musikk låter bedre på radio enn i dvd spilleren. why?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

musikk låter bedre på radio enn i dvd spilleren. why?

hei, har et lite prob her.

har nad t537v2 reciver og dali concept 6 fronter.
    men uansett åsse musikk jeg hører på så låter det mer detaljert, fyldigere, mer trøkk osv på radioen enn i dvd spilleren.

kan det ha noe med at jeg bruker en datamaskin som avspillingskilde? har også prøvd i playstation 2 men der ble lyden enda dårligere.

tror dere det ville hjulpet om jeg hadde kjøpt en ordentlig dvd spiller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk digitalutgangen f.eks.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datamaskinen kan i de fleste tilfeller ikke sammenlignes med en sikkerlig DVD spiller. Hverken på lyd eller billedside.

Jeg har akkurat investert i en ganske god dvd-spiller selv og det var myyye bedre lyd i den enn min gamle jvc eisa-vinner, som jeg kjøpte for tre-fire år tilbake. Plutselig hørtes det ut som høytalerne mine ble mye større enn de tidligere hadde vært! Lyden ble rett og slett mye bedre. Det er utrolig hvor mye signalkilden har å si på lydkvaliteten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker digital utgangen.

men kjøper vel en dvd spiller om en stund

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig satt opp pc, eller også kalt HTPC har veldig godt bilde og lyd for prisen.. Skal godt opp i pris for dv spillere for og utkonkurere en skikkelig HTPC

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en dataCD-spiller som drivverk og en ekstren DAC, kan det spille meget bra.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først ogfremst. ute på tynn is her.men..

Har noe av den samme opplevelsen med anlegget i bilen min. Bra lyd på radio og på mp3. Ikke så bra lyd på cd. det jeg har spekulert meg frem til er en teori(gudene skal vite om det er hold i dette) om at den komprimerte lyden fra radio og mp3 rett og slett høres bedre ut på anlegg som ikke har så detaljert oppløsning. Dette er kun noe jeg tror.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj

Har noe av den samme opplevelsen med anlegget i bilen min. Bra lyd på radio og på mp3. Ikke så bra lyd på cd. det jeg har spekulert meg frem til er en teori(gudene skal vite om det er hold i dette) om at den komprimerte lyden fra radio og mp3 rett og slett høres bedre ut på anlegg som ikke har så detaljert oppløsning. Dette er kun noe jeg tror.
    Litt enig med deg der.
    Er slik i hjemmehifi sammenheng og, om man kjører på med hi end utstyr på
    low end høytalere kan lyden rett og slett blir verre en om man hadde hatt low end/mid end utstyr. rett og slett fordi man da virkelig hører "feilene" som høytaleren har og derfor prisen og plasseringen i low end...

at man kan merke det samme med å kjøre på med bra kilde og dårlig kilde støtter jeg deg på...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva en en dac da?

har ikke htpc, bare vanlig pc koblet til tv'n.
    skal jeg ramse opp specs? er ihvertfall en NEC dvd-rom.

men anlegget er jo såpass dyrt at det skla ikke låte bedre på mp3. og det gjør det ikke heller, cd låter bedre enn mp3, men radio låter best. det tror jeg kanskje er fordi lyden kommer fra en annen kilde.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hva en en dac da?

har ikke htpc, bare vanlig pc koblet til tv'n.
    skal jeg ramse opp specs? er ihvertfall en NEC dvd-rom.

men anlegget er jo såpass dyrt at det skla ikke låte bedre på mp3. og det gjør det ikke heller, cd låter bedre enn mp3, men radio låter best. det tror jeg kanskje er fordi lyden kommer fra en annen kilde.

DAC er Digital til Analog Converter. den delen som omkoder fra digitalt til analogt. denne er integrert i det meste av utstyr som kommer på markedet. men for spes. int. bruker man feks. ett cd drivverk sammen med en god DAC. Fin måte å bruke de siste pengene på når alt annet utstyr er på plass :-) skulle gjerne hatt det selv!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke uvanligt å synes radioen er bedre, denne har kanskje en lyd der passer dig bedre, mere forvrenging, fyldigere lyd osv., men at det ikke er "korrekt" lyd er sant, bare synn man synes lyden er god jo.
    Min Tandberg spiller også radio så det griner, med god bass, skikkelig perspektiv og masse detaljer, men er det korrekt ? Hvem vet....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj

FM-signalet har høyere oppløsning enn DAB-signalet. Pga at FM-båndet sender signaler ukomprimert. Kjøp en god tuner og du vil finne det ut. Iallefall klassisk sendingene på NRK1 bruker å ha enormt bra lyd. Men, tror det har litt med at NRK har mye bra avspilningsutstyr. Både MP3 og DAB signalet er komprimert i forhold til det man får på CD. Ett godt anlegg har bedre signal vei og gjengivelse enn ett dårlig, så feilene til Mp3 vil komme lettere frem der..
    Prøvd det selv... Har en M:robe som skal ha meget godt lydkvalitet (for mp3) men det hørtes elendig ut på anlegget mitt:-(.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel det gamle ordtaket om at kilden er det viktigste som gjelder, jeg vil anta og håpe at radiostasjonene ikke spiller av cd'er med playstation.

Ellers så må jeg legge til at både MP3, DAB og CD signalet er komprimert i forhold til det man får på vinyl. Analog opptak av lyd har "uendelig" oppløsning og er ekte, du sitter faktisk å hører på det som engang skjedde og ikke at et datachip lager pipelyder som til forveksling ligner.

I mine øyne så tilsvarer digital behandling av musikk at man tar en nydelig mør biff og kverner den til karbonadedeig. Like mye næringstoffer og kalorier, men ingenting å glede seg til!

Beklager avsporing, men mitt tips er at du skaffer deg best mulig kilde, dersom du vil rett til topps,- gå for platespiller med en gang! Dersom du ønsker å ha bedre lyd en radioen skaff deg en mye bedre cd-spiller enn det du har i dag.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok tusen takk for svar

men siden jeg har nad reciver fra før, burde jeg kjøpe meg en nad dvd spiller også da?

elller holder det emd en dvd spiller fra elkjøp ti rundt 1000kr for å få bedre lyd enn i pc'n/playstion maskinen?

men tenkte litt på denne:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iller_Graa.htm

eller rimligere:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...D-spiller.htm#

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og til det med htpc.

pc'n min består generelt av bra kompontenter, takler alt som er på markedet nå. betalte ganske mye når jeg satte den sammen.

men hvis jeg hadde instalert media center så hadde jeg jo hatt en htpc. men lyden ville vel ikke blitt noen bedre av den grunn. så har egentlig liten tro på at en htpc er noe bedre enn en dvd spiller.

eller?

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En htpc er en hvilken som helst pc som er oppkoblet i stua, og en pc kan gjengi cd-lyd med like høy troverdighet som en dyr cd-spiller gjør. Ta en titt på driverne til lydkortet ditt. Undersøk hvilke muligheter du har for justering av lyden i programvaren. Det som gjør Pc som lydformidler unikt er alle justeringsmulighetene, det krever dog litt tweaking for å bli fornøyd med lyden fra en pc.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å installere media-center på den vil ikke gjøre maskinen til en bedre dvd spiller nødvendigvis, men om du installerer riktig programvare i forhold til maskinvaren, setter opp riktig med tanke på filter, og etterprosseserer bildet, så vil pc'en kunne gi et veldig bra bilde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har masser av filter og muligheter for endring av lyd og bilde. har også sånn noenlunde greie på innstillinger å sånn.

men er egentlig mest fornøyd med det på "normale innstillinger" altså ale equalisere av og
    alt på "normal"

men takk for hjelpa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •