Passiv Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Passiv Subwoofer

Hei. Jeg har fått meg ein Passiv Subwoofer, og jeg lurer på om det er noen som har noen tips/råd om hvordan jeg skal koble den opp med mitt hjemme kino anlegg. Bak på forsterkeren er det ikke sub utgang. Men er det muligt å brokoble med dei andre høytalerene jeg har? Fks: tar minus fra høyre siden og pluss fra venstre side? Eller vil forstrekeren ta kveld då?

Alle tips og råd tas i mot med takk.

Ps: beklager skrive feil, har lese og skrive vansker..

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du bør prøve å brokoble en surround forsterker.Vil tro den kanskje vil ta kvelden da.

Anbefaler deg å skaffe deg en forsterker til subbene slik at du slipper å belaste den du har til den formålet. Og hvis du ikke har sub utgang så kan du kanskje kjøpe en innfelings forsterkere så kjører du høyttaler inn på de og ut derfra igjen, men da har den filtrert ut dypbass slik at frontene ikke trenger å spille dypbass.

Håper dette hjalp.

Ps. beklager eventuelle skrive feil, da tastaturet mitt er skadd.
    MvH Verinoloth

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ein tanke. Hvis jeg finner ein gammel forsterker, og bruker den til Sub'en. Tar Linje out fra den sorround forsterkern jeg har, då vil det vel gå? Men problemmet er jo fortsatt at jeg bare har ein Sub.

Va det ein tanke som virker ok?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Verinoloth sier: IKKE PRØV DEG PÅ NOEN SLIKE KOBLINGER! ;-)

Det er nok en sub utgang på forsterkeren din, men det er en lavnivåutgang, derfor må du ha en egen forsterker til å drive sub'en din.

Du kan bruke en gammel integrert forsterker hvis du har dette liggende, men det blir nok bedre resultat med en effektforsterker.

A

edit: den tanken er helt fin :grin: men dersom forsterkeren du skal bruke ikke har mulighet for å brokobles så kan du bare bruke den ene kanalen. Og dersom du brokobler så bør sub'en din være på 8ohm eller høyere, noen få forsterkere er oppgitt til å takle 4ohm i brokoblet modus, men flesteparten krever minimum 8 ohm ved brokobling.
    Du kan også sjekke ut div mono effektforsterkere, ljudia har et par forskjellige, både for innfelling og monoblokk. Hypex har også bra sub forsterkere, de koster nok litt mere enn ljudia sine (zachry) men så gir de nok bedre resultat også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det fins sub ut gang på forsterkeren min, den er ganske gammel :neutral: Men er i begynner fasen for å begynne å bygge noe litt mer enn vanlig standar tenker jeg :smile:

Det jeg har nå, er ikke så mye å skryte av skjønner du

Eller er jeg heilt på tur nå igjen??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller selg den og kjøb en aktiv subwoofer.
    Du kan ikke bruke Line Out da denne har full spending, dette vil da utstyre effektforsterkeren til subben til maks. !
    Du skal bruke en Pre-Out utgang, eller dedikert subwoofer utgang, her følger spendingen volumen kontrollen og du slipper justere på effektforsterkeren til subben hele tiden.
    Bruker du en integrert forsterker må denne ha Main In terminaler, som du kobler til din Pre Out fra receiveren, men du trenger stadig delefilter for at subben bare skal spille under visse frekvenser jo.....
    Så derfor, det blir en hel del lettere med en aktiv sub.....
    Der er f.eks. en til salgs her : http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/7705

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tlf fra ein kompis nå, so sa at jeg burde kjøpe ett billig surroundpakke på www.qxl.no og ta ut forsterkeren i sub'en og bruke den på nye sub'en jeg har. Tanken er jo bra, men dei pleier jo å være ganske små forsterkere. Hvis dei er billige og små system. Eller er jeg heilt på tur nå igjen??

Hehe.

Han som jeg kjøpte denne forsterkeren av, hadde vist brukt ein linje utgang. Og bare stillt på forsterkeren når han ville ha den høy og lavt. Ja jeg vet at det er tungvint måte. Men han sa til meg at han hadde hatt det slikt i 1-2år. For det jeg vet, så er det bare løgn.

Takker for alle råd og tips :smile:

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Fikk tlf fra ein kompis nå, so sa at jeg burde kjøpe ett billig surroundpakke på www.qxl.no og ta ut forsterkeren i sub'en og bruke den på nye sub'en jeg har. Tanken er jo bra, men dei pleier jo å være ganske små forsterkere. Hvis dei er billige og små system. Eller er jeg heilt på tur nå igjen??

Hehe.

Han som jeg kjøpte denne forsterkeren av, hadde vist brukt ein linje utgang. Og bare stillt på forsterkeren når han ville ha den høy og lavt. Ja jeg vet at det er tungvint måte. Men han sa til meg at han hadde hatt det slikt i 1-2år. For det jeg vet, så er det bare løgn.

Takker for alle råd og tips :smile:
    Å stjele en amp fra en sånn billig greie er en svært dårlig ide, hvis det er pakke med reciever og sånt så kan det være at det passiv sub der også, det er passiv sub på det eltax HTIB jeg har prøvd iallefall ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Ja det skal ikke være enkelt ser jeg :smile: Må nesten vente til jeg for ferie/skatte penger før jeg vil få den i bruk då tenker jeg. Hadde nesten håpt på ein måte som jeg kunne gjort det slik at jeg kunne tatt den i bruk i kveld. Jaja, for bare vente til jeg har fått litt mer penger då.

Takker for alle svar og all hjelp :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jooo, det skal være enkelt, derfor kan det være en ide å undersøke en sak før man kjøber. Du kan ende opp med å bruke mange penge på dette, og da kunne du kjøbt en aktiv sub for de samme penge.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at jeg fikk den da :smile: Hjalp svogeren til dama, så spurte han om jeg ville han den(han skulle kaste den, hvis ikke) Så jeg har ikke brukt 1kr på den enda
    Men hvis jeg kommer over ein forsterker, som jeg kan bruke på/til sub'en. Så er jeg jo nesten i mål...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste bak på den jeg har. den støtter fra 4-16ohm. Men det er sikkert ikke så smart som dere sier å bro koble sub'en inn på dei andre....

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eller selg den og kjøb en aktiv subwoofer.
    Du kan ikke bruke Line Out da denne har full spending, dette vil da utstyre effektforsterkeren til subben til maks. !
    Du skal bruke en Pre-Out utgang, eller dedikert subwoofer utgang, her følger spendingen volumen kontrollen og du slipper justere på effektforsterkeren til subben hele tiden.
    Bruker du en integrert forsterker må denne ha Main In terminaler, som du kobler til din Pre Out fra receiveren, men du trenger stadig delefilter for at subben bare skal spille under visse frekvenser jo.....
    Så derfor, det blir en hel del lettere med en aktiv sub.....
    Der er f.eks. en til salgs her : http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/7705
    Det er ivertfall en god subwoofer....

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har sett den. Men må nesten vente litt med å kjøpe den. Pengene strekker ikke til for å kjøpe ein slik ein nå :neutral: Men så snart ferie/skatte penger kommer. Så skal det handles noe moro ja ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk kommer med så rare tips. Det va ein som meinte at jeg burde skaffe meg vanlige forsterker og ta lyden fra hodetelefon utgangen for å kunne justere lyden opp og ned på den som blir sub forsterkeren. Jeg ser for meg at den jeg har då vil få sprengt hodetelefon uygangen jeg då.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Det er ivertfall en god subwoofer....
    Øh..
    Men den er 7 år gammel!!
    og 1800kr for den??
    Ville heller sett etter noe annet da..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff. Vil ikke betale 1800,- for ein 7år gammel Aktiv sub. Du kan finne billigere og nyere andre plasser då.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet med det ? Jeg begriber ikke denne innstilling. Havde det vært en tidlig snurre-mig-rundt forsterker med kun Dolby Pro Logic kunne jeg skjønt dette.
    Det går vel an å prute litt også kanskje....

Om du da bruker hodetelefon utgangen skal denne stadig drive en ekstern effektforsterker, og du trenger stadig delefilter ! Det blir uansett veldig rotete og besverligt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, jeg har glemt å si at det er delefilter i kassen. Ja det er sikkert rom for å prute litt på den Aktive sub'en. Men Skal prøve å få denne oppe og går nå først.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •