10m HDMI kabel. Dyr vs. billig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10m HDMI kabel. Dyr vs. billig?

Skal legge en 10 meters kabel fra racket til plasmaen.
    Her hadde jeg tenkt en HDMI. Hva er egentlig forskjellen på en billig og dyr HDMI? Skal den ikke kun transportere et digitalt signal? Enten så kommer det frem eller så kommer det ikke???? Eller tar jeg feil?
    Noen som har forslag til billige HDMI? (billig og BRA!)

Ellers vurderer jeg DVI kabel i stedet også.... Hva er fordelen med digital lyd frem til TV'en? Jeg har allerede analog lyd frem til TV'en og da er det kanskje ikke nødvendig med HDMI, eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra er blant de som leverer de billigste HDMI-kablene. De er også en av totalt to produsenter som har godkjente HDMI-kabler for så lange strekk.
    Det er også sant som du skriver at så lenge du får sync via kabelen så vil signalet være like bra som fra en annen (og mye dyrere) kabel. I noen tilfeller har jeg opplev at en kabel ligger i grenseland hva angår lengde, med det resultat at det har vært synlig digitalstøy i bildet (likt det en får når parabolen ikke er justert korrekt). Kjøper du en kabel som gir et slikt resultat kan du jo bare bytte den.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I noen tilfeller har jeg opplev at en kabel ligger i grenseland hva angår lengde, med det resultat at det har vært synlig digitalstøy i bildet (likt det en får når parabolen ikke er justert korrekt). Kjøper du en kabel som gir et slikt resultat kan du jo bare bytte den.
    ja, eneste problem er at jeg kommer til å legge denne kabelen i veggen før jeg fr testet den og uten mulighet til å bytte den ut. Har nemlig tenkt å frese ut spor å legge den i før jeg sparkler igjen....

Newcomer loggon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iflg. what hifi (kjøpt på Narvesen) så får wireworld chroma 5 , hdmi/hdmi, hdmi/dvi 5 av 5 stjerner profigold får kunn 3 av 5, tydelig forskjell wireworld sine aller dyreste får ikke like god karakter da wireworld chroma 5 gir mest for pengene. Til de som sier det er ett fett! dyreste kablene bruker da offte sølv/gull tråder så da vil jeg tro man får max utbytte.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billedmessig så er det ingen forskjell på wireworld, supra, QED, monster og bettercables. Ihvertfall ikke på ti meters strekk. Monstercable og bettercables pluggene sitter dog litt bedre enn wireworld, supra og QED(mindre slark) Venter fortsatt på Siltech sin HDMI kabel (2 meter) denne koster jo usakelig mye penger, men jeg må bare prøve

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

max lengde?

har lest at noen mener at det ikke nytter med HDMI strekk på lenger enn 10 meter? Stemmer dette? Har sett HDMI kabler til salgs på opptil 20 meter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra og en annen produsent er de eneste som har godkjente kabler opp til 15 meter, og de ville ikke vært godkjent om de ikke fungerte. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da ha mulighet til å teste den før du legger den i veggen? bare å plugge den i utstyret vel?

Funker den da, så funker den jo like godt når du har lagt den i veggen skulle man tro....

Eller mangler du noe utstyr kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10m hdmi-dvi kabel til 999,- virket ikke...

Jeg kjøpte en HDMI->DVI kabel på ekspert (husker ikke merket) på 10m som jeg skulle ha mellom PC og projektor. Bildet ble ikke bra i det hele tatt og jeg byttet til en 10m VGA kabel til 300 å fikk et kanon bilde...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Du må da ha mulighet til å teste den før du legger den i veggen? bare å plugge den i utstyret vel?

Funker den da, så funker den jo like godt når du har lagt den i veggen skulle man tro....

Eller mangler du noe utstyr kanskje?
    :???: Helt riktig....
    Har ikke flatskjermen ennå...... Men den kommer.. Driver å bygger hus, og lyd og bilde er ikke hovedprioriteringene om dagen. Blir sikkert skutt når man sier slikt her, men....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borgena
    Jeg kjøpte en HDMI->DVI kabel på ekspert (husker ikke merket) på 10m som jeg skulle ha mellom PC og projektor. Bildet ble ikke bra i det hele tatt og jeg byttet til en 10m VGA kabel til 300 å fikk et kanon bilde...
    Fant du ut hvorfor? Dårlig kabel eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Supra og en annen produsent er de eneste som har godkjente kabler opp til 15 meter, og de ville ikke vært godkjent om de ikke fungerte. :wink:
    Godkjent av hvem? Er det en slags sertifisering sånn som THX (som man må betale for....).
    Vurderer å kjøpe en 10-12 meter HDMI på ebay til 3-400 kroner, men burde kanskje revurdere dette da....? Eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godkjent av samme mennesker som står bak HDMI standarden selvsagt, hvem andre skulle ha noe med dette å gjøre?
    Her er firmanavn og adresse om det skulle være av interesse:
    HDMI Licensing, LLC
    1060 E. Arques Avenue, Suite 100
    Sunnyvale, CA 94085
    USA
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 10 m Hdmi kabel av den litt rimelige sorten (kostet ca 1000 kr).
    Har fått litt problemer med bildet fra Dv-989 til Tx200 på denne, særlig med 720p signal. Bildet er stort sett svært skarpt og fint, men ved raske panoreringer samtidig som bildene har mye informasjon, blir det en form for støy i bildet. Blir på en måte som ved kraftig mpeg kompresjon, bildet blir fullt av blokker, samt at bildet får noen stygge vertikale streker inniblandt. Som ett slags flicker..
    Problemet er mindre ved 576p signal, men fremdeles ikke helt borte, her fortoner det seg mer som litt hakking og ujevne bevegelser, på samme måte som med en dårlig dvd-spiller.
    Ingen av disse problemene kommer ved progressiv komponent, så jeg regner med at det er hdmi kabelen som er problemet, og ikke spilleren.
    Bildet faller også ut avogtil på Hdmi, for å komme tilbake noen sekunder senere.
    Hadde ingen av disse problemene på TW600 med samme kabel og spiller. Kanskje TX200 er mer kresen på signalene? Noen som har en formening om dette?
    Fant det først ut i helgen da jeg skulle prøve å tweake bildet fra komponent til å bli noe skarpere...
    Har bestillt meg en 8 m Supra kabel for å se om det blir bedre da.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk ved innkjøp av kabel at 1080p veldig raskt vil være "among us", og spesielt viktig er dette hvis en legger kabler i veggen. Jeg for min del vil uten tvil gå for fiberoptisk, der Gefen nå leverer HDMI fiberoptisk til ca. 4000 for 15 meter. Denne takler alle strekk (opp til 100 meter) i full 1080p eller mer uten problemer!

Svært svært få av dagens kabler, selv de mest avanserte, vil klare 1080p over stort mer enn 7-8 meters strekk... Skal en først legge litt penger i kabelen er fiberoptisk en garanti for 100% perfekt overføring i 1080p, noe kobber og selv sølvkabler ikke kan garantere.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Har selv en 10 m Hdmi kabel av den litt rimelige sorten (kostet ca 1000 kr).
    Har fått litt problemer med bildet fra Dv-989 til Tx200 på denne, særlig med 720p signal. Bildet er stort sett svært skarpt og fint, men ved raske panoreringer samtidig som bildene har mye informasjon, blir det en form for støy i bildet. Blir på en måte som ved kraftig mpeg kompresjon, bildet blir fullt av blokker, samt at bildet får noen stygge vertikale streker inniblandt. Som ett slags flicker..
    Problemet er mindre ved 576p signal, men fremdeles ikke helt borte, her fortoner det seg mer som litt hakking og ujevne bevegelser, på samme måte som med en dårlig dvd-spiller.
    Ingen av disse problemene kommer ved progressiv komponent, så jeg regner med at det er hdmi kabelen som er problemet, og ikke spilleren.
    Bildet faller også ut avogtil på Hdmi, for å komme tilbake noen sekunder senere.
    Hadde ingen av disse problemene på TW600 med samme kabel og spiller. Kanskje TX200 er mer kresen på signalene? Noen som har en formening om dette?
    Fant det først ut i helgen da jeg skulle prøve å tweake bildet fra komponent til å bli noe skarpere...
    Har bestillt meg en 8 m Supra kabel for å se om det blir bedre da.

Dette samsvarer også med mine erfaringer, Skal også teste en supra kabel. Men hvordan er bildet nå du kjører med komponent ? Tenker da på skarphet osv. Begynner nesten å tro att hdmi er no pjatt jeg.

Skal i alle fall kjøre en sammenligning dyr kontra billig hdmi. De som sier att har du signal så blir det ikke bedre med en dyr kontra billig.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns bildet generellt er mye bedre med Hdmi kontra komponent så lenge artefaktene uteblir. Får ikke samme skarphet med komponent overføring. Dette kan kanskje, som Gorm har påpekt i en annen tråd, ha sammenheng med at komponentkabelen min ikke er av god nok kvalitet. Det er snakk om en 10 m supra komponent. Har stillt på skarphet og detaljer både på spilleren og projektor, men da fremheves også bildestøy på en helt annen måte enn ved Hdmi.

Tror nok forskjellene mellom kablene er større enn bilde \ ikke bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Husk ved innkjøp av kabel at 1080p veldig raskt vil være "among us", og spesielt viktig er dette hvis en legger kabler i veggen. Jeg for min del vil uten tvil gå for fiberoptisk, der Gefen nå leverer HDMI fiberoptisk til ca. 4000 for 15 meter. Denne takler alle strekk (opp til 100 meter) i full 1080p eller mer uten problemer!

Svært svært få av dagens kabler, selv de mest avanserte, vil klare 1080p over stort mer enn 7-8 meters strekk... Skal en først legge litt penger i kabelen er fiberoptisk en garanti for 100% perfekt overføring i 1080p, noe kobber og selv sølvkabler ikke kan garantere.
    1. Har du en link til denne optiske kabelen?

2. Går det an å tenke fremtidsrettet, og legge en enkel fiberoptisk kabel i veggen, og senere kople på en slags konverteringsboks i hver ende senere ved behov?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her har du linken til Gefen Extreme serien: http://www.gefen.com/kvm/cables/fiberextreme.jsp.

Du kan jo koble til en switch i hver ende da, vet ikke om det var det du tenkte?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en 15m hdmi kabel fra Sverige for 850 NOK.
    Antar at en av Sveriges største på AV snakker sant når de skriver:
    "Äntligen finns det en prisvärd kabel som utan problem klarar både 720p och 1080i upp till 15 meter (vi har själva testat).

Kabeln är trippelskärmad och de som är längre än 5 meter har lite grövre kablar och kontakter."

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=113380

Men selv har jeg ikke fått rotet meg til å teste den, selv om jeg har hatt den en stund ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •