Bygging av nytt anlegg, trenger litt råd og tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av nytt anlegg, trenger litt råd og tips.

Hei folkens.

Jeg skal bygge meg ett nytt anlegg, og trenger dermed litt råd og tips om diverse elementer som jeg burde bruke. Merke er ikke så nøye, jeg trenger info om selve byggingen.

Det jeg har tilgjengelig av plass, er:

180cm mellom yttervegger. Jeg skal ha en LCD TV stående i midten, og to kasser på hver side som skal romme stereohøytalere. Over tv'en skal jeg ha en list/plate i full lengde, der jeg skal ha senterhøytalere. Bak sofa skal jeg ordne meg noen bakhøytalere.

Mitt problem er som følger: Vil plasseringen av tv helt inntil høytalere forårsake noen form for skade på tv, med tanke på magnetene på elementene? Er det noen form for kalkyle jeg kan bruke for å regne ut hvor stor avstand jeg må ha til høytalerne fra tv'ens side uten at tv'en skal ta skade av dette?

Jeg skal ha relativt små elementer, da jeg vurderer å bruke en ekstern sub som bord foran sofa'en. Denne blir veldig tung, ca 100kg, så den vil ikke bevege nevneverdig mye på seg.

Jeg har tenkt å bruke 6.5" elementer, da jeg tror 8" blir noe mye og vil være med på å innvirke mere på TV'en i forhold til mindre elementer med mindre magnet. (er jeg veldig far off i dette tilfellet?) Utover det, trenger jeg en fysisk kasse bak senterhøytalerne, eller kan jeg bruke noen diskanter som jeg feller inn i den listen jeg skal bruke, med kun noen cm klaring bak dem?

Håper noen kan svare meg ganske greit å enkelt på dette, da jeg har allerede lagt mye tankegang og planlegging/tegning ned i dette prosjektet. ville vært en skam å måtte skrote det nå allerede

Newcomer endsiv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående de magnetiske forstyrrelsene fra høytalerene, så kan du legge inn en blyvegg, altså et tynt lag med bly på den siden av høytaleren som vender mot tv'n... Det skal stoppe eventuelle forstyrrelser.

Newcomer krAmer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet dette en gang. Tok et 6,5" element og jeg måtte ganske nærme tv'n får at det skulle gi utslag (crt tv), faktisk så nærme som 10cm med magneten før det ga utslag på bildet. Jeg vil ikke tro du merker noe på en LCD skjerm, men siden jeg ikke er ekspert på LCD skjermer så tror jeg bare ;-)

PS
    Tv'n lever fortsatt i "beste" velgående ca 10 år etter... :-?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter opp denne igjen jeg.

Har nå kommet meg ett godt steg videre, og har begynt å sett på endel elementer som jeg tror jeg skal ha i disse kassene mine.

Jeg har sett og hørt endel på Vifa sine elementer, fra eltek.
    Disse er, så vidt meg bekjent, dansk kvalitet på sitt ypperste. Så, det jeg undrer litt på nå, er hvorvidt dette oppsettet vil fungere sånn nogenlunde greit.

Senterhøytaler med to diskanter og/eller 2 fulltoner. Vil tro fulltone er vel det som er tingen i en senter, er ikke sånn heeelt inne på det tekniske bak hver høytaler, men jeg tror å tenker at fulltone vil være en grei løsning i en senter?

Til selve høytalerne, vurderer jeg følgende elementer:

Disse som diskanter http://www.mamut.com/dynabel/subdet351.htm
    Disse som fulltoner Vifa MG10MD09-08 4" fulltone (finner link inne på mamut.com)
    Disse som bassere http://www.mamut.com/dynabel/subdet121.htm

Og så kommer 10 000 kroners spørsmålet. Vil dette oppsettet være kurant i samarbeid med en sub fra SVS? Har sett på den pb12/2 subben dems, og denne frister veldig.

Bygget i høytalerne blir separate kasser innvendig i en litt større kasse. Subbene vil få rom tilsvarende behovet dem trenger i lukkede kasser, samme med fulltone. Diskantene vet jeg ikke om trenger noe eget lukket rom, mulig jeg får litt tips om dette i denne tråden?

På forhånd takk for svar.

PS: til dere to som svarte på mine foregående spørsmål: takk for god hjelp. LCD tar ikke skade av en magnet tett inntil skjermen, da det ikke er noe magnetiske greier inni en LCD skjerm(fikk høre dette av en kompis av meg som driver å selger slikt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •