Når mp3 ikke strekker til lenger... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 124
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kvalitetsripping slik som med div lossless formater er jeg overbevist om at man ikke klarer å høre forskjell på....

Men det skulle vært spennende å sett hvor mye man kan komprimere før folk klarer å skille det ut i en blindtest...
    Hadde vært gøy å vist dette ja! Har du noen gang testet MP3 på en høytaler med bånddiskant? Eksprimenterte litt med det en gang, her syntes iallefall mine ører at noe rart foregikk. Virket som bånddiskant krevde bedre kilde, men selvfølgelig, dette kan være personlig oppfatning. Det var iallefall gøy å teste...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som det er anlegget som skorter der, noen anlegg er gode på dårligere innspillinger, andre er dårlig.
    og man skal seriøst slite med å skille ut en godt kodet 256kbps mp3 fra cd.

hvorfor klarer man å høre på alt ved bruk av hodetelefoner? fordi et greit par av hodetelefoner har mye bedre sammenheng, er mye mer linær, har få utstikkende frekvensområder osv. som regel teknisk bedre på alle parametere enn høyttalerene man har...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hadde vært gøy å vist dette ja! Har du noen gang testet MP3 på en høytaler med bånddiskant? Eksprimenterte litt med det en gang, her syntes iallefall mine ører at noe rart foregikk. Virket som bånddiskant krevde bedre kilde, men selvfølgelig, dette kan være personlig oppfatning. Det var iallefall gøy å teste...

Av det jeg har lest før, så kutter MP3-formatet bort den delen av frekvensområdet som det menes at ikke er hørbart, og komprimerer resten. Det kan godt være at en superoppløst bånddiskant, ofte kjent for å være kresen på inspillinger har lettere for å avsløre mp3...

Selvfølgelig bare spekulasjoner, og nei det har jeg ikke prøvd...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener også at din egen tankegang vil delvis bidra til å heve/senke kvalitetsinntrykket. Hvis du hører en sang i mp3 og deretter på cd vil man nok også klare å innbille seg selv at lyden fra cd er ekstra god. Det bunner litt i eierglede mener jeg. Det blir litt mer stas å ta ut en cd fra coveret og putte den inn i en cd spiller til 5000kr, enn å dobbeltklikke på et ikon i "min musikk" mappen på pc`n. Om cd høres bedre ut for meg fordi jeg innbilller meg det eller om det er fakta er uvesentlig. Det som teller er hva som gir den beste lytteopplevelsen :wink:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må prøves! Vi gjorde det mest for moro skyld, mulig det var rent sykisk, men underholdene var det iallefall.. og vi følte det var merkbar forskjell.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    virker som det er anlegget som skorter der, noen anlegg er gode på dårligere innspillinger, andre er dårlig.
    For å være litt vanskelig, så er det vel ingen anlegg som er gode på dårligere innspillinger, det er vel heller det at de ikke er bra nok til å skille gode og dårlige inspillinger fra hverandre...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller slik at "dårlige" anlegg spiller alt dårlig mens gode skaper litt mer kontrast mellom gode og dårlige kilder....? Eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg mener også at din egen tankegang vil delvis bidra til å heve/senke kvalitetsinntrykket. Hvis du hører en sang i mp3 og deretter på cd vil man nok også klare å innbille seg selv at lyden fra cd er ekstra god. Det bunner litt i eierglede mener jeg. Det blir litt mer stas å ta ut en cd fra coveret og putte den inn i en cd spiller til 5000kr, enn å dobbeltklikke på et ikon i "min musikk" mappen på pc`n. Om cd høres bedre ut for meg fordi jeg innbilller meg det eller om det er fakta er uvesentlig. Det som teller er hva som gir den beste lytteopplevelsen :wink:
    Det kan godt være du har 100% rett.... jeg undervurderer ikke den psykologiske effekten. Men jeg vet 128kbps er dårlig, jeg lurer bare på hvor grensen går. Jeg mener jeg klarer å skille en 196kbps MP3 fra en CD enkelt på et godt anlegg, men jeg har ikke testet det nøye...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Det er vel heller slik at "dårlige" anlegg spiller alt dårlig mens gode skaper litt mer kontrast mellom gode og dårlige kilder....? Eller?
    Ja, det er mange måter å formulere det på..... Gode anlegg har en tendens til å avsløre dårlige inspillinger nådesløst.... Men igjen så blir gode innspillinger meget gode....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sånt ja, har egentlig ikke så sterke meninger selv her, men er jo moro å se at dette er et tema som engasjerer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til bedre et anlegg er til mer musikalsk og løsrivet blir det fra tekniske paramtere.?

i likhet med en dårlig produsert dvd på en gammel skjerm. syns ikke alle shrek og toy story har så fint bilde? fordi detaljnivået er så lite, og kontrasten mellom ulike farger blir enorm.

hvorfor skulle diskanten bli hard på en mp3? legger den til noe? den fjerner jo bare. diskanten blir tynnere og har mindre nivå. billige domer sliter kanskje litt med å holde styr på seg der.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    til bedre et anlegg er til mer musikalsk og løsrivet blir det fra tekniske paramtere.?
    :?

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes MP3 er skralle saker, men dessverre så er ikke cd'n helt konge den heller.

En kamerat av meg som ble smittet av den audiophile basillen, uttalte i ettertid at han hadde kastet bort deler av livet sitt på MP3.

Mvh

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Jeg synes MP3 er skralle saker, men dessverre så er ikke cd'n helt konge den heller.

En kamerat av meg som ble smittet av den audiophile basillen, uttalte i ettertid at han hadde kastet bort deler av livet sitt på MP3.

Mvh
    Er det vinyl du syntes er "superior" ovenfor CD-formatet..?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsripping slik som med div lossless formater er jeg overbevist om at man ikke klarer å høre forskjell på....

Men det skulle vært spennende å sett hvor mye man kan komprimere før folk klarer å skille det ut i en blindtest...
    Det er gjort kvalitetsforskning på nettopp dette. Problemet er bare at resultatet er uønsket i forum som dette, så de blir ikke akseptert. Dessuten er de gjerne forholdsvis tung lesning.

Google gir endel fine svar. Kvalitetsstempel : alt som er over 20 sider, i PDF-format, stemplet med ITU, AES, BBC eller lignende kjente trebokstavers-forkortelser.

mvh

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info var testen det var linket til på hifisentralen.no gjort hjemme hos den enkelte, man kunne laste ned et image og brenne det ut på CD selv. Det morsomste var egentlig diskusjonen i etterkant med alle bortforklaringene Å høre forskjell på original og 320 kBit mp3 var vanskeligere enn man skulle tro.

Men slik som ståda er i dag, er det ikke mye grunn til å komprimere i det hele tatt om man skal være på den sikre siden, diskplass koster jo ingen verdens ting, men når jeg skal begynne å ha mye musikk på PC, så ønkser jeg i alle fall et format som tillater en viss metainformasjon om filene slik at det blir litt lettere å organisere monsteret.

Har også vært en del diskusjoner på at lossless komprimering kontra ukomprimert og forskjellene i lydkvalitet der. Forutsatt at det ikke skjer noe bambus i enkoder/dekoder - softwaren, blir jo det nesten som å spørre om man tror på at zip eller rar fungerer som det skal.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er gjort kvalitetsforskning på nettopp dette. Problemet er bare at resultatet er uønsket i forum som dette, så de blir ikke akseptert. Dessuten er de gjerne forholdsvis tung lesning.

Google gir endel fine svar. Kvalitetsstempel : alt som er over 20 sider, i PDF-format, stemplet med ITU, AES, BBC eller lignende kjente trebokstavers-forkortelser.

mvh
    Hva i innlegget mitt var det du henviste til som det finnes kvalitetsforskning på... ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spillern min er så dårli at MP3 har merkbart bedre kvalitet :razz: (Ja, mener det)
    Skurre no sinsykt på høye toner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i innlegget mitt var det du henviste til som det finnes kvalitetsforskning på... ?
    Hørbarhet for forskjellige bitrater lossy komprimering vs referansemateriale (les:CD)

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hørbarhet for forskjellige bitrater lossy komprimering vs referansemateriale (les:CD)

-k
    På lossless kontra CD er det ingen forskjell, som jeg tidligere påpekte.... (ulike lossless formater, kan konverteres tilbake til CD uten tap) men jo mer man komprimerer et audiosignal, jo mer informasjon i lyden mister man, til et punkt det blir hørbart... spørsmålet er ikke om det blir hørbart, men når....

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •