Lydsignatur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Lydsignatur

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydsignatur

Har i dag følgende anlegg:
    DVD/CD: Primare V25
    Reciever: Denon AVR-2803
    Effekt: Audio Analogue Donizetti x2
    Ht: Krix Symphonix i front, Krix KDX-C center, og Krix Equinox bak.
    Sub: SVS PB10
    Kabler: Balck Magic signal, og Slik Speak til HT.

Er stort sett fornøyd med lyden i anlegget mitt, men har etterhvert kommet fram til at jeg vil ha en noe fetere lydsignatur i oppsettet mitt. Og her kommer da det store spørsmålet, hvilke komponenter har mest å si for lydsignaturen? Tenker da først og fremst på elektronikk. Hvilke komponenter bør jeg skifte ut for å få en litt fetere lyd. Har nemlig en liten fornemmelse om at det bor mer i høyttalerene enn deg jeg klarer å hente ut med dagens utstyr. På forhånd takk for all hjelp.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilden kanskje? En cd-spiller med rør ut utgangen er kanskje ikke et dumt tips.

Har du prøvd med noe annet som pre? Har selv erfart at forskjellige pre kan utgjøre STORE forskjeller.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått prøvd noe annet som pre nei, må ha en reciever som pre da jeg ikke har effektforterker til noe annet enn frontene. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å skifte reciever med det første, da jeg tenker å vente på hva som skjer med HD-lydsignaler.

Har du noen konkrete modeller å komme med når det gjelder CD med rør med litt feit lyd så hadde jeg satt stor pris på det. Gjerne så billig som mulig

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har jo denne, men billig er den ikke. koster rundt 10000kr. men skal visst være en knall spiller.Har hørt den en gang, men ikke lenge nok til å danne meg et bilde av den.
    vincent cds6:
    http://www.emtech.no/produktbilder/cds6_sm.JPG

eller denne som er endel rimeligere.
    Shanling CD-S100MKII:
    http://www.emtech.no/produktbilder/shanling_cda10t.jpg

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Kilden kanskje? En cd-spiller med rør ut utgangen er kanskje ikke et dumt tips.

Har du prøvd med noe annet som pre? Har selv erfart at forskjellige pre kan utgjøre STORE forskjeller.
    Enig, pre-ampen har ofte mye å si for lyden.
    Men både kilde og effektforsterker kan påvirke lyden like mye.

Personlig syns jeg krix fortjener noe bedre enn denon ;-)

A

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener det ja are_e. Skal ikke se bort i fra at du har 100% rett i det. Målet på sikt er vel å oppgradere med tre nye effekttrinn, samt en prosessor. Men nå har jeg nylig kjøpt ny leilighet, så jeg sitter med lån opp forbi ørene. Men hvis noen skulle anbefalt en prosessor eller reciever med fet lydsignatur til en normal pris (rundt 10k), hva ville det ha blitt?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Du mener det ja are_e. Skal ikke se bort i fra at du har 100% rett i det. Målet på sikt er vel å oppgradere med tre nye effekttrinn, samt en prosessor. Men nå har jeg nylig kjøpt ny leilighet, så jeg sitter med lån opp forbi ørene. Men hvis noen skulle anbefalt en prosessor eller reciever med fet lydsignatur til en normal pris (rundt 10k), hva ville det ha blitt?
    Nå er det først og fremst effektforsterkerne til denon som har skremt meg vekk fra dette merket for all fremtid. Denon får mye skryt for preamp seksjonen i recieverene sine; og det kan jo ikke være helt uten grunn? * :razz:

Jeg har ikke fett med penger selv, har effektforsterkere og bruker en gammel proton prosessor, denne er enkel og har god lyd men er litt plaget av høy egenlyd (susing) som igjen er løst ved å stille gain på effektforsterkerne ned ;-)
    Det er så usannsynlig dyrt med prosessorer at jeg ender nok opp med å bruke en reciever som prosessor.
    Har også en eldre sony ES prosessor, denne har meget bra lyd men kun digitale innganger og er derfor ikke ibruk for tiden.

Jeg kunne godt tenkt meg en outlaw prosessor, koster drøye 10k fra usa, denne har balanserte utganger på alle kanaler. Men jeg har ikke hørt den så det er litt skummelt å kjøpe uhørt.

Jeg kommer nok til å sitte på det berømte gjerdet helt til jeg har nok penger til å kjøpe en brukt prosessor, greit nok at de er litt akterutseilt når det gjelder romkorreksjon og annet tull jeg ikke er interessert i, det viktigste er at den er bygd opp med kvalitetskomponenter. Og stereo lyd er like viktig som surround for meg, hvis ikke viktigere

A

*edit: men det kan godt tenkes at recieveren din gjør lydsignaturen i anlegget mindre fet. Denon forsterkerne jeg hadde var "anti-fete" for å si det veldig forsiktig..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kjennskap til MingDa MC-7R? Og hva denne vil kunne gjøre for lyden i anlegget mitt? Kom over en slik til salgs på hifisentralen:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1144307720

Vil dette være et godt kjøp? Litt usikker på hvordan jeg praktisk skal løse dette hvis jeg skal kunne bruke anlegget til både musikk og film. Blir litt slitsomt og måtte bytte plass på signalkablene fra pre til effekt hver gang jeg bytter mellom film og musikk. Men det finnes sikkert en smart løsning der ute.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver du ønsker en litt fetere signatur, du har vel jobbet med høyttaler plaseringen ?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så liten plass at det ikke er så mye å jobbe med, har prøvd med forskjellige avstander til bakvegg, men sideveis er det ikke noe å gå på. Følger også med portplugg til disse høyttalerne, har eksperimentert litt med det også. Men nå har jeg kjøpt meg ny leilighet med større plass, så jeg kan jo håpe på en "åpenbaring" når jeg kommer meg på plass der. Men få ting i livet er gratis....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde du vente og høre hvordan det blir når du får installert deg i ny leilighet.

Gratulerer forresten!
    Alltid spennende å flytte/lytte til en ny leilighet.. Jeg er godt vant til trang plass :neutral:
    Hvor mye plass har du å gå på nå som du ikke er så fornøyd?
    Tror kanskje Symphonix har godt av å ha litt plass, spesielt bakover siden porten er på baksiden.

A

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preampen du refererer til er min og den gir en fet lyd - absolutt.
    Når du skriver at du ønsker litt fetere lyd så har jeg erfart at Patos Lyric 402 mkII er fet og rund i lyden. Veldig behagelig og musikalsk lyd på disse ! Men rommet bør være på 15-18 m2 eller mer for at disse ikke skal bli for mye av det gode...

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •