Trenger hjelp til å "åpne" lyden litt!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å "åpne" lyden litt!!

Hei folkens,

Håper på noen gode, kvalifiserte råd.

Anlegget mitt til musikk består foreløpig av M-audio audiophile 2496 lydkort / HK DVD25 som kilder, Yamaha RXV2500 som forforsterker, Rotel RB-1090 effekt og Vienna Acoustics Strauss høyttalere.

Høyttalerne har så mange gode egenskaper at de beholder jeg lenge.

Det jeg kunne tenke meg å endre litt på, er lydbildet oppover i frekvensområdet. Stemmer er flotte på rolig musikk der stemme er i fokus, men på litt kompleks musikk (rock, prog osv) blir stemmer innestengt og litt tilbaketrukket. Gitarer er veldig bra, både akk og fuzz. Høyttalerne er nok av den litt mørke, "rolige" typen. Litt booming opplever jeg også på noen plater og litt "rot" i toppen, men rommet mitt er altfor lite og er temmelig "hardt".
    Innspillinger som låter bedre enn noensinne er faktisk de eldste litt tynne og lyse.

Håpet er å kunne "vri" lyden mot det litt "åpnere" og lysere uten å miste slam og bunndrag. Har eksperimentert litt med EQ i PCen og det å dra litt opp på de 2 nest øverste bådene gir noe av det jeg mener.

Er det noen som har erfaring med de andre komponentene og vet om de også heller mot "mørk" lyd? Har mistanke om at Rotelen gjør det.

For ordens skyld: Jeg har ikke gullører som hører "masse" forskjell på kabler og signalkilder på det jeg har hørt, så endringen bør være relativt "markant" hvis det er mulig. Kabler er Supra, Monster fra PC og Kimber 8PR.

Legger ikke opp til høyttalerdiskusjon her (Klipsch, CV osv.)

Hilsen Cav

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke helt med på hvordan du har det, men, ikke undervurder signalkabler, og ikke undervurder at alle cd´er har forskjellig lyd så 100 % fornøyd blir man vel aldrig..
    Høyttaler plasering er enormt viktigt, her ligger stort forbedrings potensiale, men denne delen har du sikkert eksperimentert med.
    Jeg er ikke så glad for Supra sine signalkabler, men kanskje det bare er hos mig det ikke helt funker, jeg har gått over til Black Magic og har sluttet å tenke på kabler.
    Hvis du vil kan du låne en BM Intro av mig og se om der er en endring til det du søker hos dig....
    Bruker du H/K med analoge kabler ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •