Villedende fra Komplett.no?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Villedende fra Komplett.no?

Vil nødig gå inn på en kabeldiskusjon her, men.

Komplett sier i dene linken:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122703

THX I-100 DCX er Monsters THX godkjente coaxiale digitalkabel. Sann 75 Ohms impedanse, og jitterfri signaloverføring. Man er enten nødt til å ha denne, eller en fiberoptisk digital kabel for å få fullt utbytte av Dolby Digital og DTS. Uten en digital kabel får man kun Dolby Prologic gjengivelse og går glipp av mange detaljer og spektakulære lydeffekter.

Får man liksom ikke 5.1DD of DTS ved å bruke bare den sorte eller den røde i f.eks. denne?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105800

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få DD 5.1 med phonokabler men det forutsetter bruk av 6ch direct inngang på recieveren hvis man har dette. DTS krever Optisk/Coax kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Vil nødig gå inn på en kabeldiskusjon her, men.

Komplett sier i dene linken:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122703

THX I-100 DCX er Monsters THX godkjente coaxiale digitalkabel. Sann 75 Ohms impedanse, og jitterfri signaloverføring. Man er enten nødt til å ha denne, eller en fiberoptisk digital kabel for å få fullt utbytte av Dolby Digital og DTS. Uten en digital kabel får man kun Dolby Prologic gjengivelse og går glipp av mange detaljer og spektakulære lydeffekter.

Får man liksom ikke 5.1DD of DTS ved å bruke bare den sorte eller den røde i f.eks. denne?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105800
    tror trådstarter mente at man kan bruke en phonokabel som digital coax kabel. noe man kan, dette går helt greit med mindre man har porselensører (er iallefall min erfaring)

videre tror jeg komplett.no mener at hvis man ikke overfører lyden digitalt, men i stereo ender man opp med pro logic. noe som også stemmer. men en merkelig annonsetekst var det.

imidlertid ser jeg ikke problemet, dere vet jo hvor landet ligger.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å forsikre meg om jeg forstår rett.

Så en vanlig phonokabel fra digitalutgangen SPDIF på en DVD-spiller tilkoblet digitalinngangen SPDIF vil ikke klare pg overføre DTS, men DD?

I så fall. Hvorfor ikke?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ikke overført DTS via vanlige, analoge signalkabler fra 5.1-utgangen på DVD-spilleren nå da? Har da bestandig innbilt meg at det skulle gå an ?? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo.

en koaksial digitalkabel for spdif (sony-phillips digital interface) (pluggen/kontakten ser for øvrig akkurat ut som phono/rca) er ikke noe magi. Det eneste jeg veit er at digitalkabler er spesifisert til å ha 75 ohms impedans, mens vanlige rca kabler ikke er spesifiserte.

digitalt er null og en, enten får du signal eller så får du ikke, og får du er du i stand til å overføre alt. spørsmålet er om mottakeren (DA, reciever, forforsterker eller prosessor) er i stand til å "tolke" det digitale "språket" som overføres, være seg DD DTS PCM eller andre standarder. klarere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Får man ikke overført DTS via vanlige, analoge signalkabler fra 5.1-utgangen på DVD-spilleren nå da? Har da bestandig innbilt meg at det skulle gå an ?? :?
    var litt kjapp der. 6ch discrete -analoge- rca forbindelser kan seff overføre et hvilket som helst 6 kanals signal. spørsmålet er om kilden (t.d. dvd-spilleren) har DA konverter som forvandler det opprinnelige signalet fra digitalt til analogt.

DTS DD og PCM er bare forskjellige måter å kode et digitalt signal på. Hver har forskjellige egenskaper. PCM er vel vanligvis bare stereo (?) mens DD og DTS er 5.1 eller mer.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet å bruke en vanlig phono/RCA som digitalkabel og det fungerte IKKE, verken for stereo signal eller 5.1. Men med en optisk digitalkabel eller 75ohms digitalkabel fungerer det utmerket.

Seks kanals ut/innganger bruker jo selvfølgelig vanlige phonokabler siden det er analog signal som sendes her.

Jeg skjønner ikke helt problemet her. Jeg syns teksten til komplett er helt på sin plass ;-)

A

edit: når jeg sier at det ikke virket med vanlig phonokabel så mener jeg ikke fordi det ble dårlig lyd, men fordi det ble ingen lyd. Har ikke hørt forskjell på digitalkabler noen gang, enten så er signalet der eller så er det ikke der :-P
    Høre forskjell på DA-konvertere derimot, det er ikke noe problem..

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si at jeg kar brukt vanlig RAC phono kabel til overføring av digital lyd fra DVD til receiver. Den gangen var det ikke noe problem.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt en 10m rca "lakris-snøre" som spif/coax fra htpc til receiver i mange å med perfekt resultat.

Har nå oppgradert til en skjermet coax av god kvalitet - men uten noe bedre resultat. Vel den ser jo bedre ut da hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Vil bare si at jeg kar brukt vanlig RAC phono kabel til overføring av digital lyd fra DVD til receiver. Den gangen var det ikke noe problem.
    Mulig det er forskjell på dvd-spillere og surround dekodere på dette punktet, surround prosessoren min er ikke kompatibel med panasonic dvd spilleren jeg hadde når jeg kjøpte den, fikk dolby digital 1 av 20 ganger når jeg starta en film.

Men det var en drittspiller, og den ble gitt bort så fort jeg hadde fått en ny :grin:

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •