varme !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: varme !!

Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question varme !!

Mener å huske at for mange år siden fikk jeg beskjed om å aldri ha cd spiller (eller annen hifi utstyr) over en reciver eller forsterker ??

fks

i mitt hodet virker det ganske fornuftig da jeg har merket hvor mye varme som utvikles av en forsterker , som kan bli ganske varm ...... så jeg har aldri hatt noen tilg over mine forsterkere/recivere ...
    og jeg ser at mange har den løsningen , det kan vel ikke være helt bra ?

rappa bilde av deg jeg gix , gjør vel ikke noe det

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke tro at dette var den ideelle løsningen nei. Men det kommer jo an på hvor hardt man bruker utstyret da. Det kan jo også hjelpe på om man har mye rom bak forsterkeren. Det er vel der viften bruker å sitte?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plassert min bærbare pc på dvd-spilleren. Hender seg at pc`n står på i flere timer i strekk når jeg f.eks spiller, å da vil jo den også selvsagt bli varm. Men viften har rom nok.
    Om den avgir like mye varme som forsterker eller reciver vet ikke jeg.........
    Burde finne en annen plass til pc`n hvis det er mulighet for at dvd-spilleren tar skade av dette!

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde dvd spiller oppå H\K AVR 7000 så ble DVD spiller veldig varm å av og til hadde den problemer med å lese plater. Men hvis du ikke merker noe til varmen så tror jeg ikke det vil skade utstyret. Forsterker vil vel gå i protect eller lignende hvis det blir farlig varmt.

Håper dette hjalp litt.

MvH Verinoloth

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen Reveivere f.eks. RX V2500, som jeg har blir grisevarm selv på tomgang. Jeg hadde min DVD (AV 668) plassert rett opp på som bildet. Det gikk for såvidt greit, men jeg har gitt den mere luft nå (se bilde på minhjemmekino).

For mye varme, tørker ut elektrolytt kondensatorer og er aldri bra uansett, så det er nok lurt å gi enkelt komponenter litt luft...

/L

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tide å dra inn klasse d i desse receiverene

Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker jo da også på at cd spillere (som generelt blir satt oppå) har jo en operating temperature som jeg vil tro blir overskreded hvis det står oppå en noe som utvikler mye varme ....

Jeg har aldri hørt noen vifte i min Denon 3805 eller div cd spillere

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hohey! Nå skal det sies til mitt forsvar at DVD-spilleren ikke står slik lenger.

Nå i senere tid har jeg også anskaffet effektoforsterker, så Reciveren gjør nok snart bare "prosessjobben" Da blir det lite varemutvikling.

Andreas

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Hohey! Nå skal det sies til mitt forsvar at DVD-spilleren ikke står slik lenger.

Nå i senere tid har jeg også anskaffet effektoforsterker, så Reciveren gjør nok snart bare "prosessjobben" Da blir det lite varemutvikling.

Andreas
    Selv om den kunn gjør prossesor arbeide så blir det allikavell varme i trafo, og transistorer. avhengig av hvilestrøm og diverse andre ting. men litt varme blir det.
    På min AVR 7000 vil jeg tro at den ligger på rundt 20 grader på tomgang eller med litt utgangs signal. maks jeg har målt er rundt 37 grader uten noen ting oppå. da ble den hardt brukt i et par timer.

noe høyere når dvd spiller sto oppå.

MvH Verinoloth

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Verinoloth
    På min AVR 7000 vil jeg tro at den ligger på rundt 20 grader på tomgang eller med litt utgangs signal. maks jeg har målt er rundt 37 grader
    Det var da veldig konservative tall? Under romtemperatur på tomgang og kroppstemperatur på maks? Nei det høres rart ut...

Andreas

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andreas
    Min S170i som er kun prossessor blir adskillig(!) varmere enn det min tidligere T763 ble, bare for å ha det sakt...

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye pusterom bør egentlig en forsterker ha da? Er det tilstrekkelig at den får pusterom bakover, evt hvor mange cm over bør være fritt, for å unngå at det blir for mye varmeutvikling? Dvd/cd-spillere trenger vel ikke så mye space, skulle jeg tro, da de heller ikke har "puste-riller"..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell fra dvdspiller til dvdspiller. Hvis du ser minHiFi så har jeg en Denon DVD2900 øvers i racket og denne blir farlig varm etter to timer film og litt musikk spilling i tillegg i den plasseringen den har.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da veldig konservative tall? Under romtemperatur på tomgang og kroppstemperatur på maks? Nei det høres rart ut...

Andreas
    Det må sies at jeg ikkje har over 20 grader inne. og jeg har følsomme høytalere som ikke trenger mye effekt for å spille høyt. Da blir heller ikke forsterker veldig varm. den 20 gradern har jeg gjettet men den "maks" tempen har jeg målt.

MvH Verinoloth

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du når du målte? Et vanlig digitalt inne/ute termometer? Har ordnet meg med nytt rack nå, så ble det litt trangt... så jeg kunne tenkt meg å sjekket...

Andreas

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du når du målte? Et vanlig digitalt inne/ute termometer? Har ordnet meg med nytt rack nå, så ble det litt trangt... så jeg kunne tenkt meg å sjekket...

Andreas
    Jeg brukte Nokia 5140 eller hva den nå heter. la den oppå forsterkeren. den viste ca 37 grader. om det blir misvisning eller ikke det vet jeg ikke. jeg har bare gått ut ifra at den er litt nøyaktig.

Om måle metoden er unøyaktig har jeg ikke tatt hensyn til.

MvH Verinoloth

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Denon AVR-3300 blir temmelig varm på tomgang, og med en DVD-spiller e.l. oppå slår den seg av, selv ved lavt volum.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR-300 har helt klare spesifikasjoner for luftsirkulasjon. Forsøkte å ha en hylle rett over en periode, og da satte viftene inn, spesielt på sommerstid (og, ja, jeg har fått ny temperatursensor).

Med nok luft rundt slår aldri disse viftene inn. Men her snakker vi en forsterker med 1200VA strømforsyningstrafo og 7x100W samtidig effekt (2x120W i stereo).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at denne tråden startet med et bilde av mine komponenter kan jeg jo legge ut et nytt, av hvordan det ser ut nå...

Mvh.
    Andreas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •