Flere høyttalere i ett oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere høyttalere i ett oppsett

Heisann,

Jeg har 4 høyttalere stående på gjesterommet, ubrukte.
    I april en gang skal jeg ta de ut for en større fest. Og jeg lurer på en ting:
    Høyttalerne har ikke vanlige tilkoblinger slik vi er vant til i hifi sammenheng.
    Det er en kobling (neutrik tror jeg det heter) inn. Og en hvor det er merket "output"
    Det betyr at jeg kan ta en kabel fra forsterker, koble den til "input" på høyttalern, og koble en ny kabel fra samme høyttalers "output" og inn på neste høyttalers "innput". Skjønte noen dette?
    Hvordan går det for belastningen av forsterkeren med dette? Blir det noe problem for forsterkeren? Blir motstanden forandret?

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speakon-plugg antakeligvis. Sånn du setter inn å vrir. Brukes mye i PA-sammenheng.
    Sikker på at det ikke er PA-høyttalere du har? Skulle tro output er for sammenkobling av flere høyttalere. Men du må huske på at impedansen forandres, og det kommer ann på om høyttalerne seriekobles eller parallellkobles.

Prøv google og se om du finner noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er slike plugger du beskriver. Man putter den inn og vrir.
    Det er høyttalere beregnet for PA bruk ja. Har 4 stk. Men bare prøvd to av de i et par minutter nede i stua. Snart skal de få lufte seg litt på en fest jeg skal arrangere. I et stort rom (til ca 100 personer). Og da kan det nok være greit å bruke alle 4. Spørsmålet er om forsterkeren (Adyton PA forsterker) klarer å dra alle 4 på en gang. Ikke morro om utstyret går føyka midt på lørdagskvelden når man drar igang en fest.
    Her ser du forresten en av de 4 høyttalerne (den i front). De er i bedre stand enn det ser ut til på bildet her.

IMM

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Kan ikke så mye om emnet PA høytalere. Men jeg fant alikevel noen sider som jeg tror kan interessere deg. Lykke til. Har trua på at dette kan lyde rimelig rått!!

http://www.ratcliffe.co.za/articles/speakerimp.shtml

http://www.sweetwater.com/shop/live-...ying-guide.php

http://www.ultimate-guitar.com/colum...a_systems.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Du må nesten bare søke litt rundt på nettet om du finner noe. Finne no specs på høyttalerne samt utgangseffekten til amp-en...

Vet de carwin-høyttalerne vi hadde i et band jeg spilte i hadde output, samt mulighet for biamping.
    Regner med at høyttalerne paralellkobles, det vil si at hvis 1 høyttaler er på 4ohm blir det da 2ohm når dem paralellkobles. Det vil da blir kreves mye mer av forsterkeren og det trenger ikke nødvendigvis å gå bra med din forsterker, selv om kraftige pa-amper ofte kan kjøres helt ned i 1ohm uten noe som helst problem. Det blir vanskelig å si noe som helst uten å vite noe om utstyret du har..

Du kan jo prøve å se. Da har du to mulige resultater: Enter så går det, eller så går det ikke!! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og linker.
    Jeg har søkt litt på nettet for å finne spesifikasjoner på både forsterkeren og høyttalerne, men finner svært lite. Forsterkeren skal visst være på 2x320w kontinuerlig i ohm. Mer vet jeg ikke, og finner ingen info på nettet om den.
    (Adyton XP3D)
    Høyttalerne skal jeg nok finne mer om, det finnes en gjeng på www.lansingheritage.org sitt forum som vet alt og litt til om JBL høyttalere, så der finner jeg sikkert svar om det er seriekobling, paralellkobling og hvilken impedanse høyttalerne har. (JBL 4628b)
    På JBL sin hjemmeside er de oppgitt til 8 ohm, men de kan jo for så vidt gå langt under det allikevel. Martin Logan CLS er jo for eksempel også oppgitt til 8 ohm, men går helt ned til 1 ohm.

Sjefern, du er jo invitert på festen du! Sendte ut mail på fredag om at dere vil bli bedt på fest lørdag 29.april på Kurbadet i Sandefjord. Det blir sikkert gøy!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •