Konstant susing i høytalerne - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Forsterkeren er vel 3 år ca? tror fet. Men det er vel 5 års garanti på slikt?
    Kan vel få han til å skaffe kvittering..
    2 års garanti og 5 år reklamasjon husk at reklamasjon gjelder etter garantitiden. så da har du 2 år igjen på reklamasjon siden forsterkeren er 3 år gammel og garantien er gått ut.

så da blir det reklamasjon på den samme som jeg hadde.Min var nesten 5 år da jeg reklamerte for feilen på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hk sus

Har selv hatt en hk7500 på klipsch.Der var jeg djevelsk plaget med en konstant bakgrunns sus i diskanten.Prøvde alt for og bli kvitt den,men ingenting hjalp.Jeg kunne sette forstekeren mitt på gulvet med kunn strøm og en høytaler inkoblet og det suset enda.Sendte den inn til butikken dær jeg hadde handlet den og di sendte den vidre til service.Fikk den tilbake med beskjed fra begge plassene at det feilte ikke forsterkeren noe.Man måtte regne med "litt" egenstøy av en slik kraftkar..........Giddet ikke og prøve og presse saken vidre.solgte skjiten til noen som hadde mindre følsomme høytalere og derved ikke ble plaget av det..

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten oppsumering..??

H\K har endel problemer med støy og om man har følsomme høytalere så vil man ha denne støyen nesten uansett??

Kan dette stemme sånn ca??

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av exup549
    Har selv hatt en hk7500 på klipsch.Der var jeg djevelsk plaget med en konstant bakgrunns sus i diskanten.Prøvde alt for og bli kvitt den,men ingenting hjalp.Jeg kunne sette forstekeren mitt på gulvet med kunn strøm og en høytaler inkoblet og det suset enda.Sendte den inn til butikken dær jeg hadde handlet den og di sendte den vidre til service.Fikk den tilbake med beskjed fra begge plassene at det feilte ikke forsterkeren noe.Man måtte regne med "litt" egenstøy av en slik kraftkar..........Giddet ikke og prøve og presse saken vidre.solgte skjiten til noen som hadde mindre følsomme høytalere og derved ikke ble plaget av det..
    Hadde en Harman Kardon DVD 1 som jeg var plaget med at jeg spilte av musikk/film og så plutselig stoppet den,kunne slå den av og på og spille av igjen gikk en stund så stoppet den.leverte den inn 2 ganger og kranglet med Hificenter fikk en splitter ny Harman Kardon DVD 25 i retur :razz: .Storfornøyd og ikke noe problemer med den.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten oppsumering..??

H\K har endel problemer med støy og om man har følsomme høytalere så vil man ha denne støyen nesten uansett??

Nei har mine tvil der trur nok noen H/K har produksjonsfeil(Barnesykdommer)
    Min forsterker har ikke antydning til Brumm/suselyd etter reparasjonen.

Har også kabeltv/ trådløs internett i stua like ved forsterker og som sagt ikke noen problemer.

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har H\K AVR 7000 og jeg har ikke funnet feil ved den enda. (hatt den i 2 år eller noe) Kun støy ut når det er dårlig signal kilde og høyt volum. Og jeg har følsomme høytalere (102dB\1w\m) men ingen støy.

Se om signal kabler inn ligger oppå\rundt nettkabel. detter har gitt støy på subwooferen min.

Lykke til.

MvH Verinoloth

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten oppsumering..??

Spar deg for grublingen og få den levert på hificenter så får dem høre på den og levert til reparasjon.

Holdt sjøl på å gå i taket etter grublingen og leting etter problemet.

Da jeg prøvde den hos en venn var brummelyden betydligere lavere men du kunne høre den og den skal IKKE være der.Han har H/K AVR 5500 og ingen problemer med den heller.

Men som sagt igjen ingen brummelyd eller suselyd nu

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med patos L-500 eller B-500 ,er det mye hissing i de med enkelte forsterkere?

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brum kan skyldes:

Dårlig strøm:
    Dette kan være på grunn av alt fra egne spotter til naboens kjøleskap. Du vil merke at forsterkeren brummer mye i et hus og mindre/helt stille i andre. Løsningen kan være et strømfilter, dessverre så har jeg ikke merket noe særlig effekt av de billige, en egen dedikert kurs til anlegget vil også hjelpe.

Ved noen anledninger sniker det seg inn en liten DC-offset i 230V AC nettet, dette lille tillegget av DC strøm, forårsaker vanligvis trafoduring fra komponentet. Man kan kjøpe eller bygge selv relativt billige feller for å stoppe DC-offeset.

Jordsløyfe:
    I et tidligere innlegg snakket jeg om at kabeltv-anlegget gjerne har et annet 0-nivå for jord enn du har i ditt eget 230V anlegg, så dersom du har brum pass på at disse ikke er koblet til samme anlegg via TV'en eller video'n. Man skal bare ha ett jordnivå.

Noe av samme sak er at man helst skal hente all strøm fra samme stikk i veggen og i hvertfall fra samme kurs.

Plassering:
    Om forsterkeren står inn i et elektromagnetiskt felt fra andre elektroniske komponenter som kjøleskap/elektromotorer/trafoer/(trådløse)rutere/føringsveier inne i veggen etc. Så kan dette skape brum og sus, prøv å flytte rundt på anlegget, en meter fram eller til siden kan løse problemet.

Vibrasjoner:
    Små vibrasjoner skaper brum/sus pga. et fenomen som kalles mikrofoni, dette bedres ved at forsterker etc. blir plassert i et bedre rack eller får såkalte dempeføtter (puter/koner/spikes/kulelager/sykkelslanger) som reduserer vibrasjonene under seg. Vær obs på at i et oppløst anlegg så vil disse underlags tingene skape store endringer i klangbalansen.

Skjermede kabler:
    Her har jeg aldri merket stor forskjell selv, men det vil variere fra sted til sted.
    I noen uskjermede og ikke tvinnede kabler jeg selv laget tok jeg inn noen radio signaler. Kablene ble brukt på strekket fra platespiller til RIAA og signalet som gikk gjennom disse var veldig svakt og skulle forsterkes noe voldsomt, løsningen ble å tvinne kablene.

Det er selvsagt mange andre grunner til at støy kan oppstå, men disse er ganske vanlige og jeg kommer ikke på så mange flere akkurat nå.

Mvh

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Brum kan skyldes:

Dårlig strøm:
    Dette kan være på grunn av alt fra egne spotter til naboens kjøleskap. Du vil merke at forsterkeren brummer mye i et hus og mindre/helt stille i andre. Løsningen kan være et strømfilter, dessverre så har jeg ikke merket noe særlig effekt av de billige, en egen dedikert kurs til anlegget vil også hjelpe.

Ved noen anledninger sniker det seg inn en liten DC-offset i 230V AC nettet, dette lille tillegget av DC strøm, forårsaker vanligvis trafoduring fra komponentet. Man kan kjøpe eller bygge selv relativt billige feller for å stoppe DC-offeset.

Jordsløyfe:
    I et tidligere innlegg snakket jeg om at kabeltv-anlegget gjerne har et annet 0-nivå for jord enn du har i ditt eget 230V anlegg, så dersom du har brum pass på at disse ikke er koblet til samme anlegg via TV'en eller video'n. Man skal bare ha ett jordnivå.

Noe av samme sak er at man helst skal hente all strøm fra samme stikk i veggen og i hvertfall fra samme kurs.

Plassering:
    Om forsterkeren står inn i et elektromagnetiskt felt fra andre elektroniske komponenter som kjøleskap/elektromotorer/trafoer/(trådløse)rutere/føringsveier inne i veggen etc. Så kan dette skape brum og sus, prøv å flytte rundt på anlegget, en meter fram eller til siden kan løse problemet.

Vibrasjoner:
    Små vibrasjoner skaper brum/sus pga. et fenomen som kalles mikrofoni, dette bedres ved at forsterker etc. blir plassert i et bedre rack eller får såkalte dempeføtter (puter/koner/spikes/kulelager/sykkelslanger) som reduserer vibrasjonene under seg. Vær obs på at i et oppløst anlegg så vil disse underlags tingene skape store endringer i klangbalansen.

Skjermede kabler:
    Her har jeg aldri merket stor forskjell selv, men det vil variere fra sted til sted.
    I noen uskjermede og ikke tvinnede kabler jeg selv laget tok jeg inn noen radio signaler. Kablene ble brukt på strekket fra platespiller til RIAA og signalet som gikk gjennom disse var veldig svakt og skulle forsterkes noe voldsomt, løsningen ble å tvinne kablene.

Det er selvsagt mange andre grunner til at støy kan oppstå, men disse er ganske vanlige og jeg kommer ikke på så mange flere akkurat nå.

Mvh
    alt det der er greit det, MEN i dette tilfellet så kom støyen etter at AVR 8500 kom i hus.. Før den har det stått flere andre ( avr 700, Nad + div) og ikke noe støy der..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje det er en sammenheng mellom høyttalernes følsomhet og suset. Jeg opplevde det samme da jeg koblet til noen høyttalere jeg har stående ubrukt. Disse ga et ganske kraftig sus, med samme forsterker som jeg alltid bruker. Følsomheten på de vanlige høyttalerne mine ligger på 93db mens de jeg skulle teste ut (og som suste) har en følsomhet på 98 db.
    Så med samme forsterker, ble det to forskjellige resulater med to forskjellige par høyttalere. Ellers var alt det andre i anlegget det samme.

IMM

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt det der er greit det, MEN i dette tilfellet så kom støyen etter at AVR 8500 kom i hus.. Før den har det stått flere andre ( avr 700, Nad + div) og ikke noe støy der..
    Det er forsterker det er noe galt ikke høytalerne etc...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Det er forsterker det er noe galt ikke høytalerne etc...
    Det er vel ganske tydelig ja.. så takk for alle svar/forslag

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •