Sinus toner 20 - 20KHz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sinus toner 20 - 20KHz

Er det noen som har en link til en side hvor man kan laste ned sinustoner i 1/6oktav a 10 sekunder i hele frekvensområdet?

Har liggende dette for testing fra 10 - 1KHz men skulle gjerne hatt helt opp til 20KHz. Er ikke intressert i sveip, men muligheten til å legge inn en og en tone pr. spor på CD'en.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

Grei og enkel tonegenerator til å ha på komputeren. Du kan spesifisere egne toner/sveip som du kan lagre som wav.

Obs! funker bare enn viss trail periode.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den generatoren er jo genial, den lar deg også lagre wav filer på ønsket lengde.

Tusen takk for tipset:-P

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe prob du har en PM hvor jeg forteller litt om hvordan programmet "brukes"

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trial er kjedelig da

jeg har en tonegenerator til winamp jeg. funker greit den og

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man kan brenne tonene på en CD så gjør det ikke noe om det er en tidssbegrensning synes jeg.

Programmet er rett og slett genialt enkelt og dekker mine behov.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes slike høyfrekvente sveip er litt skummle å bruke hvis man ikke har tenkt i gjennom hva man gjør og hvordan hvordan de børr brukes. Har man en helt frisk 20-20 000 Hz hørsel eller bruker en dB måler som lydtrykk måler så man hører og får med seg hvor mye effekt man tilfører i diskanten, da er det jo greit, men gjør man det ikke, kan man få seg en overaskelse i form av avbrenndte komponenter.....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja man bør ikke bar gnu på til det gjør vondt og så litt til.

Jeg bruker lyddtrykksmåler og 10 sekunders snutter, på moderat volum, typisk -25 på receiveren eller ca 80-90dB.

Har til nå konsentrert med om området 10 - 160Hz evt 10 - 1000Hz men har lyst til å se hvordan det ser ut oppover i frekvensene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et utvalg av test cd, dvd osv.. : http://www.britishaudio.co.uk/stereophile.html

Jeg bruker Stereophile test cd no 2. Her er et 20-20K sweep. Setter man opp Radio Shacken f.eks. 2 cm fra elementet man måler får man en ide om høyttalerens, eller hvert elements respons fra ca 200 hz og opp. Denne er jo som regel innenfor 1-2 db så denne brukes bare hvis man tror et element har et problem.
    Settes måleren opp i lytteposisjon får man en ide om responsen fra 20-20K, men man må huske å legge inn korrigeringer for Shacken siden den måler feil ved en del frekvenser.
    Jeg holder volum rundt de 80 db gjerne, ikke så høyt det.
    Nu er der sikkert masse måter å måle på, men en ting man må huske på er at man måler rommet mer enn høyttalerne, derfor er målingen gjerne et uttrykk for at man må jobbe med plaseringen av høyttalerne, og en del har ikke denne mulighet, andre igjen har romkorreksjon i receiveren...
    En ting jeg ikke helt skjønner er at SVS f.eks. anbefaler opp til 12 db lift under 80 hz (tror jeg det er), andre igjen siger man må ha så jevn kurve som muligt. Hvis jeg havde en jevn kurve tror jeg ikke jeg ville ha noe bass i det hele tatt....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt jevn kurve spiller ikke bra i det hele tatt og er vel kun for de med lilla skjerf og fotformsko:wink:

Det ser ikke helt jevnt ut etter å ha kjørt romkorreksjon heller og jeg pleier å ligge på ca +5 dB på LFE kanalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å skrive software nå for generering av både frekvens/oktavlister (fra 1/3 til 1/24) og generering av sinustoner/Sweep for disse, til filer. Det blir i tillegg et interface mot Radioshack måleren med automatisk plotting/korrigering av dB målingene og mulighet for å få resultatene i grafer++.Dette blir såklart helt til fritt bruk. Info/nedlasting for første versjon kommer om ikke altfor lenge.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet ned flere sliker tone generatorer og tror ikke de stemmer så veldig for jeg hørte tydelig 40khz tonen som jeg kjørte fra pc og over til anlegget og ut i mine cerwin vega høytalere som ikke spiller høyere en 20khz. hørte det tydelig med headset også

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldrig hørt om testtoner over 20.000 hz til bruk ved hifi.
    Det er egentlig bare unge barn og hunder der hører 20.000 hz.........

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få lov til å berømme tonegeneratoren som jozho linket til høyere oppe i tråden.
    Den kan jo på sett og vis brukes til en hørselstest også?
    Jeg har i alle fall funnet ut at mine 58 år gamle ører gir seg i overkant av 14000Hz.
    Hvordan står det til med den yngre garde, mon´tro?

mmes: Jeg skal sjekke det du sier.
    Har et oscilloskop her, og der bør det være mulig å lese av riktigheten av det som faktisk genereres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å generere en 40kHz sinustone må programmet benytte minst 80kHz samplingrate. Hvis man bommer litt i programmeringen på dette, så blir det garantert ikke en ren 40kHz sinustone som kommer ut. Og da blir det fort hørbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Må bare få lov til å berømme tonegeneratoren som jozho linket til høyere oppe i tråden.
    Den kan jo på sett og vis brukes til en hørselstest også?
    Jeg har i alle fall funnet ut at mine 58 år gamle ører gir seg i overkant av 14000Hz.
    Hvordan står det til med den yngre garde, mon´tro?

mmes: Jeg skal sjekke det du sier.
    Har et oscilloskop her, og der bør det være mulig å lese av riktigheten av det som faktisk genereres.
    hei, jeg er -70modell og i omerådet 18-19000hz forsvant lyden for meg ;-) , det spørs vel hvordan det er om noen år?? -arbeider på en bråkete arbeidsplass :-| Må nevne at jeg ikke forsøkte meg på programmet over, men jeg holder på å kalibrere lyden ved hjelp av DVE dvd`n.

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her legger jeg ved en fil med en 40khz lyd så hvis dere også hører den så må det vere lyd generator programmene som er heller tvilsomme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på hørselen til hunden når dere tester 40khz!

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det programmet det er linket til noen inlegg over så hører jeg lyden opp til 60 000hz. noe som er meget merkelig med høytalere som kun går til 20 000hz og ører som heller ikke skal høre noe serlig mer

Og det merkeligste er at hvis jeg går noen hakk lengere opp så hører jeg plutselig igjen og kan høre 10000000000hz eller hva det var.. var vertfall noe enormt så tror det programmet neppe stemmer så serlig

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er komplett umulig å høre lyder på 60kHz for et menneske.
    Det som muligens er årsaken, er at du hører en harmonisk undertone til de 60.000Hz.
    Har du en dårlig forsterker, eller programvare/lydkort, eller andre ting som kan påvirke signalet, kan du ende opp med et hørbart "søppelsignal".

Oscilloskopet viser i alle fall ganske pene sinustoner her, både fra PC (Audigy2) og surroundforsterker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •