Coax Digital vs Optisk..!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coax Digital vs Optisk..!

Har noen en formening om hvilket av disse signalene som gir den beste lyden..?

Mvh

AK

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe Coax kabel er bedre, siden man da slipper et par konvertering til lys, og ofte i konverteringer så er det lett og miste noen data.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

Takk for svar Dirtyboy..

Mvh

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Selv om jeg er klar over at Dirtyboy nok har mer kunnskap enn meg selv innen audio, er iallfall min erfaring og generell holdning at optisk gir bedre signaloverføring. Konverteringen fra lys til signal er ikke signalhemmende skulle en tro, da slike metoder benyttes i opplegg som krever enorme datamengder og ekstrem presisjon. Det er ikke uten grunn telenettet i hele landet kan sendes gjennom en optisk kabel med et par cm'ers diameter. Her snakker vi enorme datamengder som mottas og sendes med ekstrem presisjon.

Har selv hørt at en kan forvente ca. 5% bedre signaloverføring med optiske kabler.

Jeg kan selvsagt ha feil, men også ved praktisk lytting, synes jeg å høre mer detaljer når jeg benytter optiske kabler. Det stilles heller ikke like store krav til hi-end kabler når de er optiske som ved koaksial. Jeg har selv benyttet en 0,5 meter monster interlink data 1000 (tror jeg den het ), og har nå gått over til en fem meter optisk kabel som kostet under halvparten av den koaksiale. Jeg synes ting høres vel så godt ut eller bedre nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren har rett når det gjelder detaljer i lydbildet.
    Men optisk kan oppleves som noe lys og kald i forhold til Coax.
    Dette kommer an på hvilke lytte forhold en har.
    Skal selv teste dette når jeg får dempet lytterommet mitt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk signal føring er muligens medre en Coax, men etter det jeg har lest så er feks kontakt-punktet i en optisk kabel veldig kritisk, og er kilden til noe tap av data. Har selv testet endel optisk/coax og syntes faktisk at coax passet best for meg. Det var kabler i ca samme prisklasse.

TosLink er den mest vanlige kontakt formen for Optisk, men kanskje ikke den beste??

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mener

mener bestemt at jeg leste at coax er bedre en optisk, men kan ta feil.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen

Det er kanskje mulig at koaks slår optisk på svært kort strekk, men over lengere strekk er vel kanskje optisk å foretrekke??

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk et tips en gang om at det er kontaktene som er kritisk når det gjelder optisk. Personlig tror jeg ikke optisk er dårligere, når det gjelder selve transporten på kabelen.

Det som er helt sikkert er at elektrisk forsyrrelser er helt uaktuellt. Egentlig burde den digitale protokollen ha lagt til så mye feilkorreksjon, at mediet og kontaktene bør være helt uinterresant mhp datakvalitet.

Da ender vi opp i selve avlesning av cd/dvd-platen, skal vi starte å diskutere det ...?

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he,

Ser ut til at det ikke er noen fasit på dette, men at det bunner ut i "smak og behag" for den enkelte...

Takk for mange svar...! Erke så mye klokere men...

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er like bra, men har forskjellige bruksområder. Krangle med meg så mye dere vil.

Coax er billigst, og tåler mer fysisk juling enn en optisk kabel som lett knekker.

Optisk kabel har den fordelen at den isolerer kilde og mottager fra hverandre elektrisk, slik at man ikke risikerer at overspenninger skader mottageren. Jeg ville for eksempel ikke satse på å bruke coax fra min HTPC til surround-prosessor da jeg ikke stoler på at PCen ikke sender ut "spikes".

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en monster cable coax kebel!og er fornøyd med lyden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da min htpc sto ferdig prøvet jeg ut både optisk (8m), og en coax (MIT) jeg fikk laget på mål (7m). Coax kabelen var helt overlegen, den ga bedre dybde, mer detaljer og langt mer nøyaktig bass. Begge kablene ligger i samme prisleie, ca 1700 kr.
    Jeg tror at et digitalt signal direkte fra kilde til mottager gir mer korrekt lyd enn et signal som blir konvertert 2 ganger på ferden. Dette gjelder gode kabler som gjerne koster litt. Tror også at en billig optisk kabel kan oppleves som bedre enn en billig coax, da "rema" coax kan være påvirkelig fra elektrisk støy (dårlig skjerming).
    Ingen fasit her, men min egen erfaring. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foretrekker Coax

Heisann...

Jeg har opp igjennom tiden testet en rekke kabler. Når det gjelder digitale signalkabler, er det etter min mening markante forskjeller. Den første kabelen jeg testet i oppsettet mitt var en Tara Labs Prism 200d (Coax (Kr. 598 hos HiFi klubben)). Den testet jeg opp mot Prism 201d (Optisk (Kr. 698 hos HiFi klubben)). Som noen av dere allerede har nevnt, så er den optiske en anelse mere "spiss" enn coaxen. 201d er kanskje en aaaanelse mere analytisk, men etter min mening mangler den sammenhengen og dynamikken som 200d har. Det er rett og slett mer "liv" i coaxen. Jeg brukte 200d en uke til før jeg byttet over til en coaxial digitalkabel fra Monster. Husker ikke i farten hva denne het, men ligger ca. på en 800 kr (kan finne navnet hvis noen ønsker). Denne kabelen testet jeg først på mitt eget oppsett, så hos en annen. Denne kabelen er virkelig bass-tung! Mangler du trøkk, er denne kabelen en måte å få frem mer liv i de nedre frekvensområder. Etter min mening blir dette feil, og jeg fortsetter å teste digitale kabler (og går oppover i prisklasse).

Neste kabel ut er, Tara Labs RSC Air Digital 75 (ca. 4500 kr. 1m). Denne gjorde underverker i mitt oppsett! RSC Air kabelen har i mine ører mer raffinert bass, bra sammenheng og crispy diskant. Den koster en del mer enn de andre, men spiller like bra i stereo som et par Transparent phonokabler til 3000kr!
    Kjører fortsatt på RSC Air Digital 75 og har ikke kommet over noen optisk eller coaxial kabel som låter bedre enn denne.

Lyd er smak og behag, ingen fasit.. men håper dette er til hjelp for noen som søker etter ny digitalkabel!

HSR

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omtrent samme kabel som DecoR, en Tara Labs RSC Digital 75 til 2498nok (Hifi-klubben) og den gir helt klart en varmere følelse og en direkte kontakt med musikken. Det blir mer liv og mer spennende å høre på musikken! Har testet med en del optiske kabler, som sagt tidligere er litt spiss i kantene.
    Kan være at oppsettet har en del å si, men denne kabelen gjorde godt! (kanskje ekstra godt, ettersom jeg har TaraLabs høytalerkabler også )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Det er digitale signaler vi snakker om her! Innenfor fornuftige lengder av både koaks og fiber kan det vel ikke være store forskjellen i kvalitet med mindre man mister data? Og om man mister data så vil ikke det gå ut over noe spesielt frekvensområde vel? Det blir vel mer digital støy eller svak hakking i lyden? (Dersom det er mye feil.) Dessuten så er det vel også i bruk korreksjonsalgoritmer som fikser på de feilene som måtte oppstå? Jeg vet at i cd-formatet så er det slikt, og at en nytrykt cd allerede fra fabrikk inneholder millioner av feil...

Ved overføring av data ved bruk av fiber så får man til overføringer i mye større hastighet enn den som foregår i en digital kabel til bruk til lyd. - Helt uten feil? Er det ikke grunn til å tro at det også skal gjelde i forbindelse med overføring av digitale lydsignaler også?

Dette er mer enn jeg kan begripe at dette overhode skal ha noe å si så lenge signalet er digitalt og kablene ikke ligger i en kveil på hundrevis av meter på gulvet. Enten så vil jeg forkaste dette som moderne myter, ellers så kommer det nok en *fornuftig* forklaring på hvorfor det skulle være noen forskjell i det heletatt...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var også min instilling ang. digitale signaler før. Inntill jeg ble "tvunget" med på en lyttetest med forskjellige kabler, da måtte jeg spise mine egne ord. Forskjellene var faktisk hørbare og vel så det. Har i ettertid prøvet ut mye forskjellige kabler i hjemmekinoen for å få til et lydbilde jeg liker. Best lyd (les mest detaljer) fikk jeg med en kabel fra Nordost, men den hadde jeg ikke råd til.

MVH Gorm

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Nå er jeg helt grønn på dette... Men slik jeg kjenner digitale overføringer, så benyttes jo gjerne en eller annen form for protokoll. Denne protokollen bør da inneholde en form for feilkorreksjon?

som sagt.. mulig jeg er ute å kjøre her.. men har alltid tenkt det måtte være slik også når det gjaldt lyd/bilde :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke bare omtale optiske overføringer som"optiske", da det finnes flere typer. Den vanligste er Toslink og er noe av det dårligste man kan velge pga dårlige kontakter og plastleder. Jeg har i den anledning lånt deler av et innlegg av Ivar Løkken fra Hi-Fi sentralen, da det beskriver dette meget godt. (håper han ikke har noe i mot at jeg låner det...)

Toslink er en veldig dårlig standard for digital signaloverføring. Toslink bruker plastoptikk med stor disperson, som i praksis "smører" pulsene (lyset) utover. Dette gjør at systemet er en veldig bidragsyter hva jitter angår. For å sette litt tall på det. Digital S/P-dif (den vanligste standarden) overføring skjer ved ca 2,8Mhz (16-bit lyd 16 bit andre data pr. blokk, to kanaler, 44,1kHz = 44100*64), allerede ved 5Mhz kan Toslink ikke overføre data i det hele tatt (den er spesifisert opp til 5Mhz). Da er det åpenbart at den gir mye jitter også ved 2,8Mhz. En god digital coaxkabel kan fint overføre data opp til hundrevis av Mhz når den ikke er mer enn en meter eller to lang.
    Som den observante leser sikkert ser, så gjelder innlegget for Red Book (digital CD overføring, S/P-DIF) Vet ikke om dette er direkte overførbart til Dolby Digital og DTS, men hvis de har i nærheten av den samme båndbredden, så skulle det ikke være noe i veien for det. Og liten båndbredde er en snarvei til jitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mag
    Hm. Nå er jeg helt grønn på dette... Men slik jeg kjenner digitale overføringer, så benyttes jo gjerne en eller annen form for protokoll.
    Som jeg nevnte: CD eller Red Book formatet har en slik feilkorreksjonsprotokoll! Men om den digitale overføringen har det er et godt spørsmål. Kanskje jeg skal sjekke det opp?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 18
    Siste melding: 03-03-2005, 00:40
  2. Digital eller optisk
    By buril2000 in forum Kabler
    Svar: 48
    Siste melding: 10-21-2004, 11:48
  3. D-Theater med hdmi annonsert
    By hamtor in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 0
    Siste melding: 07-02-2004, 07:47
  4. Digital coax inngang på en Yamaha 740 receiver?!
    By gonken in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 12-01-2003, 18:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •