Konstant susing i høytalerne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konstant susing i høytalerne

En venn av meg har kjøpt deg en H/K AVR 8500 og har nå fått konstant susing i høytalerne.

Uansett volum, lydmodus osv..
    Hva eller hvor kan feielen ligge??

Han har Avance høytalere og susingen kom etter at 8500 ble satt i hus..

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    En venn av meg har kjøpt deg en H/K AVR 8500 og har nå fått konstant susing i høytalerne.

Dette er et gjengangerspørsmål ;-)

Dette er egenlyden i forsterkeren, den vil variere ettersom hvor lettdrevne høyttalere du kobler på. Høyttalere med høy følsomhet 90dB og oppover kan gi endel sus på enkelte forsterkere.
    Det er neppe en feil hvis ikke susinga er veldig høy? Hører dere det når dere sitter i lytteposisjon så er det mye egenlyd.
    Har dere prøvd forsterkeren på andre høyttalere?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt denne selv og skjønner akkurat hva du mener! prøvde med strømfilter og forskjellige kabler men det er dessverre ingenting du kan gjøre med det bortsett fra å leve med den sånn. På min ble ikke susingen større/høyere når man skrudde volumet oppover men den lå på et konstant desibelnivå. H/K er kjent for å ha litt susing, men uansett så hører man vel susingen kun når du/han står ca en halvmeter forran høyttaleren? Jeg hørte ihvertfall ingenting av den når jeg satt i "sweetspot", kun go`lyd. Avr 8500 er den kraftigste (og beste!!) H/K har produsert Med stooor strømforsyning som antagelig forklarer litt av susingen. Men boksen inneholder så mange utrolig gode lydkvaliteter som veier opp så dere blir nok vant til det... Enjoy!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen er såpass høy at den kan være plagsom selv i lytterposisjon..
    Det kan da ikke være riktig at man skal bli plaget av den når man sitter 2 meter unna...

Jeg hadde en 7000 og der så var susingen kun når jeg la øret inn til høytalerne
    Den har ikke blitt prøvd på andre høytalere enn avancene

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei prøv forsterkeren hos en venn med andre høytalere vis lyden fortsatt er der er transistoren muligens gåen.Hadde samme feil på min H/K AVR 5000 og leverte den inn for rep.og problemet forsvant :razz: :razz:

Kanonbra forsterker og H/K AVR 8500 er jo Konge!!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Hei prøv forsterkeren hos en venn med andre høytalere vis lyden fortsatt er der er transistoren muligens gåen.Hadde samme feil på min H/K AVR 5000 og leverte den inn for rep.og problemet forsvant :razz: :razz:

Kanonbra forsterker og H/K AVR 8500 er jo Konge!!
    Har min fortsatt...var den første som fikk H/K AVR 5000 i Norge (kjøpt i 2000) it's still rocks!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool HK-AVR8500 og gjengangersus

En bekjent av meg i Trondheim har denne forsterkeren, og han/meg med flere har også notert dette fenomen, men da kun hvis volumrattet stod på høyt nivå. Imidlertid må en regne med noe sus fra en transistorforsterker med en gitt oppbygning. Hvis problemet er så stort som du gir uttrykk for, så må du nok teste apparaturen mot andre høyttalere, evt. også mot eksterne effekttrinn, hvis dette er aktuelt.

Med hilsen 777

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Avr 8500 er den kraftigste (og beste!!) H/K har produsert Med stooor strømforsyning som antagelig forklarer litt av susingen.
    Stor strømforsyning og høy effekt er ikke noe forklaring på susingen :-P
    Det finnes jo drøssevis av forsterkere som har større strømforsyning og høyere effekt som ikke har tilsvarende egenstøy.

Når det gjelder svantekillers tilfelle her så høres det ut som om det kan være noe feil på forsterkeren. Men som sagt; dersom høyttalerene er svært lettdrevene så blir også støyen høyere. Anbefaler dere å teste med et annet høyttalersett før forsterkeren sendes inn til rep, for det er vel ikke en garanti-sak? ;-)

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Stor strømforsyning og høy effekt er ikke noe forklaring på susingen :-P
    Det finnes jo drøssevis av forsterkere som har større strømforsyning og høyere effekt som ikke har tilsvarende egenstøy.

Når det gjelder svantekillers tilfelle her så høres det ut som om det kan være noe feil på forsterkeren. Men som sagt; dersom høyttalerene er svært lettdrevene så blir også støyen høyere. Anbefaler dere å teste med et annet høyttalersett før forsterkeren sendes inn til rep, for det er vel ikke en garanti-sak? ;-)

A
    Høytalerne er meget lettdrevne, så vi må vel koble til noen patos tenker jeg...
    Og ja det er riktig det er ikke en garantisak

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom TV'en er koblet til både et kabel-tv nett og stereoanlegget sammtidig, så vil man få en "vandre strøm" i hele systemet fordi 230V som stereoanlegget er tilkoblet har et annet jordnivå enn kabel-tv-anlegget.

Forsøk å koble TV'n helt fra stereoanlegget ditt.

Mvh

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Dersom TV'en er koblet til både et kabel-tv nett og stereoanlegget sammtidig, så vil man få en "vandre strøm" i hele systemet fordi 230V som stereoanlegget er tilkoblet har et annet jordnivå enn kabel-tv-anlegget.

Forsøk å koble TV'n helt fra stereoanlegget ditt.

Mvh
    Smart tanke. Det hadde jeg ikke tenkt på du.
    Skal testes dette. Men det startet jo etter at 8500 kom i hus, og vi har testet avr 7000, nad 773.. og da var det ikke noe problem. MEn det skal testes...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det susing i form av høyfrekvent "hisss", eller mer lavfrekvent "brummm" (50Hz trafobrum?)?

Selv har jeg "Ole Brummm" på min HK AVR75 (mest på front + senter), og jeg er ikke tilkoblet TV. Denne kommer uansett om alt av signalkilder er frakoblet og kun (f.eks) senter er tilkoblet, og er samme styrke uavhengig av volum/avspillingsnivå. Det er ørlite hisss fra Rotel'en, men den igjen er avhengig i styrke på volum.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal testes dette. Men det startet jo etter at 8500 kom i hus, og vi har testet avr 7000, nad 773.. og da var det ikke noe problem. MEn det skal testes...
    Denne type brum varierer fra forsterker til forsterker og tv til tv, noen komponenter kobler bort jord slik at dette ikke blir noe problem.

Sjekk også at du ikke har alle kabler "stripset" sammen i en tykk strimmel, dette gir også brum, men vanligvis ikke så mye som "vandre strøm" mot kabel-tv nettet.

Mvh

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Denne type brum varierer fra forsterker til forsterker og tv til tv, noen komponenter kobler bort jord slik at dette ikke blir noe problem.

Sjekk også at du ikke har alle kabler "stripset" sammen i en tykk strimmel, dette gir også brum, men vanligvis ikke så mye som "vandre strøm" mot kabel-tv nettet.

Mvh
    Det MÅ ikke gi brum selv om du har strøm, signal og høyttalerkabler tett opptill hverandre. Dette vil variere med type kabler og resten av utstyret. Har testet dette i praksis ved å ha absolutt alt i en stor spaghetti-haug tidligere og det var ikke antydning til brum eller støy ;-)

Og som du sier det varierer hvordan brum man får ved jordingsproblemer med kabelanlegg. Men jeg tror ikke det er kabelanlegget som er årsaken til susingen i denne tråden.

A

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde alt det dere sier men som jeg skrev lenger opp er det nok transistorstøy.Få den innlevert og reparert og støyen vil forsvinne..Noen forsterkere i H/K serien er det ikke noe problemer med.
    Min begynte men lav susing og ble bare verre og verre.spesielt nå jeg akkurat slo den på tok det noen minutter før lyden avtok men den var fortsatt der...

Fikk rettet dette på reklamasjonen uten noen kostnader :smile: :smile:

Den ble også sendt for reparasjon til Kr.sand og ikke utlandet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en uke så fikk jeg den tilbake.Bor I Tromsø

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en uke så fikk jeg den tilbake.Bor I Tromsø
    Leverte den inn på Hifi Center i Tromsø der dem hadde den for testing og lyden var ikke å høre.Fikk den hjem dagen etterpå og lyden var der tok den så til en venn og lyden var der igjen,
    Dro dagen etterpå på Hifi Center og krevde den innlevert og det var Transistorstøy og delen ble byttet.

Den er også stille som graven etter reparasjonen.Ikke en eneste sus eller brumming fra høytalere ved spilling av musikk/filmer etc..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte den inn på Hifi Center i Tromsø der dem hadde den for testing og lyden var ikke å høre.Fikk den hjem dagen etterpå og lyden var der tok den så til en venn og lyden var der igjen,
    Dro dagen etterpå på Hifi Center og krevde den innlevert og det var Transistorstøy og delen ble byttet.

Den er også stille som graven etter reparasjonen.Ikke en eneste sus eller brumming fra høytalere ved spilling av musikk/filmer etc..
    Denne er jo kjøpt av en privat person så det finnest jo ikke noe garanti, så det kan jo være greit å prøve "rimeligere" løsninger først.. men Takk for inspill..
    Ser vel ut til at han må sende den på service..

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo kjøpt av en privat person så det finnest jo ikke noe garanti, så det kan jo være greit å prøve "rimeligere" løsninger først.. men Takk for inspill..
    Ser vel ut til at han må sende den på service..
    Er AVR 8500 gammel? Garanti/reklamasjon følger jo forsterker og ikke han som kjøpte den.Få tak i kvitteringen så ordner det seg skal du se :razz:

Kopi av kvittering skal vel holde til reklamasjon av AVR 8500

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er vel 3 år ca? tror fet. Men det er vel 5 års garanti på slikt?
    Kan vel få han til å skaffe kvittering..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •