Dual mono forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dual mono forsterker

Dual mono forsterker, hva er det?
    Jeg skjønner hva "mono", "dual", eller "monoblokk" betyr men skjønner ikke hvorfor noen forsterkere har mulighet for dual mono. Hva brukes det til?
    takker på forhånd

..beklager hvis jeg ikke har søkt forumet bra nok for å få en forklaring på det :?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dual Mono betyr rett og slett att forsterkeren består av 2 separerte forsterkere, ofte også med hver sin strømforsyning.
    Skal i utgangspunktet bestå av 2 monoblokker i samme chassis, for å si det enkelt :-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at man ser på total uavhengighet mellom de to kanalene som et kvalitetstegn som man etterstreber i størst mulig grad, også i et kabinett der det sitter 2 forsterkerkanaler. Man bruker med andre ord forsterkeren på samme måte som en stereoforsterker, og det er også en stereoforsterker. Det finnes heller ingen definisjon på hva dual mono egentlig er. Egentlig skulle jo ideelt sett dual mono være to monoblokker, men det man vel hevder ved å bruke betegnelsen er at man har bygget forstererken noe mer forseggjort enn man kunne, men at det fortsatt er et stereotrinn og ikke monoblokker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar. Skjønner hva dere mener.
    Jeg legger inn et bildet av kontrolpanelet back på en forsterker jeg har (Bose Amplus 100). Her ser dere at det er muligheter for 2kanaler, dual mono og mono. Jeg har aldri brukt noe annen enn 2kanaler for både "input mode" og "power amplifier mode" og da kobler jeg den ene høyttaleren på zone 1 og den andre på zone 2.
    Har en brukermanual med mange skjemaer for både dualmono og mono input oppsett men må innrømme at jeg ikke skjønner mye av det :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg googlet "dual mono" +bose og sitter vel igjen med en oppfatning av at det betyr at systemet ditt sender ut identiske signaler i 2 kanaler.

Og vil tro "dual mono" i Bose sammenheng regnes mer som en "modus" enn en betegnelse på konstruksjon.

eller som Bose selv skriver det, 1 source/2 zones.

ref. http://www.bose.com/pdf/pro/tech_dat...amplus_100.pdf

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound HCA 3500 A er et eksempel på egte dual mono.

Ja, det må betyde at den legger stereo signalet sammen til mono for bruk av én av høyttalerne i et annet rom...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •