Forskjellen på PA og vanlig Hifi ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Forskjellen på PA og vanlig Hifi ??

har lurt litt på dette: Hva er forskjellen på en PA forsterker og en Stereo/surround forsterker ? det virker jo som du får mye mere "krefter" fra en PA forsterker enn en stereo/surround i forhold til pris.
    f.eks. fant en PA forsterker til 4500 kr 600 w @ 4 ohm. mens visst du ser på en surround forsterker til 6000 kr så er den 150 w. greit at det er 6 kanaler osv. men PA forsterkeren er jo MYE kraftigere.

har hørt litt rykter om at PA har litt "dårligere" lyd ? åssen da ? :-?

F.eks visst du har to CV 15" ville du da brukt en surround forsterker på 150 w eller en PA forsterker på 600 w til å drive disse ?
    pluss at PA forsterkeren er jo mye billigere i tillegg ! :-)

Takker for svar ;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "visst" det var ville jeg velge ikke å sammenlikne en surround forsterker med en 2 kanals PA. Du kan jo kjøbe en surround og da bruke PA forsterkeren til å drive fronterne.
    Om det er verdt det bestemmer kun du, jeg vet ikke hvad du er etter, men det virker som om du bare er interessert i watt, ikke lydkvalitet.
    Man får hvad man betaler for, eller har verden plutselig endret sig ? Målinger er ikke alt, samme som hestekrefter ikke er det heller....., beklager, PA siger mig ingenting overhodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA som såvidt jeg vet står for proffesional audio er rettet mot konsert/show bruk. Produktene er mer solide fordi de ofte blir fraktet mye rundt samt at de leverer høy effekt for å drive svære høytalere.

Er du ute etter en forsterker til CV utstyret ditt er PA et veldig bra valg. For å si det enkelt CV er party og PA er party.

Å si at du får mer watt for pengene blir vel litt missvisende, det blir som å gå inn til netthandelen og kjøpe PA forsterker på 2x10000watt til 5,000,- og tro den spiller fletta av en 2x2000W Outline til 30.000 o.l.

Mange vil nok oppleve en slags støy på lyden hvis de plugger en kraftig pa forsterker til litt finere stue utstyr sitt. Men dynamikk og trøkk som de aldri før har opplevd

Angående surround forsteker vs PA snakker du vel om en reciver som er stappfull av elektronikk og utganger du ikke finner i en PA stereo forsterker.

PA er muskler, type Haralds gym 300kg benkpress og høytblodtrykk
    Stereo er spreke damer på S.A.T.S, pent å se, høre og ta på

PA er en 12 liters V12 med 1000hk og drift på bakhjula, hifi er en Porsche med EPS, DPS, FPS, ABS, SBA, ASA, DCE, ACE, DLE, GFD....

mer dårlig eksempler klarer jeg ikke finne... .p

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel... det jeg tenker på her er: visst du vil ha TRØKK, så trenger du vel en KRAFTIG forsterker for at høyttalerene skal yte bra?? det er ivertfall min teori. det er derfor jeg spør om en hjemmekinoforsterker på 150 w "trøkker" like bra som en PA forsterker på 600 w med ett par stykker CV CLSC-15 ? :wink: :neutral:

Edit: med trøkk mener jeg ikke at bassen bare durer på som bare F*** og at du ikke hører noe diskant eller noe:razz: :wink: men det trenger ikke vere PERFEKT lydkvalitet, det er ikke det jeg er ute etter

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii
    vel... det jeg tenker på her er: visst du vil ha TRØKK, så trenger du vel en KRAFTIG forsterker for at høyttalerene skal yte bra?? det er ivertfall min teori. det er derfor jeg spør om en hjemmekinoforsterker på 150 w "trøkker" like bra som en PA forsterker på 600 w med ett par stykker CV CLSC-15 ? :wink: :neutral:
    ja du trenger krefter. Poenget er vel at de 600W div useriøse produsenter opererer med kanskje ikke gir deg noe mer enn enn NAD på 300watt...

skjønner du?

Watt er ikke målt utifra en gitt standard, derfor kan en ikke alltid stole på hva produsentene oppgir.

7x150 yamaha watt til 5000 kroner er langt langt langt unna 7x150 Krell osv. Og for den saksskyld NAD/Rotel(, som forøvrig ikke kan sammenlignes med krell...). Men når du når et visst nivå på utstyret vil forskjellene bli mindre og mindre jo dyrere de blir.

En seriøs PA forsterker på 2x600 W i 4ohm vil gi mye mer trøkk en enn billig 7.1 reicver med 2x150W...

Legg heller ut info om produktene du tenker deg så har noen her kanskje relevant erfaring.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. har lurt LITT på hva jeg skulle se etter... PA? eller stereo ? PA ? eller stereo? har ingen planer om å kjøpe noe i nærmeste fremtid, men har lurt litt.

her er det jeg har sett/lurt på:

Pa forsterker: Zachry XP-1200 ELLER Zachry XP-600 fra ljudia.no

høyttalere: CV CLSC-15 eller Kit GX-15 (byggesett)

tror eg kom fram til pa :razz: :wink: :P

By the way.. nice beskrivelse på foskjellen mellom PA og stereo i det forrige innlegget ditt :-) :wink:

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    PA som såvidt jeg vet står for proffesional audio...
    PA-system: Public Adress system.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 218 funker jo fint på singel 15" da, mange som ikke liker lyden på NAD men.
    Eller QSC (PA)
    Men ikke kjøp høytaler kit fra ljudia, IKKE KJØP!
    Da kan du heller kjøpe et par brukte CV!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. har lurt LITT på hva jeg skulle se etter... PA? eller stereo ? PA ? eller stereo? har ingen planer om å kjøpe noe i nærmeste fremtid, men har lurt litt.

By the way.. nice beskrivelse på foskjellen mellom PA og stereo i det forrige innlegget ditt :-) :wink:

Riktig god fornøyelse da. Husk å regulere volumen ned på effektforsterkeren før du setter igang cd spilleren da....

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ALDRI kjøp GX-15! Dem suger rett og slett. Zachry er heller ikke så godt PA merke...masse watt til en billig pris er ofte ikke kvalitet.

Kjøp deg noen brukte CV'er og brukt PA, hvis du skulle ha PA da (LAB, Crown og Carver er gode merker)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror bare det er sånn headbanging utstyr han er etter, billige watt osv...., skikkelig tøffe greier.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke vere så negativ da niels, kanskje jeg er ute etter litt "billig" trøkk fordi jeg ikke har så mye penger, dessuten er jeg ikke så opptatt av kvalitet, selv om det er herlig å høre på klar fin lyd innmellom også ;-) :-P

er åpen for forslag, takk for råd folks ^^

Edit: hvorfor er Gx-15 så dårlig ?

by the way, har ingenting imot "headbanging" musikk :razz: gøy det

kan dere legge med linker til sidene jeg finner tingene så slipper jeg å lete så mye :P var ikke like lett å finne alt mulig ;-)

Hva med SA2400HD eller SA1400HD på http://www.sound1.no/

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA eller Stereo?

PA forsterkere er så og si bare stereoforsterkere det, HIFI eller PA er det du mener!

En like strømsterk HIFI forsterker koster flesk i forhold til en like kraftig PA forsterker. PA forsterkere er vel ikke så fokusert på lydkvalitet,men heller høy effekt i motsetning til HIFI forsterkere.

Og for all del, kjøp 215 istedenfor Kit15G !
    Kit15G låter fælt og tåler mye mindre, megabillige elementer hele veien.
    Nå er vel ikke 215 sine elementer de dyreste heller, men det låter myye bedre.

PA forsterkere er bra match på CV høytalere, så det er bare og kjøre på det, men husk å kjøp et skikkelig merke med troverdige spesifikasjoner.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke vere så negativ da niels, kanskje jeg er ute etter litt "billig" trøkk fordi jeg ikke har så mye penger, dessuten er jeg ikke så opptatt av kvalitet, selv om det er herlig å høre på klar fin lyd innmellom også ;-) :-P

er åpen for forslag, takk for råd folks ^^

Edit: hvorfor er Gx-15 så dårlig ?

by the way, har ingenting imot "headbanging" musikk :razz: gøy det

kan dere legge med linker til sidene jeg finner tingene så slipper jeg å lete så mye :P var ikke like lett å finne alt mulig ;-)

Hva med SA2400HD eller SA1400HD på http://www.sound1.no/
    Når du sier at du IKKE er opptatt av kvalitet så regner jeg med at det er pen lyd du sikter til, for kvalitet på komponenter & høyttalere er jo viktig

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    PA eller Stereo?

PA forsterkere er så og si bare stereoforsterkere det, HIFI eller PA er det du mener!

En like strømsterk HIFI forsterker koster flesk i forhold til en like kraftig PA forsterker. PA forsterkere er vel ikke så fokusert på lydkvalitet,men heller høy effekt i motsetning til HIFI forsterkere.

Og for all del, kjøp 215 istedenfor Kit15G !
    Kit15G låter fælt og tåler mye mindre, megabillige elementer hele veien.
    Nå er vel ikke 215 sine elementer de dyreste heller, men det låter myye bedre.

PA forsterkere er bra match på CV høytalere, så det er bare og kjøre på det, men husk å kjøp et skikkelig merke med troverdige spesifikasjoner.
    hehe.. ja beklager, mente hifi da ops: ;-)

hva synes du om SA1400HD eller SA2400HD til CV 15" ? er de okey eller ?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Når du sier at du IKKE er opptatt av kvalitet så regner jeg med at det er pen lyd du sikter til, for kvalitet på komponenter & høyttalere er jo viktig
    selfølgelig mener jeg jo PEN lyd når jeg sier kvalitet ;-) det blir jo kvaliteten på lyden det

Edit: link til SLX audio SA2400HD, PA forsterker. http://www.sound1.no/index.html?cont...rodukt_ID=2909

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare føye til her at PA er et gammeldags utrykk. Noe man fort forbinder med høy forvrengning.
    Når man sier PA i dag så mener man ofte SR. SR = Sound Reinforcement.
    Proffe SR oppsett kan spille fantastisk pent

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg må bare føye til her at PA er et gammeldags utrykk. Noe man fort forbinder med høy forvrengning.
    Når man sier PA i dag så mener man ofte SR. SR = Sound Reinforcement.
    Proffe SR oppsett kan spille fantastisk pent
    å? kjekt å vite :smile: blir mer og mer overbevist av PA ! :grin:

men disse Pa forsterkerne SA1400HD [link] eller SA2400HD [link] er de ok til CV 15" eller ? andre forslag ? (med link )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •