha det høyt, og i mine ører er 90dB ganske høyt til lytting.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt sant men jeg mener fremdeles at det vill gi en viss ide... de fleste bruker vell dvd/cdspiller som kilde, og de har vell sånn ca samme utgangsnivå +-5db?
    men greit. lå oss ikke bruke denne tråden til å diskutere hva som er riktig og poste. er på mange måter enig med dere.. har selv postet både hva som står i displayet og med db måler. men la oss slutte denne diskujonen vi kommer ingen vei med den uansett :wink:

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråde heter jo :
    Hvilket volum (dB) lytter dere som regel til ved musikk og film?

Så trodde man skulle skrive i db da, ikke hva forsterkeren står på.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit det men i første post til trådstarter skriver han at han ser film på -20 til 24...
    han skriver dog at metalica er best på 80 db så det blir jo litt sånn i begge rettninger.
    men greit jeg gir meg skriv db dere...

Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På radio shack, målen en med A- eller C weigthing? På C weighting er jo 85 dB overaskende lavt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David B.
    På radio shack, målen en med A- eller C weigthing? På C weighting er jo 85 dB overaskende lavt.
    Faktisk ingen som vil si meg? :cry:

Daivd B.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kl 03:00 om natten får jeg ikke lov til å spille rundt 80dB (bor hjemme... er bare 15 :-P). Men det er klart jeg spiller litt høyt når muligheten slår til. Men er ikke 80dB meget høyt? Har hørt det er såpass høyt at det kan ha varige skader. Har lest om en type tortur der man blir utsatt for ca 15k hz på ca 80 dB over lengre tid, man skal vistnok få så store smerter at men kan begynne blø ut ørene og/eller bil rivende gal! :-? Er ikke noe jeg vil oppleve i allefall! og 120dB er direkte skadende for ørene så det er ikke å annbefale!

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare 15! :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David B.
    A, B og C-veiing er vekting av forskjellige frekvenser som skal tilsvare ørets følsomhet. Det man typisk gjør er å koble inn et filter som fremhever mellomtonen i forhold til bass og diskant, og så måle nivået.

Hvis du har en "normal" uvektet SPL måling på 90dB så sier det egentlig veldig lite fordi det kan være f.eks en enkelt tone på 100Hz, eller en enkelt tone på 2 kHz. Begge måler like sterkt, men 4 kHz oppleves betydelig sterkere. Ved å veie målingene får man altså et tall som kan sammenlignes.

Forskjellen mellom A, B og C er hvordan øret fungerer ved svake, middels og sterke lydnivåer. A-veiing er fornuftig å bruke for å måle svak støy f.eks. Mend C-veiing er egnet for å måle en rockekonsert (eller lydnivå fra musikkanlegget i stua).

og her er kurver over "høres like sterkt ut", også kalt Fletcher–Munson kurver. Hvis du følger en blå kurve, så vil en enkelt frekvens høres like sterk ut langs frekvens-aksen. Altså må denne tonen dempes kraftig ned rundt 3-4 kHz for å hørse like sterk ut som i bassen og diskanten.

Vi ser også at de øverste kurvene er mye flatere. Dette er "loudness-faktoren" som gjør at høy musikk høres ut som den har mer bass og låter bedre for mange. På 70-80-tallet var det vanlig med en loudness-knapp som prøvde å kompansere for dette på lave lyttenivåer.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God forklaring Knut. Litt greiere når man vet hvorfor de forskjellige valgene er der, og hva de gjør.

Newcomer Da9L sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

ser dåkke reagera på CV-Gunnar sitt svar..

ett par ganger i veka har eg drar eg alt ut maks. og det spela igrunn dyrisk høgt på mitt 8kvm rom. kan glatt sitte halvtime på fullt ut .. men klare maks 5 min me metal.. metal voldtar rett og slett øyra.. spesielt litt harde saker som Grimfist og Nile..

får pip i øyret etter 30 sekund me metal på fullt.. me metal på fullt i over 1 minutt så varer pipet ei stund.

har slutta å guffe på så jævlig siden eg frykta for hørselen min.. har ofte EQ demping på diskant for å bevare klar hørsel

noken so har prøvd Koss Plugs ? sånne so tetta øyret ? dei e skumle dei!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger på ca 90db +/- med C weighing på min radioshack

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen ting å måle med. Men er vel nesten aldri under 80dB. Må jo skru opp slik at jeg ikke hører støyen fra pjen:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte litt med RadioShacken når jeg så Ringenes herre - Two Towers.

Rolig tale ca 80-89db.
    Høyrøstet tale ca 90-97db.
    Minde dunk/slag ca 95-105
    Kraftige dunk/slag ca 105-110 db.
    Meget kraftige dunk/slag ca 110-118db

Dette er når jeg ser alene og når filmen varer i 3 timer så har jeg fått nok.

Håper dette gir en liten pekepinn. ;-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Jeg har ingen ting å måle med. Men er vel nesten aldri under 80dB. Må jo skru opp slik at jeg ikke hører støyen fra pjen:???:
    Håper ikke pj'n din bråker så mye?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar knutinh!

Jeg har jo i lengre tid lyttet ubekymret til musikk med styrken 100+/-. Jeg hadde da lest på forumet her at 85 dB skulle være overraskende høyt. Jeg hadde aldri lagt merke til susing i ørene etter lytting, så jeg tok det som et godt tegn på at jeg ikke spilte for høyt. Derimot så ville den elles rumpediltene hunden min, ikke være i samme rom som meg når jeg lyttet til musikk. Tenkte ikke noe mer over det.

Fikk meg subwoofer, og tenkte jeg måtte kalibrere og plasseren den riktig. Kjøpte da en radioshack som skulle gjøre jobben mye enklere. Det var nå jeg fant ut at jeg lyttet til musikk med styrke opp til 110 dB, uten å bekymre meg. Dette har heldigvis ikke gått over så lang tid, så jeg har nok ikke skadet hørselen så alt for mye. Jeg er glad jeg fikk målt styrken. Jeg har nå som vane å ikke lytte til volum særlig høyere enn 85 dB, over lengre tid. Nå har heller ikke hunden noe imot å høre på musikk i lag med meg. 8-) Og jeg kan mest sannsynlig nyte musikk også om ti år.

Jeg tenker på alle disse ungdommene med store Cerwin Vega-høyttalere som står å skriker uendelig høyt inne på disse små rommene. Om å gjøre å ha høyttalere som spillert høyst mulig. :shock: Jeg oppfordrer alle til å få skjekket hvilken styrke dere pleier å lytte til, så dere ikke ødelegger hørselen deres! Følelsen av høy musikk kompenserer nok ikke for hørselsskader. Om dere syns det nå, så tror jeg ikke dere gjørt det om noen år frem i tid.

David B.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en kjellerstue en gang, som ble fylt opp av bassproduserende kasser. Samtidig drev jeg litt med bilstereo, og var ofte på diskotek.

I den epoken slet jeg endel med piping i ørene. Det er heldigvis borte nå, og hørselen min ser ikke ut til å tatt noen skade av det..... Antar at man bør være litt forsiktig, hvis man vil ha noe nytte av denne hobbyen senere i livet.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •