Triste saker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: Triste saker

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Triste saker

Jeg var på fest sammen med mange musikkelskere i helgen, de digget stort sett bare band som jeg aldri hadde hørt om og de var tilsynelatende villige til å dra hvor som helst i verden på konsert.

Vi satt i stua og spillte musikk på surround anlegget (pris ca. 50 000kr), kilden var mp3 og rippa cd'er via en Apple laptop. Husverten var tydelig stolt av anlegget sitt, og ga forsiktig uttrykk for at det ikke kunne bli stort bedre enn dette.

En flott fest! Det triste var at lydkvaliteten var så dårlig at jeg ikke finner ord for det, alle på festen syntes at dette var flott lyd. Og det er akkurat det som er så trist, hvordan kan folk ha vendt seg til at en så elendig lydkvalitet skal forstås som bra???

Jeg drakk tett for å bli mindre kritisk, men uansett hvor mye jeg svelget så lignet det ikke på musikk. Det finnes ikke en stemme i verden som kan låte slik, og alle instrumenter var blandet i en eneste stor røre.

Hvorfor er det slik at alle nyvinnger innen audio medfører et tap i lydkvalitet?
    Hvor dårlig må lyden bli for at ingen lenger skal gidde å høre på musikk?
    Har allerede lydkvaliteten blitt så lav at ingen hører på musikk mer?

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett i hva dine ører forteller deg om lydkvalitet, men det er også litt farlig å bedømme et musikk annleggs kvaliteter utifra ukjennt kildemateriale og ukjennte mp3... innspillinger, noe som jeg forstod det som du skriver.

Pris og ytelsen til et musikk anlegg har vel også en litt diffus sammenheng, bare tenk på alle falgruvene med oppsett av høytalere og hvordan lytterommet spiller med osv.

Det var ganske sikkert en del feil faktorer og ting å sette fingeren på i det opsettet du lyttet til i mer eller mindre edruelig tilstand, men jeg har også stusset på hvor mange dyktige musikkere og musikk elskere nermest kan høre på noen rottene anlegg, uten å få frysninger på ryggen av lydkvaliteten. Mulig de lytter til andre aspekter i musikken enn den uheldige egenlyden av anlegget, ikke vet jeg.

Har en mistanke om at mange Audiofile mer bruker musikken til å teste kvalitetene til anlegget, enn å bruker anlegget til å lytte til musikken....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Jeg var på fest sammen med mange musikkelskere i helgen, de digget stort sett bare band som jeg aldri hadde hørt om og de var tilsynelatende villige til å dra hvor som helst i verden på konsert.

Vi satt i stua og spillte musikk på surround anlegget (pris ca. 50 000kr), kilden var mp3 og rippa cd'er via en Apple laptop. Husverten var tydelig stolt av anlegget sitt, og ga forsiktig uttrykk for at det ikke kunne bli stort bedre enn dette.

En flott fest! Det triste var at lydkvaliteten var så dårlig at jeg ikke finner ord for det, alle på festen syntes at dette var flott lyd. Og det er akkurat det som er så trist, hvordan kan folk ha vendt seg til at en så elendig lydkvalitet skal forstås som bra???

Jeg drakk tett for å bli mindre kritisk, men uansett hvor mye jeg svelget så lignet det ikke på musikk. Det finnes ikke en stemme i verden som kan låte slik, og alle instrumenter var blandet i en eneste stor røre.

Hvorfor er det slik at alle nyvinnger innen audio medfører et tap i lydkvalitet?
    Hvor dårlig må lyden bli for at ingen lenger skal gidde å høre på musikk?
    Har allerede lydkvaliteten blitt så lav at ingen hører på musikk mer?

Mvh
    Ut fra det jeg har sett du har skrevet i et annet innlegg er vel ikke 50 000 stort mer enn du bruker på spikes ;-)

Men, jeg har også lagt merke til dette fenomenet en del ganger, har dog bare funnet ut at jeg prøver å komme meg så langt unna lyden uten å drikke meg dritings for å overleve. Ikke alltid jeg greier det, men det er bare slikt man må ta med. Det verste synes jeg egentlig er de som har kjøpt seg subwoofer og som skal vise hvor høyt den kan spille, hele tiden. Blir stort sett BROOUUMM, BROOUUMM hele kvelden, kunne like gjerne hatt hodet inne i en traktormotor.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har fest/vorspiel, er det ikke mye som er mer genialt enn mp3 etter min mening. Slipper hakk i cd'er, cd'er som er nærmest klistret til gulvet. Når man får et par øl i systemet, synker kravene mine til signalkilde ihvertfall. Dessuten er det ikke ofte jeg nyter musikk på et vorspiel, jeg hører på musikk. Sjeldent i sweetspot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enig med listen her jeg. Jeg drar ikke på fest for å lytte til musikk. Det er stemingen (les: alkohol) som skaper humøret, musikken kommer i andre rekke. Dessuten forsvinner både rytmefølelse og romfølelse utover kvelden, så og spørre meg om signalkilde når klokka bikker 12 er bortkasta energi :-P

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjelden jeg er kritisk når jeg er på vors og hører musikk ja, eneste er hvis det blir spillt dvd'r, musikk videoer av dårlig kvalitet. Da kan det hende jeg tar en ekstra pils eller to Er jo ikke musikken en er der for i utgangspunktet som sagt. Men blir det direkte skrikende er det jo ikke morro engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er viktigst? Musikken eller lydkvalitet? Selv på en reiseradio til 200.- kan man digge en låt.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva er viktigst? Musikken eller lydkvalitet? Selv på en reiseradio til 200.- kan man digge en låt.
    Nja, men man kan digge mange flere låter hvis de blir pressentert som de skal.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg er klin edru og sitter og nilytter sliter iallefall jeg med å skille riktig komprimert 320 kbps MP3 fra PCM når det kjøres gjennom samme DAC, og fest der alkohol er involvert, gjerne med mye ny musikk? Ikke sjanse. Tviler sterkt på at filformatet er probllemet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags anlegg var dette da ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 000,- er da svært lite for et kino-anlegg som skal formidle musikk perfekt også... legger du til halvgode MP3-innspillinger på toppen av det hele, blir det ikke mye å rope hurra for dersom man litt over normalt interisert i hifi...

Saken er vel at for den "vanlige mannen i gata" som egentlig ikke bryr seg om slike ting, og har et Sony alt-i-ett anlegg på stua, vil lett bli imponert.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg folkens, men dersom fest og god lyd plutselig er blitt en dårlig kombinasjon så er dette verre stilt enn jeg fryktet.

Min favoritt gjøremål er å spille LP'er (fantastisk lyd) og ta et par glass vin. Jeg kan også glede meg over en sang på en kjip reiseradio, men det blir ikke i nærheten av en "live" konsert i stua.

Jeg er oppriktig redd for at dersom de siste års forderving av gjengitt audio skal fortsette så kommer morgendagens vorspiel til å være svært avhengi av alkohol alene for å skape en euforisk stemning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere har ulik oppfattelse av ordet fest. 2-3 glass rødvin vs. 10-12 halvlitere øl...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fest uten alkohol er falsk moro!

Nyte musikk gjør jeg hjemme, og det er såpass mange som dyrker interessen at jeg ikke er redd for fremtiden til god musikk og gode hifianlegg.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fest uten alkohol er møte!

Mulig at lyden blir bedre når halvparten av deltagerne ligger under bordet og ikke demper lyden på vei til sweetspot.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Konrad er inne på det essensielle ved hobbyen vår - musikken.

Selv nyter jeg musikk på et par Peltor hørselsvern hver sommer - hele dagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet med dårlig lyd i moderne tid har intet med filformater eller andre digitale krumspring å gjøre, sålenge vi ikke snakker om alt for mye komprimering da.

Problemet ligger nok i det analoge domene - bare et fåtall moderne computer-komponenter i den analoge signalkjeden er nok til å destruere en ellers habil musikk-kilde.

Moderne lydingeniører kan rett og slett ikke noe særlig om analog lydteknikk.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B jo, lenge siden sist.

Og moderne computer.komponenter kan spille bra det og.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triste saker...

Ja jeg synes det egentlig er litt trist å lese om at enkelte har problemer med å ha det gøy på fest uten å innta alt for store mengder med alkohol. Kanskje ikke så rart at det hele tiden er en del rekrutering med nye som får alkohol og rusproblemer i samfunnet vårt, for hvem vil ikke søke etter de gode opplevelser og det å ha det skikkelig gøy.

Nå skulle vel denne tråden handle om hvor trist det var at mange ikke brydde seg om hvordan lydanlegget fremfører musikken, og at man gjennom enkelte grelle eksempler ser en form for forfall på det området.

Akkurat det tror jeg ikke er et så mye større problem i dag enn tidligere, tror heller at musikk fremføringen er blitt lettere tilgjengelig og mer allemanns eie, og at det er like mange i dag (om ikke flere) som er hifi kvalitets bevisste og gjør mye for å få den lyden og følelsen av den "ekte" illusjonen av lydgjengivelse i lytterommet.

Tror i den forbindelse at mange audiofile her i forumet er innom forskjellige teknologier som rørforsterkere, strømsterke klasseA effekt trinn, skikkelige vinyl avspillere og diverse riaa og forforsterkere D/A konvertere, kabler, horn og elektrostat høtalere osv, for å finne sine egene preferangser på veien til den gode lytte opplevelsen. Internett med diverse utstyrs torg og diskusjons forum har vel gjort denne søkingen mye lettere for mange.

Det man ser i dag er vel en større prosent andel med folk som heller drev med andre sysler, men nå pga Mp3 og den kompakte teknologine stadig lytter til musikk i alle hverdagslige situasjoner, og som ikke bryr seg om at bassen virker oppblåst og mellomtone og diskanten er skjærende og lite naturtro, og nermest tror stereo perspektiv og oppløsning er avstanden mellom ørene eller navnet på et rocke band. Hva dette kommer av har vel med både uvitenhet og prioriteringer av hvor viktig lydkvaliteten er for dem.

... Det er vel en del radio kanaler med 24t musikk som prioriterer kvantitet i stedet for kvalitet, og meter vare musikken kan være en lidelse for en Audiofil, men kan kankje egne seg til å spille inn høytaler elementer med høytalerene i motfase, men som vel er dårlig til å spille inn mellomtone og de mest høyfrekvente områdene av arbeids området for diskanten.;-)

Mye av dagens populær musikk er vel såpass "elektofisert" eller har fjernet seg såpass mye fra den akustiske instrument og utøver verdenen, at ikke en mp3 fisering og spillt av på et middels dårlig "hjemmekino" anlegg gjør like mye skade som mye av den musikken man kan nyte fra gode vinyl inspillinger, der man har et diskant område som bare må oppleves. Vil tro at mye av den godt innspillte og vintage mic og miksete musikken som kan fremstå i lytterommet som om musikerene er på besøk og har tatt med seg hele inspillings lokalet inn i stua, det tror jeg det er vel så mange som har som interesse i dag som tidligere, men dette er noe man kankje kan miste på veien med å lage Mp3 inspillinger som degraderer og skader kilde materiale på en helt annen måte enn "metervare musikk" og mange aldri får sjangsen til å høre musikken slik den var ment å skulle fremføres.

Nei jeg ville vel egentlig ikke bekymret meg så mye for fremtiden innenfor Audio verdenen da det er mitt intrykk at det fremdeles er mange som har slike interesser og hjelper andre til å få det, men det er andre områder i fremtiden med mulige samfunns problemer som kan være mer skremmende uten å skrive så mye mer om det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABREKKE
    Dessuten forsvinner både rytmefølelse
    Når var det du danset edru sist da? Som meg - på ungdomsskolen?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •