Sinus toner 20 - 20KHz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mmes
    I det programmet det er linket til noen inlegg over så hører jeg lyden opp til 60 000hz. noe som er meget merkelig med høytalere som kun går til 20 000hz og ører som heller ikke skal høre noe serlig mer
    Ja det er nokk noe som er galt hvis du tydelig hører en test tone på 60Khz via høytalerene. Ellers så er det vel ikke uvanlig at høytalere som er angit til å spille til 20khz spiller med høyere frekvenser enn det også, da det vel ikke er vanlig med noe aktiv begrensning av dette i et diskant element eller delefilter, det er vel bare følsomheten som ofte kommer utenfor det angitte +-dB målet som er angitt, og man får etter hvert problemer med at talespolen virker som et filter, og man får såkallte oppbrytinger der selve domen eller membranet ikke følger med lenger og begynner å bevege seg og svinger med forskjellige utslag på forskellige steder på overflaten. Mange forsterkere har vel også begrensninger opp i noe frekvens for å unngå problemer med å gå i selvsving, men de frekvensene er vel til gjengjeld så høye at det ikke er noe praktisk betydning for Audio signalene.

Et annet problem med frekvenser over 20khz at ikke en normal frisk hørselen får med seg slike høyfrekvente lyder direkte, men innenfor hifi verdenen er det vel også ting som tyder på at man kan savne noe i lydgjenngivingen hvis man ikke har noen frekvenser over det direkt hørbare, noe som muligens kommer av interferens mønstere ved refleksjoner og frekvensenes harmoniske undertoner osv. Dette er vel også litt av grunnen til at man har prøvd mer høyopløslige digitale standarder enn Audio CDen sin opprinnelige 20kHz grense, men det er vel en annen diskusjon.

Er forresten 68 modell, og hører frekvenser opp i et sted mellom 18-19KHz før det blir stille.

Edit:
    Sjekket den 40khz fila i Sound Forge, og det kan være pga de regelmessig forskjellene i amplitudene som gjør at man kan høre dette signalet som en mye lavere frekvens enn frekvensen eller skulle tilsi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk plutserlig lyd i svs'n ved 416.127.661,37 Hz virka ikke helt stabl på de høye frekvensene

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg genererte en drøss meg wav filer med nevnte program som jeg igjen brant på en CD.

Dette fungerer perfekt og jeg har ikke funnet noe unormalt ved noen av frekvensene opp til 21K. Om det er noe merkelig på sinnsykt høye frekvenser bryr jeg meg ikke om. Forresten så fjerner programmet en null når du kommer opp på over 20K ett sted. Det er derfor dere tror dere hører lyder på 60K, det er egentlig 6K.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte selv litt på hvor nøyaktig programmet var.

Og jeg har tatt en litt uhøytidlig test med en gitar-tuner (tror jeg det heter). Og der nailer NCH programmet ivertfall 400 (440) Hz akkuratt. Nå var det en stund siden, og nøyaktigheten på måleren kan diskuteres, men ved å endre hertzen opp og ned ett hakk fikk jeg utslag. Når jeg doblet dette tallet som var 400 eller 440 (kammertonen A?) så fikk jeg også grønt lys så lenge jeg ikke droppet eller la til en svigning. Jeg kunne doble 3-4 ganger. Etter dette fikk jeg ikke noe respons fra tuneren. Og utifra det tror jeg programmet treffer rimelig bra, på relevante toner ivertfall.

Kunne også vert interessant å sjekket utsignalet i et oscilloscop.

Husker ikke fabrikat men det var en tingest som lignet på dette jeg brukte:

skal ta meg en ekspidisjon opp på loftet å lete litt etter den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette programmet var artig...

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult program, mye bedre enn det jeg hadde fra før. Men hvorfor i all verden demper det systemvolumet når jeg trykker play? Hehe, Boten Anna var jo SYKT dårlig, men det var jo bass i den... Skjekk ut Kraftwerk med Elektro Kardiogramm.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •