Billig og bra amatøropptak....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig og bra amatøropptak....

Hei! Har en venninne som er veldig flink til å synge og spille gitar, og vil gjerne få til noenlunde opptak av henne. Etter å ha hørt Thomas Dybdal (uten sammeligning forøvrig), så hører jeg stor forskjell fra dårlige opptak! (full av filter og andre begrensninger?), og "skikkelige" opptak.

Spørsmålet er hva trenger jeg til et noenlunde opptak!! En skikkelig mikrofon og en opptaker? Men hvilken opptaker og hvilken mikrofon? Noe glemt! Husk at det er amatøropptak.....

Begrenset budsjett. Max 5k! (ja jeg vet at det er lite, men dette er tross alt snakk om amatøropptak.)

Educate me!!!!!!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Micvalget er enkelt: Shure SM58

Kurant pris, og det er førstevalget til et uttall artister. Verdens mest solgte vokalmic Sjekk http://www.sound1.no.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kurant ut den ja. Nå har hun jo ikke akkurat en basstemme, men er det greit nok med en frekvensrespons på 50-15000? Tenker på gitar og eventuelt andre instrumenter.(har ingen konkrete i tankene) Greit å være på den sikre siden. (ikke arrester meg for hardt!!!) :wink: :grin:

Men hva med opptaksmuligheter fra denne eller lignende micker? Hva egner seg best? Innen den nevnte prisklassen vel å merke.

Konkrete merker eller produkter settes stor pris på! :grin:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shure SM58 er ihvertfall den beste livemikken man kan få tak i, i mine öyne. Den burde også fungere fint til opptak. Jeg vet at Shure SM57 ofte blir brukt til å mikke opp gitarer under konserter, så den burde også fungere bra til et slik opptak.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående frekvensresponsen så går nok det veldig fint.
    SM57 er en finfin instrumentmic ja, men du kan fint bruke SM58 som dette og (begge er dynamiske). Men hvis du skal ta opp både instrument og vokal samtidig, så er det sikkertSM57 et mer naturlig valg til instrumentdelen. Her har du hvertfall en kombo jeg kan skrive under hvilket som helst papir på at du blir fornøyd med

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne pakken fra Imerslund Musikk i Oslo: http://www.imerslundmusikk.no/sak/000027.asp

Så får du også med program og lydkort sådu kan bruke PCen til å ta opp... Har selv den microfonen og mener den er ganske mye bedre enn Shure SM58 til studioinnspillinger. Mye varmere lyd. Bruker den til både gitar og vokal.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakken såg fin ut den! Andre forslag på opptakere eller greie løsninger? Hvilke merker er bra? Korg, Boss, Roland, Zoom, M-AUDIO, Yamaha.......

Trenger et oppsett som er enkelt i bruk og raskt å lære seg. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også titte på harddiscopptakere fra Boss. For eksempel denne: http://www.sound1.no/index.html?http...rodukt_ID=2859

Jeg har storebroren, BR-1600CD, og den er meget brukervennlig og enkel å jobbe med. Opptakene låter også knallbra og det er mange fine effekter i den. Jeg har tatt opp et helt trommesett med den og fått det mikset i profft lydprogram på PC og det ble faktisk veldig bra! Jeg har hørt at Yamaha også har veldig bra kvalitet på sine opptakere, men de er en del dyrere enn Boss. Tror Boss burde holde i lange baner hvis du er ute etter harddiscopptakere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt høy prisklasse på den Boss-en. Har nevnt 5k som max totalt. Dersom det lar seg gjøre enda billigere, så er det en fordel. Er kun til eget (og venners) bruk. :-P

Og så til et potensielt dumt spørsmål. Må man bruke 2 mic-er for å få stereo??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Og så til et potensielt dumt spørsmål. Må man bruke 2 mic-er for å få stereo??
    Har du en mic så spiller du inn to ganger, f.eks. to gitarspor og legger det ene i venstre og det andre i høyre kanal. Deretter mikser du disse to sporene ned til et stereospor.

Har ikke all verden av greie på dette, men slik gjør hvertfall jeg det.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få ekte stereo bør du anvende en stereo-mikrofon.
    Edit:
    Altså hvis du skal gjøre et "live-opptak" der hun spiller gitar og synger, ville jeg valgt å bruke en stereo-mokrofon. Hvis det er snakk om å spille inn alt i et hjemmestudio er det bare å gjøre som nevnt ovenfor. Legg to spor med gitar og panorer dem til hver sin side, så legger du vokal i midten. Koring panorerer du.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konkrete eksempler folkens? :-P (ikke bare mic-er, men opptakere også)

Og gjerne en link til en guide for amatøropptak. :wink:

Er det "kun" det jeg trenger? Mic+opptaker?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •