Nytt 2.0 system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt 2.0 system

Har tenkt å kjøpe meg nye høytalere, men har vel egentlig ikke så masse peiling.

Har tenkt å først kjøpe 2.0 eller 2.1 system, og sener oppgradere til 5.1... :-)

Har sett på disse fronthøytalerene: B&W DM604 S3 Høyttalere og DALI Concept 10 Høyttalere

va skal jeg velge av disse evt. andre jeg burde godt for?

Hvilken forsterker må jeg ha for å få fin lyd ut av de?

Takker for svar...

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklasse?

Hvor mye tenker du bruke på forsterker? Evt har du en du kan bruke foreløpig slik at du heller kan kjøpe effektforsterker i første omgang?

Musikksmak?

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to høytalerne du har sett på er vitt forskjellige lydmessig.
    B&W er veldig stramme og konkrete mens daliene spiller med mere fylde.
    Det er vanskelig å si hvilke som passer deg uten å vite noe mer om hvilke type musikk du hører på og hvor stort rom de skal stå i.
    604 bør ha 12+Kvm til å utfolde seg på iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min musikksmak er vel mer eller mindre alt... men mest Rock... men det skal som sagt etter kortid brukes til hjemmekino...

Og effektforsterker... hva er det?... :? er det noe jeg må ha...?

Budsjett på forsterker er vel rundt 5000kr.. men kan strekke meg opp til 7-8000 viss det er mye å hente på det... og det må vere en 5.1 forsterker...

Og effektforsterer, viss det er ett must... hvilken er bra? (budsjett samme som forsterker)

Som sagt jeg er ny innen for dette temaet, og håpar på god hjelp og at ingen ler av meg :wink:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enya
    Min musikksmak er vel mer eller mindre alt... men mest Rock... men det skal som sagt etter kortid brukes til hjemmekino...

Budsjett på forsterker er vel rundt 5000kr.. men kan strekke meg opp til 7-8000 viss det er mye å hente på det... og det må vere en 5.1 forsterker...

Og effektforsterer, viss det er ett must... hvilken er bra? (budsjett samme som forsterker)

Som sagt jeg er ny innen for dette temaet, og håpar på god hjelp og at ingen ler av meg :wink:
    Kunne du tenkt deg og kjøpe brukt eller noe sånt?
    Med rock høyttalere som kan levere dynamikk? eller noe som spiller pent?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Enya

Da har vi ca samme musikksmak. Kan anbefale ekstra effekt i allefall til frontene under musikkavspilling. Er som oftest for lite kraft i en reciver til dette.
    Men ved film derimot skal det ikke SÅ mye til da det sjelden er lyd i mange høyttalere av gangen som krever like mye. Men det skader selvfølgelig ikke

Ang. effektforsterker finner du f.eks brukt Nad 216 til 2500,- som jeg er godt fornøyd med. Skal du opp til 5000,- er Rotel et godt valg. Og mange fler...
    Men for all del. Har du en reciver som gir deg 2x100 reelle watt i stereo, klarer du deg til du får bygd opp budsjettet igjen

Lykke til..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan NAD C272 Effektforsterker vere noe å satse på? og NAD C720BEE Receiver?

Og Skal jeg velge B&W eller Dali? vil som sagt bli brukt mest til film...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere litt:

- Ny er helt fersk med dette
    - Du har ingen definert type musikk du vil spille (etter min erfaring kan folk som sier "alt mulig" faktisk mene det, eller "alt på VG-lista"...umulig for oss å si)
    - Budsjett ligger helst nærmere 15k enn 20k

Så har jeg et par spørsmål til deg:

- Hvordan er rommet ditt? Størrelse og form, mål gjerne
    - Hvor bor du? Større utvalg i Oslo enn på Voss, veldig relevant for testing
    - Er du villig til å bruke litt tid på dette, dra rundt å høre litt, eller må du handle fort?

Føler det blir litt feil å anbefale masse rart uten tilstrekkelig bakgrunnsinfo.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    For å oppsummere litt:

- Ny er helt fersk med dette
    - Du har ingen definert type musikk du vil spille (etter min erfaring kan folk som sier "alt mulig" faktisk mene det, eller "alt på VG-lista"...umulig for oss å si)
    - Budsjett ligger helst nærmere 15k enn 20k

Så har jeg et par spørsmål til deg:

- Hvordan er rommet ditt? Størrelse og form, mål gjerne
    - Hvor bor du? Større utvalg i Oslo enn på Voss, veldig relevant for testing
    - Er du villig til å bruke litt tid på dette, dra rundt å høre litt, eller må du handle fort?

Føler det blir litt feil å anbefale masse rart uten tilstrekkelig bakgrunnsinfo.
    Hoved poenget med at jeg vil ha nytt annlegg er at jeg er dritt lei det billige eltax 5.1 (6x50w) systemet som jeg kjøpte for ett par år siden. Og regner med det ikke skal så mye til for å få noe som er bedre enn det....

Svar på dine spørsmål:

- Har ikke tenkt å ha det på rommet mitt, planen var at jeg skulle lage til noe på "garsjen" (det vil si det er en ferdig ett roms "leilighet" der på toppen på 8x8m altså 64m2)

- Jeg bor litt utenfor Bergen, men er ikke noe problem å komme seg til oslo viss det er det som må til.

- Og min musikksmak er lang fra "vg lista" det går mest i heavy metal og litt klassisk (klaver), men legger mest vekt på at det vil senere bli brukt til film. (en plass må man jo starte :wink: )

- Budsjettet ligger vel nærmere 20k enn 15k.

Så viss noen kunne gitt meg ett hint på ett system med fronthøytaler effektforsterker, forsterker, reciever evt. kabler og det som må til..(trenger vel ikke forsterker og reciever?) så hadde jeg blitt glad.... :grin:

Takker for alle svar hittil! :razz:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C272 er et greit alternativ. Gå heller for en 5.1 reciver da du skulle oppgradere til dette etter hvert. For 4,5-5000 får du flere gode. Sverger selv til denon 2105, men har ikke prøvd noe annet på noen år, og det er MANGE her på forumet som skryter av både Pioneer og andre merker. Er bare å søke

Lykke til...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg vet hvertfall at hifikjeden har ryddesalg, så du kan jo titte der etter eventuell forsterker, mener å huske de har denon og marantz som skal ut til en billig penge (org pris 7/8000 nedsatt til 5/6000)

hvis du er så heldig å få en Harman Kardon DPR 2005 hos hificenter til 10 000, ville jeg nok kjøpt den (ville tro at du slepper effekt i senere tid også), hvis du er villig til å gå så langt, da..

kjøpt av høyttalere ville jeg seriøst vurdert bruktmarkedet på finn/hifisentralen/audiophile.no men hør med andre her på forumet ang hjelp av høyttalere.

lykke til

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, da har man litt å gå på ja. Er ikke så kjent i Bergensområdet selv, men er sikkert mange andre på forumet som kan anbefale steder å handle. Er visstnok et ganske tungt miljø litt sør for deg. :wink:

Jeg tror jeg ville prøvd å finne en forhandler som fører Klipsch (for eksempel RF-25); skikkelig dynamiske høyttalere som spiller best med litt rom rundt seg, burde fint klare å fylle stua med lyd. Kan jo selvsagt også vurdere Dali Concept, eller store Proson eller CV, men det blir liksom ikke samme presisjonen i bassen, og Klipsch er også den mest lettdrevne. B&W 604 er visstnok notorisk tungdrevne (selv har jeg null erfaring med dem).

Uansett, beste er om du farter litt rundt i forskjellige butikker og ber dem sette opp et anlegg i riktig prisklasse, så har du litt sammenligningsgrunnlag.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-2805BK A/V receiver Stk kr 8 498,00 kr 6 498,00
    Nye og demo.

Denon DVD770SD DVD-spiller Stk kr 3 498,00 kr 2 498,00
    Ny. Slimline design. Matcher AVR770SD.

Hei igjen. sjekka opphørssalget til hifikjeden (sist oppdatert 18,4) og ville tro at dette passer din lommebok (?)
    så er det bare å finne høyttalere

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali + Harman/Kardon = Sant ... hehe, min mening da. siden du holder til i bergen er det enkleste å ta turen innom diverse sjapper i byen. iallefall hifi centeret og klubben. ta med deg din egen musikk og bruk noen timer. det lønner seg garantert. lykke til

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    64kvadrat faktisk. Burde nesten ha valgt CV til hjemmekinoen da. Musikk messig kanskje ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •