Oppgradere fra 5.1 til 7.1 system?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra 5.1 til 7.1 system?

Hei!
    Sitter å vurderer å oppgradere hjemmekinoen min fra 5.1 til 7.1 system, har jbl northridge (den minste pakken) og bruker det kun som dedikert kino-bruk, har en H/K avr235 hjemmekino-forsterker som er jeg kan bruke til 7.1..spørsmålet mitt er dermed? burde jeg kjøpe meg noen jbl e-20 eller e-30 som sidehøyttalere? vurderer også å oppgradere senteren min fra ec-25 til ec-35 siden jeg synst den er litt pinglete eller er det store forskjellen?

Newcomer paddo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg synes personlig det blir mye bedre sammenheng bak, pluss større lydbilde med 7,1 enn med 5,1

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvordan funker surrounden når filmer er gjerne 5.1 da?

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. bytte av senter så kommer 70% av lyden under film ifra senteren! Så du merker nok stor forskjell om du bytter!

Det blir nok en god del bedre sammenheng bak ja. Og vis du har mulighet så får du sikkert lånt med deg et par bak høyttalere til å prøve om du syns det er verdt pengene!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 5.1 får jeg lettere inntrykket av at lyden kommer fra en spesiell plass, i stedet for 7.1 hvor den kommer mere "bakfra" eller fra siden. Håper du skjønner hvor jeg vil

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe..ja skjønner, man blir vel kanskje litt mer "midt inni det" når man har høyttalerer rundt seg istedenfor bare fremme og bak? men hvordan funker dette sånn egentli med tanke på at filmene er bare klargjort for 5.1?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les ganske langt ned på denne guiden til burre å se om du blir klokere

http://avforum.no/forum/showthread.p...ts+coax+optisk

Håper det hjelper

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjalp litt med hva innstilling jeg skal ha på å sånt da, så takk
    hvor bør jeg plassere høyttalerne da, har e-20 bak og skal kjøpe e-30 nå muligens..burde jeg ha de beste bak eller på siden? jeg har bakhøyttalerne helt oppunder taket (230 ca), burde jeg ha det samme på sidehøyttalerne eller? høyttalerne bak er like langt bak meg som front-høyttalerne er forran meg, ca 3 meter..noen flere som har noe å si på centeren? burde vel kjøpe jbl siden det er samme lydsignatur? må oppgradere den snart..vanvittig spinkel lyd..

Newcomer paddo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er enig med QPVision når det gjelder center og at den står for ca.70% av lyden sier jo litt om kor viktig denne er.

når det gjelder filmer med 5.1 gjelder jo det di fleste men noen har jo 7.1 og noen 6.1 men dette får du kun med digital utgang fra dvd til reciver. (noen må rette meg viss dette er feil er ikke 100% sikker på dette)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja..men jeg kjører digital coaxial-kabel fra Samsung Hd950 og til H/K Avr235, så det hadde kanskje vert en bedre oppgradering med en skikkelig center isteden? er det noen som har noe erfaring om jbl-høyttalere har samme lydsignatur eller om at jeg MÅ ha northrigde serien? vil heller legge på noen kroner å kjøpe en skikkelig senter når jeg først kjøper en..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte...

Syns egentlig ikke det er vits å bytte til 7.1, har selv 5.1 og det er nesten bedre enn 7.1. Meste av grunnen til det tror jeg at det nesten ikke var noe lyd i de fleste av de, noe feil med det tror jeg...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet fremfor kvantitet, pleier å være en god regel for meg. Og 7.1 passer ikke i alle rom, hverken praktisk, designmessig (les: stue) eller lydmessig. Men har man kapital og et passende rom av litt størrelse, så er 7.1 flott. Man får endra bedre "ring-lyd" bak....

For meg passer det ikke av praktiske årsaker, men jeg vil nok helt sikkert ha 6.1/7.1 den gangen jeg får dedikert "leke-rom".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •