God musikk/referanseplater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig ;)

Har noen tips til den typen musikk du søker, tror jeg:

Mye omtalte Nils Lofgren - Acoustic Live Fantastisk fin innspilling med akustisk guitar mm

Roger Waters - Amused to death. Manges favorittplate mixet i Qsound

Nils Petter Molvær - Khmer NPM er blant mine absolutte favoritt artister. Trompet, trommer, guitar osv. Kan også anbefale Solid Ether

CHARLIE HADEN & PAT METHENY - Beyond The Missouri Sky Bass og akustisk guitar i verdensklasse, spør du meg.

Karl Seglem - Reik Ukjent norsk kulturperle. Spiller Bukkehorn, say no more anmeldelse her

Kari Bremnes - Over en by Denne ble jeg anbefalt av Jan E. Kongshaug og da kunne jeg nesten ikke la vær å kjøpe den. Har ikke hørt albumet Svarta Bjørn ennå, men det skal være enda bedre.

Nok for nå, fint med tilbakemeldinger om du tar noen av rådene Happy listening

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, hey - Kaffekopp!

Se her ja - endelig en liste jeg personlig kan gi full score til! Her er det så å si bare snacks for den audiofile. Spesielt lekker er plata til Haden & Metheny - en perle!

Jeg skal selv forsøke å komme med noen anbefalinger - må bare gå litt i "velgeboksen"...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en del "perfekte" skiver, men én må helt frem i front. Patricia Barber "Cafe Blue" fra First Impression Music, HDCD.
    Denne plate har vel fått alle de priser det går an å få.
    Lyden er helt i toppklasse, noe av det bedste man kan få tak i, her er ikke fokusert på hverken bass eller diskant som på mange andre plater, alt står krystalklart. Ultra god oppløsning, opptak av instrumenter er i særklasse, hendes stemme gir gåsehud også. Legg merke til antall forskjellige cymbal lyder og hvordan el-bassen lyder.
    Dette er litt "jazzy" musikk, så man må gjerne like dette, er man rock fan blir det sikkert litt spesiellt.
    Ellers, må jeg nevne én til må det blive Antiphone Blues, Arne Domnerus på sacd. En klassisk innspilling av saxofon og kirkeorgel. En nytelse og ren balsam for sjelen....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaari Brææmnæs... kan ikke la være å tenke på Harald Eia..
    Men, ok skal prøve å ikke forhåndsdømme.... til og med Rogers..må innrømme jeg ikke har hørt stort på han.
    Jeg er mest rockefan.. klassisk er en stor opplevelse men må være inne i stimen..så det blir periodevis.. akustisk er flott men kan noen ganger bli litt kjedelig. Ambient er flott. Jeg har noe fransk og brasiliansk også siden jeg har et forhold til landene.
    Jazz er fint men ikke helt min greie tror jeg. Jeg vil utforske litt alikevel.
    Har bestillt Holly cole-tempation, Madeleine Peyroux -Careless Love og Norah Jones-Come Away With Me -
    Patricia Barber vil jeg skjekke ut.
    Gladjazz blir jeg ikke glad i så ikke i den enden i allefall.

Jeg er ute etter svært gode innspillinger men det er er fordel å like musikken og da :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger dig langt på vei. Jeg har kjøbt "anbefalinger" fra andre, og hver og en er noe verre "dritt-musikk", gjør det ikke mer.
    Patricia Barber har noen "bizare" låter, men også noen utrolig stemningsmettede numre man kan høre igjen og igjen.
    På Usher demonstasjons cd´en er Patricia Barber også på, sidste nummer på denne skive. Meget bra låt.
    Problemet er med disse plater, prøv f.eks. å gå fra 20th anniversary sacd Brothers in Arms til Kari Bremnes "Svarta Bjørn" og til "Cafe Blue"...., enorm forskjell, men alle er bra på hver sin måte. Kari Bremnes blekner dog i forhold til de to andre. Dire Straits har vanvittig gain, trøkk og dynamikk.....

Norah Jones har jeg, synes ikke denne er noe særlig, men jeg skal ta en ny lytterunde...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg lastet ned litt på limewire.

Kenny Rogers.... spar meg...pliis det blir som sputnik i mine ører.
    Kari? Vel, nei tror ikke det. Får ikke hjelpe at den er bra innspilt..

Patricia Barber -café blue hørtes kjempefin ut. Så den er bestilt nå!
    Nils Lofgren- fint gitarspill, litt usikker på om jeg liker vokalen. Uansett fant jeg ikke live acoustis på hverken platekompaniet, playcom, 101cd eller cdon.

Molvær er fin musikk. Har den siste. Kanskje jeg kjøper flere.
    Pat Metheny & - går i klassen pent men kjedelig.

En liten digresjon: Jeg skal straks kjøpe ny signalkabel som ikke er pågående i toppen. Skal jeg kjøpe Kimber, X--hva het den fra kina igjen?, QED eller Van den Hul? 1000,- sånn ca for holde.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Refereranse kommer jo litt an på hvilken musikk man liker, og nesten alt kan være en referanse så lenge man kjenner plata godt.

En av mine favoritter er også en av referanseplatene mine, Massive Attack "Protection" :grin: Ingen andre Massive Attack plater klarer å komme opp på nivået de har på denne plata, eneste som ødelegger er siste sporet, dette skulle vært slettet fordi det ødelegger hele opplevelsen av plata :-|
    Massive Attack "blue lines" er også mye spilt hjemme hos meg.

Anbefaler "Khmer" fra Nils Petter Molvær, syns den er langt bedre enn siste skiva.

Har en hel drøss andre 'referanser' også, som jeg ikke husker her jeg sitter på jobb ;-)

A

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, da har jeg lastet ned litt på limewire.

En liten digresjon: Jeg skal straks kjøpe ny signalkabel som ikke er pågående i toppen. Skal jeg kjøpe Kimber, X--hva het den fra kina igjen?, QED eller Van den Hul? 1000,- sånn ca for holde.
    Den må matche dit utstyr, så en billig kan passe bedre enn en dyr for å sige det slik. Jeg kjører konsekvent Black Magic og har ikke lyst å teste andre ut egentlig. Jeg har en Synergistic Alpha jeg ikke bruker, du kan prøve den kanskje ? Kan sende den til dig hvis det er...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pat Metheny

Om du først skal komme inn på Metheny så sjekk ut hans version av Giant Steps. Perverst bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. jeg skjekket khmer. ja enig synes det hørtes bedre ut enn den nye så jeg bestilte den også.

den kabelen hva koster den?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Marantz CD5400OSE/Matantz PM 7200/ Focal.Jmlab Cobalt 816s

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mange av platene som er nevnt her, amused to death, accoustic live, brothers in arm sacd, dark side of the moon sacd osv...

Men den plata som imponerer meg mest er Madonnas Immaculate Collection fra 1991 tror jeg - utrolig godt inspilt.

Andre som har erfaringer med denne?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher? Da mener du vel ikke artisten men produsenten?
    hvor kan man få kjøpt den da?
    Ja, jeg mener Usher produsenten, som RoKo sa. Jeg fikk den cd'en på Horten-messa gratis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører på veldig mye forskjellig musikk. Dvs diverse rock, pop etc, ikke så mye klassisk, men stadig mer jazz. Hvis du er interessert i gode innspillinger og ikke får noen svært gode opplevelser med testplata Opus 3 Test CD 4.1 (klassisk og jazz ++) er jeg fristet til å påstå at anlegget ditt behøver en oppgradering!

Hvilke testplater har dere? Spesielle kvalitetsopptak?

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dire Straits har vanvittig gain, trøkk og dynamikk.....
    Vertfall på LP utgavene! Syns no jeg da. :P Heh..

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tony Joe White - "the King of swamp rock"

Kumi Koda ihvertfall annerledes...

Rosenstolz ... heller ikke vanlig her på berget...

Shakira nr 7 spesielt...

Trace Adkins litt rocka køntri...

Mary Black og Loreena McKennitt ... litt keltisk...

The Chieftains Denne passer kanskje best til jul, men stemningsfull irsk folkemusikk...

Etnoscope

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tori Amus EP "Winter". Ikke så lett å få tak i, men absolutt verd "strevet".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S&M plata til Mettalica synes jeg er utrolig bra. Dessuten burde Brave New World albummet til Iron Maiden nevnes.
    Sonata Arctica har mange bra innspilninger, i tilegg til at vokalisten har en utrolig bra stemme...
    -On every street av Dire Straits
    -Hurt av Johnny Cash

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tori Amus EP "Winter". Ikke så lett å få tak i, men absolutt verd "strevet".
    Er det den med coverversjonen av Teen Spirit på? I såfall selges vel ikke denne så vidt jeg vet. Har prøvd å få tak i den... Forgjeves. Opplys meg gjerne om hvordan jeg kan få tak i den.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Nå har jeg lyst til å utforske mere i type musikk; Diana Krall og akustisk. Noen tips? Worldmusikk? Sigøynermusikk er flott.
    Hører i perioder mye klassisk også
    Hvilke testplater har dere? Spesielle kvalitetsopptak?
    Diana Krall er vel bra. Men vi hadde en norsk dame som er langt bedre innspillingen er også god. Radhka Toneff "Fariytales" fra 1974 har med seg en gedigent bra pianist som jeg ikke husker navnet på. Soundtracket til "Fabulous Baker boys" er også veldig bra synes jeg. Michelle Pfeiffer synger faktisk like bra som hun ser ut. Miles Davies bør være i enhver anstendig platesamling og "Blue" er et av hans mesterverk, samme med "Sketches of Spain"

Worldmusikk; Sheila Shandra har mye bra av god kvalitet. "Weawing my ancesters voices" er en super skive, spesielt sporene med vocal perkusjon. På et godt anlegg vil hårene reise seg på hele kroppen når du hører hun puster og "synger" disse sporene.

Nils Petter Molvær er nevnt flere ganger, synes hans glimrende "NP3" bør lyttes til også.

Klassisk; 1812 Overtyren av Tchaikovsky spilt inn med Cincinatti pops går for å være en god innspilling og den er spillt inn med EKTE kanoner på Telark music. Det er advarsel på coveret for ekstremt kraftig lyd !

Sigøynermusikk: Går ut fra at du har Gypsy Kings ?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •