Hva menes med "compliance" på en PU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva menes med "compliance" på en PU

Fant en Ortofon MC(P)100 Super i en glemt eske her hjemme. Denne ble kjøpt for ca 15 år siden, brukt i 10-20 timer på en Technics, og glemt.

Søkte litt etter data på nettet og kom opp med følgende utsagn: "MC100 hadde en compliance på 25 og var veldig myk til og være MC pickup"

Kan noen utdype på godt norsk meningen på ordet "compliance" og hva i praksis dette tallet gir en? Technicsen er pakket ned og Rega Planar 2 med original RB78 pickup er i dagens oppsett, noe å tjene på å gå over til Ortofonen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Compliance sier som du antyder noe om hvor stiv pickupen er, dette tallet, sammen men den effektive massen til armen+pickupen, sier (i alle fall i teorien) noe om hvor resonansfrekvensen til systemet vil ligge. Det er et poeng at denne skal ligge under det hørbare området (dvs typisk under 20 Hz) men heller ikke være for lav (typisk over 5hz i alle fall), har lest om at rundt 10Hz er optimalt, men vet ikke om det alltid er riktig.

Resonanseffekten kommer av at pickupen fungerer som en fjær og armen som en masse, og som ethvert svingsystem har det en resonansfrekvens.

Fant for øvrig dette på en nettside:
    * A tonearm whose effective mass is rated at 10 grams or below is considered low mass (e.g. early SME’s, Grace 747 etc.). A tonearm whose effective mass is rated between 11 and 25 grams is considered moderate mass (e.g. SME 309, IV, IV-Vi, V, Triplanar, Graham). Arms above 25 grams of mass are high mass in nature (Eminent Technology, Dynavector).

* A phono cartridge whose compliance is rated at 12 x l0ˉ6 or below, is considered low compliance. A cartridge whose compliance is rated between 13 x l0ˉ6 and 25 x l0ˉ6 is considered high to very high. Note: Another way of expressing compliance is um/mN. Here a rating of 5 to 10 is considered very low, 10 to 20 is moderate and above 35 is very high.

* Low mass arms mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges.

* Moderate mass tonearms are good companions for moderate to low compliance cartridges.

* If a low compliance cartridge is used with a low mass tonearm, undesirable resonances can occur in the audible range. Mistracking may also be a problem.

* When a high compliance cartridge is mated with a moderate mass tonearm, resonances in the infrasonic range may occur in addition to some unwanted high frequency damping.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Ortofonen på spillen. Men det er jo en mc pickup, har du riaa der tar mc ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har MC-riaa på en gammel forsterker, men dersom jeg velger å gå for ortofonen, så bør jeg nok investere i en ny riaa. Derved står valget kanskje heller på å finne en god MM i stedet for og selge ortofonen (hvis den er salgbar på bruktmarkedet)

Mener den kostet ny ca +/-1500,- i -90 så jeg ville regne at den kunne gi et lite løft i forhold til den originale Rega PU'en hvis den matcher armen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart ville jeg skifte den Rega pickup ved første leilighet, en Benz Silver eller Gold eller denon DL 110 eller 160 ( high output mc, går i MM inngangen)skulle gi et kjempeløft, selv uten ny riaa.
    Din Ortofon er jo vintage nesten, jeg ville prøve den likevel, kanskje du får en overraskelse....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vintage? Sukk... det er mye vintage i samlingen min etterhvert. Klarer ikke alltids å selge det som er/har vært gode objekter.

Fra denne tråden klippet jeg følgende:
    "The Rega arms are all considered medium mass/medium high compliance"

Menes det her at PU'en bør være "medium high compliance"?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vintage er jo bra må du huske, særlig før 70 tallet....
    Ellers, din Ortofon vil sikkert passe veldig fint til din arm. Compliance går fra 10-35 ca hvor 10 er utrolig stiv og må i en tung arm.
    Du prøver å montere den og gir da melding tilbake. Blafrer dine basser helt vilt når du spiller passer den ikke, men, det tror jeg nu den gjør altså.

Det er ikke alltid lett å matche ut fra compliance/arm forhold, noen ganger oppnår man ikke den lyd man havde tenkt, det blir litt noe man bare må teste.
    F.eks. skulle min arm passe veldig bra til eldre Shure men jeg liker ikke helt lyden med en MM pickup, MC har en spillestil der passer mig bedre...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering og testing kan ta litt tid. Forsterkeren med MC-riaa står 200km herfra, støver ned under en trapp, og blir ikke besøkt av meg før slutten av mai. Så inntil videre blir det bare MM-lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •