Når mp3 ikke strekker til lenger... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 124
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er det noen her som har testet de forskjellige bitratene til MP3....? Et sted går grensen på selv et dårlig anlegg. Jeg hører at 128kbps ikke er helt bra, selv på mine PC-høyttalere... Men 196kbps høres greit ut, men så har jeg heller aldri testet på et skikkelig anlegg, sammenlignet med referansen CD.
    Når jeg var liten(er forsåvidt det enda), dvs. for syv-åtte år siden, når min pc-verden startet, spilte jeg på et stereoanlegg tilkoplet pc, eldre høytalere med 10" bass på en super gammel forsterker(i mine øyne). Operativsystem Windows 95, deretter Windows 98 SE.

På dette tidspunktet og noen år fremover, ble det mye mp3 avspilling. Ubevist, husker jeg, at jeg og mine kamerater(som var et-to år eldre) aldri lastet ned 128kbps ubevist. Vi kunne null om musikk og heller ikke stort om livet, men dette var "dårlige sanger" sa vi til hverandre. Dette var da på på stereoanlegg uten mål og mening.. Det varte i flere år, som vi aldri lastet ned slike sanger, uten å egentlig vite hvorfor.. Det må da være noe i dette med kvalitet...? Vi hadde jo ikke anelse den gang om i det hele tatt hva 128Kbps betydde, alt vi tolket var at dette var "dårlige" sanger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    [pirkemodus]
    Når det gjelder slike ting som steiner, som blant annet legges under høyttalere for å unngå at resonanser forplanter seg i gulvet, så har ikke dette noe med religion å gjøre, men fysikk...

Likeledes kan man ikke lage en forsterker kun basert på elektriske utregninger/Ohms lov, og få den til å låte behagelig og musikalsk perfekt for det menneskelige øret. Teori er ikke alltid lik som praksis.
    [/pirkemodus off]

Sett bort i fra det så er jeg til en viss grad enig med deg. Det er mye i denne hobbyen som er latterlig...
    Som så mangt innen hifi så kan steiner ha sin bakgrunn i fysikk - men videreføres i religion. Tilsynelatende fornuftige fysiske prinsipper (ikke rist på komponenten) overføres til komponenter hvor det ikke har noen fornuftig fysisk betydning (forsterkere).

Fornuftige, fysikalsk begrunnede fenomener som jitter, kvantiseringsstøy etc brukes av folk som overhodet ikke aner hva det handler om som en rettferdiggjøring på hvorfor man skal bruke en masse penger på akkurat deres komponent.

Jeg er ikke for å latterliggjøre hobbyen. Det er morsomt og interessant. Spørsmålet er om man skal la den brede konsensus om tingenes årsakssammenheng forbli religion, eller om man skal flagge sin mening. Jeg påstår at det er gøy når ting låter bra, og at det er vanskelig å regne fasiten ut. Men jeg får frysninger av alle påstandene som kommer ut av folk som har mer kremmer-instinkt og/eller tro på sjamaner enn på rasjonelle forklaringer og søken etter forståelse.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Så kommer trenden etter 1980 hvor all vitenskap skulle kastes på båten og Lyd & Bilde & Co fant ut at velsignede steiner hadde mer betydning for vellyd enn Ohms lov, og kretsdesignere ikke skulle benytte teori men nærmest lytte seg fram til en forsterkerkonstruksjon fra en tilfeldig haug av komponenter. Har noen tenkt over hvor latterlig det er?

.k
    Det er vel det som er litt av problemet, at teorien har sine begrensninger og er vanskelig å få byggd opp nøyaktig nokk til at ørene hører og opfatter det samme.

Ellers så er det vel også lurt å tenke på at det ikke er teoreiene og tallverdiene som skal bli resultatet, men hva man med hørselen i et lytterom opplever av troverdig gjengivelse av et kjenne/ukjennt innspillt kildemateriale.

Når det gjelder hørsel, så har man et ganske komplisert system, med ikke minst et meget tilpassings dyktig "prosessor" som absolutt er lett påvirke i mange forskejllige retninger.
    Det er også en av grunnene til at det å lytte til en mer eller mindre ukjennt testplate kan være et dårlig grunnlag for den tidligere nevnte testen.

Har man en referangse og mulighet for en konsekvent A-B testing, skal det mange ganger ikke så mye til å høre skavanker fra eneklte komrimerings algoritmer, og lærer man hva man skal lytte etter og kunne avdekke andre mulig feil på kildematerilet man kjenner godt. Man skal vel ikke se helt bort i fra at dersom man hadde gjennomført den nevnte testen på en litt annen måte, hadde kunnet fått et litt annet resultat..

Det er helt klart mye latterlig innefor det vi drivel med i Avforum, men det gjelder vel å ha det gøy også...;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så mangt innen hifi så kan steiner ha sin bakgrunn i fysikk - men videreføres i religion. Tilsynelatende fornuftige fysiske prinsipper (ikke rist på komponenten) overføres til komponenter hvor det ikke har noen fornuftig fysisk betydning (forsterkere).

Fornuftige, fysikalsk begrunnede fenomener som jitter, kvantiseringsstøy etc brukes av folk som overhodet ikke aner hva det handler om som en rettferdiggjøring på hvorfor man skal bruke en masse penger på akkurat deres komponent.

Jeg er ikke for å latterliggjøre hobbyen. Det er morsomt og interessant. Spørsmålet er om man skal la den brede konsensus om tingenes årsakssammenheng forbli religion, eller om man skal flagge sin mening. Jeg påstår at det er gøy når ting låter bra, og at det er vanskelig å regne fasiten ut. Men jeg får frysninger av alle påstandene som kommer ut av folk som har mer kremmer-instinkt og/eller tro på sjamaner enn på rasjonelle forklaringer og søken etter forståelse.

-k
    Veldig enig i det du sier.. Utrolig mange som snakker/preker over sin egen fatteevne, bevist eller ubevist. Det bunner vel ut i at man bør stole på sine egne ører og ønsker... Men det er jo det som er litt av det morsomme med denne hobbyen, at det er så mange dristige påstander og sterke meninger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være greit å være klar over at mp3 og mp3 kan være to forskjellige ting . Det er temmelig stor forskjell på enkoderne. Generelt bare har de blitt bedre og bedre, så et lytteinntrykk fra noen år tilbake bør kanskje oppdateres. Her er en sammenligningstest av en del mp3 enkodere @ 128kbps: http://www.rjamorim.com/test/mp3-128/results.html Testen ble organisert fra Hydrogenaudio hvor det og henger en del kodek-utviklere som burde være godt istand til å kjenne igjen typiske artefakter fra enkodingen. Kan jo blant annet se at mp3 koderen i iTunes som ble brukt i testen på Hifisentralen er temmelig dårlig.

Det finnes jo en del alternativ til mp3 som lover bedre effektivitet. Her er en temmelig ny test: http://www.maresweb.de/listening-tes...-1/results.htm En av konklusjonene her var at 128kbps nå var så nær transparent for deltagerne at det er vanskelig å skille formatene noe særlig, og at neste test bør gjøres i 96 kbps.

oarsman

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er det ikke av noe særlig betydning om mp3 blir litt bedre med tiden. Som nevnt ovenfor synes jeg eiergleden av å ha en cd også er av betydning. Det handler om å skape en stemning rundt lytteopplevelsen og den synes jeg delvis uteblir med mp3, selv om det kan ha ok lyd...
    Blir litt det samme som forskjellen på å spise biff hjemme og biff på en flott restaurant. Du gjør i prinsippet det samme, men biffen du spiser ute og betaler mer for, smaker bedre (forhåpentligvis) pga de forventningen man skaper seg og atmosfæren som skapes rundt måltidet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    For min del er det ikke av noe særlig betydning om mp3 blir litt bedre med tiden. Som nevnt ovenfor synes jeg eiergleden av å ha en cd også er av betydning. Det handler om å skape en stemning rundt lytteopplevelsen og den synes jeg delvis uteblir med mp3, selv om det kan ha ok lyd...
    Blir litt det samme som forskjellen på å spise biff hjemme og biff på en flott restaurant. Du gjør i prinsippet det samme, men biffen du spiser ute og betaler mer for, smaker bedre (forhåpentligvis) pga de forventningen man skaper seg og atmosfæren som skapes rundt måltidet.
    Helt enig med deg, selv om jeg elsker enkelheten og ryddigheten med å ha all musikk på PC`en.... MP3 eller lossless.

Biff er forøvrig best på restaurant...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    For min del er det ikke av noe særlig betydning om mp3 blir litt bedre med tiden.
    Meget mulig. Diskusjonen blir mer prinsippiell rundt spørsmålet "kan man høre forskjell på mp3 og CD". For min del har jeg kommet til at nei, det kan man ikke gitt at bitraten og enkoding er fornuftig. Når jeg så leser om folk som klager over at mp3 320kb er så glassaktig og fælt at de hører det ut gjenneom tre vegger mens de bruker pressluftdrill så kan jeg konstatere at det er useriøse mennesker som aldri har hørt om placebo.

-k

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan helt tydelig høre at en 128kbps mp3 er dårlig. 192kbps bil verre, da må jeg kjenne låta godt for å høre forskjell. Med 256kbps vil jeg si at det er umulig gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man laste ned ukomprimert musikk?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hvor kan man laste ned ukomprimert musikk?
    !! Husk forumets regler, dette er et sårt tema, offtopic anbefales ikke før moderator fort kommer med fy, fy kommentarer. Bare sier ifra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kremt

En kan aboslutt høre forsjell på 320 og orginal, men da må en fin lytte.....for min egendel blir det litt rart når folk påstår att det er umulig og høre forskjell. Mp3 er komprimert lyd så i teorien skulle vel det borge for at enn mister noe informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av conan
    En kan aboslutt høre forsjell på 320 og orginal, men da må en fin lytte.....for min egendel blir det litt rart når folk påstår att det er umulig og høre forskjell. Mp3 er komprimert lyd så i teorien skulle vel det borge for at enn mister noe informasjon.
    Jo, men det er i all hovedsak informasjon som du uansett ikke hører ("hører" som i at "hjernen din ikke klarer å registrere").

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne testen som blir gjort, er MP3-sangen de-komprimert, altså den er ført tilbake til CD. Om det er hørbar forskjell med direkte MP3-avspilling fra et program på PC`en blir et helt annet forsøk. Da kommer det flere faktorer inn i bildet.

Jeg har lest av folk som driver med musikk-komprimering, som sier det er enkelt å høre forskjell på en 320kbps MP3 og CD med et trent øre og et godt anlegg. Selv har jeg aldri prøvd, så jeg kan ikke uttale meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Jo, men det er i all hovedsak informasjon som du uansett ikke hører ("hører" som i at "hjernen din ikke klarer å registrere").
    Har en rar hjerne jeg da ;o

En har jo disse superdiskantene i svindyrehøytaler som går langt over "hørbar" rekkevidde, mulig det er bare tull.......men har nå sett flere som mener at slike diskanter gjør noe med lydbildet....tilførsel av ekstra informasjon??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en rar hjerne jeg da ;o)
    Ikke "du" som i "deg personlig", men "du" som i "man" som i "alle", som i at "nå har jeg brukt hermetegn nok for i dag"...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkene på hifisentralen kunne altså ikke det, og utgangspunktet ditt med at mp3 mister informasjon er misforstått ut ifra perseptuell lossy koding.

Som lytter er det det som er hørbart som teller, ikke antall bits.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en rar hjerne jeg da ;o

En har jo disse superdiskantene i svindyrehøytaler som går langt over "hørbar" rekkevidde, mulig det er bare tull.......men har nå sett flere som mener at slike diskanter gjør noe med lydbildet....tilførsel av ekstra informasjon??
    Jeg har sett flere som dypper kablene sine i linolje og bytter sikringsskap for å få bedre lyd. Hva er poenget ditt?

Min mening er at du sannsynligvis er offer for placebo-effekten, men jeg kan ikke garantere at du ikke har god hørsel, eller musikk som er veldig kritisk.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett flere som dypper kablene sine i linolje og bytter sikringsskap for å få bedre lyd. Hva er poenget ditt?

Min mening er at du sannsynligvis er offer for placebo-effekten, men jeg kan ikke garantere at du ikke har god hørsel, eller musikk som er veldig kritisk.

-k
    Når det gjelder diskantelementer som går over det hørbare området, så syntes jeg ikke det kan sammenlignes med kabler i linolje... Jeg leste en artikkel en gang skrevet av en professor innenfor emnet, og han forklarte hvorfor vi mennesker kan merke slike ting som går over det hørbare frekvensområde på vanlig musikk. Dette var ikke i forbindelse med noe hifi.

Man kan ikke avskrive alt som placebo, når man ikke kan alt om emnet...

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •