Surround: tungvint og oppskrytt. Anlegg vurderes bytte eller selges

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround: tungvint og oppskrytt. Anlegg vurderes bytte eller selges

Etter mange år som audiofil valgte jeg med tungt hjerte å selge mine Martin Logan elektrostater samt Electrocompaniet forsterker. Jeg solgte anlegget av flere årsaker;
    Med små barn i huset ble det aldri tid eller anledning til å sitte og lytte. Dermed stod det der ubenyttet. Et kostbart anlegg som bare sto der og tapte seg i verdi pga. alder.
    Jeg innså også at hørselen min sannsynligvis ikke er den samme nå som jeg er midt i 40-årene kontra da jeg var 20.
    Dessuten dominerte høyttalerne stua noe voldsomt.

Vel, da ble det flatskjerm og behovet for god lyd meldte seg.
    Siden "alle" nå kjøper surround-anlegg og kaller det hjemmekino gjorde jeg det samme. Brukte litt tid på nettet, leste tester, var innom noen butikker og lyttet litt og bestemte meg for forsterker: Pioneer VSX-915 og surround-høyttalere Pioneer V-S 410. Pioneer er et godt innovativt merke med svært gode testresultater bak seg gjennom mange år.
    Vi ønsket et kjent merke med god design og som ikke var så dyrt.
    (Tiden med spitzenklasse-HiFi uten hensyn til design og til en verdi av en ny bil er forbi.)

I dag er jeg slett ikke sikker på at dette var så smart.
    Etter et par dager med innstilling, justering og lytting ønsker jeg nå å bytte anlegget og heller investere litt ekstra i et godt stereoanlegg. Ikke like heftig som det forrige jeg hadde, men et godt et.

Rent subjektivt: hva er det som er så bra med surround?
    Eneste kilden jeg har til surround-lyd er fra DVD-filmer.
    Både satelittmottakeren, CD-spilleren og radiotuneren min leverer ikke surround men kun stereo.
    Kun DVD og SACD leverer flerkannals-lyd.
    DVD ser vi kun på en sjelden gang og da er det ikke så fantastisk at man f.eks. kan høre et helikopter i bakgrunnen eller andre fancy lyder.
    Jeg har sett filmer med lyd via det gamle stereoanlegget. Helt topp! Savnet egentlig ikke noe mere. Vi ser dessuten stort sett filmer via parabol.
    Jeg tenkte også at det måtte bli bra med et surroundanlegg for å kunne lytte på SACD-plater. (Jeg har én SACD-plate.)
    For å kunne lytte til en SACD må jeg manuellt gå inn i menyen på oppsettet til dvd-spilleren og stille om fra digital til analog lyd! Når jeg så skal spille en DVD igjen må jeg gjøre det samme! Idiotisk og tungvint. DVD-spilleren er en Pioneer DVD-565. Den er god men SACD spilles kun inn analogt.
    Dessuten; om man spiller en DVD får jeg ikke automatisk ut surroundlyd ved å trykke på den særdeles innholdsrike fjernkontrollen. Nei, jeg må ut av stolen, gå bort til anlegget og trykke manuellt for å få 5.1-lyd! Hvorfor er den ene funksjonen ikke på fjernkontrollen?

For å kalibrere høyttalerne fulgte det med en mikrofon man skal plassere ute i rommet der man ønsker best lytteopplevelse. Vel, etter å gjort det og kjørt kalibreringsprogrammet var det helt grei lyd midt i sofaen, men der sitter vi aldri. Jeg har godstolen til høyre for sofaen og min kone har den andre godstolen til venstre. Ingen av oss får oppleve den gode lytteopplevelsen samtidig. Vi kan ikke ommøblere stua bare for å få god lyd ut av en DVD en gang i blant.

Når vi en sjelden gang slår av tv´en, tar oss et glass vin og spiller musikk over anlegget er det ikke akkurat dynamsik, varm god lyd med dybde i. Lyden er god, for all del. Men ikke i nærheten av et godt stereoanlegg.

Vi kjøpte dette surroundanlegget for en måned siden, nå vurderer vi å selge det eller bytte det til et stereoanlegg. Vurderer B&W høyttalere og Classé forsterker.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig med deg. Er "bare" i 20-årene selv, men har gått gradene fra stereo, til hjemmekino og tilbake til stereo. Det er ingenting som er bedre på ren musikk, og et bra stereoanlegg duger og ok til film.

Jeg har mange tips og forslag til deg, B&W og Classe er nok bl.a komponenter som fungerer. Vil dog som de fleste andre anbefale deg å bruke litt tid i butikken, og høre om dette er lyd du vil ha.

For min egen del har jeg endt opp med stativhøyttalere, som spiller friskere enn de fleste gulvstående jeg har hørt. Leker med tanken på en subwoofer etterhvert, men tviler på at det er noe must egentlig.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår deg og dine behov, men for min del er jeg svært fornøyd med dagens oppsett.

Hvorfor kjører du ikke analog 5.1 når du ser på dvd? regner med at det er bedre DA- konverter i dvd spilleren enn i receiveren. Og hva mener du med at du må gå bort til receiveren for å få på surround? Jeg klarer denne biffen fint fra fjærnkontrollens "stereo" knapp som velger stereo, direct eller autosurround. I siste modi velger den stereo hvis det er analog eller 2.0 digital eller den velger dts/dd hvis du kjører på med dts/dd signal fra dvd spiller.

PS: jeg har samme receiver som deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjøpte jo ikke akkurat kremkomponentene, da...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Pseudo

He, he. Nei, det skal være sikkert og visst.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Forstår deg og dine behov, men for min del er jeg svært fornøyd med dagens oppsett.

Hvorfor kjører du ikke analog 5.1 når du ser på dvd? regner med at det er bedre DA- konverter i dvd spilleren enn i receiveren. Og hva mener du med at du må gå bort til receiveren for å få på surround? Jeg klarer denne biffen fint fra fjærnkontrollens "stereo" knapp som velger stereo, direct eller autosurround. I siste modi velger den stereo hvis det er analog eller 2.0 digital eller den velger dts/dd hvis du kjører på med dts/dd signal fra dvd spiller.

PS: jeg har samme receiver som deg...
    På fronten av receiveren er det en knapp "Signal Select". Den gir 5.1 ved avspilling av DVD.
    Om receiveren står på "Autosurrond" greier den ikke å detektere 5.1-signalet eller DTS.
    Bare prøv. Spill en CD-plate i stereo. Bytt, og spill en DVD. La receiveren stå i Autosurround. Etter at DVD´en har begynt å spille; trykk inn "Signal select". Ble det noen forskjell?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en bit fra Martin Logan til nederste hylle på Elkjøp, det er sikkert og visst
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Scan

Du sier tiden for spitzenklasse-utstyr er over. B&W + Classè er om ikke helt der oppe så temmelig nær. Hvorfor ikke prøve litt Ole Brum (dersom du har økonomisk ryggrad til det) ? La meg rekapitulere min egen situasjon:

Jeg selv kjørte tidligere full "spitzenklasse" analog pakke (rør pre & amp), med platespiller som eneste kilde. Etterhvert ble fristelsene for store til å unngå den store oppgraderings-trangen: Platespiller ble sjaltet ut til fordel for CD, rør satt til side for ren elektronikk, alt fremdeles i referanseklassen. Men så begynte minstemann å komme opp i litt mer voksen alder, og "behovet" for hjemmekino meldte seg. Jeg tøflet rundt med "schæfer'n" til elkjøp og .. ja, hva heter de alle sammen ? ... men hjemmkinofølelsen tok ikke akkurat av der vi satt og ble konfrontert med utstyr til rundt 30.000.-. Vi tok stadig videre sirkler, lyttet og kikket på stadig mere påkostede anlegg, men vi kom begge to til at dersom vi skulle ha 'hjemmekino', så skulle det samtidig også være et high-end stereo anlegg integrert/assimilert i kinoen.

Nå sitter jeg med et anlegg som jeg ikke vil nøle med å karakterisere som meget godt: det er elektronikk rund baut (jeg må innrømme at det gamle analoge oppsettet fremdeles låt mer ... kroppslig og tangibelt), med hovedvekten lagt på stereo. Men når lysten melder seg, er det for oss bare å laste inn en DVD i spilleren, trykke 'DVD' på fjerkontrollen - og vips! har vi sjarmen med visning av bilde og lyd som overgår kino: vi var og så på Syriana på Klingenberg i helgen. Vi gleder oss til den kommer på DVD. Opplevelsen på kino forsterket bare det vi har visst lenge: Kino er best .. hjemme!

Hva er så fint med surround ?
    Min spiller har ikke SACD/DVD-A, så det er kun ut fra DVD jeg kan svare:
    Musikk DVD'er .. jeg har spilt endel av de nå, både i stereo og 7.1. Kan ikke sammenlignes. Du får en tilstedeværelsefølelse regulær stereogjengivning ikke kan reprodusere troverdig nok. Du sitter blandt publikum, "hører" at de er rundt deg - du er meddeltager på konserten. Omvendt - en CD kjørt ut på 7.1 låter fullstendig "falskt". Mao er det innspillings-metodikken som er avgjørende for din opplevelse. En regulær stereo-gjengiving i optimalt miljø (dempning, gode komponenter) kan illudere konsertopplevelsen, og du kan leve deg godt inn i musikken. Ofte er det dette jeg ønsker, mao ikke å være "tilstede" i selve den fysiske publikumssalen, men mere gå inn på podiet, "gå inn i" musikken på en måte som surround ikke formår.
    Film: Den kinesiske filmen "Flyvende dolker" har en åpningssekvens hvor den blinde hovedrolleinnehaversken skal bevise sin danseferdighet for en lokal politistørrelse. En lang rekke trommer blir stilt i sirkel rundt henne, og showet kan starte. Den som har sett filmen, og har et godt surroundoppsett, vet hva jeg snakker om når jeg hevder at det som fulgte ville være umulig å overbringe uten full 5.1 (7.1) oppsett.

Når det gjelder kalibrering og tilkobling så er det en lang rekke ulike metoder produsentene har valgt for å finne den optimale lytteløsning. High-end løsninger kjenner ikke til medfølgende mikrofon for automatisert kalibrering (?) Synd at du har gått til det skrittet med å kjøpe et oppsett du - med utgangspunkt i din tidligere gode stereoinnsikt og utstyrspakke - ikke kunne trives med.

Min anbefaling ? Sug på tommelen og spis grøt et år fremover .. men la ikke denne negative erfaring du har gjort deg påvirke deg til å forlate det du er på utkikk etter: god og troverdig gjenskapning av noe du har glede av. Mao kjøp det mest optimale hk/stereo-oppsettet du kan få lagt vantene på, med hovedfokus på prosessor & stereo-biten, og bytt ut "bak-utstyret" når du har fått (mer) penger.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er en bit fra Martin Logan til nederste hylle på Elkjøp, det er sikkert og visst
    Tro meg; det finnes hyller som er enda lavere. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scan: Husk at selv analog kabel TV, og sikkert også sattelittmottageren leverer Prologic 2 surround på det analoge stereo signalet. Dette dekodes av receiveren hvis den har PL2. Resultatet er ikke fullt så detaljert som Dolby digital 5.1, men endel filmer på TV har faktisk bra PL2 lyd.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pseudo
    Akkurat det samme tenkte jeg, det var da voldsomt til nedtrapping. Det finnes jo så utrolig mye annet på markedet som helt garantert spiller bedre enn dette. Pioneer kan lage forsterkere, dvd-spiller og tv'er... men de har aldri klart å lage høyttalere, og kommer helt sikkert ikke til å klare det på en god stund ennå ;-)

Det var ved høyttalervalget ditt at det gikk virkelig galt tror jeg... hadde du kjøpt noen lettdrevne høyttalere av høyere kvalitet så tror jeg ikke skuffelsen hadde blir like stor....
    Men det hadde nok blitt en skuffelse uansett :-P

A

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner deg godt trådstarter. Jeg kjøpte og receiver og var klar for hjemmekino med grei musikkvalitet, men har kommet frem til at jeg mye heller vil bruke kronene på to kanaler. God musikk i 2 kanaler og ok filmlyd er bedre en klein musikk og grei film. Skal man ha god musikk og filmlyd i surround oppsett så koster det.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Scan: Husk at selv analog kabel TV, og sikkert også sattelittmottageren leverer Prologic 2 surround på det analoge stereo signalet. Dette dekodes av receiveren hvis den har PL2. Resultatet er ikke fullt så detaljert som Dolby digital 5.1, men endel filmer på TV har faktisk bra PL2 lyd.
    Har man Canal+, så sendes også endel av filmene der med 5.1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg skjønner deg godt trådstarter. Jeg kjøpte og receiver og var klar for hjemmekino med grei musikkvalitet, men har kommet frem til at jeg mye heller vil bruke kronene på to kanaler. God musikk i 2 kanaler og ok filmlyd er bedre en klein musikk og grei film. Skal man ha god musikk og filmlyd i surround oppsett så koster det.
    Jeg er så enig som om jeg skulle ha sagt det selv:
    Det er bedre med god musikk i to kanaler og bra filmlyd i stereo........

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Har man Canal+, så sendes også endel av filmene der med 5.1
    Dette var nytt for meg. Såvidt jeg vet sendes ingen kanaler i Norge med 5.1 lyd. Hverken på kabel eller satelitt pga manglende båndbredde.

USA med 5.1 og HD oppløsning er derimot noe annet..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får hive meg på hylekoret jeg også, med denne klisjeen:

Det er forskjell på hjemmekino og kino hjemme.

Har begge her i kåken. I tillegg til kino-rommet hjemme har vi i stua et Sony S-master anlegg inkl Sony høytalere med høy WAF. Flott til bakgrunnstøy, men ikke allverden til filmopplevelser. Holder til konefilmer med Hugh Grant. Skal jeg *oppleve* kino hjemme, da krever det mer og jeg tusler ned i "tilfluktsrommet". Der er komponentene sånoenlunde bra, men viktigere er det at det er et eget rom beregnet på opplevelsene. Her oppe i stua er det så godt som umulig å oppnå samme følelse selv om jeg skulle flytte komponentene opp hit. Rommet har vinkler og plasseringer av møbler som vanskeliggjør fornuftige høytalerplasseringer. Ikke det at det er umulig, men vanskelig. Selv nede i tilfluktsrommet er det brukt dagesvis på flytting av høytalerene for å få bedre lyd, både for stereo og for multikanal.

Når det gjelder rom-korrigeringen som du har, så er det forskjeller på nytten. Fremdeles "fersk" teknologi og ikke alle har gode ord om teknologien (hypet?). Enkleste utgaver justerer bare avstand (delay) og evnt. nivå på høytalere (som en enkelt kan gjøre selv). Høyere prisklasser inkluderer parametrisk EQ og videre er det modeller med optimalisering basert på flere sitteplasser enn bare sweetspot (Audyssey MultEQ XT fra Denon). Kanskje denne typen (pluss bedre høytalere) hadde reddet lyden i godstolene?

Sitat Opprinnelig postet av Scan
    Rent subjektivt: hva er det som er så bra med surround?
    Korrekt satt opp og med et bra kildematerialet, da kan man oppleve å "være tilstede". En av de beste surround opplevelsene jeg har hatt var NRK ut i naturen. Tema var kulturlandskap og i programmet var det interviev på en seter til fjells. Rundt meg kunne jeg høre sauer med bjeller som jeg opplevde at vandret på sidene og bak meg. Samtidig var det vindsus i alle lydkanaler, litt fuglekvitter rundtomkring. Totalt ga dette opplevelsen av å "være tilstede". Tilsvarende har jeg hatt på surround på fussball-kamp og opplevd tribunelydene rundt meg mens kampen foregikk rett forran.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Dette var nytt for meg. Såvidt jeg vet sendes ingen kanaler i Norge med 5.1 lyd. Hverken på kabel eller satelitt pga manglende båndbredde.

USA med 5.1 og HD oppløsning er derimot noe annet..
    Hvor nytt det er kan jeg ikke huske, men jeg har det selv og har hatt det ganske så lenge, og det fungerer utmerket. Er vel kun på Canal+FILM1 og Canal+FILM2 dette tilbys.
    Men man må selvsagt ha digital lydutgang fra dekoderen.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scan
    Jeg er så enig som om jeg skulle ha sagt det selv:
    Det er bedre med god musikk i to kanaler og bra filmlyd i stereo........
    Tror faktisk "Scan" bør lese bruksanvisningen først, han har sterke meninger om ting som han ikke behersker! (første innlegg avslører kunnskapsnivået)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dine behov så hadde jeg nok kjøpt/prioritert stereo. Da får man fokusert på færre kanaler og kan kjøpe bedre komponenter. Som du sier, hvis man kun ser en film i ny og ne så svarer det seg ikke å kjøpe 5.1. En god stereoforsterker og nye høyttalere og du er i sving.

Personlig ser jeg mye film og da "må" jeg ha surround lyd. Men fortsatt skal det være greie høyttalere som spiller godt i 2 kanaler også.

Du skulle nok ikke ha solgt stereoen din..

.:S:.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sterke meninger her, og alle forsvarer selvsagt det de selv har, eller ?
    Jeg har ikke kremkomponenter, men min mening er helt klar egentlig, man trenger ikke surround !
    Nå avhenger dette litt av hvad man prioriterer selvsagt, noen kan jo ikke leve uten dvd og 5.1 selv i bilen, men har man et forhold til god stereo (noe mange her ikke har tror jeg) da vet man hvor dårligt surround kan være.
    Vi snakker ikke her om utstyrets begrensninger, men kildematerialet da dette varierer i voldsom grad. Man kan diskutere at det gjør cd´er også, og det er sant, men det avhenger av utstyret i hvor stor grad man hører dette som en defekt....
    En del her har gjort det etter mitt hode, kjøbt utstyr til kanon stereogjengivelse, og har da en processorinngang på forsterkeren der brukes ved kino.
    En del av surroundens gimmick er bl.a. dvd konserter og sacd multikanal, men igjen, dette varierer så enormt i kvalitet at man som regel får mye bedre lyd om man bare kjører stereo, prøv det og se......

Mye av det scan skriver som frustrerende, som f.eks. og skal inn og endre menyer når man hører sacd osv kan jeg følge hani, men igjen, dette er 1st prioritet når man handler utstyr at det skal være så det passer dit behov, er det ikke det er der store sjangser for du angrer på kjøbet. Dette med funksjoner og kompatibilitet opptok mig 1/2 år før jeg handlet, og jeg har ikke skiftet en eneste komponent i anlegget i 4 år !
    scan, gå tilbake til stereo, da vet du hvad du får, og du vil nyte det istedet for å bli irritert.........

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •