Karakterer i Lyd og Bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Karakterer i Lyd og Bilde

Etter å ha lest lyd og bilde noen år så har jeg ikke helt blitt istand til å skjelne karakteren helt fra hverandre. Når f.eks. en forsterker får 9/10 på omtrent alle og koster 4000, og en annen koster 14000 og får samme karakterene, er det da slik at man må se på prisen og at det er en 9er til prisen, eller er det slik at den til 4000 er helt vilt utbytte for pengene?

Og er det også slik at de kun tester gode komponenter? Har sjeldent sett en dårligere karakter enn 6/10, nesten alle får jo 8+/10 og 9/10.

Da synes jeg f.eks. Fidelity har en bedre løsning der de heller forteller litt mer i detalj om anlegg og komponenter...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det er helt sant det du sier! Kan ha noe med at gode karakterer "selger".

En 9/10 er nok veldig godt, mens en 6/10 i lyd og bilde sine blader er kanksje like dårlig som en 3-4/10 i fidelity.

Tror nok at de vurderer karakteren i forhold til prisen, noe annet ville vært urealistisk :S

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    karaktersystemene i dette bladet var latterlig den tiden jeg leste det. alt fikk 9. lol. etter en stund fant jeg min egen vurdering av det:
    7 ELENDIG
    8 DÅRLIG
    9 NORMALT
    10 BRA

man kan lese opp og ned av tester i desse bladene og ikke bli noe klokere. noen av årets gullvinnerene er så opplagt kjøpt også.
    lo godt når en hk forsterker vant siste års kavalkade, med laangt dårligere karakterer enn f.eks cayin 153 et par sider før. selfølgelig var importøren neby IGJEN. hehe

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gangen jeg abbonerte på Lyd og bilde, da jeg synes det var et bra blad, 2000-2001. Snakket de om å lage en karakterskala som gikk over hele. Sånn at et produkt kunne få f.eks 9/10 og koste 4000 og på den andre skalaen kunne det da f.eks få 35/100 Der 100 var Referansen. Husker ikke helt hvordan det var, og håper dere skjønte det. Jævlig klønete formulert.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    karakterene følger prisetting ja. Ellers hadde billig produkta fått rimelig labre karakterer . Får f.eks en forsterker 9/10 og koster 4000kr, så er det i den klassa den holder veldig bra.

Mens en som koster 25000kr og får 7/10 burde være endel bedre enn den til 4000kr, men ikke det beste valget i sin klasse.

Selv er jeg "motstander" av karakterer og terninger! Man MÅ lese teksta, men L&B og DVD og hjemmekino er skikkelig ræva på å forklare lyden i produkta, men ramser opp en haug med svada, som gir 0 og nix (oftest). Og de kommer nesten aldri med hva som gjør dem så bra.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg stusset og på mye i siste kavalkade fra Lyd og Bilde.

F.eks. sølv og gull i toppklasse for høyttalere:

Sølvvinner Dynaudio Focus 220 fikk:
    10
    9+
    9+
    9+
    10
    9+
    10
    10-
    9
    10
    9

Mens gullvinner Celius ES fikk:
    8+
    9+
    9+
    9
    9+
    9
    8
    9
    7
    9
    9+

Og prisen skiller 1500, og greit nok Dynaudio koster litt til, men 1500 er ikke allverdens når du først smeller ut 20K på HT.

Jeg for min del har gått over til å lese med i Fidelity, litt mer troverdig skrevet og de hyper ikke produktene så utrolig. Noen ganger skulle en nesten tro L&B var kjøpt og betalt av importører.

Journalist Audun Hage sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dere belyser et problem som ikke akkurat har gått oss hus forbi...
    Det perfekte karaktersystem eksisterer dessverre ikke, og selvfølgelig er det rom for forbedring også hos oss! Vi diskuterer dette fortløpende i redaksjonen. Det finnes flere løsninger, som terningkast, stjerner, prosentskala eller kanskje termometer? Eventuelt å kutte dem ut helt, men vi er avhengig av en effektiv måte å rangere produktene på, da det blir en hel del av dem i løpet av et år, og i mange kategorier(ikke alle er like populære her i gården). Generelt vil jeg oppfordre til å lese teksten, det er der journalistens mening kommer best fram.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •