Platespiller problem.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespiller problem.

Ja, tok fram platespillern i dag, hadde tenkt og dra av noen gamel gode hits.
    Stelte spillern, ordna litt på stiften osv.
    Og så fant jeg fram en av favoritt platene. Og når det som regel er favoritter vil jo volum klokka bli vridd på ganske mye, da mener jeg oppover xD.
    Og så la jeg merke til at bass elementet drev å dansa no forferdelig. Og ikke i takt etter musikkens bass. Og begynte jo å lure på hva i helsike detta kunne være. Men så fant jeg ut at det var stiften som fikk litt mye vibrasjoner eller noe slikt.
    Og enda spillern står ganske støtt oppe på racket med gummiknotter under. Dette har ikke vært før, men siden har laget nye høyttalere som er veldig bass glade, mye mer en de jeg hadde før Så regner jeg med at det er derfor. Og har prøvd å flytte på den, hjalp litt men ikke mye.
    Og volumet vi snakker om er på rundt 85-90db.

Noen vinyl experter her som kan ha noen tips som kan hjelpe?

Tommy..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen smarte tips eller lignende?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, gummiknotter og lignende er verdiløse her. Du må beskytte platespilleren mot akustisk tilbakekobling, dvs. lyd der forplanter sig i chassiset på platespilleren , dette når platetallerknen, og platen, og blir sendt i pickuppen igjen.
    Du må montere platespilleren på en hylle på veggen hvor der ikke er mye dyb bass, eller bygge en sandkasse den kan stå i f.eks.
    Har du subsonisk filter på din forsterker kan du bruke dette også.
    Den må være veldig følsom, hvilken platespiller er dette ?

Newcomer steinarj sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det samme problemet med min Pro-ject platespiller sammen med en Sansui forsterker og et par Cerwin Vega DC-10 høytalere tidligere. Basselementet sto og svaiet voldsomt og ukontrollert. Jeg fant da ut at det som Niels Nielsen sier kom av at bassen forplantet seg videre og ble tatt opp av pickupen igjen.

Jeg prøvde også gummiknotter, dyre pulsar point spikes etc uten at det hjalp noe. Min løsning ble å sette på en Cerwin Vega DB-10b. Denne har som Niels nevner et subsonisc filter. Tror den kutter alt under 30Hz. Når denne ble satt mellom platespiller og forsterker forsvant problemet helt. Basselementet ble helt rolig og bevegde seg kun når det skulle bevege seg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om drivverket tåler det, så kan du jo også "vekte" plate og platetallerken.
    En tung gjenstand (et krystallglass?) plassert konsentrisk på plata, kan jo også avhjelpe situasjonen.
    En dårlig løsning over tid kanskje, men kan jo være en ledetråd til noe mer permanent og enklere?
    Du vil i alle fall senke eventuell egenresonans for tallerken og plata ganske mye ved et slikt "triks".
    Det koster i alle fall ikke noe å prøve? Dessuten er det i alle fall billigere en et subsonisk filter, selv om det teknisk sett er en riktigere løsning.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at problemet ligger i underlaget/plassering av platespilleren.

Kan du si noe mer om hvordan du har anlegget stående.

Hvilke endringer har du gjort siden dengang dette ikke var noe problem.

Hvilken platespiller har du?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Det er en Eldere sony model. Den gromeste de hadde. Er vel 10 år gammal eller no sånt. Er ES serien. Platespilleren står overst på racket, den har som sakt stått der tidligere og ikke hatt dette problemet. Ja har et slikt subsonisk filter på forforsterkeren ja. Men den har stått på off. Må nesten prøve ut med den på.. Takker for alle innspill og tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •