Avdemping i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avdemping i rom

Jeg vil gjøre rommet mitt bedre for lytting men har ikke erfaring så derfor spør jeg dere.

Jeg ønsker først og fremst snillere diskant.
    Hva kan jeg bruke til å dempe vegger? Noe som er pent siden det er stue. Jeg har teppe foran høyttalerne. Hvor bør jeg avdempe? Bare på sidene? Hva med flatene bak ht? Bak lytteposisjonen?
    Rommet er lite, nokså kvadratisk, døråpning(uten dør) på den ene sideveggen nærmest veggen bak lyttepos. og en til bak lyttepos. (ikke midt bak).

Dessuten har jeg et skap i hjørnet ved den ene ht. Går det greit mon tro? Har ikke plass til den andre steder.
    Hva med Tv´n (rør) mellom ht?
    Kommer til å sette HT med spikes på store og tunge steiner med sitteputer under dem.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet ditt er relativt lite antar jeg du har ht'ene nær sidevegger. I såfall kan du nok med fordel kle veggene ved ht'ene med lyddempingsmatter for å ta førsterefleks. Pent innrammet kan de se riktig pene ut..
    En diffusor på bakveggen har jeg tidligere god erfaring med. F.eks scenemolton hengt opp med mye bølger i, som på en gardin. Behøver heller ikke bli stygt.

Har du vinduer i rommet? Glass reflekterer mye, og kan gi drøy resonans.

Når det gjelder skapet kan du jo prøve deg frem. Høres det bedre ut uten er svaret gitt :grin:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nylig diskutert forskjellige løsninger på dette i ulike forumtråder. Gjør et søk på demping, diffusor, molton osv så finner du mye interessant lesestoff.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg få kjøpt lyddempematter da? Hva koster de? Og molton?(har mengder av dem på jobben men tror jeg ikke skal rappe dem...)
    Jeg har vinduer høt opp bak HT. Tror ikke de har så stor innvirkning.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema har noen helt greie matter. Scenemolton får du hos Norsk Sceneteknikk: http://www.mamut.com/sceneteknikk

Ellers kan du sjekke ut denne tråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...ht=scenemolton

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •