Spikes og steinheller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes og steinheller.

Ja.
    Har sett en del rundt og lurer en del på dette med spikes. Hva hjelper den til? Jeg sjøl bruker gummiknotter under høyttalrene mine og en liten treplate under, som høyttaleren står på med disse gummiknottene. Og syns det funker helt greit.
    Vist jeg setter på spikes på mine høyttalere, vil jeg da få noen merkbar forskjell?
    Og dette med steinheller. Har også sett en del på dette. Og mente jeg leste et sted at det fjernet en del bulderbass. Og støy for eks til de som bor under, stemmer noe av dette? For siden jeg ikke har prøvd dette og at det ikke koster all verden og prøve ut så kunne jo dette vært intressant. Har da sett på spikes hos eltek. På begge av de typene de har. Hva slags spikes kan dere anbefale som ikke koster alt for mye. Hadde tenkt 3-4 stk per ht. Og dette med stein igjen, vil slike tyne skiferstener gjøra susen? Det er et sted i nærheten av meg man kan få kjøp slike til valgfrie mål til en billig penge. Dem er nok ikke tykkere en
    maks 10mm tenker jeg.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv søkefunksjonen. Finnes noen gode, lange tråder om dette :-)

God jakt

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo legge til at jeg under mine fronthøytalere pr i dag har følgende:

-soundcare spikes
    -granittsteiner, 3 cm tykke, ti kg hver
    -puter mellom gulv og stein, av oppskåret håndleddstøtte til tastatur

Kanskje litt overkill? :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Prøv søkefunksjonen. Finnes noen gode, lange tråder om dette :-)

God jakt
    Yes jeg har søkt en del ja, men ingen av dem gir meg et konkret svar. Også kom det mange da jeg søkte og gadd ikke å se igjenom alle. OG nå har jeg invistert i spikes. Så håper på et godt resultat.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Også kom det mange da jeg søkte og gadd ikke å se igjenom alle.
    Nettopp dette er jo grunnen til at det kom så mange treff når du søkte, fordi andre ikke heller har giddet å lese gjennom relevante tråder. Blir en ond sirkel, det.

Men jeg forstår deg, jeg, Tommy ;-) Kan virke ganske avskrekkende når man søker på noe og får opp en absurd mengde treff. På den annen side kan man jo lære enormt mye, om man er god på å skumme over og filtrere ut det man har bruk for

:-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo prøve med sykkleslange under steinhella?
    Hadde det før jeg flytta.
    Meget bra:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke? :-)

Vet mange bruker liggeunderlag (sånt man har med på telttur), billig og bra løsning det også. Ville tro det har en bedre dempingseffekt enn sykkelslanger...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har iallefall opplevde at base tech. plater under HT minimerer buldrebass.

(spikes og gummi er jeg ukjent med)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo bare prøve seg frem. Det gjelder jo det meste.

Den løsningen jeg prøver nå, for eksempel, gjør høytaleren litt for ustabil til at det er hensiktsmessig, tror jeg.

Jeg har forsket en del på dette tidligere (i hovedsak teoretisk forsking her, og andre steder på nettet), og her er noen links til masse forskjellig stæsj man kan putte enten under høytalerne, eller under komponentene:

http://www.audiosolution.no/Produkts...apod/main.html
    http://www.auralex.com/sound_isolati...ion_gramma.asp
    http://www.mamut.com/homepages/Norwa...h/subdet16.htm
    http://www.swedac-acoustic.se/pages/vibra.insu.htm

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liggeunderlag osv funker ikke og har ingen annen funksjon enn å holde høyttaleren på plass ved dytting.
    Helst må du ha steinheller der veier mer enn dine høyttalere, set Tema Isolator under for å beskytte gulvet og isolere steinen fra gulvet. Da planter du høyttaleren på steinen, ferdig.

Har du lyst kan du prøve spikes under høyttaleren da, er du heldig strammer dette opp bassen, er du uheldig løfter dette diskant enheten for mye i forhold til dine ører....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen effekt med spikes, er at man gjerne setter disse under høytaler kassen i hjørnene, dvsi områder som er stive og ikke på platefelt som flekser pga trykk forandringene inne i kassa. Dette er med å kobble vekk uheldige vibrasjoner fra høytaleren, samt at spiken pga det høye flatetrykket i spissen er med på å la middels harde undelag fjære litt ekstra. er med å kobble uheldige kasse vibrasjoner å bli overført til gulvet.

Spikes direkte mot en hard flate som en stein helle stål plate eller lignende ser jeg derfor ikke helt poenget med egentlig, men det er klart at selve metallet i spissen får en såpass høy spenning at den kan begynne å fjære litt det også, men det blir lite i forhold til hvis spissen står ned i noe treverk eller mykere materialer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for nesten bare prøve meg fram. Spikes er i posten og slike steinheller er minsteprobleme å få taki.. Men takker for alle innspill og tips.

Tommy..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror konseptet jeg bruker nåfunker veldig bra, jeg :-) Om jeg spiller et spor med masse bass - fx noe av Thievery Corporation - på høyt volum, og legger hånden på gulvet ved siden av høytaleren, er det nesten fritt for vibrasjoner. De går med andre ord ut i lufta i stedet for å forplante seg utover i gulvet.

Drawbacket er som nevnt at det er litt for ustabilt. Jeg var på Teppeabo (på Teisen i Oslo) i dag og kom over en dørmatte. Den het "rubber ring mat" og besto av , ja nettopp, gummiringer. Altså en temmelig grundig perforert gummiplate. På oversiden hadde den noen lave forhøyninger, knotter, som kan minske dens kontakt med underlaget. Den var svart, målte 40*60*1,5 cm. Delt i to vil den passe nesten perfekt under høytalersteinene mine.

Det er et potensielt bra tweak skal jeg forsøke veldig snart. Tror det kan være vel investerte 98 kroner ;-)

Ps: siden utstyret jeg har selvsagt er relevant i forhold til lydtrykk og vibrasjonspredning i rommet, vil jeg nevne at jeg har QLN 604 mkII og relativt kraftige forsterkere. Jeg har ennå ikke noen form for akustisk demping (i form av div plater, molton, e.l.)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har nå satt på spikes på høyttalrene mine, og kan bare melde i fra posetive tilbakemeldinger. Forandringene som skjedde passet meg midt i blinken.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter bulder og brak er steinheller ikke å anbefale, derimot synes jeg at lyden blir rener, mere hørbart med steinheller, en får "løftet" ordene bedre frem. Steinheller har absolutt noe å si for demping av lyd. På avforum ser en en rekke muligheter mellom hellene og gulvet, selv velger jeg å gå for liggeunderlag som en har som mellomledd mellom gulv og heller.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja lyden ble en del renere en det den var, det er jeg enig i. Også mye av den bulder bassen ble også borte og den ble mere tight.!

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro ikke sant

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hvis du er ute etter bulder og brak er steinheller ikke å anbefale, derimot synes jeg at lyden blir rener, mere hørbart med steinheller, en får "løftet" ordene bedre frem. Steinheller har absolutt noe å si for demping av lyd. På avforum ser en en rekke muligheter mellom hellene og gulvet, selv velger jeg å gå for liggeunderlag som en har som mellomledd mellom gulv og heller.
    Synes det kun skjer hørbare forandringer med bass, jeg..? Du mener altså at steinheller kan fremheve mellomtonen? Interessant.. Fortell/Forklar gjerne litt mer om dine oppfatninger/meninger vedr. "løftet ordene bedre frem". Jeg skjønner selvfølgelig hva du skriver, men hadde vært fint med en skikkelig go'forklaring, for jeg har nemlig ikke opplevd det samme... No offence!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse romling i bassen trekker oppmerksomhet bort fra nedre mellomtone, tipper jeg. Jeg opplevde iallefall også mellomtonen som klarere etter å ha fått dempet litt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg forstå bedre ja, mellomtonen har spilt likt hele tiden, men blitt litt skjult pga. bassen, når bassen er forbedret, opplever dere mellomtonen som bedre. Logisk! Takk for grei forklaring, nå slapp jeg å gruble resten av natta med mine dumme teorier om hvordan en steinhelle kunne gjøre at en mellomtone spilte bedre.. Takk

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •