Sammensetting av 803D + forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammensetting av 803D + forsterker

Jeg vet ikke helt om jeg traff riktig sted nå.

Men jeg har drevet å kikket litt på 803D og det virker som en knall høytaler, men før jeg går videre inn å kikker på priser, får hørt dem osvosv.

Hva må til for å drive noe slikt?

går det først 65k til høytalere også 100k i forsterkere, forforsterker, cdspiller med mer ?

Jeg har aldri kikket noe særlig på hele bildet, så håpet noen kunne bidra til å opplyse meg litt mer?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 803D, og mitt inntrykk er at de ikke nødvendigvis trenger noen voldsomme greier for å låte bra, selv om det ikke skader å gi dem ekstra "power" ;-)

Jeg har tidligere drevet dem med AVI Laboratory integrert forsterker på 2x175w som jeg var svært fornøyd med. Imidlertid tok oppgraderingsviruset meg, så jeg falt for fristelsen til å prøve Lyngdorf TDA2200 sin integrerte "digitalforsterker", og den kombinasjonen var helt fantastisk. Så dermed ble AVIen solgt, og Lyngdorf bestillt. Får den på tirsdag/onsdag i denne uka.

Bildet fra hjemlån av TDA2200 og Lyngdorf CD-1:
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=8519

I helga har jeg for nysgjerrighetens skyld testet dem med en Hegel H200 på 2x200w og det låt også svært bra i mine ører.

Har ikke prøvd dem med noe særlig dyrere forsterkere enn prisklassen omkring 20-25000,- rett og slett fordi jeg ikke har råd til noe dyrere nå :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, det går mest til høytalere.

65k i høytalere, en 20k i forsterker, 10k i signalkilde? og kabler til en 5-6k ?

Så har du komplett stereo ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg har tidligere drevet dem med AVI Laboratory integrert forsterker på 2x175w
    Mye ligger en slik forsterker på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

803D er flotte høyttalere. Likevel vil jeg anbefale å teste ut et par alternativer i samme prisklasse; Dali Euphonia og Sonus Faber Cremona. Ikke fordi disse nødvendigvis er bedre, men fordi de har en helt annen lydsignatur, og det er viktig å vite hvilken type lyd du er ute etter før du investerer slike summer. Du bør også vurdere om du ikke heller skal lete i bruktmarkedet, hvor man kan finne utstyr gjerne til under halv av ny pris, selv om det er lite brukt.

Når det gjelder elektronikk så får jo den nye Hegel H200 mye skryt, og på samme måte som 803D er denne på den nokså analytisk, så hvis det er den type lyd du liker kan det være et godt alternativ. Ellers så er det vanskelig å ikke anbefale Bryston. Alle jeg kjenner som har testet ut Bryston har faktisk kjøpt det (meg selv inkludert), det blir jo i en litt høyere prisklasse enn Hegel, men da får du også et mer entusiastisk oppsett.

Se forøvrig testen hos audiophile.no, hvor de har testet kobinasjonen 803D og Bryston, og også med Hegel H1 i samme oppsett.

Lykke til med dine valg.

http://www.audiophile.no/publisering.asp?id=277

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr
    Hegel H200 ligger på 20.000,-.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele dette var mer ment som "hva må jeg ta hensyn til når jeg titter rundt?"

Jeg har ikke planer om å handle noe som helst foreløpig.

Det jeg vurderer nå, er å kjøpe noen greie og gode høytalere i prissjiktet 10-15k.

Poenget med posten var å finne ut hva det koster å sette sammen ett komplett stereosystem =)

(og jeg lurte ikke på prisen på hegel'en, den står nede til høyre i skjermbildet mitt )

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å finne en Parasound A21 og en P3 forforsterker til disse. Brukt koster dette ca 20-25000kr. Ellers er nok den Hegel'en som mange viser til her et kupp. Anbefaler at du tar å lytter til den.

Krell KAV400 går også for 20k brukt, meget god, men litt mer "elefant" enn Hegelen vistnok (dvs, mer bulder og brak, USA stil ). MEns Hegelen er nok den som lydmessig er den beste (ifølge Fidelity).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta å se om jeg ikke får titta på det

Dårlig med lydkjeder i kr.sand dessverre, det var noen, men de har gått dukken.
    Er vel bare Hifi-Kjeden igjen :/

Please, prove me wrong

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVIen koster ca 20k. Mer info på http://www.avihifi.no/

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, det går mest til høytalere.

65k i høytalere, en 20k i forsterker, 10k i signalkilde? og kabler til en 5-6k ?

Så har du komplett stereo ?
    Ja, hjemme hos meg så er det omtrent i den gata.

Signalkilden er en Denon DVD 3910 (10k) som kanskje ikke er verdens beste cd-spiller, men som gjør en anstedig jobb i dette oppsettet, som er et tokanals hjemmekinoanlegg. Av kabler så har jeg for tiden Black Magic som koster rundt 6k for høyttalerkablene, og 3k for signalkabler ;-)

Men om det kanskje er mer å hente på rimeligere høyttalere og dyrere forsterker/cd vet jeg ikke, mulig høyttalerne er altfor dyre for resten av anlegget mitt, men jeg bare MÅTTE ha 803D med den diskantgjengivelsen de har, så fikk heller resten komme etterhvert ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om jeg traff riktig sted nå.

Men jeg har drevet å kikket litt på 803D og det virker som en knall høytaler, men før jeg går videre inn å kikker på priser, får hørt dem osvosv.

Hva må til for å drive noe slikt?

går det først 65k til høytalere også 100k i forsterkere, forforsterker, cdspiller med mer ?

Jeg har aldri kikket noe særlig på hele bildet, så håpet noen kunne bidra til å opplyse meg litt mer?
    Når det gjelder hvordan prioriteringsrekkefølge en skal ha på et anlegg, så finnes det nesten like mange meninger som det finnes folk.

Mine erfaringer er at høyttaleren setter "klassen" på anlegget. Når en velger en slik toppklasse høyttaler som du nevner her vil du kunne putte på hvor bra elektronikk du vil og fortsatt ha et ufullbyrdet potensiale å gå på i høyttaleren.

En prioritering hvor høyttaleren utgjør over 50% av verdien på anlegget, vil en erfaringsvis få mer igjen for å kjøpe en billigere høyttaler.

Det går selvfølgelig an å kjøpe brukt elektronikk. Hvis en vet hva en skal ha, så er det mye å spare på det.

Jeg har selv ikke lyttet til 803D, men har lyttet til Nautilus 803. Denne høyttaleren krevde STRØM for å åpne seg, og vil tro at den nye versjonen vil ha litt av samme tendensen.

Konkret anbefaling: Hørte den originale Nautilus 803 med Gryphon Tabu kombo. Dette spilte virkelig bra sammen. Matchen var som laget i himmelen. Ser stadig vekk Tabu settet på bruktbørsene. Ellers ville jeg gått for elektronikk av den mørklydende sorten hvis du skal få spilt flesteparten av cdene dine. Lystklingende innspillinger blir for analytisk avspilt på nøytralklingende elektronikk på disse høyttalerene etter min smak.

Edit: Iceeffekttrinn burde klare oppgaven på en eksemplarisk måte. Disse trenger ikke koste så mye og vil åpne for å legge flere ressurser i forforsterker og avspiller.

Mvh Trpn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye gode svar

Gir meg ett litt bilde over hvordan jeg skal tenke når jeg en gang i tiden skal til å skaffe meg noe bedre lydustyr

Men nå står vel leilighet og Bil i første rekke på anskaffelse listen
    (kansje anlegg i sammen med leilighet?, hvem vet )

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forskjell merket du på Lyngdorf TDA2200 vs Hegel H200 sammen med B&W803D? Vurderer for tiden elektronikk til B&W804S.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    803D er mye mindre krevende enn Nautilus utgaven. Dette fordi delefilteret er vesentlig forenklet (og satt sammen av mye bedre komponenter).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å prøve ICE blokker (f.eks Midgard Audio Oberon 6.1) og Parasound A-21 som er tidligere nevnt her. Begge de forsterkerne gir sinnsykt god lyd i 803D! Har aldri hørt 803D så godt som jeg gjorde når de ble spilt på ICE blokker, sikkelig god bass, og en utrolig behagelig diskant, med samtidig veldig mye "snert" på f.eks trommer osv.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    803D låter veldig bra, (les:drittøft), på A21. Ellers må det sies at har du 803D og en god eff. forsterker til å drive de er du kommet langt. Og så var det denne myten om kabler da, ja jeg har dyre kabler, men kan ikke si det er noe vits før du har resten i orden. Det blir liksom prikken over den berømte I`en den dagen du får overskudd på kontoen igjen.
    Men fikk du kalde føtter når du fikk se prisen?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig og få tak på hva trådstarter egentlig lurer på, hvorfor diskuteres 803D når trådstarter vurderer nye høyttalere til rundt 10-15 000?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er litt vanskelig og få tak på hva trådstarter egentlig lurer på, hvorfor diskuteres 803D når trådstarter vurderer nye høyttalere til rundt 10-15 000?
    øh, er vel elektronikk til den prisen?! han spørr jo om hva som anbefales til 803D.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vurdert noe tyngre Krell på så dyre høyttalere....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •