Gå fra hifi til hjemmekino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gå fra hifi til hjemmekino.

Hei.

Vil først og fremst tekke for et herlig forum som har hjulpet mye på vei=)

Har nå tenkt å gå over til hjemmekino, og tenker dea på å gjøre noen forandringer. Har nå en Opera Consonace A-120 stereo forsterker og Dali 850 høytalere. Har tenkt å selge forsterkeren og gå over til en Yamaha RX-V4600. Tenker da å beholde 850ne mine og kjøpe 2 bak høytalere og en senter, tror ikke jeg trenger noe sub i første omgang, er god trøkk i 850ne. Noen forslag til bakhøytalere og sub som passer til Yamahaen? Hvordan vil 850ne passe til den? Oppsettet skal stå i stua. Rommet er ca 16kvm, men stua henger litt med i kjøkkenet og, så plusser en på kjøkkenet blir det ca 30kvm.

Noen som kan komme med noe forslag, da jeg ikke har så mye peiling =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Yamaha&surround

Yamaha ser ut til å være inne i en meget god og aktiv periode når det gjelder surr.forsterkere. De fleste tester avslører kanonprodukter i alle prissegment. Når det gjelder RX-V4600, så burde ikke denne ha noen som helst problemer med å drive dine tiltenkte høyttalere. Ideell høyttalermatching (senter+to surroundhøytt.) finner du hos samme produsent, og aller best innen samme serie, selvsagt.

Siden du sikter mot en 7.1-forsterker av et visst kaliber, så vil jeg ABSOLUTT anbefale deg å koble opp et 7.1-system, hvis plassen tillater det. Koster mer, javel, men du vinner svært mye ved et riktig oppsatt og justert system ved filmavspilling, og ikke bare i standard DD/DTS-modus. Det nye PLIIx-systemet gjør også en overbevisende jobb med stereo-signaler i de siste Yamaha-produktene.

Hvis du ikke trenger/vil ha et 7.1-system, og ikke behøver i-link, så hadde jeg personlig gått for den nye RX-V2600 (har HDMI inn/ut), med mulighet for biamping av frontkanalene i et 5.1-system. Vekta er nesten identisk med RX-V4600, og utseendet har nå endelig bedret seg også på den nye serien.
    I tillegg burde det være noen kroner å spare på den "mindre" modellen.

Har selv bl.a. DSP-Z9, og den klarer jo det meste, da.

Med hilsen 777

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Yamaha ser ut til å være inne i en meget god og aktiv periode når det gjelder surr.forsterkere. De fleste tester avslører kanonprodukter i alle prissegment. Når det gjelder RX-V4600, så burde ikke denne ha noen som helst problemer med å drive dine tiltenkte høyttalere. Ideell høyttalermatching (senter+to surroundhøytt.) finner du hos samme produsent, og aller best innen samme serie, selvsagt.

Siden du sikter mot en 7.1-forsterker av et visst kaliber, så vil jeg ABSOLUTT anbefale deg å koble opp et 7.1-system, hvis plassen tillater det. Koster mer, javel, men du vinner svært mye ved et riktig oppsatt og justert system ved filmavspilling, og ikke bare i standard DD/DTS-modus. Det nye PLIIx-systemet gjør også en overbevisende jobb med stereo-signaler i de siste Yamaha-produktene.

Hvis du ikke trenger/vil ha et 7.1-system, og ikke behøver i-link, så hadde jeg personlig gått for den nye RX-V2600 (har HDMI inn/ut), med mulighet for biamping av frontkanalene i et 5.1-system. Vekta er nesten identisk med RX-V4600, og utseendet har nå endelig bedret seg også på den nye serien.
    I tillegg burde det være noen kroner å spare på den "mindre" modellen.

Har selv bl.a. DSP-Z9, og den klarer jo det meste, da.

Med hilsen 777

Hei

Takk for kjapt og utfyllende svar=)

Ja, du sier noe når det gjelder 7.1, det betyr at du har 7 høytalere istedet for 5.1 som har 5? Og i-link brukes til hva? Grunnen til at jeg tenkte jeg skulle gå for rx-v4600 var at jeg får den for 8000kr helt ny. Tipper da at jeg vil få rx-v2600 kr enda billigere. Men vil altså rx-v2600 fungere bedre for meg i 5.1, tviler på at jeg har bruk for/kommer til å bruke 7.1. Som bakhøytalere tenkte jeg litt på B&W DM 602, kanskje de blir litt store til å være bakhøytalere? Så litt på denne senteren, NS-C515( http://www.yamaha-hifi.com/products....vset=&newsset= ) og disse bahøytalerne, NS-M515 ( http://www.yamaha-hifi.com/products....vset=&newsset= ) begge fra yamaha. Tror du dette er noe tess? Takk for alle svar=)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

Vil bare understreke det 777 allerede har sagt, du burde finne bak og senter fra samme produsent og helst i samme serie. Det er svært viktig at senter og fronthøyttalere matcher hverandre godt, noen sier at det ikke er like viktig at bakhøyttalerene matcher like godt men jeg vil si at disse er minst like viktige for at det skal bli overbevisende resultat.
    Men er du den situasjonen at det ikke er laget noe tilhørende senter og/eller bakhøyttalere til dine fronthøyttalere så må man jo gå løs på andre merker. Da gjelder det å få låne demo-eksemplar slik at du er sikker på at du kan leve med resultatet :smile:

Ellers så høres det ut som en god plan, tror du kommer til å bli fornøyd.
    Men du går jo ikke fra hifi til hjemmekino, du utvider hifi'n din til hjemmekino ;-)
    Surround oppsett MÅ ikke gå på bekostning av 2kanals musikkspilling!

A

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Da har jeg kikket enda litt til, og sett litt på Dali Blue C1000LE senterhøytaler og Dali Blue R1000. De ser jo greie ut. Anlegget vil nok bli mye brukt til musikk spilling og, men da bruker jeg jo ikke senter og bakhøytalere og da er det jo flott at Yamahaen takler det også bra. Da er det vel bare å starte å handle inn vist ingen har noe å skyte inn da?

Noen som kan fortelle meg hva i-link er for noe forresten?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du.

Er selv hjemmekinojomfru og kjøpte en Yamahareciever for ikke så lenge siden, og bruker mine gamle Dali 400 til front, Og syns kombinasjonen funker utmerket til musikk. Men, inntil jeg får kjøpt resten av høytalerne jeg trenger/vil ha bruker jeg en gammel Dali "surroundpakke" som jeg ikke vet navnet på, og senteren er alt for liten. Så det første jeg tenkte da jeg så innlegget ditt var: deponer og prøv. En puslete senterhøyt ødelegger gleden.

Jeg har forreten fått en bra deal på en polk hos "lyd og bilde hjørnet" i Torvgata i Oslo som jeg har planer om å prøve, og bytter gjerne erfaringer hvis du har planer om å prøve og feile litt fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei igjen.

Jeg ville bare understreke at det er SVÆRT viktig med en god senterhøyttaler, siden generelt 70-80% av all signalinformasjon i en DVD-film er lokalisert til denne kanalen. Gjerne en høyttaler av en viss størrelse også (altså betydelig større enn en senterhøyttaler i et "ferdigpakkeanlegg".

Hva gjelder i-link så er dette en bransjestandard for overføring av (i hifi-sammenheng) lyd med en digitalkabel. Pluggen er også kjent som bl.a. Firewire el. IEEE 1394. Med denne kabelen kan du overføre 2 el. flerkanalslyd fra fra f.eks. DVD-Audio/SACD eller "ordinær CD-lyd" uten noen flere ledninger inn til en forsterker/prosessor, hvor selve digital - analog omformingen skjer. Det har kommet en del avspillere (les: DVD-spillere) med en slik utgang. Gevinsten er utvilsomt der i form av (langt) færre kabler mellom avsender (spiller) og mottaker (amp). Det ligger også en potensiell gevinst på lydsiden, idet en god del forsterkere etterhvert har fått (tildels langt) bedre DA-omformere enn tilsvarende i avspillingsenheten.

Yamahas i-link er meget god sammenlignet med alle andre. Jeg kjenner ikke til DA-omformerne til RX-V4600, men du kan regne med at de holder en svært høy standard. Denne forsterkeren er den eneste blant surround-amp'ene fra Yamaha (utenom DSP-Z9, da, selvfølgelig) som står oppført blant fabrikkens Premium-komponenter. Jeg vil derfor si at HVIS DU FÅR MASKINEN FABRIKKNY FOR 8000 NKR, SÅ HADDE JEG IKKE VÆRT I TVIL!

Mvh 777

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du går feil vei, særlig hvis du lytter mye til musikk. Jeg vil påstå at det blir en nedgradering på forsterkersiden, hvis du går for det du har nevnt.Men det er du kanskje klar over?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg syns du går feil vei, særlig hvis du lytter mye til musikk. Jeg vil påstå at det blir en nedgradering på forsterkersiden, hvis du går for det du har nevnt.Men det er du kanskje klar over?
    ja, har tenkt litt på deg jeg og, men ettersom jeg ikke spiller mye musikk og volumet aldrig overstiger 1/4 så tviler jeg masse på at jeg kommer til å mærke noe forskjell, men heller at jeg vil merke stor forskjell når jeg skal _se_ film med det nye anlegget=) det at jeg skrev at jeg kom til å spille mye musikk stemte ikke helt, spille litt musikk iblant er nok det rette=)

Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hei du.

Er selv hjemmekinojomfru og kjøpte en Yamahareciever for ikke så lenge siden, og bruker mine gamle Dali 400 til front, Og syns kombinasjonen funker utmerket til musikk. Men, inntil jeg får kjøpt resten av høytalerne jeg trenger/vil ha bruker jeg en gammel Dali "surroundpakke" som jeg ikke vet navnet på, og senteren er alt for liten. Så det første jeg tenkte da jeg så innlegget ditt var: deponer og prøv. En puslete senterhøyt ødelegger gleden.

Jeg har forreten fått en bra deal på en polk hos "lyd og bilde hjørnet" i Torvgata i Oslo som jeg har planer om å prøve, og bytter gjerne erfaringer hvis du har planer om å prøve og feile litt fremover.
    Klart jeg blir med å dele erfaringer, men nå har jeg ikke kjøpot noe utstyr enda, så nå i begynnelsen er det nok du som dele erfaringer med meg, heh..

Sitat Opprinnelig postet av 777
    Hei igjen.

Jeg ville bare understreke at det er SVÆRT viktig med en god senterhøyttaler, siden generelt 70-80% av all signalinformasjon i en DVD-film er lokalisert til denne kanalen. Gjerne en høyttaler av en viss størrelse også (altså betydelig større enn en senterhøyttaler i et "ferdigpakkeanlegg".

Hva gjelder i-link så er dette en bransjestandard for overføring av (i hifi-sammenheng) lyd med en digitalkabel. Pluggen er også kjent som bl.a. Firewire el. IEEE 1394. Med denne kabelen kan du overføre 2 el. flerkanalslyd fra fra f.eks. DVD-Audio/SACD eller "ordinær CD-lyd" uten noen flere ledninger inn til en forsterker/prosessor, hvor selve digital - analog omformingen skjer. Det har kommet en del avspillere (les: DVD-spillere) med en slik utgang. Gevinsten er utvilsomt der i form av (langt) færre kabler mellom avsender (spiller) og mottaker (amp). Det ligger også en potensiell gevinst på lydsiden, idet en god del forsterkere etterhvert har fått (tildels langt) bedre DA-omformere enn tilsvarende i avspillingsenheten.

Yamahas i-link er meget god sammenlignet med alle andre. Jeg kjenner ikke til DA-omformerne til RX-V4600, men du kan regne med at de holder en svært høy standard. Denne forsterkeren er den eneste blant surround-amp'ene fra Yamaha (utenom DSP-Z9, da, selvfølgelig) som står oppført blant fabrikkens Premium-komponenter. Jeg vil derfor si at HVIS DU FÅR MASKINEN FABRIKKNY FOR 8000 NKR, SÅ HADDE JEG IKKE VÆRT I TVIL!

Mvh 777
    Ok, kom gjerne med et forslag til en senter =) Men jeg tenker at i første omgang blir det å bytte forsterker, så kanskje skaffe meg en senter og så bakhøytalere, altså ting vil ikke gå så kjapt, har en del andre projekter på gang også Forgje gang jeg sjekket, kunne jeg få v4600n for 7800kr, fabrikkny. Innkjøpspris. Så, det blir nok til at jeg kjøper denne, for det er vel ingen andre i den prisklassen(8000kr) som kan konkurere med den?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, til filmbruk er helt sikkert ditt kommende anlegg bedre egnet enn dagens.
    Lykke til med hjemmekinoprosjektet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •