Bass/Treble - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33

Tråd: Bass/Treble

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan ikke uttale meg på et så generelt grunnlag, dessuten har jeg aldri testet en NAD C372. Men på min Nakamichi CA5EII pre, som forøvrig var på Stereophiles A-liste i mange år, funker det fint som bare det i stua her hjemme. 1-2 dB ekstra i bassområdet trenger jeg pga plassering. I kinoen bruker jeg RK

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker bass kontroll, men ikke trebel. Hvis jeg ikke bruker bass kontrollen litt så blir jeg jo "døv" før basserene beveger seg sikklig. Hehe.
    Har bare bassen på +3-4dB ca. ved 100hz (maks er 10dB, det blir jævlig)
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt det en del, men det er fordi jeg liker lyden forskjellig ut fra forskjellige situasjoner.. For.eks i dag så fraktet jeg anlegget til en kar som skulle låne det til en fest i morgen. Huset hans var det bare nesten nakne vegger og steingulv+ alu og litt sånn.. Det låt ikke veldig bra så jeg satte ned diskanten litt og alt ble mye bedre..

Når jeg er hjemme og ikke skal høre på så høy musikk så hender det at jeg justerer bassen litt opp, bass er digg.. Noen ganger så føler jeg meg som den eneste på forumet som hører på musikk fordi det er morsomt og hører på hvordan en sang høres ut på et skikkelig anlegg, ikke bare på små data ht'er. For meg virker det som nesten alle sitter å lytter etter nøytral lyd og lukker etter og kjenner orkesteret sitter forran seg. Skjeldent jeg egentlig har tid til å lytte skikkelig til musikk, og selv da synes jeg det er morro med mer bass.. Red hot chilli peppers med skikkelig fet bass er jo så kult. Og jeg synes fortsatt at det blir troverdig, for det er slik det høres ut på konsert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke den eneste som liker bass fabian. Jeg orker ikke å høre musikk høyt uten at jeg også kjenner bassen! Blir litt tamt å bare høre bassen, hehe.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Romkorreksjon er inne å jobber med signalet på en eller annen måte. Romkorreksjon bør være nokså stuerent nå, med tanke på hva det faktisk gjør. Vi sliter alle med romproblemer, men å bruke noen form for EQ er bannlyst i hifi-kirken. Da er det bedre å sitte med enda mer ræva lyd enn en kunne hatt med RK eller EQ fordi en er for stolt til å bruke noe som faktisk hjelper... eller? Derfor sier jeg som jeg gjør, vri til du blir fornøyd!
    Nå er jeg ikke helt med...inneholder ikke samtlige romkorreksjonssystemer enn EQ?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Du er ikke den eneste som liker bass fabian. Jeg orker ikke å høre musikk høyt uten at jeg også kjenner bassen! Blir litt tamt å bare høre bassen, hehe.
    Nå er jeg ikke helt med, skrev du feil eller er jeg alt for trøtt.. på lave volumer skrur jeg kanskje bassen opp, men skjeldent på høyt volum, da er det alltid masse bass, enseste gangene jeg kanskje skrur opp bassen på litt høyere volum er på musikk som jeg synes er slitsomt å høre på høyt, sånn som rock som blir for mye skrik og dskant.. Men rock pleier jeg skjeldent å høre på, på veldig høye volumer, derfor jeg skrur bassen opp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Nå er jeg ikke helt med, skrev du feil eller er jeg alt for trøtt.. på lave volumer skrur jeg kanskje bassen opp, men skjeldent på høyt volum, da er det alltid masse bass, enseste gangene jeg kanskje skrur opp bassen på litt høyere volum er på musikk som jeg synes er slitsomt å høre på høyt, sånn som rock som blir for mye skrik og dskant.. Men rock pleier jeg skjeldent å høre på, på veldig høye volumer, derfor jeg skrur bassen opp.
    Obs! Leste litt feil jeg, hehe. Er litt trøtt kansje.

Hører mest på Rock og Metal jeg så er vel derfor jeg stiller bassen litt opp.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nå er jeg ikke helt med...inneholder ikke samtlige romkorreksjonssystemer enn EQ?
    Jovisst gjør de det. Det er derfor jeg sier at man skal ikke være så redd for å bruke hjelpemidler som fungerer. De aller fleste, også de med utstyr i 100k klassen, sliter med romproblemer. Men å bruke EQ eller RK går de som regel ikke med på, fordi det forringer signalet. De tror i sin hifiverden at lyden blir dårligere. Men når rommet ødelegger så mye som det gjør må det jo være en stor fordel å kunne minimere dette. Noe dagens romkorreksjonsløsninger gjør med glans. RK inneholder alltid en form for EQ, bare for å presisere at jeg fortsatt er innenfor topic

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, var for sløv til å plukke opp sarkasmen. :razz:

Har fått i meg for lite grapejuice de siste dagene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men litt av problemet med bass/treble-innstillingene (som vel var trådstarters innfallsvinkel) er, synes jeg, at de justerer et for bredt frekvensområde, og der har jo x-bånds eq (som i RK) en fordel. Jeg har aldri brukt bassknappen fordi den gjør lyden rumlete i stedet for å heve de frekvensene jeg synes mangler. Men dette kommer jo helt an på anlegget og rommet, og hvilke ambisjoner og preferanser man har.

Jeg er ingen ekspert eller kjenner, og anlegget bærer heller ikke preg av de store ambisjonene (selv om lommeboka er den egentlige begrensningen...), men jeg vet hvilken lyd jeg liker, og det er vel tross alt det viktigste, og ikke hva menigheten har bestemt :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men å bruke EQ eller RK går de som regel ikke med på, fordi det forringer signalet. De tror i sin hifiverden at lyden blir dårligere.
    De skal være bra heldige hvis de finner en innspilling som ikke har vært gjennom noen form for prossessering før musikk/filmlyd er "i boks".
    Skru til du er fornøyd, men alt med måte.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du loudness og full bass på kontrollen tappes forsterkeren for mye effekt. Har du en effektdel med vu metre vil du se at forskjellen, den er enorm.
    Gjør du dette betyr det som regel også at din forsterker er for "dårlig", med en god forsterker vil du ikke savne bass. Men selvfølgelig går det an å tilpasse litt bass og diskant til din smak, problemet er bare at på forsterkere med "Tone Defeat" kan du noen ganger høre at lyden blir renere når de er koblet ut.
    Uansett, alle cd´er f.eks. har jo forskjellig lyd .....

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bruke de, jeg har naboer..