Når mp3 ikke strekker til lenger... - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 124 av 124
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I helgen hadde jeg fest og komprimerte en del wav filer til mp3. På en del av sangene som inneholder et større spekter av instrumenter var det merkbar forskjell, det føltes som om noe manglet. Men da satt jeg faktisk og lyttet skikkelig på musikken. Når folk begynte å komme og promillen økte brydde jeg meg ikke noe om lyden, for da blir musikken mer bakgrunnstøy.
    Konklusjon:Mp3 fungere ypperlig til fest siden man kan dytte 150 sanger av ulik sjanger inn på en cd og la den gå. Man slipper å bytte cd hele tiden for å treffe alle gjestenes musikksmak, samt bekymring over fulle folk som vil bytte sang hele tiden og riper opp cd platene. Ved seriøs musikklytting synes jeg Mp3 mangler prikken over i`en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN:
    mp3 fjerner data som enkoderen mener er irrelevant for lytteren. Ingen tvil. Testen til Ivar er da også bygget opp rundt tanken "god enkoder, tilstrekkelig bitrate". Gitt at folk flest slett ikke hører opp til 20kHz (jeg hører til 17), så kan det være veldig rasjonelt å kutte musikken ved 16 kHz for enkelte bitrater!

En dekoder er derimot standardisert slik at et gitt input skal gi et gitt output, noe annet betyr feilfunksjonalitet. Derfor mente jeg at du ikke hadde forstått problematikken når du mente at mp3 dekodet til CD ikke var rett metodikk. Output av en fungerende mp3-dekoder er en pcm-strøm/fil, og kodingen av musikk på en CD er pcm. Hvis du kan forklare en stakkars signalbehandler hvordan disse to skiller seg så hadde det vært veldig opplysende.

Jeg sier altså ikke at mp3 er feilfritt jevnført med CD. Men jeg sier at all egen erfaring og seriøse forsøk jeg har sett, tilsier at for en veldig stor del av tida, for en veldig stor andel lyttere, for en veldig stor andel lyttemateriale, så er det vanskelig eller umulig å skille mp3 fra CD hvis enkoder og bitrate er valgt forsvarlig. Ivar Løkkens test støtter opp om den samlede bevisbyrden i så måte. Utsagn på dette forum om at "mp3 er elendig" gjør det ikke.

mvh
    Knut

mvh
    Knut

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    HåkonN:
    mp3 fjerner data som enkoderen mener er irrelevant for lytteren. Ingen tvil. Testen til Ivar er da også bygget opp rundt tanken "god enkoder, tilstrekkelig bitrate". Gitt at folk flest slett ikke hører opp til 20kHz (jeg hører til 17), så kan det være veldig rasjonelt å kutte musikken ved 16 kHz for enkelte bitrater!
    Helt enig, MP3 er et flott format. Diskusjonen startet vel med at jeg sa testen til Ivar måtte tas for det den var. Den er ikke representativ for hvordan folk flest benytter seg av MP3 (varierende bitrater/codec/avspilling direkte fra PC/IPOD) og testen var heller ikke en grundig undersøkelse som sådan som avdekket alle variabler. Man kan derfor ikke bruke testen som noe bevis mot noen som hevder at de faktisk hører forskjell, selv på MP3 med like bra codec. Det er for mange variabler inn i bildet til det.
    En dekoder er derimot standardisert slik at et gitt input skal gi et gitt output, noe annet betyr feilfunksjonalitet. Derfor mente jeg at du ikke hadde forstått problematikken når du mente at mp3 dekodet til CD ikke var rett metodikk. Output av en fungerende mp3-dekoder er en pcm-strøm/fil, og kodingen av musikk på en CD er pcm. Hvis du kan forklare en stakkars signalbehandler hvordan disse to skiller seg så hadde det vært veldig opplysende.
    Tydlig at vi misforstår hverandre. Det jeg mente var at ved å spille av MP3 via en MP3-spiller eller PC, slik som folk flest gjør, er det ikke sikkert man hadde fått samme resultat. Det kan godt være som du sier, men av samme grunn som forskjellige CD-spillere låter forskjellig, mener jeg at det er like stor mulighet for at CD-spiller og en ren PC som spiller av MP3 kan låte forskjellig. Den eneste forklaringen en stakkars serviceelektroniker, kan gi til en stakkars signalbehandler, er at i den tiden jeg var med på å bygge/reparere forsterkere, så er ikke teori alltid det samme som praksis når det kommer til audio og ørets måte å oppfatte forskjeller på. Diskusjonen om akkurat det er liten vits å fortsette, da ingen kan si med 100% sikkerhet hvordan det fungerer i praksis, selv om jeg er enig at det du sier henger mest på grep.
    Jeg sier altså ikke at mp3 er feilfritt jevnført med CD. Men jeg sier at all egen erfaring og seriøse forsøk jeg har sett, tilsier at for en veldig stor del av tida, for en veldig stor andel lyttere, for en veldig stor andel lyttemateriale, så er det vanskelig eller umulig å skille mp3 fra CD hvis enkoder og bitrate er valgt forsvarlig. Ivar Løkkens test støtter opp om den samlede bevisbyrden i så måte. Utsagn på dette forum om at "mp3 er elendig" gjør det ikke.
    Nå er vi på bølgelengde... Det jeg ville ha frem, er at alle forutsetningene må være tilstede for at MP3 skal kunne være sammenlignbart med CD. Og på samme måte som du sier at utsagn som "MP3 er elendig" ikke hører hjemme noen sted, mener jeg at utsagn som "MP3 er like bra som CD" ikke hører hjemme noen sted. Begge utsagn kan nemlig stemme så fremt alle forutsetningene er tilstede.

Tror ikke vi kommer noe lenger med det her. Det som kunne vært interesant å høre, var erfaringer på når folk mener bitraten blir bra nok til å kunne seriøst sammenlignes med CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror ikke vi kommer noe lenger med det her. Det som kunne vært interesant å høre, var erfaringer på når folk mener bitraten blir bra nok til å kunne seriøst sammenlignes med CD.
    Og det tror jeg vi trenger blindtester for å få noe nyttig ut av.

Når det gjelder å teste mp3-spiller/PC vs standalone CD så ser jeg ikke nytteverdien. Det er bare å introdusere en masse ekstra variable som man ikke har kontroll over. Det er bedre å teste avspilling av CD på PC vs avspilling av CD på standalone for å teste digital/analog-biten, og så teste mp3 vs CD på PC for å teste lydformater.

mvh
    Knut

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •