Når mp3 ikke strekker til lenger...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når mp3 ikke strekker til lenger...

Har i de siste årene vært en flittig bruker av mp3 som har vært en grei måte å ha mye musikk på. Har egentlig bare ledd av folk som har sagt at "mp3 er elendig og fungerer egentlig best til fest". Jeg syntes at mp3 var konge og sleit med å høre forskjell på det og CDer. Etter å ha oppgradert anlegget i trinn etter trinn etterhvert som oppgraderingkløen har meldt sin jevnlige ankomst så har jeg kommet til et punkt der mp3 faller nesten helt igjennom på enkelte sanger og ihvertfall på lav bitrate. Blant annet sanger med mye informasjon i diskant og mellomtone kan bli helt grusomme å høre på fordi høyttalerne ikke dekker over dårlig diskantgjengivelse...

Noen flere som har opplevd det samme?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP3 samlingen forsvant når 10" discohøytaleren forsvant :-D

Newcomer M(N)AD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mp3

Jeg har spilt med mp3 på anlegget mitt siden jul helt til jeg i helga kjøpte cd-spiller... På mange låter hører jeg stor forskjell på bass, mellomtone og spesiellt diskant. Spesiellt på sanger med "mye informaasjon" - som du nevnte.
    Med cd-spiller blir både volumet og lyd kvaliteten betraktelig høyere.. Dette er fordi mp3 filene er såpass komprimerte, dvs. at mange av lyd-frekvensene blir kuttet ned som f.eks diskant for at lydfilen skal ta minst mulig plass. :razz:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hender jeg hører på Mp3 på pc-anlegget mens jeg surfer på nettet. Jeg setter meg aldri ned og hører på mp3 på HK anlegget, bortsett fra når jeg fester. Rap og techno har ikke bra kvalitet likevel...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerene mine klipper mye tidligere ved avspilling av mp3 fra pc også, som sikkert skyldes dårlige analoge signaler og lav bitrate..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP3 musikk fungerer som bakgrunnsmusikk for meg nå... De gangene jeg virkelig har lyttet og syntes at dette var virkelig flott, har jeg dratt og kjøpt CD`en... Nå skal det sies at 90% av musikken min er 196kbps og bare 10% i bedre kvalitet.

128kbps er så dårlig, at det sletter jeg straks jeg får et album på PC`en.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-sentralen hadde en blindtest som motbeviser endel myter:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1103185900

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er flittig bruker av mp3 formatet når eg holder på å styrer med ting hjemme, samnt på fest, men når musikken skal nytes er det cdspilleren som gjør den beste jobben uten tvil

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var artig lesing, tror enkelte ører muligens ville hørt det bedre.. og tviler på at alle disse i testen satt i sweetspot. Men ja, tror mye av lyd er sykisk og overdrevet, likevel er det utrolig deilig å kunne sette seg ned, å føle at "nå er alt helt riktig, slik jeg vil det skal være" Jeg for min del, har enda ikke opplevd det på mitt eget anlegg

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Spennende test (fikk litt Discovery mythbusters relasjoner). Det som kunne vært interessant for denne diskusjonens del, var om de testet forkjellige kvaliteter på MP3-sangene også.

256kbps i VBR er jo faktisk ganske bra, og ikke minst når de har konvertert den tilbake til CD og den ikke lenger er avhengig av oppkonvertering under avspillingen... Til sammenligning er 128kbps elendig, selv på PC-høyttalere.

Slike tester legger riktignok endel myter døde..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Mye myter er det nok, men jeg har en cd med kvinnelig vokalist med meget god kvalitet på innspilling. Noen av sangene er nådeløse mot mp3. Har rippet cden inn på PCen i 192kbps. Noen av sangene merker jeg enorm forskjell på ved å skifte A/B på forsterkeren mellom CD-spiller og PC. Mens mp3en rett og slett skurrer i høyttalerne så er cden helt krystallklar. Kan og ha mp3 på i bakgrunnen, men når jeg finner frem kaffekoppen og setter meg ned i sweetspot og skrur opp nytter det ikke...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Mye myter er det nok, men jeg har en cd med kvinnelig vokalist med meget god kvalitet på innspilling. Noen av sangene er nådeløse mot mp3. Har rippet cden inn på PCen i 192kbps. Noen av sangene merker jeg enorm forskjell på ved å skifte A/B på forsterkeren mellom CD-spiller og PC. Mens mp3en rett og slett skurrer i høyttalerne så er cden helt krystallklar. Kan og ha mp3 på i bakgrunnen, men når jeg finner frem kaffekoppen og setter meg ned i sweetspot og skrur opp nytter det ikke...
    Er helt enig med deg selv om jeg ikke er like nådeløs angående kvaliteten på en bra mp3 ripp. Føler også at det er bedre dynamikk i en god cd. Hadde jeg merket forskjell i en blindtest. Har ikke peiling?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig noe poeng å lagre CD'ene sine som MP3 lenger?

Selv ripper jeg alt til et tapsfritt format, nemlig APE (selvsagt i secure rip mode). Da vet jeg at musikken jeg hører er akkurat samme kvalitet som den er på CD'en, og selv om man i mange tilfeller kanskje ikke hører forskjell på lossless og 320 kbps MP3, så er det en trygghet å vite at man ikke går glipp av noe når man sitter og lytter.

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Er det egentlig noe poeng å lagre CD'ene sine som MP3 lenger?
    Godt sagt striky. Det er plass til rimelig mange ukomprimerte cder også på f.eks en 250gb harddisk. Det er ikke alle cder jeg gidder å rippe ned til HD heller, fordi musikksmaken har endret seg en del med årene.

Lossless OK, mulig det, men jeg ønsker færrest behandlinger av materialet som mulig, så da blir det .waw på min harddisk. Er ikke veldig inne i data verdenen ang hvor bra lossless formatene fungerer, men prøver stort sett å leve etter regelen : Keep it simple. Det er vel ikke slik at alle lossless formater kan spilles av på alle medier heller?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selve rippeprosessen bra nok, det vil si i secure mode og med relativt ripefrie plater, så blir en APE/FLAC/...-fil helt lik originalen. Omgjøring mellom lossless-formater innfører heller ikke noe tap i kvalitet, i teorien kan du gjøre om fra FLAC til APE til WAV 1000 ganger uten at 1 bit endrer seg.

Man sparer jo en del på å lagre som FLAC/APE/... kontra som rå WAV, her er det jo flere grader av tapsfri komprimering, der høyere komprimering fortsatt innehar all data, men krever mer prosessorkraft å spille av.

Over til mp3 eller noe annet portabelt format er heller ikke noe problem, det finnes jo mange små programmer som gjør om fra ett format til et annet på null komma niks (et par sekunder per sang). Denne prosessen må du nødvendigvis gjøre uansett om du har lagret musikken som WAV eller FLAC/APE.

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Secure mode? dvs starte pcen i secure mode? Har du opplevd forskjell i lydkvalitet fra secure mode til vanlig windows kjøring? Kjipt om jeg skal begynne å rippe alt på nytt nå

Edit:

Ja der kan du se Kid! Er ikke helt konge på PC :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper han mente en annen form for secure mode? :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Secure mode med tanke på ripping. Det vil si en innstilling i rippeprogrammet som senker CD-hastigheten under ripping og gjør rippeprosessen mest mulig optimal. Dvs. at dersom det for eksempel er noen steder på CDen som er problematiske med mange riper e.l., så vil rippeprogrammet forsøke gjentatte ganger på å få til en korrekt avlesning. Secure mode er det eneste alternativet for de som vil gjøre dette ordentlig.

Ripping på max hastighet er ihvertfall ikke å anbefale. Her kan/vil det oppstå mye rart, har hørt mye MP3 med diverse ulyder som kommer av for rask avlesning.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Secure mode? dvs starte pcen i secure mode? Har du opplevd forskjell i lydkvalitet fra secure mode til vanlig windows kjøring? Kjipt om jeg skal begynne å rippe alt på nytt nå

Edit:

Ja der kan du se Kid! Er ikke helt konge på PC :grin:
    Trenger man være konge da? Slik det har blitt i dag, klarer stort sett de fleste å montere komponenter, legge inn os, konfigurere litt i bios, var ikke sånn for en del år tilbake husker jeg. Der kom han iallefall med et logisk svar, hehe! Noe lignende jeg tenkte meg, sikkert et genialt system.. Selv holder jeg meg til orginalt, selvom jeg sikkert ikke ville hørt forskjell på slik "kvalitets-ripping".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Trenger man være konge da? Slik det har blitt i dag, klarer stort sett de fleste å montere komponenter, legge inn os, konfigurere litt i bios, var ikke sånn for en del år tilbake husker jeg. Der kom han iallefall med et logisk svar, hehe! Noe lignende jeg tenkte meg, sikkert et genialt system.. Selv holder jeg meg til orginalt, selvom jeg sikkert ikke ville hørt forskjell på slik "kvalitets-ripping".
    Kvalitetsripping slik som med div lossless formater er jeg overbevist om at man ikke klarer å høre forskjell på....

Men det skulle vært spennende å sett hvor mye man kan komprimere før folk klarer å skille det ut i en blindtest...

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •