Spikes og steinheller. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, nei det har ikke jeg heller merka noe til, at mellomtonen har våkna noe mer. Men den er nokså hissig fra før av så det gjorde ingen ting.
    Ja Ole 18, det var litt tøft at en så liten upgrade kunne forandre lyden så mye!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk myke føtter mellom stein og gulv, og mellom stein og høyttaler. Spikes er bare for å få en høyttaler til å stå pent på et teppe. Den har i prinsippet ingen lydmessige fordeler.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bruk myke føtter mellom stein og gulv, og mellom stein og høyttaler. Spikes er bare for å få en høyttaler til å stå pent på et teppe. Den har i prinsippet ingen lydmessige fordeler.

Oi! Det var en temmelig bastant påstand, "ingen lydmessige fordeler".

Ok, du er guru, og jeg er vel knapt nok verdig til å være disippel ;-) men jeg kan allikevel ikke la dette utsagnet få stå ubesvart.

Selvfølgelig påvirker spikes lyden. Det kan jo tenkes at du ikke anser denne påvirkningen som en fordel, og i så tilfelle kan jeg forstå hvorfor du skriver det du gjør. Om man sammenligner et sett høytaleres spilleegenskaper med og uten spikes, så vil de aller fleste - ikke bare de med "gullører" høre/kjenne/merke forskjell.

Epler faller som kjent nedover. En høytaler som hviler på gulvet - uten noe imellom - vil i langt større grad sende vibrasjoner ned i gulvet, og videre ut i bygningen, enn en som står på spikes. Dette er ren logikk.

Jeg er derimot enig med deg når du sier at puter fungerer. Som jeg har nevnt lenger opp i tråden har jeg forsøkt meg med en alternativ løsning i form av fire puter under hver stein (som på oversiden har spikes imellom seg og høytalerne), putene har jeg skåret ut av en pute egentlig laget for å ha foran tastaturet (kr 29.- på Binders). Til å begynne med sto høytalerne som nevnt litt for ustødig, nå har materialet fått en drøy uke på seg til å "finne seg til rette", og har med tiden blitt komprimert ned til en mer ønskelig fasthet. Puten som i utgangspunkt er 16mm tykk er nå redusert til 6 mm tykkelse. Jeg tror ikke materialet vil krympe ytterligere (kanskje en mm, maks). Høytaleren står nå veldig godt, selv om det selvsagt merkes at det er en "fjæring" under den når den blir rugget på. Denne er minimal. Jeg må kanskje legge til at en av mine fronter, med stein, veier ca 43 kg. Jeg lagde forholdsvis store puter, regner med at disse kan lages mindre for lettere høytalere, men jeg tror ikke denne puten vil egne seg noe særlig til høytalere på 10-15 kg for eksempel.

Effekten av denne tweaken er meget tydelig. Bassen er mye mer markant! Også diskanten blir mer tydelig. Jeg tror dette skyldes at høytaleren nå evner å spille mer uanstrengt, den slipper å dytte masse energi ned i gulvet. Dersom jeg holder hånden på høytaleren eller steinen kjenner jeg (selvsagt) bassen godt, men dersom jeg holder hånden på gulvet rett ved siden av kjenner jeg praktisk talt ingen ting til bassen! Jeg har en SVS pb 10, jeg hører langt mindre forskjell på om jeg har denne skrudd av eller på, i forhold til hva jeg gjorde før. Det sier vel en god del.

Så Snickers-guru, jeg er både enig og uenig med deg :-)

Sjekk forøvrig denne linken, blir litt av det samme som mine "puter":
    http://www.audiosolution.no/Produkts...apod/main.html

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg bestemte meg for å rive opp hele gulvet hadde jeg problemer med bass hos meg, det forplantet seg rett og slett i gulvet, deretter tok all bassen veien ned i krypkjelleren under lytterommet og jeg opplevde deretter at jeg befant meg oppa en basskasse, som igjen førte til at hele lydbildet mitt ble fullstendig ubrukelig. Når SoundCare spikes ble påmontert, kom bassen fra høytaleren og ikke kjelleren under, nå er det punch som treffer rett i brystkassa der den skal sitte. Så i mitt rom ble spikes et must.

I ettertid har jeg gjort om hele gulvet, og lagt det såkalt "flytende". Samt elastisk fuging og god isolasjon, dette hevet lydbildet enda noen hakk.

Jeg må innrømme at hos Majesty, når hans Usher'e kom, hadde Snickers-Is noen gode argumenter for hans syn på bruk av Spikes. Så hans uttalelser er nok ikke helt uten grunn, men i mitt tilfelle fungerte det bra!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    I ettertid har jeg gjort om hele gulvet, og lagt det såkalt "flytende". Samt elastisk fuging og god isolasjon, dette hevet lydbildet enda noen hakk.

Jeg må innrømme at hos Majesty, når hans Usher'e kom, hadde Snickers-Is noen gode argumenter for hans syn på bruk av Spikes. Så hans uttalelser er nok ikke helt uten grunn, men i mitt tilfelle fungerte det bra!

Nemlig, så du får både i pose og sekk :-D

Og Snickers-Is uttalelse var helt sikkert ikke uten grunn, jeg var bare uenig i den slik den fremsto.

Jeg tror flertallet på forumet her samtykker i at spikes påvirker lyden. Jeg mener at denne påvirkningen av det positive, det er kanskje her vi er uenige? Det kommer kanskje an på hva man definerer som "lydmessig fordel"...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Epler faller som kjent nedover. En høytaler som hviler på gulvet - uten noe imellom - vil i langt større grad sende vibrasjoner ned i gulvet, og videre ut i bygningen, enn en som står på spikes. Dette er ren logikk.
    Hvorfor er dette logisk? Hvordan kan harde spikes absorbere denne energien; blir den ikke bare konsentrert i fire punkter istedenfor over hele flaten?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvorfor er dette logisk? Hvordan kan harde spikes absorbere denne energien; blir den ikke bare konsentrert i fire punkter istedenfor over hele flaten?
    Interessant.. Jeg hadde på mine gamle 12" "disco-høytalere" noen skikkelig tunge og harde gullbelagte spikes som sikkert veide noen kilo.. Her må jeg innrømme at det nærmest hadde motsatt virkning, enn hva jeg opplevde med mine nåværende høytalere med Soundcare. Soundcare spikes er jo konstruert på en spesiell måte for å absorbere "denne energien", samt at det er plassert puter under.. Jeg vet lite om konstruksjoners fordeler, men det at disse gav et positivt løft, er det ingen tvil om. Tar jeg mine gamle spikes i betrakning, er dem mere verdt å bruke som kastesteiner...

Jeg synes at Snickers-Is sin mening om spikes var veldig interessant å høre på.. :-D

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er logisk for meg iallefall :-)

Kontaktflaten med underlaget blir forminsket noen hundre ganger. Jeg sier ikke at spikes demper vibrasjonene, men heller at de minsker dem.

Med spikes går mer av vibrasjonene ut i luften enn ned i underlaget, enn det gjør uten spikes. Kanskje er det noen fysikere her på forumet som kan forklare dette på en mer vitenskapelig måte?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvorfor, men jeg legger det ut likevel.. Se vedlegg.
    http://www.soundcare.no/

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig Soundcare selv. Fin design :-)

Ærlig talt kan jeg ikke forstå at det kan være noen særlig forskjell på spikes og spikes. Ok, til en viss grad er det sikkert det, men at folk får seg til å betale kr 9000 for 8 stk Titan Pulsar Points, er for meg ufattelig...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdaget at forskjellige spikes kan gjøre forskjellige ting med bass, noen til det positive.. og visa versa. Men spikes til slik pris ville vært uaktuelt for meg, da hadde jeg heller lagt de kronene i en bedre høytaler. Hehe..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har oppdaget at forskjellige spikes kan gjøre forskjellige ting med bass, noen til det positive.. og visa versa. Men spikes til slik pris ville vært uaktuelt for meg, da hadde jeg heller lagt de kronene i en bedre høytaler. Hehe..
    DET hadde det vært kult om noen kunne forklart for oss, altså hva det er med de forskjellige spikesenes egenskaper som gjør at de kan påvirke lyden på den måten du beskriver :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er vel konstruksjonen, avansert konstruksjon etter mye forskning mener vel enkelte individer at dem demper forplantingen av bass bedre enn f.eks konkurentens spikes. Har vært på en del messer der faktisk leverandører av Spikes har hatt egne svære telt/rom med utstillinger og forklaringer vedr. spikes. Sikkert interessant for dem måtte være interessert i å legge ti lapper i slikt... Jeg for min del klarer meg lenge med mine spikes, og vet med sikkerhet at mitt neste rom blir med teppe på gulvet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øhhh... Det er vel strengt tatt langt fra en direkte sammenheng. Epler faller pga. jordens tiltrekkningskraft på legemer (gravitasjon). Lyd er definert som bølger, som er luft i bevegelse, og påvirkes også av felt. Men ikke gravitasjonsfelt (OK, til en viss grad, men 1 kubikkmeter luft veier MEGET lite). Lødbølger kan f.eks. påvirkes av magnetfelt (inhomogene i det minste).

Korrekt, det sier seg jo nærmest selv.

Har forøvrig Soundcare selv. Fin design

Ærlig talt kan jeg ikke forstå at det kan være noen særlig forskjell på spikes og spikes. Ok, til en viss grad er det sikkert det, men at folk får seg til å betale kr 9000 for 8 stk Titan Pulsar Points, er for meg ufattelig...
    Selvsagt er det forskjeller på spikes, avhengig av bøttevis av variabler som f.eks. utforming, materiale, montasje, masse, volum, etc.

Hvis du lager en 2 cm lang spike tynn som en fyrstikk av jern vil den lede de absorberte lydbølgene på en annen måte enn en kjegleformet, 10 cm. lang messingspike med 4cm2 som øvre grunnflate.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en lignende løsning som du spørr etter, bruker soundcare under høyttalerne, soundcare føttene står på noen granitt heller, og under disse igjen er det noen tema isolator, funket bra her, men hovedmålet til meg var å få høyttalerne høyere, noe som gav en fin lydmessig oppgradering. Ser det er nevnt at hellen bør veie mere enn høyttalern, dette ser jeg egentlig ikke noen grunn til, klarer du å få vibrasjoner i en granittplate med et par cm tykkelse er du go.og har du tonge høyuttalere vil jo disse hellen bli sinnsykt store..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Øhhh... Det er vel strengt tatt langt fra en direkte sammenheng. Epler faller pga. jordens tiltrekkningskraft på legemer (gravitasjon). Lyd er definert som bølger, som er luft i bevegelse, og påvirkes også av felt. Men ikke gravitasjonsfelt (OK, til en viss grad, men 1 kubikkmeter luft veier MEGET lite). Lødbølger kan f.eks. påvirkes av magnetfelt (inhomogene i det minste).

Korrekt, det sier seg jo nærmest selv.

Selvsagt er det forskjeller på spikes, avhengig av bøttevis av variabler som f.eks. utforming, materiale, montasje, masse, volum, etc.

Hvis du lager en 2 cm lang spike tynn som en fyrstikk av jern vil den lede de absorberte lydbølgene på en annen måte enn en kjegleformet, 10 cm. lang messingspike med 4cm2 som øvre grunnflate.
    Tror du misforstår meg litt :-)

Jeg var muligens noe uklar når jeg skrev det med eplene, men du har rett i at jeg henviste til tyngdekraften. Og den drar høytalerne nedover mot et underlag den nødvendigvis må være i fysisk kontakt med. Mye av energien høytalerne produserer vil da ikke bare gå ut i luften men også ned i underlaget den hviler på. Jeg nevner ikke med et ord at tyngdekraften påvirker lyden. Snarere påvirker den høytalerens evne til å formidle lyd.

Jeg sier heller ingen ting om at spikes absorberer energi. Kanskje du bør lese innlegg #28 en gang til? ;-)

Og hvis du også leser innlegg #30, så sier jeg jo heller ikke at det IKKE er forskjell på spikes og spikes. Jeg sier at jeg ikke kan skjønne at den kan være av noen særlig betydning. For min del hører jeg - og kjenner, siden det er mest snakk om bass - forskjell på puter og spikes. Spikes og spikes derimot... tviler på at jeg ville ha merka noe særlig, uten at jeg skal si det for sikkert.

Jeg vet iallefall at jeg ikke er velsignet med gullører. Om du derimot er det, og kan høre forskjell på for eksempel spikes til kr 800 (Soundcare) og kr 9000:- (Titan), så er jo det fint for deg. Jeg antar i så tilfelle at resten av utstyret ditt er ekstremt bra...?

Når det er sagt, Jeg fikk aldri noe svar av Snickers-is. Jeg er nysgjerrig på hva han har å si i denne diskusjonen :-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    har en lignende løsning som du spørr etter, bruker soundcare under høyttalerne, soundcare føttene står på noen granitt heller, og under disse igjen er det noen tema isolator, funket bra her, men hovedmålet til meg var å få høyttalerne høyere, noe som gav en fin lydmessig oppgradering. Ser det er nevnt at hellen bør veie mere enn høyttalern, dette ser jeg egentlig ikke noen grunn til, klarer du å få vibrasjoner i en granittplate med et par cm tykkelse er du go.og har du tonge høyuttalere vil jo disse hellen bli sinnsykt store..
    Ja, jeg må si din slutning hørtes fornuftig ut. Høytalerne mine veier 33kg/stk. Skulle steinene veid ennå mer, hadde det bare blitt teit :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at det er irrelevant om kontaktflaten reduseres, energien blir ikke mindre. Den går ikke ut i lufta, den ledes fremdeles rett ned i dørken, bare i fire punkter istedenfor over hele flata. Gulvet vibrerer like mye.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spikes

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Tillater meg og tolke denne på min måte, slik jeg ser det har snicker-is rett i at spikes i seg selv ingen lydmessig påvirkning, slik jeg ser det er det flere forskjellige teorier, metall spikes rett ned i tregulv vil jo faktisk overføre svingningene/vibrasjonene fra høytalerkassen og ned i gulvet, men det vil ikke oppstå ekstra vibrasjoner slik det lett blir om man plasserer Høytaleren direkte på gulvet
    Trolig vil dette ha den effekten at små høytalere kan virke større i volum en de faktisk er, men her er det mange ukjente faktorer så her må man prøve seg frem. Alternativ 2 er jo at man ønsker det motsatte nemlig og isolere høytaleren fra gulvet, da vil man teoretisk sett få det beste resultatet om man henger høytalerne i gummistrikker eller lignede, slik at mest mulig av resonansen ble absorbert av strikkene. Alternativet da er gummiputer, matter, etc mellom høytalene og gulvet. Ser at mange velger en løsning som en kombinasjon og her mener jeg det blir valgt noen rare løsninger. Skal man isolere høytaleren fra gulvet så velger man et dempemateriale som gjør denne jobben og ikke metallspikes som overfører vibrasjonen til en steinplateplate som vi deretter prøver og isolere. Er ingen ekspert, men dette er mine tanker om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Egil: Tror jeg har misforstått mye av det du har sagt (ser slik ut hvertfall).

Det er forøvrig fullt mulig å ha en høyttaler som ikke er i kontakt med bakken, alt du trenger er en heftig vifte, og vips, den svever Kanskje ikke så lett å få til, men den teoretiske muligheten er der. Selv om vifta sannsynligvis durer mer enn høyttaleren da...

Har ikke prøvd mange forskjellige spikes. Kjøpte en pakke som jeg kunne bytte hvis jeg ikke ble fornøyd, noe jeg aldri gjorde fordi de funka fint for meg. Det sagt, er det som jeg sa forskjell på spikes. Sier ikke at jeg hører forskjell på to typer, men med ekstreme forskjeller på spikes blir det forskjeller.

Har selv testet dette (OK, dette er IKKE vitenskaplig, men whatever): Lagde meg forskjellige spikes av forskjellige metallrester på et dreieverksted på universitetet. Lagde mange, testa bare halvparten. Metaller brukt var f.eks. støpejern (i gryta di på kjøkkenet, et metall som ikke duger til stort annet), 3 forskjellige typer stål, 3 typer edelstål, 3 typer messing, og til slutt alu- og magnesiumlegeringer. Lagde litt forskjellige former på hele gjengen også, f.eks. sylinder, pyramide (3 og 4 hjørner), og mange kjegleformer, fra 15mm til nærmere 60mm lengde. Vil si at av dem jeg testet, er kjeglen uslåelig, og (min) optimale lengde var omlag 35-40mm.

Prøvde først å "dokumentere" det hele ved hjelp av akustisk kamera, det ble ingen suksess. Alt ble suppe. Derimot med høyttaleren på bevegelsessensorer ble det veldig forskjellige utslag. I mitt, personlige, langt fra vitenskaplig gjennomførte forsøk, ble det bra med spikes av en spesiell (og temmelig dyr) alulegering, og en type edelstål.

Det jeg sier er ikke at jeg nødvendigvis hører forskjell på spikes, med jeg har sett at de er der ;-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •